Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Pro Forum - Topic #32171 - roterende inlaat
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 79469 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
3-10-2005 17:57 |
Posts: 17929 |
|
|
|
|
Cabrinha |
4-10-2005 19:19 |
Posts: 1729 |
ik kreeg ook een inbox van praatpaal:
Ik denk dat roterende intaal idd cker mogelijk is maar volgens mij komt dat je geluid nietecht ten goede hoor?!
Wat je moet doen is een snaar of ander overbrennging meganisme vanaf je blok (ik denk ontstekingskant) naar de inlaat, maar je moet je inlaat op een andere plek gaan plaatsen denk ik omdat je ook last gaat hebben van de zuigkracht (zuigen is volgesmij onderdruk ???) in je krukasholte waarmee normaal je mengsel word ingezogen.
Als ik jou was en serieus aan roterende inlaat zou gaan beginnen zou ik een goedkoop roterende inlat blok kopen, denkt hier aan een Yamaha FS1 blok of een Rotax blok van een kart, en een blok waar de inlaat op moet, en haal hier het roterende en gewone inlaat systeem van beinde af.
ga dan kijken hoe je je inlaat wilt hebben en of het uberhaupt al mogelijk is.
ga dan zoon roterend inlaat systeem nameken maar dan dat het past op het blok waar jij het op wilt hebben, je kan natuurlijk ook het orginele roterende inlaat systeem bijwerken, maar dan heb je (misschien) geen orgineel werkend voorbeeld meer.
als je dat hebt moet je alles gaan moteren en gaan kijken hoe je de halve maan / inlaatschijf moet gaan timen, die moet je waars zelf maken om de grote van de gaten schijfen en voor het aandrijf meganisme , als je dat hebt gedan moet je maaris het geheel draaien proberen gaan maken (draaiend niet lopend) en dankijkenof alles functioneert.
Dan vind je waars een aantal bugs en kinderziektes en met de kennis die je dan daarvan heb kan je je eigen roterende inlaat maken of je orginele voorbeeld gaan bijwerken
succes en grtz
PraatPaal
opzich een goed idee....
ik ga er ff naar zoeken.
Dit bericht is gewijzigd door Cabrinha op 4-10-2005 om 19:19 uur.
|
|
|
|
Neonlampje |
4-10-2005 19:29 |
Posts: 14825 |
waarom wil je het uberhaupt?
|
|
|
|
Cabrinha |
4-10-2005 23:00 |
Posts: 1729 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
waarom wil je het uberhaupt?
kijken of t lukt.
leuk projectje. kep er alles voor liggen en de plek+machines.
|
|
|
|
Neonlampje |
4-10-2005 23:28 |
Posts: 14825 |
ok, neem wel een oud blok
Waar wil je hem hebben, op de plaats waar normaal je ontsteking zit.. of op de voor/achterkant van je blok?
Persoonlijk zou ik voor de laatste optie gaan, omdat je anders de spoelwerking nogal verstoort bij ??n van de spoelpoorten.
Vervolgens ga je bepalen watvoor timingen je wilt gebruiken, en wat voor carburateur-grootte je neemt.. Hiervan moet je de oppervlaktes met elkaar vergelijken zodat je de diameter en plaats van je schijf kunt bepalen.
Heb je al wat literatuur over dit onderwerp gelezen?
edit: lekker zal het trouwens niet rijden in vergelijking met een goed membraan.. maarja dat is jou overweging
Dit bericht is gewijzigd door Neonlampje op 4-10-2005 om 23:28 uur.
|
|
|
|
Cabrinha |
6-10-2005 18:02 |
|
PraatPaal |
10-10-2005 22:14 |
Posts: 7977 |
ik zit zo even na te denke over die roterende inlaat, en bedenk me zo de overbrengen gaat lastig worden.
Want als je als voorbeeld een poeli met snaartje van je ontsteking af naar een nieuwe was wilt maken, komt deze dwars op je cilinder te staan
zo dus ongeveer:
dan doe ik het nu heel extern dus, ik weet niet oft bij die derbi ook zo was , jij hebt een plaatje in je hoofd ik niet.
en als je naar bijvoorbeeld een naar een roterend FS1 blok kijkt zit alles heel intern:
van www.fs1.nl
daarbij zit de inlaat direkt op de krukas en heb je dus een soort van carterinlaat op de zijkant en zit de carberateur in het blok,daarvan zijn ookwel plaatjes te vinden.
nog denk ik dat het niet zomaar op een blok te maken is omdat je ernstig zit met de druk, zoals lude zecht , dat zal niet winstgevend zijn maar als project heel leuk.
[edit: ] en je ziet daar ook dat er ook nog gebruik word gemaakt van een membraam voor opvangen van tegendruk (neem ik aan)[/edit ]
je moet denk even aan de hand van een aantal voorbeelden gaan bedenken of je het intern wil gan doen, wat dan lastig word omdat je ook allen af moet gaan sluiten van blokolie, bijeen Lc blok heb je de waterpomp en ontsteking tegen maar de waterpomp heeft wel mooie uitgaande as en daar loopt geen olie door.
de ontsteking is het zelfde verhaal maar dan zit je denk ik al te ver uit je blok
Dit bericht is gewijzigd door PraatPaal op 10-10-2005 om 22:16 uur.
Dit bericht is gewijzigd door PraatPaal op 10-10-2005 om 22:17 uur.
|
|
|
|
bart de schakelgek |
10-10-2005 22:16 |
Posts: 5987 |
euh jij hebt gewoon een bouwtekening gepakt van een membraan fs1 blok...
|
|
Limburger |
|
PraatPaal |
10-10-2005 22:17 |
Posts: 7977 |
omg je hebt helemaal gelijk, maar het roterende inlaat systeem zit ook zo, alleen dan zit er een roterende schijf tussen :-/
kijk hier maaris
Klik voor gifje (ruim 2 mb)
kijk dat zit heel inwendig maar er is een hele aanpassingin het blok nodig om de schijf op die plek aan te drijfen, das is niet zomaar te doen in een brommerblokje denk ik, en dit is [correct me if I'm wrong] nog voor in een automaatblok ook op deze manier
Dit bericht is gewijzigd door PraatPaal op 11-10-2005 om 10:47 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Nick op 11-10-2005 om 20:58 uur.
|
|
|
|
bart de schakelgek |
10-10-2005 22:20 |
Posts: 5987 |
ja maar die heeft volgens mij echt geen membraan
lude: roterende inlaat van voren, hoe los je dat met de schijf op? moet je dus een aparte ruimte maken waar die schijf draait? want normaal maak je die schijf langs de krukas toch, dus even groot als de krukas?
|
|
Limburger |
|
PraatPaal |
10-10-2005 22:21 |
Posts: 7977 |
schijf zit inderdaat meestal naast cilidner, maar als ie daar niet zit of wel , is er sowiso extra ruimte nodig voor de schijf of ie nou nasat voor of achter de cilinder zit, maar als je hem voor je cilinder wilt moet je alles om gaan draaien en dat lijkt me echt een nare klus zoveel aanpassingen is beina niet te realiseren denk ik
|
|
|
|
Neonlampje |
11-10-2005 14:13 |
Posts: 14825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de schakelgek
ja maar die heeft volgens mij echt geen membraan
lude: roterende inlaat van voren, hoe los je dat met de schijf op? moet je dus een aparte ruimte maken waar die schijf draait? want normaal maak je die schijf langs de krukas toch, dus even groot als de krukas?
groter dan de krukas
Maar je cilinder... sja dan moet je een huis frezen/draaien waar je schijf in gaat etc... redelijk omslachtig
Overbrending om de hoek is vrij simpel met een tandriempje en een stuk of wat lagertjes waarmee je de snaar geleidt..
|
|
|
|
PraatPaal |
11-10-2005 17:38 |
Posts: 7977 |
maar dat moet je ook smeren want dat draait in een behoorlijk tempo, en dat krijg je en gigantische externe constructie, waardoor je weermeer kans krijgt op kleine foutjes waardoor hethele systeen in de soep loopt.
en als je inderdaat een huis freest waar jee een schijf in monteers moet je ook weer een gat maken waar je je aandrijf as (vor de schijf) doorheen laat lopen, en dan moet je het huis op je blok maken, dat vol met olie zit en in het schijfhuis de olie buitensluiten, want dat wil je niet in je inlaat hebben
|
|
|
|
Neonlampje |
11-10-2005 17:42 |
Posts: 14825 |
Wat wil je gaan smeren dan? voorgesmeerde lagers gebruiken...
tandriemen hoeven niet gesmeerd hoor
|
|
|
|
PraatPaal |
12-10-2005 18:30 |
Posts: 7977 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
Wat wil je gaan smeren dan? voorgesmeerde lagers gebruiken...
tandriemen hoeven niet gesmeerd hoor
ja sorrt zat te denken over ergens een extra tndwiel om ergens beweging vandaan te halen, maar je blijft met het "grote"probleem zitten cabriha
een blok word gemaakt voor roterende inlaat niet een inlaat voor een blok, want dat word gebaseert op een princiepe, carter- cilinder- of roterende inlaat.
ik had nog een idee een carterinlaat blokje van bijvoorbeeld een peugeot 103 pakken en daar een inlaat op maken, de blokjes hebben namelijk carterinlaat en een droge koppeling
daar kan je je beweging vandaan halen en dan iets proberen om erachter te komen waar je op moet letten en nogniet aan heb gedacht
|
|
|
|
Dit topic is 79469 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|