Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - YZ-125 cil op nsr50 blok

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 647 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #33853 - YZ-125 cil op nsr50 blok
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 89744 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

-Tom- 21-12-2005 17:48 Print reply

Posts: 4150
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]

je ziet het idd wel eens zonder naaldlager, en ipv een naaldlager een bus. maar met het oog op de 125 cilinder lijkt me dat niet de beste optie, iig dat gevoel heb ik.

Wat jij bedoelt is een bronzen bus. Dit zie je bij sommige Puch Maxi's nog wel eens. Lijkt me niet verstandig om in een YZ-125 cilinder te doen, aangezien ze bij opgevoerde puch maxi's al vast kaaien.
Er zijn btw van SKF (meen ik) een soort van standaard opvulbusjes te krijgen voor je pistonpen gebeuren. Als ik binnenkort ff tijd heb, wil ik 't wel eens voor je opzoeken (heb het iig wel eens gezien).
 
FTS Member
jackmasterTZR 21-12-2005 18:06 Print reply

Posts: 3062
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu
Lagers zoals big-end bij 4takt lopen op een oliefilmpje, vandaar dat ze daar toegepast kunnen worden. Er staat daar echter wel druk op voor zover ik weet..
Wat ik meer bedoelde was om 2 busjes in de zuiger te persen (om van 16 naar 12 tegaan) en hier dus de pistonpen in te doen, met gewoon pen12 lager. Zit je alleen met borging.
Maar aangezien ik toch een andere drijfstand MOET, ivm hoogte verschil, ga ik maar een zo goed mogelijk passende stang zoeken Heb nl. Pro-x tabellen van Wout (de schout op forum) gehad, maar staan wel heeeel veel stangen in, en kom aan het uitzoeken daarvan deze week iig niet toe. Een andere zuiger zou ook nog kunnen, maar als deze gebruikt kan worden, waarom niet?
Over de timing; standaard is deze ook extreem hoog, met redelijk lage spoelers. Deze verhouding zal nog extremer worden aangezien de slag kleiner wordt (blowdown nog wat lager). Of dit problemen gaat geven, is denk ik gewoon een kwestie van uit proberen, anders kunnen de spoelers altijd nog ophoog.
Bedenk echter wel dat dit een cilinder uit begin jaren '80 is, enkele uitlaatpoort en dat de timing dus std al over op 206 graden was met spoelers op 133 graden. Het hele ding is ontwikkeld op die extreme timingen, die in die tijd dus blijkbaar normaal waren.
Edit;
kwoot pee;
ik wens je veel succes. ow ja, hoe ga je zoals eerder al aangegeven je cilinder in het midden krijgen? anders komt er een ongewenste belasting op je zuiger. Dat moet je niet hebben als je tot het maximale wilt gaan.

Hier ben ik nog over aan het nadenken, weet iig wel dat de tolerantie zeer klein zal zijn (1/100ste mm aan voet cil verschil naar links of rechts is boven door de drijfstang natuurlijk al veel meer)
Hoe ik dit ga uitvogelen heb ik al wel wat ideeen over, maar moet hier nog ff over overleggen, en drijfstang zoeken, kijken of die in ori as past etc.. weet ook wel dat dit allemaal niet al te makkelijk gaat worden
maar het mag dan ook lang duren, is namelijk niet voor dagelijks gebruik


Dit bericht is gewijzigd door Pingu op 20-12-2005 om 19:30 uur.



maar nu gaat het erover om het gat in je zuiger kleiner te maken, maar heb je wel een pen van die dezelfde lengte?? want ik neem aan dat die 125 een langere pen nodig zal hebben dan de 80...


no offence, maar denk dat het een onbegonnen project wordt...
 
Pingu 22-12-2005 10:17 Print reply
Posts: 1842
Dankjewel voor je fantastische vertrouwen...
Als je hier op het forum geen bekende naam hebt omdat je niet als een stel verslaafde *** iedere dag loopt te posten wil dat zeggen dat je niets kunt?
Denk dat ik op brommer niveau iets meer ervaring heb dan jou maar goed, het was no-offense..
Ik snap heus wel dat ik bij dit project veel dingen zal tegenkomen die problemen leveren, maar is het daarom onbegonnen?
Reply aub niet als je niets toe te voegen hebt, heb het niet voor niets in PF gezet in de hoop dat er normale reacties zouden komen.

Edit; Tom, als je wat info over die busjes hebt, zou ik die graag willen

Dit bericht is gewijzigd door Pingu op 22-12-2005 om 10:23 uur.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
bart de scootergek 22-12-2005 10:24 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu
Dankjewel voor je fantastische vertrouwen...
Als je hier op het forum geen bekende naam hebt omdat je niet als een stel verslaafde *** iedere dag loopt te posten wil dat zeggen dat je niets kunt?
Denk dat ik op brommer niveau iets meer ervaring heb dan jou maar goed, het was no-offense..
Ik snap heus wel dat ik bij dit project veel dingen zal tegenkomen die problemen leveren, maar is het daarom onbegonnen?
Reply aub niet als je niets toe te voegen hebt, heb het niet voor niets in PF gezet in de hoop dat er normale reacties zouden komen.



ik vind dat je idd wel gelijk hebt, jackmaster, je bent erg negatief, als een van de weinige. maar ik weet niet of je de posts van pingu wel eens gelezen hebt, die zijn van een vrij hoog niveau. ook wat je ziet qua tuning en t vorige topic.

denk dat het passend maken van de pistonpen wel een kleiner probleem is dan wat er nog gaat komen. daar is heus wel een oplossing voor, en aangezien die lijst nog niet volledig doorgekeken is kan daar nog best een bruikbare drijfstang naar voren komen. zal die er niet zijn dan kunnen wij, de users die toegang hebben tot het pro forum, mee helpen zoeken naar een oplossing. maar als je hier bent om zijn project af te branden dan hoor je hier niet thuis.

zo ik heb gesproken, laten we elkaar gewoon helpen als we dat kunnen, daar is dit forum voor.
 
Honda RC-33
rsruud 22-12-2005 16:51 Print reply
Posts: 281
de boring is 54 mm? er zijn toch ook honda 110 cc zuigers met een 54 mm boring? Daar hadden de luchtgekoelde een pen 12 van dacht ik. Kan er gruwelijk naast zitten, ik heb het eens nagekeken maar weet niet precies hoe het zat, misschien is het een optie.

verder is het misschien makkelijker je bigend pas te maken dan in je zuiger. Met een bus evt zorgen dat er dikkere big end lagers en dus passende drijfstang gemonteerd kan worden.

Waar jij wel ervaring mee heb en ik niet is de timingen, voor mijn gevoel zou ik niet zulke hoge timingen toepassen, op de kortere slag word het waarschijnlijk al hoogtoerig genoeg. Zou zonde zijn als de boel uiteindelijk kapot loopt door de zuigersnelheid / versnelling oid.

Misschien heb je nog iets aan deze link..

http://www-staff.lbo...vpc/papers/Rods.html

btw leuk project verder

Dit bericht is gewijzigd door rsruud op 22-12-2005 om 16:52 uur.
 
De Schout 22-12-2005 16:59 Print reply
Posts: 5326
was de boring mar 54, dan had je een vertex zuiger van 55mm kunnen pakken van een eurocilindro 98cc. maar de 125 yamaha's uit die tijd hadden 56mm boring.
 
tune tweak fiddle bang bummer
christianos 22-12-2005 17:10 Print reply

Posts: 20445
heb even gekeken in de vertex folder die ik hier nog heb liggen

voor Husqvarna 125 cc's worden ook 56 mm zuigers geleverd, weet iemand welke maat zuigerpen die hebben want dat kan ik nergens vinden namelijk..


edit: nog ff doorgezocht

vertex heeft meerdere 56 mm zuigers.. misschien is er ook eentje met pen 12?

catalogus is te vinden op:

http://www.vertexpistons.com/

Dit bericht is gewijzigd door christianos op 22-12-2005 om 17:13 uur.
 
Pingu 31-1-2006 21:48 Print reply
Posts: 1842


Het carter is gekotterd.
De oplettende kijker kan mss wel zien dat er een beetje vals gespeeld word, en de topictitel aangepast mag worden.
Cil inhoud wordt nl. ook ongeveer wat er op de bovenste foto staat , maar dat mag de pret niet drukken..

Dit bericht is gewijzigd door Nick op 26-3-2006 om 17:55 uur.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
De Schout 1-2-2006 13:00 Print reply
Posts: 5326
heb je mb8 carters gepakt? maaruh, zal nog flink aan je carters gelast moeten worden voordat je je cil uberhaubt vast kunt zetten zo te zien. heb je trouwens nog iets van een drijfstang gevonden die redelijk uitkomt? of komt de hoogte van de cilinder nu beter uit door de andere cartes/krukas?

edit: hoe zit het nu trouwens met je timingen? ook een stuk minder extreem wss of niet?

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 1-2-2006 om 13:01 uur.

edit2: zie net of 2stroke forum dat het idd mb8 carters zijn. je zit nu nog met je pen, maar zou je geen bronzen bus in je stang durven zetten? k neem aan dat het toch een blokje word wat vaak open zal liggen dus kun je het regelmatig controleren. denk trouwens niet dat er veel mee gebeurt, bij veel viertakten draait de pen ook in een bronzen bus die ook alleen maar door spatsmering gesmeerd word.

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 1-2-2006 om 13:12 uur.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Mr Pain 1-2-2006 13:10 Print reply
Posts: 4966
niet helemaal goed gelezen, maar als je zuigers met pen 12 wil laten passen kan je wel een bus in je drijfstang laten persen, moet de zuiger hoger of lager komen te zitten kan je ook een excentrische bus in je drijfstang laten persen, dat word ook welleens bij auto's gedaan.
 
Pingu 1-2-2006 14:00 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
heb je mb8 carters gepakt? maaruh, zal nog flink aan je carters gelast moeten worden voordat je je cil uberhaubt vast kunt zetten zo te zien. heb je trouwens nog iets van een drijfstang gevonden die redelijk uitkomt? of komt de hoogte van de cilinder nu beter uit door de andere cartes/krukas?

edit: hoe zit het nu trouwens met je timingen? ook een stuk minder extreem wss of niet?

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 1-2-2006 om 13:01 uur.

edit2: zie net of 2stroke forum dat het idd mb8 carters zijn. je zit nu nog met je pen, maar zou je geen bronzen bus in je stang durven zetten? k neem aan dat het toch een blokje word wat vaak open zal liggen dus kun je het regelmatig controleren. denk trouwens niet dat er veel mee gebeurt, bij veel viertakten draait de pen ook in een bronzen bus die ook alleen maar door spatsmering gesmeerd word.

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 1-2-2006 om 13:12 uur.

Timingen worden praktisch wat ze waren bij de ori cil.
Er wordt een tussenplaat gemaakt tussen de cilinder en het carter, de cilindervoet gaat hiervoor worden afgefreesd. Omdat de tapgaten nl. zo ver buiten het blok komen moet dit niet een al te groot probleem zijn, de bedoeling is om de ori tapgaten te gebruiken en hierop de plaat met verzonken bouten vast te zetetn. In de plaat moet dan de overgang naar de spoelkanalen gefreesd worden. Ik moet nog wel doorgaan rekenen hoe hoog/laag de cil moet komen, om de timing ongeveer te krijgen zoals hij standaard was.
Bronzen bus bedoel je ipv een small-end lager, zoals bij puch? Zou het dan niet mogelijk zijn een dergelijke bus in de zuiger te persen, zodat de pistonpen daarin valt. De belasting van een dergelijke bus (draaien en krachten) wordt dat een stuk minder, aangezien je er 2 hebt, en dus ook een small-end lager.
Mr pain;
Pendikte zuiger is 16mm, mb8stang is 14mm. Waarom zou ik dan een bus in de stang gaan persen, in de zuiger lijkt me logischer, of zie ik iets over het hoofd. Borging lijkt me iig geen probleem, als je daar op doelt.

 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Mr Pain 1-2-2006 15:24 Print reply
Posts: 4966
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu
[...]

Timingen worden praktisch wat ze waren bij de ori cil.
Er wordt een tussenplaat gemaakt tussen de cilinder en het carter, de cilindervoet gaat hiervoor worden afgefreesd. Omdat de tapgaten nl. zo ver buiten het blok komen moet dit niet een al te groot probleem zijn, de bedoeling is om de ori tapgaten te gebruiken en hierop de plaat met verzonken bouten vast te zetetn. In de plaat moet dan de overgang naar de spoelkanalen gefreesd worden. Ik moet nog wel doorgaan rekenen hoe hoog/laag de cil moet komen, om de timing ongeveer te krijgen zoals hij standaard was.
Bronzen bus bedoel je ipv een small-end lager, zoals bij puch? Zou het dan niet mogelijk zijn een dergelijke bus in de zuiger te persen, zodat de pistonpen daarin valt. De belasting van een dergelijke bus (draaien en krachten) wordt dat een stuk minder, aangezien je er 2 hebt, en dus ook een small-end lager.
Mr pain;
Pendikte zuiger is 16mm, mb8stang is 14mm. Waarom zou ik dan een bus in de stang gaan persen, in de zuiger lijkt me logischer, of zie ik iets over het hoofd. Borging lijkt me iig geen probleem, als je daar op doelt.



sorry ik dacht net anders om pen dikte zuiger 14 drijfstang 16mm.

maar dan kan je ook jawel 56mm/57mm zuigers krijgen van mt/mb8 blokken ? (vertex heeft ze wel en prox ook wel geloof ik)

 
Neonlampje 1-2-2006 16:16 Print reply

Posts: 14825
Goed bezig pingu! Klasse!
 
Pingu 1-2-2006 17:01 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mr Pain
[...]


sorry ik dacht net anders om pen dikte zuiger 14 drijfstang 16mm.

maar dan kan je ook jawel 56mm/57mm zuigers krijgen van mt/mb8 blokken ? (vertex heeft ze wel en prox ook wel geloof ik)


Jezus.. zo simpel had ik niet gedacht.. Weet je zeker dat die er in die maten ook zijn (is voor eurocil dan ofzo?) Dan krijg ik mss wel andere afstand pengat naar top zuiger, maar daar kan rekening mee worden gehouden met de tussenplaat.
Neonlampje; bedankt, maar is nog lange weg te gaan he
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Mr Pain 1-2-2006 20:54 Print reply
Posts: 4966
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu
[...]

Jezus.. zo simpel had ik niet gedacht.. Weet je zeker dat die er in die maten ook zijn (is voor eurocil dan ofzo?) Dan krijg ik mss wel andere afstand pengat naar top zuiger, maar daar kan rekening mee worden gehouden met de tussenplaat.
Neonlampje; bedankt, maar is nog lange weg te gaan he


ja van de eurocilindro cilinders zijn 57mm en hebben pen 14 ze zijn van vertex als ik het goed heb


maar weet zo even niet of ze veel toeren kunnen draaien Veel bedoel ik dan want je gebruikt wel crosser cilinder dus dat draait wel wat neem ik aan ?

Dit bericht is gewijzigd door Mr Pain op 1-2-2006 om 20:55 uur.
 

Dit topic is 89744 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved