Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - roterende inlaat

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 453 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #32171 - roterende inlaat
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 79469 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Cabrinha 24-9-2005 14:07 Print topicpost

Posts: 1729
ik heb een tijdje terug geholpen met het afstellen van een brommer met een roterende inlaat op een derbi senda sm.
de eigenaar van deze brommer is tevens de eigenaar van scooter dynamic (brommerwinkel in zoetermeer)

ik heb dat toen een beetje zitten bekijken en op internet er iets van gezocht maar niks kunnen vinden, (of inlaten van puch enzo na dan)

heeft er iemand een tekening van?

ik heb namelijk t gereedschap, de vaardigheid en t materiaal voor om zo'n inlaat te maken.

in het kort:

halve maan die draait, door de krukas aangedreven door middel van een snaar.

het had bij die derbi een heel apart geluid.
wel met een getunede manston en een prorace pijp.


 

Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 3-10-2005 17:57 Print reply

Posts: 17929
Cabrinha 4-10-2005 19:19 Print reply

Posts: 1729
ik kreeg ook een inbox van praatpaal:

Ik denk dat roterende intaal idd cker mogelijk is maar volgens mij komt dat je geluid nietecht ten goede hoor?!
Wat je moet doen is een snaar of ander overbrennging meganisme vanaf je blok (ik denk ontstekingskant) naar de inlaat, maar je moet je inlaat op een andere plek gaan plaatsen denk ik omdat je ook last gaat hebben van de zuigkracht (zuigen is volgesmij onderdruk ???) in je krukasholte waarmee normaal je mengsel word ingezogen.
Als ik jou was en serieus aan roterende inlaat zou gaan beginnen zou ik een goedkoop roterende inlat blok kopen, denkt hier aan een Yamaha FS1 blok of een Rotax blok van een kart, en een blok waar de inlaat op moet, en haal hier het roterende en gewone inlaat systeem van beinde af.
ga dan kijken hoe je je inlaat wilt hebben en of het uberhaupt al mogelijk is.
ga dan zoon roterend inlaat systeem nameken maar dan dat het past op het blok waar jij het op wilt hebben, je kan natuurlijk ook het orginele roterende inlaat systeem bijwerken, maar dan heb je (misschien) geen orgineel werkend voorbeeld meer.
als je dat hebt moet je alles gaan moteren en gaan kijken hoe je de halve maan / inlaatschijf moet gaan timen, die moet je waars zelf maken om de grote van de gaten schijfen en voor het aandrijf meganisme , als je dat hebt gedan moet je maaris het geheel draaien proberen gaan maken (draaiend niet lopend) en dankijkenof alles functioneert.
Dan vind je waars een aantal bugs en kinderziektes en met de kennis die je dan daarvan heb kan je je eigen roterende inlaat maken of je orginele voorbeeld gaan bijwerken

succes en grtz
PraatPaal





opzich een goed idee....
ik ga er ff naar zoeken.

Dit bericht is gewijzigd door Cabrinha op 4-10-2005 om 19:19 uur.
 
Neonlampje 4-10-2005 19:29 Print reply

Posts: 14825
waarom wil je het uberhaupt?
 
Cabrinha 4-10-2005 23:00 Print reply

Posts: 1729
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
waarom wil je het uberhaupt?


kijken of t lukt.
leuk projectje. kep er alles voor liggen en de plek+machines.

 
Neonlampje 4-10-2005 23:28 Print reply

Posts: 14825
ok, neem wel een oud blok

Waar wil je hem hebben, op de plaats waar normaal je ontsteking zit.. of op de voor/achterkant van je blok?

Persoonlijk zou ik voor de laatste optie gaan, omdat je anders de spoelwerking nogal verstoort bij ??n van de spoelpoorten.

Vervolgens ga je bepalen watvoor timingen je wilt gebruiken, en wat voor carburateur-grootte je neemt.. Hiervan moet je de oppervlaktes met elkaar vergelijken zodat je de diameter en plaats van je schijf kunt bepalen.

Heb je al wat literatuur over dit onderwerp gelezen?

edit: lekker zal het trouwens niet rijden in vergelijking met een goed membraan.. maarja dat is jou overweging

Dit bericht is gewijzigd door Neonlampje op 4-10-2005 om 23:28 uur.
 
Cabrinha 6-10-2005 18:02 Print reply

Posts: 1729
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
ok, neem wel een oud blok

Waar wil je hem hebben, op de plaats waar normaal je ontsteking zit.. of op de voor/achterkant van je blok?

Persoonlijk zou ik voor de laatste optie gaan, omdat je anders de spoelwerking nogal verstoort bij ??n van de spoelpoorten.

Vervolgens ga je bepalen watvoor timingen je wilt gebruiken, en wat voor carburateur-grootte je neemt.. Hiervan moet je de oppervlaktes met elkaar vergelijken zodat je de diameter en plaats van je schijf kunt bepalen.

Heb je al wat literatuur over dit onderwerp gelezen?

edit: lekker zal het trouwens niet rijden in vergelijking met een goed membraan.. maarja dat is jou overweging

Dit bericht is gewijzigd door Neonlampje op 4-10-2005 om 23:28 uur.



haha, het is puur dat ik weer een leuk projectje heb, kep geen zin om nog een rvs uitlaat te maken (ja misschien van aluminium).

 
PraatPaal 10-10-2005 22:14 Print reply

Posts: 7977
ik zit zo even na te denke over die roterende inlaat, en bedenk me zo de overbrengen gaat lastig worden.
Want als je als voorbeeld een poeli met snaartje van je ontsteking af naar een nieuwe was wilt maken, komt deze dwars op je cilinder te staan

zo dus ongeveer:


dan doe ik het nu heel extern dus, ik weet niet oft bij die derbi ook zo was , jij hebt een plaatje in je hoofd ik niet.

en als je naar bijvoorbeeld een naar een roterend FS1 blok kijkt zit alles heel intern:


van www.fs1.nl

daarbij zit de inlaat direkt op de krukas en heb je dus een soort van carterinlaat op de zijkant en zit de carberateur in het blok,daarvan zijn ookwel plaatjes te vinden.
nog denk ik dat het niet zomaar op een blok te maken is omdat je ernstig zit met de druk, zoals lude zecht , dat zal niet winstgevend zijn maar als project heel leuk.
[edit: ] en je ziet daar ook dat er ook nog gebruik word gemaakt van een membraam voor opvangen van tegendruk (neem ik aan)[/edit ]

je moet denk even aan de hand van een aantal voorbeelden gaan bedenken of je het intern wil gan doen, wat dan lastig word omdat je ook allen af moet gaan sluiten van blokolie, bijeen Lc blok heb je de waterpomp en ontsteking tegen maar de waterpomp heeft wel mooie uitgaande as en daar loopt geen olie door.
de ontsteking is het zelfde verhaal maar dan zit je denk ik al te ver uit je blok

Dit bericht is gewijzigd door PraatPaal op 10-10-2005 om 22:16 uur.

Dit bericht is gewijzigd door PraatPaal op 10-10-2005 om 22:17 uur.
 
bart de schakelgek 10-10-2005 22:16 Print reply

Posts: 5987
euh jij hebt gewoon een bouwtekening gepakt van een membraan fs1 blok...
 
Limburger
PraatPaal 10-10-2005 22:17 Print reply

Posts: 7977
omg je hebt helemaal gelijk, maar het roterende inlaat systeem zit ook zo, alleen dan zit er een roterende schijf tussen :-/

kijk hier maaris


Klik voor gifje (ruim 2 mb)
kijk dat zit heel inwendig maar er is een hele aanpassingin het blok nodig om de schijf op die plek aan te drijfen, das is niet zomaar te doen in een brommerblokje denk ik, en dit is [correct me if I'm wrong] nog voor in een automaatblok ook op deze manier




Dit bericht is gewijzigd door PraatPaal op 11-10-2005 om 10:47 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Nick op 11-10-2005 om 20:58 uur.
 
bart de schakelgek 10-10-2005 22:20 Print reply

Posts: 5987
ja maar die heeft volgens mij echt geen membraan

lude: roterende inlaat van voren, hoe los je dat met de schijf op? moet je dus een aparte ruimte maken waar die schijf draait? want normaal maak je die schijf langs de krukas toch, dus even groot als de krukas?
 
Limburger
PraatPaal 10-10-2005 22:21 Print reply

Posts: 7977
schijf zit inderdaat meestal naast cilidner, maar als ie daar niet zit of wel , is er sowiso extra ruimte nodig voor de schijf of ie nou nasat voor of achter de cilinder zit, maar als je hem voor je cilinder wilt moet je alles om gaan draaien en dat lijkt me echt een nare klus zoveel aanpassingen is beina niet te realiseren denk ik
 
Neonlampje 11-10-2005 14:13 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de schakelgek
ja maar die heeft volgens mij echt geen membraan

lude: roterende inlaat van voren, hoe los je dat met de schijf op? moet je dus een aparte ruimte maken waar die schijf draait? want normaal maak je die schijf langs de krukas toch, dus even groot als de krukas?

groter dan de krukas

Maar je cilinder... sja dan moet je een huis frezen/draaien waar je schijf in gaat etc... redelijk omslachtig

Overbrending om de hoek is vrij simpel met een tandriempje en een stuk of wat lagertjes waarmee je de snaar geleidt..
 
PraatPaal 11-10-2005 17:38 Print reply

Posts: 7977
maar dat moet je ook smeren want dat draait in een behoorlijk tempo, en dat krijg je en gigantische externe constructie, waardoor je weermeer kans krijgt op kleine foutjes waardoor hethele systeen in de soep loopt.

en als je inderdaat een huis freest waar jee een schijf in monteers moet je ook weer een gat maken waar je je aandrijf as (vor de schijf) doorheen laat lopen, en dan moet je het huis op je blok maken, dat vol met olie zit en in het schijfhuis de olie buitensluiten, want dat wil je niet in je inlaat hebben

 
Neonlampje 11-10-2005 17:42 Print reply

Posts: 14825
Wat wil je gaan smeren dan? voorgesmeerde lagers gebruiken...
tandriemen hoeven niet gesmeerd hoor
 
PraatPaal 12-10-2005 18:30 Print reply

Posts: 7977
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
Wat wil je gaan smeren dan? voorgesmeerde lagers gebruiken...
tandriemen hoeven niet gesmeerd hoor


ja sorrt zat te denken over ergens een extra tndwiel om ergens beweging vandaan te halen, maar je blijft met het "grote"probleem zitten cabriha

een blok word gemaakt voor roterende inlaat niet een inlaat voor een blok, want dat word gebaseert op een princiepe, carter- cilinder- of roterende inlaat.
ik had nog een idee een carterinlaat blokje van bijvoorbeeld een peugeot 103 pakken en daar een inlaat op maken, de blokjes hebben namelijk carterinlaat en een droge koppeling
daar kan je je beweging vandaan halen en dan iets proberen om erachter te komen waar je op moet letten en nogniet aan heb gedacht
 

Dit topic is 79469 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved