Thx is wel interessant 

.Heb nog een interessante mail gevonden van een ander forum wat ik nog niet wist dat als je een compressie van boven 10:1 hebt dat je dan beter 98 kan tanken anyway ...lezen 

 ===>
> van: "Welvaert, Dirk D BS-CSI" <dirk.welvaert@shell.com> 
> datum: 2004/11/25 do AM 09:51:40 MET 
> aan: <t.miltrovic@chello.nl> 
> onderwerp: shell 
> 
> Wat is een oktaangetal, en waar is dit belangrijk? 
> a) In een motor beweegt een cylinder op en neer. In de opwaartse slag wordt 
een benzine/lucht mengsel gecomprimeerd. Door de compressie ontstaat er een 
verhoging van druk en temperatuur in het mengsel (fysische wetmatigheid bij 
compressie). Het niveau van die druk en temperatuur hangt af van de 
compressieverhouding van de motor. Deze compressieverhouding ligt constructief 
vast (slaglengte van de cylinder) en kun je dus niet veranderen. 
> Nu bestaat het risico dat door deze hoge temperatuur en druk het mengsel 
spontaan gaat ontsteken voordat de ontstekingskaars zijn vonk geeft. Dit noemt 
men "pingelen" van de motor, en kan schade veroorzaken. Hoe hoger de 
temperatuur en druk (= hoe hoger de compressieverhouding), hoe hoger het risico 
dat het mengsel spontaan ontsteekt. 
> Het oktaangetal is een maat die weergeeft in hoeverre een benzine beschermd 
is tegen dit spontaan onsteken onder invloed van die druk en temperatuur. Hoe 
hoger de compressieverhouding, hoe hoger de druk en temperatuur, dus hoe meer 
additief er moet toegevoegd worden om de benzine niet spontaan te laten 
ontsteken. Dat is nu net het oktaangetal. Niets meer, niets minder. Het 
oktaangetal heeft dus NIETS te maken met energie inhoud, bescherming van 
kleppen in oldtimers, etc.. 
> Om uit eenzelfde motorblok meer energie te halen, kan de automobiel 
constructeur de compressieverhouding van een motor verhogen. Voor dit type 
motoren is er dus een benzine met hoger oktaangetal nodig. Maar het is 
belangrijk om te weten dat het de hogere compressieverhouding van de motor is 
die extra energie levert, NIET de benzine. 
> 
> b) als we nu naar de motor technologie gaan kijken hebben we hoofdzakelijk 2 
technologi?n : 
> - bij oudere wagens (van voor pakweg 1992) ligt de compressieverhouding van 
de motor constructief vast. Daar kan men niets aan veranderen, en bijgevolg 
ligt dus de oktaanbehoefte van deze motoren ook vast. Een oktaan 95 kan 
gebruikt worden in motoren met een compressieverhouding tot 1 op 10.5. Ligt de 
verhouding hoger, heb je een benzine met hoger oktaangetal nodig. 
> In de praktijk is het zo dat het overgrote gedeelte van de wagens onder deze 
10.5 ligt, en men dus rustig met een 95 oktaan kan rijden. Een hoger oktaan 
benzine tanken kan, mag, maar heeft geen enkel voordeel. Je haalt er niets meer 
uit, behalve geld uit uw portefeuille. 
> De enige uitzonderingen hierop zijn sportieve wagens, die dikwijls hoge 
compressieverhoudingen hebben . Daar vallen sommige (getunede) modellen van bvb 
de Ferrari's , Porsche, BMW, Alfa Romeo en andere sportieve modellen onder. 
Deze hebben w?l een hogere oktaan nodig. Vandaar dat op deze wagens dikwijls 
een oktaan 98 wordt aanbevolen. 
> V-power is in realiteit een oktaan 97. In de praktijk (na veel field-testen) 
is uitgewezen dat deze sportieve wagens, die een hoger oktaangetal nodig 
hebben, zonder problemen met de V-power uit de voeten kunnen. V power is voor 
deze wagens dus ook geen probleem. 
> 
> - bij moderen wagens zien we een sterke opkomst van de wagens met knok- 
sensoren. Dit is een electronische bewaking van de motor, die het 
injectiemoment zo gaat afstellen dat de wagen dicht tegen zijn pingel moment 
loopt. Voor deze wagens maakt het niet uit welk oktaangetal men tankt (92,95 of 
9. De motor gaat zichzelf af stellen naargelang het oktaangetal dat hij voor 
zijn kiezen krijgt. 
> Het is w?l zo dat een hoger oktaangetal op dit type motoren (in tegenstelling 
tot de oudere motoren) w?l extra vermogen geeft. Het trekvermogen van de wagen 
wordt hier w?l beter als je een hoger oktaan tankt. 
> Vandaar dat de automobiel constructeurs voor deze wagens dikwijls een 98 
aanbevelen, om dat dit prettiger rijdt. Maar dit is geen must. Deze wagens 
kunnen op om het even welke benzine rijden. Er is zelfs een europese richtlijn 
onder automobielconstructeurs die stelt dat alle nieuwe wagens op 95 MOETEN 
kunnen rijden. 
> Het is ook zo dat in sommige landen (bvb Itali? en Frankrijk) een benzine 
oktaan 98 ongelood gewoon niet op de markt beschikbaar was/is. In Itali? vindt 
je nu zelfs nog veel stations waar geen 98 te krijgen is..... 
> En net daar presteert de V-power perfect. V-power is een oktaan 97, maar qua 
energie-inhoud en ontwikkeld vermogen ligt deze benzine in deze toepassingen 
nog boven de klassieke 98. Dus ook in deze toepassingen is er geen probleem, 
integendeel : wagens met knoksensoren rijden prettiger op V-power dan op de 
klassieke 98, en dit gegarandeerd zonder enig risico voor de motor. 
> 
> - Vervuilde motoren krijgen na verloop van tijd een hogere oktaanbehoefte 
(door vervuilde kleppen en injectoren). Ook het rendement van de motor loopt 
terug. Daarom gaan constructeurs een "veiligheidsmarge" inbouwen tijdens het 
afstellen van motoren, ?n de oktaan aanbeveling. Zo hebben bvb nieuwe motoren 
dikwijls een oktaanbehoefte van 93, terwijl de constructeur een 98 aanbeveelt, 
dit om rekening te houden dat in de toekomst door vervuiling de behoefte zal 
stijgen. 
> Als een V-power deze vervuiling gaat verhinderen en/of wegnemen, zal de 
oktaanbehoefte van de motor terug dalen. Een 97 is dan terug m??r dan 
voldoende. 
> Als de motor knok sensoren bevat (zoals alle moderne wagens) zal de motor 
zichzelf afstellen, zodat die altijd optimaal loopt. 
> 
> c) Staar je niet blind op oktaangetallen. Dit zegt i?ts, maar zeker niet 
alles. Oktaangetallen worden gemeten op een traag lopende motor, die 
gestandardiseerd is in 1930. Vraag is in hoeverre deze analyse techniek voor de 
huidige techniek ?cht zoveel betekenis heeft op actuele motoren. V-power is 
v??l meer dan oktaan alleen. 
> Een oktaagetal zegt i?ts, maar zeker niet alles. De verbrandings snelheid en 
ontstekingskwaliteit van een benzine is minstens even belangrijk om te oordelen 
welke benzine een wagen nodig heeft. Het mooiste voorbeeld is LPG : alle wagens 
rijden moeiteloos op LPG gas, hoewel LPG een slecht oktaan getal heeft, MAAR 
een heel hoge verbrandings snelheid. 
> 
> d) Waarom staat V-power aan de pomp officieel als 95, en niet als 97? Heel 
eenvoudig : de officiele oktaan aanduiding van benzine gaat in stappen : 
92,95,98 etc. 97 is geen officiele aanduiding, en mag in die zin eigenlijk ook 
niet gebruikt worden (net zoals je bvb nooit een motorolie 10W35 zal vinden : 
de 35 is geen officiele naamaanduiding). Conform de Europese EN 228 norm is 
het dus officieel een 95, hoewel in de praktijk het oktaangetal 97 is... 
> Omdat er tot nu toe maar 2 types benzines bestonden, namelijk 95 en 98, zijn 
de aanbevelingen dus ook in die zin gesproken. Omdat er nooit een 97 op de 
markt heeft bestaan, gaan er veel mensen van uit dat een 97 slechter is dan een 
98, en dus niet geschikt. Dit is ni?t zo. Vroeger kende men gewoon geen 97 
.... 
> De evolutie in brandstoftechnologie heeft echter uitgewezen dat een 97 oktaan 
als V-power, in samenspel met een betere ontstekingskwaliteit en 
verbrandingssnelheid, zelfs beter presteert dan een "klassieke" 98. 
Oktaangetal is een deel van het verhaal. Ontstekingskwaliteit en 
verbrandingssnelheid spelen ook mee in het verhaal ( zie LPG). 
> 
> 
> e) In kort nog even de voordelen van een V-power: 
> - De samenstelling van de benzine is licht anders t.o.v. klassieke benzines, 
zodat de geleverde energieinhoud van de benzine hoger is dan van klassieke 
benzine. In die zin zal een V-power in wagens met knok sensoren (dit zijn 
bijna alle moderne wagens) prettiger rijden dan een klassieke 98 formulatie. 
> - de verbrandingssnelheid ligt ook hoger dan van klassieke benzine. Dit voel 
je in de praktijk door het korter en vinniger reageren op de gaspedaal, en de 
oktaanbehoefte van de motor doet afnemen. 
> - de benzine bevat detergente additieven, die het inwendige van de motor 
reinigen. Op deze manier worden bvb kleppen, injectoren en segmenten proper 
gehouden, en eventuele afzettingen worden verwijderd. Propere kleppen en 
injectoren geven een vollediger verbranding en verminderen de verliezen. In de 
praktijk ziet men dit aan het feit dat men minder gaat verbruiken, en de 
levensverwachting van de motor duidelijk langer wordt. Het is ook zo dat de 
oktaanbehoefte van een motor gaat stijgen als de motor vevuild wordt (door een 
tragere en onvolledige ontbranding, en een verkleining van de 
ontploffingsruimte, waardoor de druk hoger is dan met een propere motor). Het 
detergente additief zal ervoor zorgen dat de motor proper blijft, en die hogere 
oktaanbehoefte voor oudere motoren dus meteen vervalt. 
> - V power is zwavelvrij. Moderne wagens hebben meestal nieuwe generatie 
katalysatoren die zichzelf regelmatig moeten regenereren. De frequentie van 
deze regeneratie hangt af van het zwavelgehalte van de benzine (zwavel 
vergiftigd deze katalysatoren). De regeneratie zelf gebeurt met benzine. Met 
andere woorden ga je op deze modellen met het gebruik van een zwavel vrije V- 
power een langer regeneratie interval krijgen, en dus ook brandstofbesparing. 
(bvb sommige Mercedes modellen schrijven expleciet laag zwavel kwaliteit voor. 
Dit is de achterliggende reden). Tegelijk heeft dit ook zijn voordeel voor het 
milieu. 
> 
> Tegelijk wil ik U ook meegeven dat in eerste instantie enkel de tankstations 
langs de autosnelweg in aanmerking komen. De Superplus 98 zal dus nog in het 
tankstation-om-de-hoek beschikbaar blijven. 
> 
> Je kan ??n en ander in detail ook nog eens nalezen op een officieel TNO 
rapport (onafhankelijk, dus niets met Shell te maken) btw de mail ging dus over de nieuwe shell benzine 
 Dit bericht is ge-edit door Hondalover19 op 23-5-2005 21:52
 
 Dit bericht is ge-edit door Hondalover19 op 23-5-2005 21:52