Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Begin Forum - Topic #38492 - Chopper bromfiets woon/werkverkeer ...
|
Pagina 2 van 4
|
Dit topic is 6484 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
KaWaReZ |
20-8-2006 23:55 |
 Posts: 20582 |
investeer wat meer en neem een classic, krengen zijn ook groot en je wordt gezien als motor, minder last met rollerbanken enzo...
op het zicht dan he.. totdat je m hoort....
|
|
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges |
|
mcdronkz |
21-8-2006 0:04 |
 Posts: 32777 |
Na een aantal jaar op een Aprilia Classic gereden te hebben (die ik overigens voor rond de 1000 euro gekocht heb) moet ik zeggen dat ik een ander zo'n brommer niet aanraad. Simpelweg omdat het allemaal niet erg degelijk is, laat staan zo'n Chinese imitatie.
Je laat een luchtgekoelde viertakt imitatie zien, allemaal leuk en aardig, maar heb je er al bij stil gestaan wat er aan de hand is als zo'n ding in elkaar loopt ? Dat soort spul ligt dan wellicht voor het op rapen, maar de loonkosten zijn belachelijk hoog. En als je een keer onderuit gaat en je voorvork is krom heb je een immens probleem als je niet echt handig bent. Dus blijf alsjeblieft weg bij die imitaties.
Suzuki ZR50 is leuk, maar als je niet wilt sleutelen moet je zeker zo'n brommer niet kopen. Echt bijzonder zijn ze ook niet, koop dan liever een FS1 Sherrif.
Jincheng Knight is wel leuk, maar met je 1,90 ben je daar wat te lang voor, en zo'n cruiser heb je IMHO juist om er lekker mee te kunnen rijden, niet dan ?
Als ik opnieuw iets zou moeten kopen werd het zeker wel weer de Classic, maar dan wel eentje die in perfecte staat is. En néé, al zien ze er nóg zo mooi uit, die koop je niet voor 1000 euro.
|
|
|
|
KaWaReZ |
21-8-2006 0:09 |
 Posts: 20582 |
blok en bekabeling wast meestal bij die classics, niet?
(carb die er tussengefrot zit en tellerzooi die gaar is.
idd zoals dronkz zegt, perfecte staat is duur en om evt op te knappen is ook een duur geintje.
ivm onderdelen zit je met de zr en de appies wel goed, die namaakcolablikjesrecyclezooi heb je wa dat betreft weinig aan.
jouw keuze
(of neem een chopperfiets '  )
|
|
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges |
|
Skeez |
21-8-2006 0:13 |
 Posts: 1339 |
Deed me denken aan een eerder topic; klik
Misschien kun je daar wat ideeën opdoen
|
|
|
|
mcdronkz |
21-8-2006 0:23 |
 Posts: 32777 |
Met het blok en de bekabeling heb ik weinig problemen gehad. Carburateur is verder prima, alleen wat jammer dat je aangewezen bent op het standaard luchtfilter. Uiteraard is dit wel aan te passen, maar dat wil je liever niet natuurlijk. Met de teller heb ik véél gezeik gehad, kabels gaan om de haverklap kapot, en dan ben je ook nog zo stom om 30 euro voor zo een kabel neer te tellen, terwijl een imitatie kabel van een RS ook voldoet.
Het meest praktische probleem waren de tandwielen. Deze zijn natúúrlijk weer anders als die van een RS, en als je het bij de Aprilia dealer koopt mag je even fijn 130 euro neertellen ! Toen kwam ik bij een fatsoenlijke zaak terecht, die even opgezocht heeft bij welke fabriek die dingen gemaakt worden. Die bleken de tandwielen dus ook onder hun naam te verkopen, en toen was ik ineens 50 euro kwijt incl ketting, zelfs nog goedkoper als bij de RS.
Als je koplamp naar de donder is nadat je weer eens op je bek bent gegaan, mag je zelf allemaal oplossingen gaan bedenken, tenzij je bereid bent om 70 euro voor een koplamp te gaan neerleggen. Een nieuw voorwiel gaat je 200 euro kosten, of je moet "even" een nieuw velgje in je naaf laten spaken. Voor een nieuwe tank ben je - als je geluk hebt - zo'n 400 euro kwijt, want reken er maar op dat dat spul niet tweedehands te krijgen is, tenzij je een beetje in die wereld zit en wat adressen hebt.
Al met al is het een erg dure hobby, die Aprilia's. En ik denk dat dat bij een ander soort exotische brommer niet veel anders zal zijn. Goedkoop is écht duurkoop bij dit soort brommers, als je goedkoop uit wil zijn raad ik je aan om lekker op je Kymco door te blijven rijden, want bij dit soort brommers in een niet bijzonder goede staat komt het niet aan op een eurotje of 100 meer of minder.
|
|
|
|
KaWaReZ |
21-8-2006 0:26 |
 Posts: 20582 |
of je maakt er een ratbike(chopper) van
|
|
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges |
|
Niels_D |
21-8-2006 0:51 |
Posts: 101 |
Wat dacht je van een Yamaha Sheriff? FS1 blokje
|
|
www.fs1forum.com |
|
SavagePielk |
21-8-2006 0:53 |
 Posts: 4562 |
als je niet op je bek gaat, is er bij de Classic niets aan de hand. Goed blokje regelen (of geld uittrekken voor een goede revisie), daarna netjes bijhouden. Het plasticwerk e.d. is redelijk duur, maar als je valschade voorkomt is er niets aan de hand.
Bij mijn Classic zaten er een breed stuur en zadeltassen op, waardoor ik bij een glijpartij alleen wat krasje op mijn handvatten kreeg, een echte aanrader. Het geluid is simpel wat aan te doen, door een Suzuki ZR50 einddemper vast te lassen op de Classicuitlaat ipv de standaard demper, performance blijft ok, maar het geluid wordt er ineens mooi van.
Jincheng Knight? No go naar mijn idee, te nep en slap. Suzuki ZR is ontzettend betrouwbaar van zichzelf, maar je moet wel een niet (door-onhandige-16-jarige-jongetjes-die-denken-alles-te-kunnen) versleuteld exemplaar hebben. Of een keer ècht goed laten reviseren, dan kunnen ze probleemloos jaren mee.
Als ik opnieuw moest kiezen, zou ik het echt niet meer weten. De ZR is simpel en betrouwbaar, onderdelen zijn goed te krijgen en het blok is bij normaal gebruik onverwoestbaar. Maar de ZR is ook vrij iel, licht en hoog, waardoor de wegligging niet geniaal is.
De Classic heeft een heel dik uiterlijk voor een brommer, met stevige banden en voorvork en een goede wegligging, maar is motorisch minder betrouwbaar (zie AM6-kwaaltjes), een standaard Classic is wel betrouwbaar, maar als hij harder dan 60 loopt gaat dat hard achteruit, waar de ZR het veel makkelijker aan kan.
Voor 150km tochtjes... neem een Classic! Zwitserland-Nederland (Zuid-Zwitserland, Zoetermeer) in 2 dagen zonder zadelpijn! Bij een gemiddeld verbruik van 1:40, terwijl er per dag 600km gereden werd in 13 uur, inclusief pauzes!
Vergeten te vermelden; een standaard (45 km/uur) Classic met nieuwe zuiger, loopt 1:55. Met de 12,5 liter benzinetank die erop zit haal je dus een enkeltje Parijs zonder te tanken!
Ik hoop dat dit je een beetje kan helpen in je keuze
nog even een paar foto's:

en dit was in Zwitserland:
|
|
|
|
SavagePielk |
21-8-2006 0:54 |
 Posts: 4562 |
zie ook mijn profiel voor nog wat plaatjes van de Zwitserlandreis
|
|
|
|
sadkingbilly |
21-8-2006 1:05 |
Posts: 7 |
Sweet, die wil je niet voor een leuk prijsje kwijt, neem ik aan? 
Als ik het zou aandurven er een aan te schaffen (lees: als ik iemand kende die 'm goed onderhanden zou kunnen nemen voor weinig) dan was dat een briljant apparaat inderdaad..
Echter, dan is de uiteindelijke prijs alweer fors hoger. En dan krijg ik ruzie, kun je op wachten :P
|
|
|
|
SavagePielk |
21-8-2006 1:09 |
 Posts: 4562 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: sadkingbilly
Sweet, die wil je niet voor een leuk prijsje kwijt, neem ik aan? 
Als ik het zou aandurven er een aan te schaffen (lees: als ik iemand kende die 'm goed onderhanden zou kunnen nemen voor weinig) dan was dat een briljant apparaat inderdaad..
Echter, dan is de uiteindelijke prijs alweer fors hoger. En dan krijg ik ruzie, kun je op wachten :P
ik heb tussen dit apparaat en nu nog 14 motoren gehad, dus ik vrees niet dat hij nog te koop is  is voor 1250 weggegaan en de huidige eigenaar maakt er nog steeds met veel plezier zorgeloze km's mee  altijd goed om nog te horen.
Gewoon goed zoeken, er is genoeg te krijgen. En een ècht goede Classic voor 1000 euro? Dat moet òf puur geluk zijn òf een geval van "no hope"  zoek gewoon een leuke motor, veel beter  voor 800/900 euro heb je je rijbewijs, nog eens 900 euro verder rij je Suzuki Savage (zie profiel). Geen vastlopers, geen uitlaatgejank, gewoon een èchte chopper onder je
|
|
|
|
christianos |
21-8-2006 10:54 |
 Posts: 20445 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
heel lang verhaal...
Het spijt me dronkz, maar ik ben bang dat dit voor alle nieuwe brommers geld, nog steeds zelfs voor honda, een nieuw MT tankje kost ook nog iets van 300 euro.
Orginele onderdelen zijn gewoon duur, en dat geld voor elke nieuwe brommer ben ik bang.
De tandwielen zijn idd een duur geintje, maar dat is bij een RS ook zo.
Ik moet er niet aan denken als zo'n imi ding kapot gaat, waar moet je dan nieuwe onderdelen vandaan gaan halen?
Ik denk dat de Classic met kop en schouder een winnaar is als het om chopper-brommer gaat.
Simpelweg omdat er geen concurentie is.
Kijk ik ga hem geen honda MCX aanraden
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 21-8-2006 om 10:54 uur.
|
|
|
|
SavagePielk |
21-8-2006 11:16 |
|
mulder |
21-8-2006 11:29 |
 Posts: 13701 |
moet 4 takt zijn - jicheng knight klaar
|
|
|
|
christianos |
21-8-2006 11:30 |
 Posts: 20445 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mulder
moet 4 takt zijn - jicheng knight klaar
die zijn alleen zo klein, en die lopen ook niet over van kwaliteit..
|
|
|
|
Dit topic is 6484 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 4
|
|