Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Vraagje mbt ontsteking MB-5 / MB-8

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 820 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #38101 - Vraagje mbt ontsteking MB-5 / MB-8
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1988 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MB-8 GreenLizar 23-7-2006 18:37 Print topicpost
Posts: 201
hallo

Ik ben al een jaar of 8 uit de brommerscene. Ik weet veel van MB's. Ik kende ze van binnen en buiten aangezien ik er zo'n 11 heb gehad en allemaal compleet heb gerestaureerd en gereviseerd.

Maar ik heb er nog 3 staan. Ik heb ook nog kisten vol met onderdelen van MB(X) en MT(X). Waaronden een zooi ontstekingen.

Mijn vraag: Ik heb onder 2 MB's een MB-8 blok hangen. Maar nu wil ik een ontsteking erop zetten. Maar welke ontsteking moet ik hebben? Welke verschillen zitten er in de grondplaat en de spoelen. Hoe zat dat nou ook alweer met de lichtspoel (6 Volt of 12 Volt).

En hoe heette dat dingetje nou naast de CDi-Unit? Zwart dingetje. Is dat de gelijkrichter?



 

Saknet 23-7-2006 18:55 Print reply

Posts: 10355
je bedoeld bij oud type
zit daar de gelijkrichter idd

nsr/mbx ontsteking kan op mb/mt met mb/mt grondplaat en vliegwiel
mb/mt ontsteking kan op nsr/mbx met nsr/mbx grondplaat en vliegwiel

lichtspoel is gelijk..

correct me if im wrong...


oja plaatjes van beide grondplaten en vliegwielen moet je zelf ff zoeken hoor
zijn genoeg online brommer shops..

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 23-7-2006 om 19:01 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
MB-8 GreenLizar 23-7-2006 19:02 Print reply
Posts: 201
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
je bedoeld bij oud type zit daar de gelijkrichter idd

Oke thanx


Quote:

nsr/mbx ontsteking kan op mb/mt met mb/mt grondplaat en vliegwiel
mb/mt ontsteking kan op nsr/mbx met nsr/mbx grondplaat en vliegwiel

Het gaat mij vooral om het verschil in ontsteking/grondplaat en vliegwiel tussen een MB-5 en een MB-8. Maar nu je het zegt....in die vliegwielen zat ook verschil ja. Das waar


Quote:

lichtspoel is gelijk..

correct me if im wrong...

Ik dacht echt dat er op een MB-8 een 12-volts lichtspoel zat (en 6 Volt op MB-5). Maar zeker weten doe ik dat niet.


Quote:

oja plaatjes van beide grondplaten en vliegwielen moet je zelf ff zoeken hoor
zijn genoeg online brommer shops..

Tja...dat ik wel een goed idee eigenlijk. Ik ga meteen zoeken
Thanx



Dit bericht is gewijzigd door oude meester op 23-7-2006 om 19:05 uur.
 
Sjoerd. 23-7-2006 19:03 Print reply

Posts: 2607
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: oude meester
[...]


Oke thanx

[...]


Het gaat mij vooral om het verschil in ontsteking/grondplaat en vliegwiel tussen een MB-5 en een MB-8.

[...]


Ik dacht echt dat er op een MB-8 een 12-volts lichtspoel zat (en 6 Volt op MB-5). Maar zeker weten doe ik dat niet.

[...]


Tja...dat ik wel een goed idee eigenlijk. Ik ga meteen zoeken
Thanx



MT8/MB8 is ook 6v imo

 
S1lv3r 23-7-2006 19:19 Print reply

Posts: 5213
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sjoerd.
[...]



MT8/MB8 is ook 6v imo



vind jij dat?
 
Schrabbekerke 23-7-2006 22:15 Print reply

Posts: 1812


Ik hou mijn mond

Uhhh, die lichtspoelen zijn uitwisselbaar, zijn niet bijv. 6 of 12 volt, dit wordt bepaald door de gelijkrichter.
 
MB-8 GreenLizar 7-9-2006 1:57 Print reply
Posts: 201
oke ik ben er enigzins achter;

Er is wel degelijk verschil tussen een MB-5 en een MB-8 ontsteking.
Nu blijkt dus dat ik op mijn eigen MB, die zwaar klote reed, een MB-5 ontsteking had zitten met NSR/MBX-vliegwiel Daardoor was de ontstekingsvonk zwakker dan met een MB-8 ontsteking en door dat vliegwiel stond ie zwaar te laat (magneten anders gepositioneerd tov spie).

Op mijn andere MB-8 had ik wel een MB-8 ontsteking zitten, maar ook met een NSR/MBX-vliegwiel. Deze stond dus ook zwaar te laat. Terwijl die toch 100 in z'n 3 reed. Ik vond 'm verder al zo "langzaam" maar ik dacht dat dat kwam omdat ik motor gewend ben. Inmiddels zit daar al een MB-8 vliegwiel op

Die 2de MB-8 ga ik dit weekend even op zijn staart trappen (ben zo benieuwd)...en die 1ste MB-8..daar wacht ik nog op een nieuwe gasnaald voor de 24mm ..hoe die rijdt...ben ik nog veeeel benieuwder naar. Vooral omdat dat blok, met die 120 Zeta en nieuwe zuiger nog nooit goed gereden heeft omdat daar altijd een verkeerde ontsteking en vliegwiel op heeft gezeten (i feel like an idiot). Nu na 8 jaar ben ik erachter....

Maar dan weten jullie dat....er is dus wel degelijk verschil in de ontstekingen en vliegwielen!!!


Dit bericht is gewijzigd door oude meester op 7-9-2006 om 2:04 uur.
 

Dit topic is 1988 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved