Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Technical Forum - Topic #37218 - krukas verlichten + wat voor krukas...
|
Pagina 3 van 5
|
Dit topic is 5233 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
mblover |
28-5-2006 23:19 |
 Posts: 5391 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: hondamt7
grip?????
grip gezeik krijg je bij motogp motoren ja, niet bij een sprintding op jubbega.
zowiezo ben ik het niet met de beredenering eens dat de kruk je zuiger door de compressie heen omhoog duwt, dat doet je vliegwiel. (neem aan dat jij binnenrotor neemt, dus dat is ook niet helemaal het geval meer maar goed)
verder komt hij toch wel omhoog (je achterwiel stopt niet met draaien maar duwt de zuiger verder). Verder, normaal gesproken heb je bij het omhoog gaan ook geen aandrijving en bij het neer gaan wel. Dit verandert niet, alleen er wordt wat meer energie in je achterwiel gestopt ipv in je krukas. Kan hij hoogstwss wel hebben, zeker omdat met sprinten grip recht vooruit goed genoeg is, zolang je wiel niet slipt is het best. Bij snelle bochtjes rijden zal er wellicht wel iets te merken zijn, maar dan is de vraag of jij je brommer naar de grens kan persen daar, maar dat zal met een mb best mogenlijk zijn.
laatst trouwens een stukkie gelezen over de big bang theorie, in een of ander motor tijdschrift. Ging over motorblokken, 4 cilinder. Maar daarin werd ook uitgelegd dat je door de krachtstoten op andere tijden te laten plaatsvinden, of de intervallen te veranderen, bij bochten wel iets meer grip kreeg, met name bij het uitacceleren. maar op jubbega maak je geen bochten tijdens het racen en bovendien rijd je met 1 cilinder, en dus is dat irrelevant. (wel intressante theorie though)
Quote: Oorspronkelijk gepost door: hondamt7
[...]
er zijn vast wel snelle krukas. kijk maar naar kreidler shortstrokers.
het is wel mogelijk maar dat is niet aan de orde.
ik weet in ieder geval dat een standaard kruk goed is.
alleen wou ik hem proberen lichter te maken zonder dat hij voor rare bijwerkingen gaat zorgen
kreidler shortstroker = kortere slag?
dan zal het verschil in slag wel het verschil in snelheid in houden, niet het gewicht enzo van de krukas.
verder zou je mss een imi krukas kunnen zoeken en op die kunnen testen als je de mogenlijkheid hebt om het goedkoop gebalanseert te kunnen doen. merk je vanzelf of je nadelen of voordelen eraan ondervind.
|
|
|
|
mcdronkz |
28-5-2006 23:20 |
 Posts: 32777 |
Dani Pedrosa, is wat ik je zeg.
|
|
|
|
BSTS |
28-5-2006 23:26 |
 Posts: 4241 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mblover
[...]
grip gezeik krijg je bij motogp motoren ja, niet bij een sprintding op jubbega.
zowiezo ben ik het niet met de beredenering eens dat de kruk je zuiger door de compressie heen omhoog duwt, dat doet je vliegwiel. (neem aan dat jij binnenrotor neemt, dus dat is ook niet helemaal het geval meer maar goed)
verder komt hij toch wel omhoog (je achterwiel stopt niet met draaien maar duwt de zuiger verder). Verder, normaal gesproken heb je bij het omhoog gaan ook geen aandrijving en bij het neer gaan wel. Dit verandert niet, alleen er wordt wat meer energie in je achterwiel gestopt ipv in je krukas. Kan hij hoogstwss wel hebben, zeker omdat met sprinten grip recht vooruit goed genoeg is, zolang je wiel niet slipt is het best. Bij snelle bochtjes rijden zal er wellicht wel iets te merken zijn, maar dan is de vraag of jij je brommer naar de grens kan persen daar, maar dat zal met een mb best mogenlijk zijn.
laatst trouwens een stukkie gelezen over de big bang theorie, in een of ander motor tijdschrift. Ging over motorblokken, 4 cilinder. Maar daarin werd ook uitgelegd dat je door de krachtstoten op andere tijden te laten plaatsvinden, of de intervallen te veranderen, bij bochten wel iets meer grip kreeg, met name bij het uitacceleren. maar op jubbega maak je geen bochten tijdens het racen en bovendien rijd je met 1 cilinder, en dus is dat irrelevant. (wel intressante theorie though)
[...]
kreidler shortstroker = kortere slag?
dan zal het verschil in slag wel het verschil in snelheid in houden, niet het gewicht enzo van de krukas.
verder zou je mss een imi krukas kunnen zoeken en op die kunnen testen als je de mogenlijkheid hebt om het goedkoop gebalanseert te kunnen doen. merk je vanzelf of je nadelen of voordelen eraan ondervind.
dat is opzich wel een goed idee.
maar straks mol ik de kruk met 12000 toeren en heb ik egt alles aan stront
|
|
sprintjah |
|
mblover |
28-5-2006 23:28 |
|
BSTS |
28-5-2006 23:34 |
 Posts: 4241 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mblover
[...]
als jij ff met een imi kruk, en liefst een gare 40 pleuro cilinder erbij, test en niet al te lang 12000+ toeren draait dan zal het wel meevallen lijkt me. uiteraard niet met een 16k toeren draaiende cilinder erop gaan liggen rondjakkeren om het te testen, dat doe je beter wel met goed spul.
heheheh idd,
ik snap je doel.
iig bedankt jij had een zinnige en nuttige reply.
ik ga denk ik eens ff aan het testen met een veroeste kruk die ik ff glad straal. en ff inboor en opvul.
ff kijken hoe het loopt zonder verlichte kruk op de testbank.
en kijken hoe het loopt met een verlichten krukas.
ik heb op het werk een tovami bank, ( ruud frederiks )
waar ik gebruik van mag maken.
dus als ik zover ben komt de uitdraai wel op dit forum!
en ik denk trouwens toch niet dat een imi 40 pleuro cilinder 16.000 rpm maakt.
ik ben blij als ik als eindresultaat iets heb wat 16000 draait en heel blijft
Dit bericht is gewijzigd door hondamt7 op 28-5-2006 om 23:35 uur.
|
|
sprintjah |
|
zundapp_rs |
28-5-2006 23:35 |
 Posts: 682 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mblover
[...]
grip gezeik krijg je bij motogp motoren ja, niet bij een sprintding op jubbega.
zowiezo ben ik het niet met de beredenering eens dat de kruk je zuiger door de compressie heen omhoog duwt, dat doet je vliegwiel. (neem aan dat jij binnenrotor neemt, dus dat is ook niet helemaal het geval meer maar goed)
verder komt hij toch wel omhoog (je achterwiel stopt niet met draaien maar duwt de zuiger verder).
Ik ben het met je eens dat het niet echt een probleem zal geven omdat je niet extreem door bochten zal gaan. Maar het is niet alleen je vliegwiel dat de zuiger door de compressie duwt. Je krukas heeft best een behoorlijk gewicht dat met 10K toeren of waarschijnlijk meer een behoorlijk groot rotatiemoment heeft. Meer dan je vliegwiel.
Verder, normaal gesproken heb je bij het omhoog gaan ook geen aandrijving en bij het neer gaan wel. Dit verandert niet, alleen er wordt wat meer energie in je achterwiel gestopt ipv in je krukas.
Het is wel zo dat er meer energie naar je achterwiel gaat (na verbranding) en er ook weer meer uitgehaald(bij compressie). Daardoor wordt die kracht minder goed verdeelt en is je grip minder.
Kan hij hoogstwss wel hebben, zeker omdat met sprinten grip recht vooruit goed genoeg is, zolang je wiel niet slipt is het best. Bij snelle bochtjes rijden zal er wellicht wel iets te merken zijn, maar dan is de vraag of jij je brommer naar de grens kan persen daar, maar dat zal met een mb best mogenlijk zijn.
Ben ik met je eens, waarschijnlijk zul je hier niet echt last van hebben omdat je geen bochten hoeft te maken.
|
|
|
|
Hondalover19 |
28-5-2006 23:46 |
 Posts: 1255 |
Ik denk dat je met een imi krukas wel degelijk kunt racen.Als je er een betere drijfstang en beter big end lager in laat persen dan zijn ze net zo goed of mss zelfs iets beter als een ori kruk.
Ik heb hier een ori kruk van mb80 en een top racing kruk voor mb 80.Enige verschil is dat de top racing kruk een slechtere drijfstang en lager heeft , en de krukwangen zijn iets dunner als bij de ori kruk.Dus deze is iets lichter .mja dat is mijn mening dan
|
|
Honda The Power Of My Wet Dreams !! |
|
mblover |
28-5-2006 23:52 |
 Posts: 5391 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: zundapp_rs
[...]
Ben ik met je eens, waarschijnlijk zul je hier niet echt last van hebben omdat je geen bochten hoeft te maken.
alleen zoveel weegt een krukas ook niet vergeleken met een vliegwiel hoor? bovendien is de diameter van je vliegwiel groter als die van je krukaswangen (die nog minder wegen als de hele as bij elkaar) dus baansnelheid aan einde (noujah, buitenkant) van vliegwiel is veel hoger en meer massa en dus zit er meer energie in.
verder zal het waarschijnlijk voor de grip niet veel uitmaken, zeker niet met sprinten. Bij sobw zou het misschien net zichtbaar gemaakt kunnen worden in tijden als je pedrosa of rossi ofzo op het ding laat rijden.
de compressie energie wordt nu idd weer door je achterband geleverd, wel hoef je minder in je krukas te stoppen nu, dus misschien maakt het kwa vermogen een heel klein beetje uit. Als het goedkoop te testen is dus gewoon proberen, en elke 10e van een seconde minder is mooi meegenomen.
overigens liep een imi cilinder hier wel een flink stuk de toerenteller uit, alleen beetje aan uitlaatpoort gebeund (geen berekeningen enzo, verveelde alleen en cilinder en dremel lagen in de buurt) en de spoelers aan de onderkant een beetje een trechtervorm gegeven. dus testen gaat daar best mee lukken. Zeker als je dezelfde setup gaat gebruiken op de krukas na kan je wel zien wat de krukas uit maakt, en of het uberhaupt iets uitmaakt.
|
|
|
|
BSTS |
28-5-2006 23:56 |
 Posts: 4241 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mblover
[...]
alleen zoveel weegt een krukas ook niet vergeleken met een vliegwiel hoor? bovendien is de diameter van je vliegwiel groter als die van je krukaswangen (die nog minder wegen als de hele as bij elkaar) dus baansnelheid aan einde (noujah, buitenkant) van vliegwiel is veel hoger en meer massa en dus zit er meer energie in.
verder zal het waarschijnlijk voor de grip niet veel uitmaken, zeker niet met sprinten. Bij sobw zou het misschien net zichtbaar gemaakt kunnen worden in tijden als je pedrosa of rossi ofzo op het ding laat rijden.
de compressie energie wordt nu idd weer door je achterband geleverd, wel hoef je minder in je krukas te stoppen nu, dus misschien maakt het kwa vermogen een heel klein beetje uit. Als het goedkoop te testen is dus gewoon proberen, en elke 10e van een seconde minder is mooi meegenomen.
overigens liep een imi cilinder hier wel een flink stuk de toerenteller uit, alleen beetje aan uitlaatpoort gebeund (geen berekeningen enzo, verveelde alleen en cilinder en dremel lagen in de buurt) en de spoelers aan de onderkant een beetje een trechtervorm gegeven. dus testen gaat daar best mee lukken. Zeker als je dezelfde setup gaat gebruiken op de krukas na kan je wel zien wat de krukas uit maakt, en of het uberhaupt iets uitmaakt.
dan wil ik idd wel een krukas nemen die geen waarde heeft.
een oude top racing ofzo.
ik ga er geen orgineele voor op offeren
|
|
sprintjah |
|
BSTS |
29-5-2006 0:05 |
 Posts: 4241 |
nog even een eindvraag:
is dit zeker weten een orgineele honda mt5 krukas?
|
|
sprintjah |
|
mblover |
29-5-2006 0:07 |
|
BSTS |
29-5-2006 0:10 |
 Posts: 4241 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mblover
[...]
Dat bedoelde ik ook. Aangezien je het toch goedkoop/gratis kan doen. als je oude kruk en imi cil ofzo hebt liggen kan je het gewoon even testen en kijken of het verschil maakt. maakt het geen verschil dan is dat jammer, maakt het wel verschil, dan is dat weer iets wat je in je uiteindelijke sprintsetup mee kan nemen. Wel even met beleid kijken waar en hoe de gaten moeten komen. Ik denk op dezelfde afstand van het midden, en dezelfde onderlinge afstand, en de gaten even groot, dat dat moet lukken. Maar dit weet ik ook niet 100% zeker. Zoek dit even uit en ga niet als ene beunhaas gewoon eerst de boormachine erin zetten en daarna zeggen van ow zo moest het dus niet.
ik heb beschikking over draai en frees apparatuur.
analoog en digitaal afleesbaar.
ook zijn er cnc machines waar ik enige hulp voor nodig ben van men baas of van school leraar.
ook is er een kolomboormachine, die instelbaar is op boordiepte enz.
ik denk dat ik een hulp stuk maak, zodat ik de gaten precies op de goeie plekken kan maken.
zat te denken aan een soort gradenschijf ofzo
|
|
sprintjah |
|
Hondalover19 |
29-5-2006 0:10 |
 Posts: 1255 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: hondamt7
nog even een eindvraag:
is dit zeker weten een orgineele honda mt5 krukas?
meet de drijfstang op
Lengte drijfstang:
MT5/MB5: 82 mm
Mb/T : 100mm
|
|
Honda The Power Of My Wet Dreams !! |
|
mblover |
29-5-2006 0:12 |
 Posts: 5391 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: hondamt7
[...]
ik heb beschikking over draai en frees apparatuur.
analoog en digitaal afleesbaar.
ook zijn er cnc machines waar ik enige hulp voor nodig ben van men baas of van school leraar.
ook is er een kolomboormachine, die instelbaar is op boordiepte enz.
ik denk dat ik een hulp stuk maak, zodat ik de gaten precies op de goeie plekken kan maken.
zat te denken aan een soort gradenschijf ofzo
kijk, goed gereedschap is het halve werk. Als je daarbij kan moet het zeker lukken om een testsetup te maken, en geeft dat positieve resultaten dan kan je ook een sprintsetup maken.
Dit bericht is gewijzigd door mblover op 29-5-2006 om 0:12 uur.
|
|
|
|
BSTS |
29-5-2006 0:16 |
 Posts: 4241 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Hondalover19
[...]
meet de drijfstang op
Lengte drijfstang:
MT5/MB5: 82 mm
Mb/T : 100mm
ik kom op 105,9 mm
de totaale drijfstang lengte/
is er ook nog verschil in : (mb mt) en (mb5 mt5
|
|
sprintjah |
|
Dit topic is 5233 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 3 van 5
|
|