Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Main Forum - Topic #33899 - Discussietopic over gebruik rem.
|
Pagina 5 van 18
|
Dit topic is 10125 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Henk-88 |
20-12-2005 12:52 |
 Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
Wil je hier nou serieus over gaan discussieren?
Zo moeilijk ist het toch niet? Uitlegje kort samengevat dan maar:
Als je remt verplaatst het gewicht van je brommer naar voren, traagheid van massa heet dat... (Dit kun je merken door dat je voorvork inveert)
Doordat de brommer voorover helt word de druk van het achterwiel naar het voorwiel verplaatst, slipt je achterwiel dus veel sneller door en heeft je voorwiel veel meer grip.
Daardoor kun je dus meer krachten kwijt op je voorwiel, die slipt minder snel door het verbeterde wegcontact.
De correcte manier van remmen:
1. Aanremmen (met alleen de voorrem)
Dus rustig de druk op het voorwiel opvoeren
2. Doorremmen (Met voorrem en een heel klein beetje achterrem)
Meer kracht op de voorrem zetten en de achterrem er een beetje bij
3. Rem terug laten komen
Bij een noodstop is dit:
1. Aanremmen (Met alleen de voorrem)
Rustig druk op het voorwiel opbouwen (meestal is een fractie van een seconde genoeg)
2. Doorremmen (Vol op de voorrem, achterrem vlak voor blokkeer punt)
Druk op de voorrem rustig opvoeren tot maximaal (als je het rustig doet slip je niet) terwijl je je achterrem steeds vlak voor het blokker punt houd (rustig druk opbouwen, blokkeert de rem, ietsjes los laten end aar vast houden)
3. Doorremmen tot stilstand
Zo hoort het...
Aangezien alles al wel gezegd is, quote ik deze maar. Wat hier bovenstaat, leer je op motorrijles. Het is z? belangrijk dat het er in wordt 'geramd'; wat de rijschool talloze banden kost tot de leerling het onder de knie heeft. Dat is niet voor niets. Goed kunnen remmen scheelt een hoop ellende (en je achterband gaat ineens veel langer mee).
Voorrem levert zo'n 65 % van je remvermogen (zowel bij auto's als bij motoren) omdat van het voorwiel tijdens het remmen de druk per cm2 van het bandoppervlak dat contact maakt met de weg veel hoger is dan achter.
(Brede banden hoeven dus niet per definitie m??r grip op te leveren, ook niet als het droog is.)
Ik rem v??r de bocht, ga de bocht in met precies z?veel gas dat mijn snelheid constant is (niet afremmen op de motor en niet accelereren) en accelereer de bocht uit. (Meestal lukt dat  )
Yamaha's hebben ook al meer dan tien jaar ABS
Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 20-12-2005 om 12:54 uur.
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
scooterkiller |
20-12-2005 12:53 |
 Posts: 2987 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
[...]
Nee ?
Leer rijden/remmen
In een bocht kun je (dacht ik) nog op een 70% van je normale remvermogen remmen.
En als je maar een klein beetje forceert wijk je ook niet/nauwelijks van je lijn af.
Als je van je lijn afwijkt is dat in 99% vd gevallen omdat je finaal de verkeerde kant op kijkt....
Owja, dat ge-emmer over "mn voorrem blokkert veel te snel, wheeeehheee"
Geef dan geld uit aan een setje fatsoenlijke banden, mn VF heeft ook een 100 voorbandje en 110 achterbandje, die blokkeert ook niet meteen, gewoon omdat het goede banden zijn 
Dit bericht is gewijzigd door Blukaap2 op 20-12-2005 om 12:49 uur.
helemaal mee eens maar abs op brom blijft intressant
edit : met henk ben ik het ook eens perfecte uitleg van Raza
Dit bericht is gewijzigd door scooterkiller op 20-12-2005 om 12:56 uur.
|
|
BIERTJUH!!!!!!!! |
|
Henk-88 |
20-12-2005 13:01 |
 Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: IzzY
plaatjes van makrtplaats ken je niet meer linke
dus hele advertentie maar;
http://koopjes.markt...3D%3D&df=1#photo
Hier komt dus cker geen sensor bij want dit is geen Anti Blokkeer Systeem maar volgens de doos een Advanced Brake System.
Zelf goed doseren lijkt mij beter.
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Blukaap2 |
20-12-2005 13:06 |
 Posts: 9984 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: scooterkiller
[...]
edit : met henk ben ik het ook eens perfecte uitleg van Raza
Pff, razje heeft volgens mij nog geen 20km ervaring met welk voertuig dan ook....
Net alsof je bij een noodstop de tijd gaat nemen om je achterrem te doseren.
Of niet gebruiken, of instampen en verder niet naar omkijken, de achterkant volgt de voorkant wel, want die mag niet blokkeren (of je moet heeeeeel snel lossen en opnieuw aanleggen)....
|
|
Stoere brommers |
|
scooterkiller |
20-12-2005 13:10 |
|
senda80cc |
20-12-2005 13:31 |
 Posts: 3434 |
VOORREM me voorband is niet voor niks zo kaal
Dit bericht is gewijzigd door senda80cc op 20-12-2005 om 13:31 uur.
|
|
Keep on rockin' in a free world |
|
honda_for_life.com |
20-12-2005 14:03 |
 Posts: 4176 |
heb 1 keer me achterrem gebruikt omdat een auto vlak voor me remde
resultaat:
met me zijkant tegen die auto
|
|
The otaku has spoken! | Front tegen skoeters | www.anime4all.eu | WTF is een z-tec (ford)? |
|
BlackIce4 |
20-12-2005 14:14 |
 Posts: 3654 |
ik gebruik nooit mn voorrem. Kheb hem er niet voor niks vaak niet opzitten. Alleen bij wegroppen. Ik reed een tijd geleden op een scoot met alleen voorrem en ik gleed bijna onderuit.
|
|
|
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
20-12-2005 14:17 |
 Posts: 10560 |
kameraad had tijdje geleden ook alleen voorrem op zijn scooters , resultaat : x salto met de slider en x koprol met de kymco .
zelf gebruik ik het liefst de achterrem ivm bochtjes ingooien
Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 20-12-2005 om 14:19 uur.
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
BlackIce4 |
20-12-2005 14:19 |
 Posts: 3654 |
kheb nog maar 1 keer probleempje gehad met achterrem en dat was toenk aant kloten was. Mooi op de zij als je aan het slippen bent en toen knapje mn rem los.  resulterend dat mn band grip kreeg en mn brom omsloeg... nieleuk dus maar ik kwam op de 1 of andere manier op bijde benen terecht
|
|
|
|
renoeius |
20-12-2005 14:56 |
 Posts: 6409 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BlackIce4
ik gebruik nooit mn voorrem. Kheb hem er niet voor niks vaak niet opzitten. Alleen bij wegroppen. Ik reed een tijd geleden op een scoot met alleen voorrem en ik gleed bijna onderuit.
als je door remmen met je voorrem telkens onderuit gaat, kan je niet remmen. je moeten kunnen doseren en niet meteen vol de rem in knijpen. dan wilt je wiel wel wegglijden ja. ik slip sneller met mijn achterwiel weg, dan met mijn voorwiel
tip: als je met je voorrem remt, leun dan iets mee naar voren. komt er meer gewicht op je voorwiel, krijg je wat meer grip en sta je sneller stil.
dan is mijn ervaring
|
|
|
|
Neluhz |
20-12-2005 15:02 |
|
Shaggy_Marv |
20-12-2005 15:03 |
 Posts: 1891 |
ik heb me ooit eens bij eurosport tijdens een GP laten vertellen dat in de motor racerij 80% met de voorrem geremd word.
ik zelf rem altijd met voor en achter...
|
|
Oldtimers Live Longer |
|
renoeius |
20-12-2005 15:06 |
|
Henk-88 |
20-12-2005 15:10 |
 Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
[...]
Pff, razje heeft volgens mij nog geen 20km ervaring met welk voertuig dan ook....
Net alsof je bij een noodstop de tijd gaat nemen om je achterrem te doseren.
Of niet gebruiken, of instampen en verder niet naar omkijken, de achterkant volgt de voorkant wel, want die mag niet blokkeren (of je moet heeeeeel snel lossen en opnieuw aanleggen)....
Dat remgedrag wordt er op motorrijles juist ingeramd door keer op keer te herhalen dat je het tijdens een noodstop juist zonder nadenken kunt.
Of Razadull geen of veel ervaring heeft, weet ik niet. Maar zijn verhaal klopt van a tot z.
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Dit topic is 10125 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 5 van 18
|
|