Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Vastlopen Zuiger, van een Suzuki TSX

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 860 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #39602 - Vastlopen Zuiger, van een Suzuki TS...
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
Dit topic is 4750 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Moped Macho 23-10-2006 21:41 Print reply

Posts: 2037
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Robinnn
[...]


Niet veel ik gok zo'n 500 meter ... zou iets meer kunnen zijn

Dus totdat ie de eerste keer vastnaaide maar 500 gelopen? En bij de 2e weer Kzou ff grotere sproeier erin doen, en je carb ff schoonmaken

En je krukas(lagers) ff controleren op speling. Ohja, en valse lucht

Dit bericht is gewijzigd door Moped Macho op 23-10-2006 om 21:41 uur.
 
Boerenkool om half 10.
Robinnn 23-10-2006 21:46 Print reply
Posts: 20
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Moped Macho
[...]

Dus totdat ie de eerste keer vastnaaide maar 500 gelopen? En bij de 2e weer Kzou ff grotere sproeier erin doen, en je carb ff schoonmaken

En je krukas(lagers) ff controleren op speling. Ohja, en valse lucht

Dit bericht is gewijzigd door Moped Macho op 23-10-2006 om 21:41 uur.


Haha oo sorry hahaha ik zeg het verkeerd,

Nee voordat hij vast liep de eerste keer reed hij altijd als een zonnetje en heeft veel kilometers gelopen,

maar tussen de 1ste en de 2de zit maar 500 meter ongeveer.
 
Moped Macho 23-10-2006 22:05 Print reply

Posts: 2037
Kzou ff checken op valse lucht en je carburateur schoonmaken
 
Boerenkool om half 10.
Robinnn 23-10-2006 22:20 Print reply
Posts: 20
Oke ga ik zowieso even doen!,
 
Vuile Beunkoe 23-10-2006 22:21 Print reply

Posts: 6114
en miss ff carter uitspoelen
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Moped Macho 23-10-2006 22:22 Print reply

Posts: 2037
Misschien ligt er idd troep bij de krukas.
 
Boerenkool om half 10.
SCHOENENPOETSERSMURF 23-10-2006 22:37 Print reply
Posts: 1226
hoe straks ging je nieuwe zuiger in je cilinder?

 
erwin fs1 23-10-2006 22:52 Print reply

Posts: 897
als je een warm/vastloper hebt moet je eerst altijd de oorzaak weten voor je nieuwe spulletjes monteert.....

wel netjes warmgereden??
 
vake bej te bange....
Robinnn 24-10-2006 9:17 Print reply
Posts: 20
de zuiger ging heel soepel...

 
SCHOENENPOETSERSMURF 24-10-2006 10:27 Print reply
Posts: 1226
zelfs met een compleet verkeerde afstelling is het bijna onmogelijk om binnen 400 meter een nieuwe zuiger aan gort te rijden
maak een een paar foto's ?

 
Moped Macho 24-10-2006 11:44 Print reply

Posts: 2037
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: art
zelfs met een compleet verkeerde afstelling is het bijna onmogelijk om binnen 400 meter een nieuwe zuiger aan gort te rijden
maak een een paar foto's ?


Daarom, misschien ligt er een oud circlipje in je krukascarter ofzo.
 
Boerenkool om half 10.
SCHOENENPOETSERSMURF 24-10-2006 11:45 Print reply
Posts: 1226
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Moped Macho
[...]

Daarom, misschien ligt er een oud circlipje in je krukascarter ofzo.

hij heeft toch een warmloper gezegt ?

 
TSX-man 24-10-2006 20:49 Print reply

Posts: 376
Hij heeft een andere uitlaat gemonteerd en afstelling niet verandert heeft hij mij vertelt . Brommer was van mij en was voordat hij andere uitlaat eronder hing ook goed afgesteld dus eerste warmloper is de oorzaak waarschijnlijk een te arme afstelling door snellere uitlaat en tweede weet ik ook nie
 
MTX-speed 24-10-2006 21:34 Print reply

Posts: 1229
Even een kleine analyse:
De zuigerveren zijn nog heel maar zitte vast in de zuiger. Dit is dus een warmloper. Warmlopers komen door een te hoge temperatuur. Een hoge temperatuur is te danken aan slechte koeling of slechte smering. Je hebt een luchtgekoelde cilinder, dus daar zou ik mezelf niet druk om maken. Dan blijft er over: de smering.
Hoeveel smeer je?
Rijdt je opgevoerd? Zo ja, dan moet je meer gaan smeren: al snel 1 op 40 of 1 op 35. Luister niet naar mensen die je vertellen dat je TEVEEL kan smeren. Dan kan namelijk haast niet. Wanneer je echt teveel smeert (zoals alles onder de 1 op 25) dan heb je kans dat je uitlaat dicht gaat zitten of dan je brommer slechter gaat lopen. Het eerste kun je voorkomen door nou eens goed gas te geven. Het tweede door inderdaad minder te gaan smeren.
Kortom: smeren; daar gaat het om.
Daarna ga je je carburateur afstellen. Stel hem zo af dat deze op zijn best loopt. Zo min mogelijk dipjes, stotteringen, goede gasreactie (dit alles met WARME motor) enz enz.
Wanneer je carburateur optimaal is afgesteld en je voldoende smeert kun je bijna geen warmloper meer krijgen, tenzij je ontbrandingstemperatuur ECHT te hoog is.
Dit laatste is meestal te danken aan een te vroege onsteking al dan niet in combinatie met een te hoge compressie. Wanneer je een originele ontstekingsgrondplaat en een originele cilinderpet gebruikt zul je hier zomaar geen last van hebben.

Conclusie: jouw warmloopprobleem is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan te weinig smering ( mits je carburateur optimaal afgesteld is ).

Persoonlijk heb ik mijn brommer altijd fanatiek gesmeerd. Meestal zo'n 1 op 25 tot 1 op 35. Ik heb dan ook NOOIT last gehad van een dichtkolende uitlaat wanneer ik opgevoerd reed. (Toen ik met een 50cc reed wel; toen moest ik hem namelijk 1 op 40 - 1 op 45 smeren).
Mijn cilinders en zuigers gingen dan ook zeer lang mee. Het record is 12000km met de eerste zuiger met een 93-Malossi.

Wanneer je een vastloper hebt gehad en de zowel de zuigerveren als zuiger zien er nog goed uit (geen/zeer weinig materiaal afgebrokkeld) kun je vaak met hetzelfde spul doorrijden.
Wat je moet doen is:
- zeer voorzichtig de zuigerveer lospeuteren
- de zuigerveergroef licht opveilen/schuren totdat de zuigerveer er goed inpast. Dit is een zeer precies werkje maar de moeite wel waard.
- de boel monteren en zorg ervoor dat je alles goed invet!

Deze methode wordt vaker gedaan. Ik heb hem een aantal keren toegepast. 5 jaar geleden heb ik dit bij een ori-80-watergekoeld voor een MTX gedaan en deze cilinder,zuiger en zuigerveren doen nog steeds hun werk. 2 jaar geleden heb ik hetzelfde gedaan met een vastgelopen zuiger van een MTX200R. Hiervan zag de zuiger er redelijk slecht uit maar de zuigerveren waren nog heel. Alle beschadigingen heb ik toen weggeveild waarna ik er nog zo'n 5000km mee heb gereden en goedlopend heb verkocht.
Mijn vader is tractormonteur en past dit ook vaak toe. Hij heeft het slechts 1 keer meegemaakt in zijn 36-jarige loopbaancarriere dat een zuiger binnen 4000 uren weer problemen kreeg.

Wanneer je zuiger en zuigerveren in moet rijden is de kans op een warmloper groter dan wanneer de boel al ingereden is. Dit komt omdat alles nog op elkaar in moet slijten en er dus een hogere wrijving heerst wat hoge temperaturen met zich meebrengt.
Zorg er dus voor bij het inrijden dat je sowieso de eerste 100km niet boven de 6000 รก 7000 rpm komt. Ga ook niet volgas geven op de lage toerentallen. Daarna moet je afwisselend rijden, af en toe eens doortrekken, en niet teveel constant rijden. Na zo's 300km kun je doen wat je wilt.




Dit bericht is gewijzigd door MTX-speed op 24-10-2006 om 21:41 uur.
 

Dit topic is 4750 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved