Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Discussietopic over gebruik rem.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 595 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
Gebruik van de achterrem is veiliger dan de voorrem, ivm de kans op een schuiver.
Eens
Oneens
  Main Forum - Topic #33899 - Discussietopic over gebruik rem.
Pagina 5 van 18
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16, 17, 18Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 10125 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Henk-88 20-12-2005 12:52 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
Wil je hier nou serieus over gaan discussieren?

Zo moeilijk ist het toch niet? Uitlegje kort samengevat dan maar:

Als je remt verplaatst het gewicht van je brommer naar voren, traagheid van massa heet dat... (Dit kun je merken door dat je voorvork inveert)

Doordat de brommer voorover helt word de druk van het achterwiel naar het voorwiel verplaatst, slipt je achterwiel dus veel sneller door en heeft je voorwiel veel meer grip.

Daardoor kun je dus meer krachten kwijt op je voorwiel, die slipt minder snel door het verbeterde wegcontact.

De correcte manier van remmen:
1. Aanremmen (met alleen de voorrem)
Dus rustig de druk op het voorwiel opvoeren
2. Doorremmen (Met voorrem en een heel klein beetje achterrem)
Meer kracht op de voorrem zetten en de achterrem er een beetje bij
3. Rem terug laten komen

Bij een noodstop is dit:
1. Aanremmen (Met alleen de voorrem)
Rustig druk op het voorwiel opbouwen (meestal is een fractie van een seconde genoeg)
2. Doorremmen (Vol op de voorrem, achterrem vlak voor blokkeer punt)
Druk op de voorrem rustig opvoeren tot maximaal (als je het rustig doet slip je niet) terwijl je je achterrem steeds vlak voor het blokker punt houd (rustig druk opbouwen, blokkeert de rem, ietsjes los laten end aar vast houden)
3. Doorremmen tot stilstand

Zo hoort het...


Aangezien alles al wel gezegd is, quote ik deze maar. Wat hier bovenstaat, leer je op motorrijles. Het is z? belangrijk dat het er in wordt 'geramd'; wat de rijschool talloze banden kost tot de leerling het onder de knie heeft. Dat is niet voor niets. Goed kunnen remmen scheelt een hoop ellende (en je achterband gaat ineens veel langer mee).
Voorrem levert zo'n 65 % van je remvermogen (zowel bij auto's als bij motoren) omdat van het voorwiel tijdens het remmen de druk per cm2 van het bandoppervlak dat contact maakt met de weg veel hoger is dan achter.
(Brede banden hoeven dus niet per definitie m??r grip op te leveren, ook niet als het droog is.)
Ik rem v??r de bocht, ga de bocht in met precies z?veel gas dat mijn snelheid constant is (niet afremmen op de motor en niet accelereren) en accelereer de bocht uit. (Meestal lukt dat )


Yamaha's hebben ook al meer dan tien jaar ABS

Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 20-12-2005 om 12:54 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
scooterkiller 20-12-2005 12:53 Print reply

Posts: 2987
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
[...]


Nee ?
Leer rijden/remmen

In een bocht kun je (dacht ik) nog op een 70% van je normale remvermogen remmen.
En als je maar een klein beetje forceert wijk je ook niet/nauwelijks van je lijn af.
Als je van je lijn afwijkt is dat in 99% vd gevallen omdat je finaal de verkeerde kant op kijkt....

Owja, dat ge-emmer over "mn voorrem blokkert veel te snel, wheeeehheee"
Geef dan geld uit aan een setje fatsoenlijke banden, mn VF heeft ook een 100 voorbandje en 110 achterbandje, die blokkeert ook niet meteen, gewoon omdat het goede banden zijn

Dit bericht is gewijzigd door Blukaap2 op 20-12-2005 om 12:49 uur.


helemaal mee eens maar abs op brom blijft intressant

edit : met henk ben ik het ook eens perfecte uitleg van Raza

Dit bericht is gewijzigd door scooterkiller op 20-12-2005 om 12:56 uur.
 
BIERTJUH!!!!!!!!
Henk-88 20-12-2005 13:01 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: IzzY
plaatjes van makrtplaats ken je niet meer linke

dus hele advertentie maar;

http://koopjes.markt...3D%3D&df=1#photo



Hier komt dus cker geen sensor bij want dit is geen Anti Blokkeer Systeem maar volgens de doos een Advanced Brake System.

Zelf goed doseren lijkt mij beter.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Blukaap2 20-12-2005 13:06 Print reply

Posts: 9984
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: scooterkiller
[...]
edit : met henk ben ik het ook eens perfecte uitleg van Raza



Pff, razje heeft volgens mij nog geen 20km ervaring met welk voertuig dan ook....

Net alsof je bij een noodstop de tijd gaat nemen om je achterrem te doseren.
Of niet gebruiken, of instampen en verder niet naar omkijken, de achterkant volgt de voorkant wel, want die mag niet blokkeren (of je moet heeeeeel snel lossen en opnieuw aanleggen)....
 
Stoere brommers
scooterkiller 20-12-2005 13:10 Print reply

Posts: 2987
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
[...]


Pff, razje heeft volgens mij nog geen 20km ervaring met welk voertuig dan ook....

Net alsof je bij een noodstop de tijd gaat nemen om je achterrem te doseren.
Of niet gebruiken, of instampen en verder niet naar omkijken, de achterkant volgt de voorkant wel, want die mag niet blokkeren (of je moet heeeeeel snel lossen en opnieuw aanleggen)....


oke ik ga me nu hier buiten houden
 
BIERTJUH!!!!!!!!
senda80cc 20-12-2005 13:31 Print reply

Posts: 3434
VOORREM me voorband is niet voor niks zo kaal

Dit bericht is gewijzigd door senda80cc op 20-12-2005 om 13:31 uur.
 
Keep on rockin' in a free world
honda_for_life.com 20-12-2005 14:03 Print reply

Posts: 4176
heb 1 keer me achterrem gebruikt omdat een auto vlak voor me remde

resultaat:
met me zijkant tegen die auto
 
The otaku has spoken! | Front tegen skoeters | www.anime4all.eu | WTF is een z-tec (ford)?
BlackIce4 20-12-2005 14:14 Print reply

Posts: 3654
ik gebruik nooit mn voorrem. Kheb hem er niet voor niks vaak niet opzitten. Alleen bij wegroppen. Ik reed een tijd geleden op een scoot met alleen voorrem en ik gleed bijna onderuit.
 
crossgek - Forum en Sales Moderator 20-12-2005 14:17 Print reply

Posts: 10560
kameraad had tijdje geleden ook alleen voorrem op zijn scooters , resultaat : x salto met de slider en x koprol met de kymco .
zelf gebruik ik het liefst de achterrem ivm bochtjes ingooien

Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 20-12-2005 om 14:19 uur.
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
BlackIce4 20-12-2005 14:19 Print reply

Posts: 3654
kheb nog maar 1 keer probleempje gehad met achterrem en dat was toenk aant kloten was. Mooi op de zij als je aan het slippen bent en toen knapje mn rem los. resulterend dat mn band grip kreeg en mn brom omsloeg... nieleuk dus maar ik kwam op de 1 of andere manier op bijde benen terecht
 
renoeius 20-12-2005 14:56 Print reply

Posts: 6409
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BlackIce4
ik gebruik nooit mn voorrem. Kheb hem er niet voor niks vaak niet opzitten. Alleen bij wegroppen. Ik reed een tijd geleden op een scoot met alleen voorrem en ik gleed bijna onderuit.


als je door remmen met je voorrem telkens onderuit gaat, kan je niet remmen. je moeten kunnen doseren en niet meteen vol de rem in knijpen. dan wilt je wiel wel wegglijden ja. ik slip sneller met mijn achterwiel weg, dan met mijn voorwiel

tip: als je met je voorrem remt, leun dan iets mee naar voren. komt er meer gewicht op je voorwiel, krijg je wat meer grip en sta je sneller stil.
dan is mijn ervaring
 
Neluhz 20-12-2005 15:02 Print reply

Posts: 4032

niet te veel naar voren leunen icm vol de rem inknijpen, wan dan gaat et fout

Dit bericht is gewijzigd door Neluhz op 20-12-2005 om 15:02 uur.
 
Shaggy_Marv 20-12-2005 15:03 Print reply

Posts: 1891
ik heb me ooit eens bij eurosport tijdens een GP laten vertellen dat in de motor racerij 80% met de voorrem geremd word.

ik zelf rem altijd met voor en achter...
 
Oldtimers Live Longer
renoeius 20-12-2005 15:06 Print reply

Posts: 6409
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neluhz

niet te veel naar voren leunen icm vol de rem inknijpen, wan dan gaat et fout

Dit bericht is gewijzigd door Neluhz op 20-12-2005 om 15:02 uur.


een toppie is ook altijd leuk
maar als je alles een beetje doseerd, sta je redelijk snel stil

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Shaggy_Marv
ik heb me ooit eens bij eurosport tijdens een GP laten vertellen dat in de motor racerij 80% met de voorrem geremd word.

ik zelf rem altijd met voor en achter...


dat klopt. als er meer met de achterrem werd geremt, zouden er achter wel grotere schijven zitten. er zitten op het voorwiel niet voor niets 2 giga schijven
 
Henk-88 20-12-2005 15:10 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
[...]


Pff, razje heeft volgens mij nog geen 20km ervaring met welk voertuig dan ook....

Net alsof je bij een noodstop de tijd gaat nemen om je achterrem te doseren.
Of niet gebruiken, of instampen en verder niet naar omkijken, de achterkant volgt de voorkant wel, want die mag niet blokkeren (of je moet heeeeeel snel lossen en opnieuw aanleggen)....



Dat remgedrag wordt er op motorrijles juist ingeramd door keer op keer te herhalen dat je het tijdens een noodstop juist zonder nadenken kunt.

Of Razadull geen of veel ervaring heeft, weet ik niet. Maar zijn verhaal klopt van a tot z.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'

Dit topic is 10125 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 5 van 18
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16, 17, 18Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved