Dat is dus je nokkenasketting spanner. Als het goed is draai je eerst een boutje los, zet je dat ding op spanning, en draai je het boutje weer aan.
Mocht je nokkenasketting nu niet genoeg op spanning komen, dan wordt het tijd om die te vervangen.
Oh, dit is beter:
Quote:
Wat moet je doen bij een te losse distributieketting als je een manuele spanner hebt?
1. Haal je ontstekingsdekseltje eraf
2. Haal je nokkenasdekseltje eraf. Dit is het linkse, ronde dekseltje op de kop. Dit maak je los door de middelste bout rechts op je kop los te draaien.
3. Kijk hoe los je ketting staat. Ideaal is lichtjes gespannen, zodanig dat je met weinig kracht je ketting een tandje verder tegen je tandwiel kan duwen, met bv. een schroevendraaiertje.
4. Is je ketting niet goed gespannen? Draai dan de borgmoer (met sleutel 10) links onder je vliegwiel een paar draaitjes los (niet helemaal eraf). Neem nu een platte schroevendraaier, en draai de bout zelf een paar draaien los (niet helemaal eruit)
5. Draai een paar keer aan je vliegwiel, zodanig dat je cilinder een paar slagen maakt (en dus ook je ketting gebruikt wordt).
6. Draai de bout onder je vliegwiel terug vast (voorzichtig, niet overdraaien!), en zet ook de borgmoer vast.
7. Kijk na of de spanning goed is (door na te kijken aan je nokkenastandwiel)
8. Is de spanning goed? Zet dan je nokkenasdekseltje terug vast. Let wel op of de pakking nog goed is, anders vervangen. Onstekingskapje er op, en klaar!
9. Is de spanning nog niet goed? Draai dan de bout linksonder je ontsteking terug los, en de bout onderaan je blok ook. Niet de oliebout, maar de andere. Haal deze eraf. Hieronder zit een bout met kop voor platte schroevendraaier. Neem een platte schroevendraaier, en draai deze bout een paar slagen aan. Begin met een volledige draai, kijk dan de boel effe na zoals hierboven beschreven is, zo nodig nog wat verder aandraaien. Is de nokkenaskettingspanning goed, alles terug monteren, en klaar!
10. Heb je de bout met platte kop volledig ingedraaid, alles weer vastgezet en nagekeken, en is de nokkenaskettingspanning nog steeds niet goed? Dan moet je gaan vervangen. Een nieuwe nokkenasketting, oliepomptandwieltje en eventueel nokkenastandwiel. Dit is iets minder eenvoudig, en daar ga ik hier dus niet op in...
Dit bericht is gewijzigd door mcdronkz op 12-5-2006 om 19:08 uur.
|