Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - zelfbouw carter tomos basis.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 143 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #39077 - zelfbouw carter tomos basis.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 63792 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Vuile Beunkoe 22-9-2006 11:22 Print topicpost

Posts: 6114
hallo

zoals sommige van jullie al weten, ben ik van plan een zelfbouw carter te maken. Vraag me niet waarom

Ik heb een aantal schetsen gemaakt, sommmige wel en sommige niet op ware grootte, maar het idee is denk ik wel duidelijk. Afmetingen van het materiaal waar ik mee begin is 200x300x40 2 maal en 4 maal 100x100x50.

Ipv een 2 delig carter zoals tomos normaal heeft, wil ik een 3 delige maken. Het 3e deel is een soort van aparte voet, met daarin de gehele spoelers en tapeinden. Deze word dan aan het carter gebout dmv 4 grote .... bouten jah.
Ook maak ik een membraan @ carter, dit zodat ik ook scooter/am6 cilinders kan monteren. Basis word denk ik eerst een mb/mt/nsr/am6 4kleps membraan, in de lengte geplaatst. Dit is imo beter voor de flow, en ik kan kiezen of ik carb links of rechts wil door de symmetrie van het spruitstuk. Plan is zelf ook een membraan te maken, uit een blok kunstof. Dus inc stuffer, en dan andere reedstops jatten van een membraan.

even over die voet ik wil er 4 gaan maken, voor deze modellen:

-tomos/puch 75cc
-honda mbx
-mina hori
-en am6.

ik zal vast wat schetsen plaatsen hier, en werkelijk elke tip is welkom. Mij is aangeraden alu 56T te gebruiken, wat denken jullie er van?
En dan de krukas, die laat ik voorlopig std, maar ik ben ook al op zoek naar krukassen die evt met aanpassingen erin zouden passen.

verder updates etc zullen nog komen, maar ik zit nu op school en zoek het niet verder te typen. Ik zal vast ook een hoop dingen vergeten zijn op te noemen.









@ john, 5 euri zet maar vast apart


zo, vandaag de tekening van het linker carterdeel nagenoeg kloppend, maten ook. Rest komt nog.







edit, zo hoef je niet scheel te gaan kijken om het behoorlijk te zien



Dit bericht is gewijzigd door Hellracer_89 op 27-9-2006 om 14:01 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Nick op 28-9-2006 om 11:45 uur.
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]

christianos 22-9-2006 11:38 Print reply

Posts: 20443
wat bedoel je precies met membraam in de lengte? dus haaks op de cilinder?

edit: ziet er goed uit, ben benieuwd hoe dit gaat worden

Dit bericht is gewijzigd door christianos op 22-9-2006 om 11:38 uur.
 
Chris is lief, maar niet als je niet lief tegen Chris bent
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 22-9-2006 11:39 Print reply

Posts: 17895
ziet wel leuk uit, maar ik neem aan dat je op de hoogte bent van de precisie waarmee die boel uitgefreest moet worden?


ook hoop ik dat je op de hoogte bent van het feit dat je met gieten een veel sterker metaal creƫert?
 
Kaalheid is nudisme op hoog niveau!
Vuile Beunkoe 22-9-2006 11:41 Print reply

Posts: 6114
gieten is toch juist minder sterk ?

en ja precisie is bekend, daar heb ik de cnc bank voor hier op school. En idd, membraan haaks op de cil, zodat de kleppen evenwijdig zijn aan de wangen vd krukas.

Ik kan zeer waarschijnlijk hier op school het ding cnc frezen, ik heb vd week een testproggie gemaakt en daar was ik ongeveer 2-3 uurtjes mee bezig. Toch tijd zat met allemaal vrijstellingen.

 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
bart de scootergek 22-9-2006 13:10 Print reply

Posts: 8916
houd je er ook rekening mee dat je overal eerst de passing van moet uitrekenen bij de plekken waar je lagers plaatst, en je dus eerst de passing moet bepalen. ik kan je er anders misschien wel mee helpen.

weet trouwens niet eens of je een lagerhuis gefreesd kunt krijgen, oppervlakteruwheid van een frees is niet echt precies, maar dat zou dan met een andere bewerking gedaan moeten worden.

verder leuke uitdaging .
 
Honda RC-33
Vuile Beunkoe 22-9-2006 13:12 Print reply

Posts: 6114
ja ik weet dat ik alles moet berekenen, toleranties enzo.

verders mag je me ebst ermee helpen hoor, ik zeg geen nee.

hellracer_89@hot msn
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
a honda highrider 22-9-2006 13:35 Print reply

Posts: 1818
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
houd je er ook rekening mee dat je overal eerst de passing van moet uitrekenen bij de plekken waar je lagers plaatst, en je dus eerst de passing moet bepalen. ik kan je er anders misschien wel mee helpen.

weet trouwens niet eens of je een lagerhuis gefreesd kunt krijgen, oppervlakteruwheid van een frees is niet echt precies, maar dat zou dan met een andere bewerking gedaan moeten worden.

verder leuke uitdaging .


Hangt van het spul af wat hij op werk heeft,
bij mij op stage kan het iig wel. Dus de mogelijk is er.
 
D? Mo(raal)derator
christianos 22-9-2006 14:05 Print reply

Posts: 20443
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hellracer_89
gieten is toch juist minder sterk ?

en ja precisie is bekend, daar heb ik de cnc bank voor hier op school. En idd, membraan haaks op de cil, zodat de kleppen evenwijdig zijn aan de wangen vd krukas.

Ik kan zeer waarschijnlijk hier op school het ding cnc frezen, ik heb vd week een testproggie gemaakt en daar was ik ongeveer 2-3 uurtjes mee bezig. Toch tijd zat met allemaal vrijstellingen.


Maar dan krijg je toch een juist ongelijkmatigere flow in je mengsel?
wat is je idee van een beter flow erachter

Kijk als je hem achter een wang doet, stroomt 1 spoelkanaal sneller vol met mengsel dan de ander, en dat zal je denk ik wel merken, dat bijv, rechter spoelers minder doen dan je linker..
 
Chris is lief, maar niet als je niet lief tegen Chris bent
Vuile Beunkoe 22-9-2006 14:17 Print reply

Posts: 6114
nou daar ben ik het niet mee eens. Als hij contventioneel gemonteerd zit, krijg je dat de klep die het dichtst bij de krukas zit om wil klappen. Mengsel komt er gewoon via de middenlijn zegmaar in, en er gaat ongeveer evenveel door elke spoeler.

Als je het membraan haaks plaatst, ook in het midden, heb je niet het geval dat het mengsel om de klep ehen moet stromen, maar gewoon er langs op. Mengsel komt ook in het midden uit dus zelfde spoeling als normaal. Alleen minder slijtage theoretisch, en miss scheelt het wat kracht. (imo te verwaarlozen).

bijkomen en grootste voordeel is dat ik het spruitstuk gewoon om kan draaien als ik de carb aan de andere kant wil.
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 22-9-2006 15:13 Print reply

Posts: 17895
hoe kom je uit met de slag van die mina en am6 cilinders?
 
Kaalheid is nudisme op hoog niveau!
Vuile Beunkoe 22-9-2006 15:22 Print reply

Posts: 6114
zie ik dan wel weer, wss gewoon laagtoerige cil aanpassen zodat ik timingen beter kan maken.

edit

neem bijvoorbeeld stefan met zen malossi lc tomos, die rijd onaangepast ook hartstikke goed door.

Dit bericht is gewijzigd door Hellracer_89 op 24-9-2006 om 10:22 uur.
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
John Huijben 23-9-2006 19:19 Print reply

Posts: 2433
5 euro staat nog steeds appie
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
Vuile Beunkoe 27-9-2006 13:39 Print reply

Posts: 6114
update p1

lagers komen zeer wss in een hardmetalen passing, die ik op juiste maat draai. Die dan erin persen en klaor.

Dit bericht is gewijzigd door Hellracer_89 op 27-9-2006 om 17:51 uur.
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
John Huijben 27-9-2006 18:05 Print reply

Posts: 2433
mooie rode kruisjes...
en een hardmetalen passing.. je bedoeld denkik een bus in het alu laten vallen van hardmetaal waarin het lager zit.
zoals bij vele normale carters.


das wel handig ja... alleen krijg je dan nie nogal wa spanningscorosie.. en hoe wil jij hardmetaal gaan draaien ? met een hardmetalen beitel zeker

edit..

kijk nu doen een paar fotos t al..
kun je ook een foto posten van de binnekant van het rechter carter ?

denk er nog steeds niet positief over, en de 5 euros staan nog steeds, maar toch ns wat opbouwende kritiek geven dan.

membraanhuis ziet er zo wel heel erg open uit... zal wel n tering lage carterdruk inzitten.
verder maak je een superlomp dik massief carter.. en danga je vlak bij t memraanhuis enorm veel moeite doen om de laatste grammetjes eraf te krijgen. zo heb je echt een wandje van 3mm ofzo bij t membraan.

ook de draad waarmee t membraan en spruitstuk vastzit is zo wel erg iel. dat gaat ws. zo dol.


heb er nog steeds geen vertrouwe in :P sorry

Dit bericht is gewijzigd door John Huijben op 27-9-2006 om 18:18 uur.
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
Vuile Beunkoe 27-9-2006 18:11 Print reply

Posts: 6114
no kruisjes bij mij...

edit

ja de gewichtsbesparingen zijn nog niet berekend etc, ziet er idd iel uit. Maar carterdruk laag, dit is toch echt zon beetje het minimale wat ik weg moet halen voor een goede passing vh membraan (MB 4klepper)

ik ga vanaf morgen beginnen aan het rechterdeel, en dan hoop ik zo snel mogelijk een simulatie te kunnen maken van hoe het in mekaar komt.



Dit bericht is gewijzigd door Hellracer_89 op 27-9-2006 om 19:51 uur.
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Jozeff - Forum en Sales Moderator 28-9-2006 19:07 Print reply

Posts: 10835
waarom zou je je carb links en rechts kunnen plaatsen als je het membraan een kwartslag draait?
Dat kan toch ook als je membraan op de conventionele maniet zit? Als je het spruitstuk maar symetrisch maakt.


 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.

Dit topic is 63792 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved