Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - detoneren!

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1043 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #36016 - detoneren!
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 85198 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

barry 3-4-2006 12:29 Print topicpost

Posts: 7387
Ik heb een ontstekingsprobleem. Althans, dat vermoed ik

Het verhaal zit zo in elkaar.
Ik heb een crossbrommer met een nsr50blok. Met 50cc cilinder
De set-up van deze brommer is:
- 50cc Belgische ge2
- 50cc kop met squish hoogte van 0.95mm en squishrand van 5mm
(die vsm, of wat is het, en compressie waarde weet ik niet)
- 20mm carb met 210 mik sproeier en twin-air filter.
- opmaat uitlaat. Berekend op 9 tot 13k. door Luc Foekema
- hpi ontsteking.

Hpi heb ik met stroboscoop laten afstellen.
Mijn brommer rijd met deze setup op de straat perfect, maar zodra hij het zand ziet gaat het fout!
De eerste 3 versnellingen zijn geen probleem en kan ik hem vol door de toeren trekken. Maar zodra hij dus in de 4/5/6 komt en de brommer het echt zwaar krijgt en echt veel kracht moet gaan leveren gaat de motor detoneren/pingelen…. En valt het vermogen compleet weg

Ik dacht van, misschien ligt het aan de ontsteking/hpi zelf, dus heb ik mijn originele nsr ontsteking er weer opgegooid. Resultaat: Hij heeft er minder moeite mee en kan een versnelling verder door trekken. Maar op een gegeven moment gaat hij weer detoneren en komt het zelfde probleem naar voren spelen.

Omdat het nu wel beter is geworden maar nog niet opgelost heb ik ipv van euro95, euro98 er ingegooid en het resultaat was dat het pingelen zo goed als over was! Ik kan hem nu ook weer door de hogere versnellingen heen trekken in het zand. Zonder dat het vermogen wegvalt. Maar helemaal perfect was het nog niet. Want hij had er nog wel wat moeite mee.

Ik zou dan als conclusie denken: te veel compressie (want met originele ontsteking heeft hij er dus ook last van, en te vroeg kan hij dus niet staan), dus compressie verlagen!
Maar dit lijkt me erg sterk. Aangezien mijn squishoogte ook helemaal niet aso krap is (0.95mm).
Een aangezien ik het probleem nu ook niet meer bij de ontsteking zoek zit ik te denken aan mijn zelfgemaakte uitlaat!?

Kan het zijn dat door de uitlaat de cilindervulling niet meer goed is oid? En dat daardoor het afstellen/detoneren probleem vandaan komt?

Hoe denken jullie hierover en hoe zou ik hier achter kunnen komen? Ik zelf denk dat ik maar even ga testen met een andere uitlaat. Maar misschien dat hier slimme mensen zitten met de zelfde ervaring .

Ter herinnering: op de weg heb ik totaal geen problemen. In het zand is het dus 1 groot detoneer geval!

Alvast bedankt voor jullie aandacht

 
He?

crossgek - Forum en Sales Moderator 3-4-2006 12:32 Print reply

Posts: 10560
miss dat je kop niet klopt en je met een redelijk veilige quish nog een te hoge compressie hebt
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
tsxj oran 3-4-2006 12:32 Print reply

Posts: 6498
je gooit er euro 98 in omdat hij blijkbaar zelf ontbrand, dus je hebt toch een te hoge compressie verhouding!
maar ik zat te denken stel dat je krukas speling hebt, en je zuiger net een stukje hoger komt dan normaal... dan zou je nog meer compressie opbouwen en kan hij dus gaan pingelen(tis maar eeen theorie) mischien kan je er wat mee
 
oud
Ollie 3-4-2006 12:35 Print reply

Posts: 2468
Als het met een andere ontsteking en andere brandstof deels weg is, waarom zoek je het dan in de uitlaat?
Kan best zijn dat je uitlaat het niet trekt in lage toeren (bijv. in z'n 5de/6de versnelling) maar het lijkt me sterk dat ie daarvan gaat pingelen.
Het lijkt me dan een combinatie van teveel mengsel, een te vroege ontsteking en een te hoge compressie.
Ik zou zeggen, stel 'm iets armer af en zet je ontsteking ietwat later... en euro98 blijven tanken
 
MT70-nolimit 3-4-2006 13:41 Print reply

Posts: 4322
ik heb ook wel eens gesodemieter gehad met pingelen bij zwaar trekken in 4,5,6, toen was het met tegenwind e.d. dat bleek ook gewoon aan de compressie te liggen
 
gaat lang goed
bigguuuh 3-4-2006 13:59 Print reply
Posts: 123
ik heb het ook een x gehad bij mijn dt echt zwaar bonken.....
en in zijn power band als een beest was aan het kijken hoe ver ik mijn kop kon vlakken alleen doen ik terug kwam van het rijden toen kon ik hem niet meer uitzetten met het contact slot

prbeer anders een een extra kop pakking er tussen te doen en dan kijken of ie het dan nog doet
 
MT70-nolimit 3-4-2006 14:01 Print reply

Posts: 4322
jeay right extra koppakking, beunhaas, de kans op lekkage is dan supergroot en je squish zit dan ok 1,2mm hoger als het niet meer is
 
gaat lang goed
Mr Pain 3-4-2006 14:03 Print reply
Posts: 4966
dat ie aan het detoneren is lijkt me wel duidelijk, ik heb eigenlijk geen idee of het van de uitlaat kan komen, ik denk zelf niet, maar goed zoals ik al zei weet ik het niet echt.

wil je wel een oplossing?, ga met octaan booster rijden
 
bigguuuh 3-4-2006 14:05 Print reply
Posts: 123
ja om te proberen lees.....

om te kijken of hij het dan nog doet en hij heeft dan toch minder compressieomdat je ruimte groter word

en da lekke valt wel mee hoor voor een x boeiend

 
User 927 3-4-2006 14:19 Print reply

Posts: 6405
Probeer eens een andere kop, zoals het er nu naar uitziet heeft hij gewoon teveel compressie
 
Twenteboer 3-4-2006 14:49 Print reply

Posts: 1002
Word het spul niet gewoon te heet, daardoor kan ie ook gaan detoneren
 
honda-mbx 3-4-2006 14:51 Print reply

Posts: 1688
ik denk ook dat je compressie verhouding te hoog licht.
ik zou toch mijn compressie verhouding en msv waarde even uitrekenen, voor dat je bij de uitlaat begint.

btw: je hebt dit ding al een tijdje , wat heb je verandert toen dit probleem opspeelde, of was het altijd al zo?
 
ik vlam je..
Bullet 3-4-2006 17:25 Print reply

Posts: 12150
ff uitliteren en compressie verhouding checken.

op hoeveel mm vooronsteking staat de hpi?
 
**My BungHole Will Speak Now**
Jozeff - Forum en Sales Moderator 3-4-2006 17:50 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
jeay right extra koppakking, beunhaas, de kans op lekkage is dan supergroot en je squish zit dan ok 1,2mm hoger als het niet meer is



om te proberen kan dat toch wel, wat maakt dat nou weer uit.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
barry 3-4-2006 18:02 Print reply

Posts: 7387
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
ik denk ook dat je compressie verhouding te hoog licht.
ik zou toch mijn compressie verhouding en msv waarde even uitrekenen, voor dat je bij de uitlaat begint.


kijk mooie reactie!
weet iemand een faq oid hoe je compressie verhouding betrouwbaar kunt uitrekenen, zelfde als je msv waarde, en hoe ga ik dat doen!
het zou mij enorm gerust stellen als ik het probleem niet in de uitlaat hoef te zoeken

Quote:

btw: je hebt dit ding al een tijdje , wat heb je verandert toen dit probleem opspeelde, of was het altijd al zo?


dit is nu met mijn nieuwe setup.
heb altijd met eurocilindro gereden. maar die ging ook nooit echt snel



- kan door te veel mengsel ook je cil gaan pingelen? dat wist ik niet!.
- te heet kan ook niet. hij wordt +/- 60graden tijdens de cross.

Dit bericht is gewijzigd door barry op 3-4-2006 om 18:05 uur.
 
He?
bart de scootergek 3-4-2006 20:02 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: barry
[...]


kijk mooie reactie!
weet iemand een faq oid hoe je compressie verhouding betrouwbaar kunt uitrekenen, zelfde als je msv waarde, en hoe ga ik dat doen!
het zou mij enorm gerust stellen als ik het probleem niet in de uitlaat hoef te zoeken

[...]


dit is nu met mijn nieuwe setup.
heb altijd met eurocilindro gereden. maar die ging ook nooit echt snel



- kan door te veel mengsel ook je cil gaan pingelen? dat wist ik niet!.
- te heet kan ook niet. hij wordt +/- 60graden tijdens de cross.

Dit bericht is gewijzigd door barry op 3-4-2006 om 18:05 uur.


compresie verhouding is slagvolume+inhoud kop delen door de inhoud kop. inhoud kop kun je meten door hem vol te laten lopen met vloeistof ( olie ) en metern hoeveel erin gaat. met bougie meten volgens mij.

iig, heb je dan de compressieverhouding, maar ik weet niet of je de goede hebt. je hebt namelijk ook nog een gecorrigeerde compressieverhouding, die is namelijk wat lager aangezien je bij die verhouding meeneemt dat de uitlaatpoort nog een tijdje open staat tijdens het compressie opbouwen, waardoor je dus niet je gehele slagvolume aan druk opbouwt.


teveel mengsel lijkt me trouwens sterk dat dat een oorzaak is, aangezien meer mengsel een groter koelend vermogen geeft, waardoor de temperatuur in je verbrandingskamer afneemt en de kans op detoneren weer afneemt.


Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 3-4-2006 om 20:03 uur.

Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 3-4-2006 om 20:38 uur.
 
Honda RC-33

Dit topic is 85198 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved