Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - kettingspanner kleppen honda c 50

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 607 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #36863 - kettingspanner kleppen honda c 50
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 740 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

X-Race 10-5-2006 16:30 Print topicpost

Posts: 196
Heeft hier iemand verstan van honda c50.
achter de ontsteking zit een ketingkje die de kleppen aan drijft. deze word gespannen door een soort van kettingspanner. maar hoe zit deze kettingspanner in elkaar iemand een foto of duidelijke uitleg??
http://pageperso.aol...ecano/images/c50.jpg
 
only for competition use

christianos 12-5-2006 18:18 Print reply

Posts: 20445
ik zou als ik jou was even gaan surfen op www.4takt.net..
 
mcdronkz 12-5-2006 19:04 Print reply

Posts: 32777
Dat is dus je nokkenasketting spanner. Als het goed is draai je eerst een boutje los, zet je dat ding op spanning, en draai je het boutje weer aan.

Mocht je nokkenasketting nu niet genoeg op spanning komen, dan wordt het tijd om die te vervangen.

Oh, dit is beter:

Quote:



Wat moet je doen bij een te losse distributieketting als je een manuele spanner hebt?

1. Haal je ontstekingsdekseltje eraf

2. Haal je nokkenasdekseltje eraf. Dit is het linkse, ronde dekseltje op de kop. Dit maak je los door de middelste bout rechts op je kop los te draaien.

3. Kijk hoe los je ketting staat. Ideaal is lichtjes gespannen, zodanig dat je met weinig kracht je ketting een tandje verder tegen je tandwiel kan duwen, met bv. een schroevendraaiertje.

4. Is je ketting niet goed gespannen? Draai dan de borgmoer (met sleutel 10) links onder je vliegwiel een paar draaitjes los (niet helemaal eraf). Neem nu een platte schroevendraaier, en draai de bout zelf een paar draaien los (niet helemaal eruit)

5. Draai een paar keer aan je vliegwiel, zodanig dat je cilinder een paar slagen maakt (en dus ook je ketting gebruikt wordt).

6. Draai de bout onder je vliegwiel terug vast (voorzichtig, niet overdraaien!), en zet ook de borgmoer vast.

7. Kijk na of de spanning goed is (door na te kijken aan je nokkenastandwiel)

8. Is de spanning goed? Zet dan je nokkenasdekseltje terug vast. Let wel op of de pakking nog goed is, anders vervangen. Onstekingskapje er op, en klaar!

9. Is de spanning nog niet goed? Draai dan de bout linksonder je ontsteking terug los, en de bout onderaan je blok ook. Niet de oliebout, maar de andere. Haal deze eraf. Hieronder zit een bout met kop voor platte schroevendraaier. Neem een platte schroevendraaier, en draai deze bout een paar slagen aan. Begin met een volledige draai, kijk dan de boel effe na zoals hierboven beschreven is, zo nodig nog wat verder aandraaien. Is de nokkenaskettingspanning goed, alles terug monteren, en klaar!

10. Heb je de bout met platte kop volledig ingedraaid, alles weer vastgezet en nagekeken, en is de nokkenaskettingspanning nog steeds niet goed? Dan moet je gaan vervangen. Een nieuwe nokkenasketting, oliepomptandwieltje en eventueel nokkenastandwiel. Dit is iets minder eenvoudig, en daar ga ik hier dus niet op in...



Dit bericht is gewijzigd door mcdronkz op 12-5-2006 om 19:08 uur.
 

Dit topic is 740 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved