Quote: Oorspronkelijk gepost door: Marthin
[...]
henk, koppen gaan niet meestal krom als je een gebruikte koppakking monteerd. koppen gaan krom als ze te heet worden of verkeerd aangedraaid.
En je moet altijd een koppakking gebruiken.
Na jullie vraagtekens heb ik me maar even z?lf laten informeren en niet via via zoals het geval eigenlijk was.
Cilinderkoppen gaan idd niet meestal krom door het gebruiken van een gebruikte koppakking.
Ze kunnen w?l krom gaan door te hard aandraaien. Met 4 ? 4,5 kilo aandraaien is goed voor m6.
Ik beken hierbij mijn ongelijk in deze.
Maar een koppakking gebruiken is cker niet noodzakelijk, eerder overbodig als cil+kop goed aansluiten, en in sommige gevallen zelfs ongewenst.
De reden waarom het beter is om geen koppakking te gebruiken is omdat er dan betere warmte-overdracht naar de cilinderkop is. Aluminium neemt warmte liever op dan dat 'ie het weer afgeeft. Dat een goede warmte-overdracht van cilinder naar cilinderkop wenselijk is, lijkt me duidelijk.
Bij het niet gebruiken van een koppakking is het aan te raden om niet alleen de kop te vlakken maar ook de cilinder. Goedkope cilinders hebben wel eens vaker dat ze z?lf krom zijn.
Het mooiste is om daarna een sleuf in de cil-kop draaien en dan kit (vloeibare pakking) er in (een O-ring dus). Drie sleuven is nog mooier. Vaak kunnen kop en cilinder gewoon op elkaar zonder de sleuven.
Zuigers raken haast nooit de kop bij het weglaten van de koppakking. Meten is weten hier en een dikkere voetpakking is dan gauw geplaatst als dat nodig zou zijn en ook nooit weg wegens betere poort-timing meestal. Dat is geen beun-style dus maar gewoon een goede oplossing.
Zuigers die vaak te hoog zijn om ongestraft de koppakking weg te laten als je niets aan de voetpakking doet, zijn bijna altijd die zuigers met een L-veertje bovenaan. Ze zitten vaak op Z?ndapp en Kreidler maar DT / Fs1 / en Vespa hebben het soms ook.
Edit: @ topicstarter: laat je cilinder ?n kop vlakken.
Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 15-3-2006 om 14:23 uur.
|