Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - krukas zit vast?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 693 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #37629 - krukas zit vast?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 935 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

g4mer 23-6-2006 13:06 Print topicpost

Posts: 494
ik heb een tomos blok open gekregen.
die zat dicht geroest
maar de krukas zit vast in de linkerkant van de carter.
aan de vliegwiel kant dus.

ik heb hem namelijk nodig omdat een andere naar de klote is.
is een s25 blok.

hij draait gewoon wel hoor maar hij wil er niet uit
 

christianos 23-6-2006 13:06 Print reply

Posts: 20445
even proberen warm te stoken en rustig tikken met een rubberen hamer..
 
-Tom- 23-6-2006 13:06 Print reply

Posts: 4150
lager/carter verwarmen en dan kan je 'm er zo uittikken
 
FTS Member
geert-nsr 23-6-2006 13:07 Print reply

Posts: 6438
idd vooral warm stoken dan gaat hij er veel makkelijker uit
 
g4mer 23-6-2006 13:14 Print reply

Posts: 494
ok bedankt kzal ff kijke of et lukt.
 
Henk-88 23-6-2006 13:54 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
even proberen warm te stoken en rustig tikken met een rubberen hamer..


Wat moet jij toch steeds met die rubberen hamer om ergens lagers of krukassen uit te tikken als die vast zitten

Rubberhamers absorberen veel te veel energie, en dan moet je wel héél hard gaan rammen. En dan nog verandert meestal alleen het rubber van vorm tenzij de los te slaan onderdelen toch al los zaten.

Voor vastzittende lagers en krukassen heb je tikken van staal op staal nodig. Dus een stalen hamer (of een vuistje) en eventueel een stalen drevel ertussen. En een dosis gezond verstand om niks onherstelbaar stuk te slaan natuurlijk. Met staal op staal voel je ook heel goed aan of er iets los gaat komen; als het hele zootje trilt als je erop tikt dan wordt de kracht niet goed overgebracht op het los te slaan onderdeel. Voel je de hamer ineens hard stoppen op de drevel dan weet je dat je goed bezig bent. Je voelt het aan na een tijdje. De tip is hier wel om voorzichtig te beginnen met kleine tikjes, als je het tikken wat aanvoelt, kun je wat harder. Onthoud wel dat haastige spoed nooit goed is.

Met rubberhamers werken heeft geen nut en je voelt ook nog 'ns niet wat er onder je handen gebeurt.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
-Tom- 23-6-2006 14:12 Print reply

Posts: 4150
met een stalen hamer op een krukas is vooral goed als je het het draad van je krukas kapot wilt hebben (als je op de vliegwielkant slaat)... met een rubberhamer kan je genoeg kracht zetten, zonder dat je de boel van je krukas kapot slaat...
 
FTS Member
crossgek - Forum en Sales Moderator 23-6-2006 14:21 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -Tom-
met een stalen hamer op een krukas is vooral goed als je het het draad van je krukas kapot wilt hebben (als je op de vliegwielkant slaat)... met een rubberhamer kan je genoeg kracht zetten, zonder dat je de boel van je krukas kapot slaat...


als je er een beetje gevoel voor hebt kan het prima met een stalen hamer .

maar een krukas uit een carter slaan wil gewoon prima met een rubberhamer . en hiermee is de kans veel kleiner dat er iets misgaat .

maar met een stalen hamer krijg je gewoon meer los , en sneller
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
Markos 23-6-2006 14:43 Print reply

Posts: 5048
en een rubberen hamer vervormt enigsinds, dat doet een stalen hamer niet. dus als jij scheef met je stale hamer op je verhitte carter slaat heb je ook kans dat je er allemaal deuken inslaat. Plus een rubberen hamer dempt. Dus wordt de kracht een beetje opgebouwd. Bij een stale hamer wordt het vrijwel direct overgebracht.
Zegmaar hetzelfde als je een gordel of een ketting als gordel neemt. Een gordel rekt uit bij een botsing waardoor je langzamer tot stilstand komt. Een ketting rekt niet uit dus sta ja abrupt stil. Zijn allemaal kleine dingen, maar kunnen wel verschil uitmaken.

edit: stalen hamer kan wel, maar dan moet je er wel een beetje het gevoel er voor hebben, of schijt hebben en boeie dat het stuk kan gaan
beter neem je gewoon een rubberen hamer als het niet al te vast zit. Je hebt ook rubbers van verschillende hardheid

Dit bericht is gewijzigd door Markos op 23-6-2006 om 15:00 uur.
 
SLET! plaatjes hosten doe je op www.imageshack.us
Henk-88 23-6-2006 15:09 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -Tom-
met een stalen hamer op een krukas is vooral goed als je het het draad van je krukas kapot wilt hebben (als je op de vliegwielkant slaat)... met een rubberhamer kan je genoeg kracht zetten, zonder dat je de boel van je krukas kapot slaat...



Tja, daar is de drevel voor hea



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Markos
als jij scheef met je stale hamer op je verhitte carter slaat heb je ook kans dat je er allemaal deuken inslaat.



OMG Ik snap niet wat dat voor nut kan hebben: met een stalen hamer op een verhit carter slaan.
Altijd op de krukas of op het lager tikken.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Markos
Bij een stale hamer wordt het vrijwel direct overgebracht.
Zegmaar hetzelfde als je een gordel of een ketting als gordel neemt. Een gordel rekt uit bij een botsing waardoor je langzamer tot stilstand komt. Een ketting rekt niet uit dus sta ja abrupt stil. Zijn allemaal kleine dingen, maar kunnen wel verschil uitmaken.



Je begrijpt het precies lijkt het.
Natuurlijk moet het met beleid en gezond verstand. Dat staat ook duidelijk in mijn post hierboven. Juist omdat de kracht rechtstreeks -en dus precies doseerbaar- wordt overgebracht met een stalen hamer kun je beter bepalen en aanvoelen wat er gebeurt.

Moet ik hier nog melden dat je niet op schroefdraad moet gaan slaan oftegen de zijkant van je drijfstang of op je duim?
Neem dan maar een rubberhamer met een handdoek erom.

In de gevallen dat het prima gaat met een rubberhamer kan dat natuurlijk prima want het is behoorlijk 'fool-proof'. Als het niet meer gaat met een rubberhamer dan pak je alsnog de stalen hamer.

Bij uittikken is goede ondersteuning belangrijk om het carter niet te vervormen. Ook -en misschien vooral- bij gebruik van een rubberhamer.

Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 23-6-2006 om 15:29 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
g4mer 23-6-2006 17:51 Print reply

Posts: 494
de (donor)krukas is er uit
en zit in ze nieuwe carter delen.
de oude krukas had ook een lager mee genomen
maar heb er een voorzichtig uit de oude carter getikt.
ik moet alleen nog een ander vliegwieltje

en toch heel erg bedankt
btw heb het met een baco gedaan was me hamer kwijt en de rubberen ook

 
Frutje 24-6-2006 14:15 Print reply

Posts: 812
baco ? wat is dat ?
 
Neluhz 24-6-2006 14:25 Print reply

Posts: 4032
bahco, een soort verstelbare steeksleutel.
btw, je kunt beter meteen je lagers vervangen, als je toch bezig bent.


Wtf doet markos hier eiglijks, je was toch dood?

Dit bericht is gewijzigd door Neluhz op 24-6-2006 om 14:25 uur.
 
Uncle BLAM 24-6-2006 15:00 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk-88
[...]



Tja, daar is de drevel voor hea

afbeelding

[...]


OMG Ik snap niet wat dat voor nut kan hebben: met een stalen hamer op een verhit carter slaan.
Altijd op de krukas of op het lager tikken.


[...]



Je begrijpt het precies lijkt het.
Natuurlijk moet het met beleid en gezond verstand. Dat staat ook duidelijk in mijn post hierboven. Juist omdat de kracht rechtstreeks -en dus precies doseerbaar- wordt overgebracht met een stalen hamer kun je beter bepalen en aanvoelen wat er gebeurt.

Moet ik hier nog melden dat je niet op schroefdraad moet gaan slaan oftegen de zijkant van je drijfstang of op je duim?
Neem dan maar een rubberhamer met een handdoek erom.

In de gevallen dat het prima gaat met een rubberhamer kan dat natuurlijk prima want het is behoorlijk 'fool-proof'. Als het niet meer gaat met een rubberhamer dan pak je alsnog de stalen hamer.

Bij uittikken is goede ondersteuning belangrijk om het carter niet te vervormen. Ook -en misschien vooral- bij gebruik van een rubberhamer.

Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 23-6-2006 om 15:29 uur.


Neem gewoon een hard plastic hamer ... daar zijn ze voor

 
een BF teller is sneller
BSTS 24-6-2006 15:10 Print reply

Posts: 4241
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -Tom-
met een stalen hamer op een krukas is vooral goed als je het het draad van je krukas kapot wilt hebben (als je op de vliegwielkant slaat)... met een rubberhamer kan je genoeg kracht zetten, zonder dat je de boel van je krukas kapot slaat...


moet je ff de moer er op draaien en op de moer slaan, dan blijft het draad wel goed hoor
 
sprintjah

Dit topic is 935 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved