Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Technical Forum - Topic #21660 - Algemeen tuning topic
|
Pagina 88 van 95
|
Dit topic is 292894 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Marcooow |
28-11-2010 19:06 |
 Posts: 5713 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
ik pak hem lekker lui van de poortmap af , gooi het in het excel bestandje en die rekent het om naar % van de boring
de blauwe pijl is de % van de boring die je moet aan houden.
als ik de uitlaatpoort ga maken teken ik hem af op papier, snij de poortvorm uit met een mesje en plak de poortmap in de cilinder.
ga even met watervaste stift erover en dan heb ik de poort in de cilinder staan.
als er veel uit moet, meet ik het wel een paar keer na tijdens het dremelen.
hardstikke bedankt kenny  helemaal toppie
en hoe teken jij de poorten mooi op papier als er grote/scheve bevels zijn aangebracht?
want ik had op poortmap gemeten en de uitlaatpoort was 21mm en met de schuifmaat in de cilinder was die 19mm
|
|
faster than a bullet! |
|
kenny77 |
28-11-2010 19:10 |
 Posts: 29286 |
je kan ook met een stukje touw of een stukje ijzerdraad langs de poort leggen in de cilinder, heb je ook de breedte.
hoogtes meet ik sowieso met de schuifmaat in de cilinder, dus dat maakt voor mij niet zo veel uit als die niet netjes op papier staan.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 28-11-2010 om 19:10 uur.
|
|
|
|
Marcooow |
28-11-2010 19:14 |
 Posts: 5713 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
je kan ook met een stukje touw of een stukje ijzerdraad langs de poort leggen in de cilinder, heb je ook de breedte. 
hoogtes meet ik sowieso met de schuifmaat in de cilinder, dus dat maakt voor mij niet zo veel uit als die niet netjes op papier staan.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 28-11-2010 om 19:10 uur.
dan ga ik dat een keer proberen
ik had naar die FAQ poortmap maken gekeken toen ik voor het eerst een poortmapje maakte maar ik vindt dat die FAQ alleen voor zeer nette afgewerkte cilinders is want als je een cilinder hebt die van die ombenullige of scheve bevels heeft dan weet je ook nooit zeker hoeveel de poort echt is.
nette cilinder heeft (denk ik) kleiner bevels dus veel nauwkeurig.
lijkt me ook een beetje overbodig om grote bevels aan te brengen
|
|
faster than a bullet! |
|
Marcooow |
15-1-2011 1:11 |
 Posts: 5713 |
ik kwam in een oud topic een formule tegen voor het uitrekenen van de cc`s
er stond: boring x boring x slag x 0,0007854
nou zit ik ff te kijken en als ik de 1e overmaat doe bij een gietijzer cilinder. 50cc voor mt5,
39.25 x 39.25 x 41.4 x 0.0007854= 50,09 afgerond
klopt dit?
|
|
faster than a bullet! |
|
kenny77 |
15-1-2011 1:14 |
 Posts: 29286 |
jups.
Je kan ook r2 x pi x slag onthouden is het zelfde
|
|
|
|
Marcooow |
15-1-2011 1:17 |
 Posts: 5713 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
jups.
Je kan ook r2 x pi x slag onthouden is het zelfde
had ik ff op me mobiel gedaan alleen heb ik daar geen kleine 2 op en geen pi maar dit zou er dan ong. uit moeten komen?
19,5x19,5x3,14x41,4= 49430.979
49,430
|
|
faster than a bullet! |
|
kenny77 |
15-1-2011 1:21 |
 Posts: 29286 |
je komt gewoon op 50.09 en dan een boel cijfers uit.
Is eigenlijk gewoon basis wiskunde
opp grondvlak x hoogte is inhoud.
|
|
|
|
Marcooow |
15-1-2011 1:23 |
 Posts: 5713 |
|
|
faster than a bullet! |
|
Marcooow |
19-1-2011 19:02 |
 Posts: 5713 |
Een uitlaatpoort van 28,5mm breed bij 21,5mm hoog, zou dat kunnen met een imitatie zuiger?
Gaat over een mt 50cc cilinder. uitlaatpoort gemeten op poortmap
zo nee, wat voor zuiger zou ik dan nemen? prox, vertex?
|
|
faster than a bullet! |
|
honda fryslan |
19-1-2011 19:09 |
 Posts: 1914 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
[...]
had ik ff op me mobiel gedaan alleen heb ik daar geen kleine 2 op en geen pi maar dit zou er dan ong. uit moeten komen?
19,5x19,5x3,14x41,4= 49430.979
49,430
als je nu gewoon in cm gaat rekenen dan hoef je niet met zoveel nullen te werken of weer te delen door 1000..
dus gewoon 3.925*3.925*4.14*0.785
|
|
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse |
|
Marcooow |
19-1-2011 19:13 |
 Posts: 5713 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda fryslan
[...]
als je nu gewoon in cm gaat rekenen dan hoef je niet met zoveel nullen te werken of weer te delen door 1000..
dus gewoon 3.925*3.925*4.14*0.785
dan kom ik op 50.07 afgerond
maar hoezo doe je 4.14 en neem je 2x 3.925?
|
|
faster than a bullet! |
|
MaXi-PuCh |
19-1-2011 19:17 |
 Posts: 1531 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
ik kwam in een oud topic een formule tegen voor het uitrekenen van de cc`s
er stond: boring x boring x slag x 0,0007854
nou zit ik ff te kijken en als ik de 1e overmaat doe bij een gietijzer cilinder. 50cc voor mt5,
39.25 x 39.25 x 41.4 x 0.0007854= 50,09 afgerond
klopt dit?
als je dat doet met 70cc mt cilinder (45mm) is het dus:
45*45*41,4*0,0007854= 65,8
en bij mn athena (44mm) dus:
44*44*41,4*0,0007854= 62,95
dus als die formules kloppen (war ik niet aan twijfel), waarom worden alle cilindertjes met een boring van >44mm 70cc'tjes genoemd? gewoon om pauper te doen?
|
|
2takker! ~~ pm voor cnc draai/freeswerk |
|
honda fryslan |
19-1-2011 19:17 |
 Posts: 1914 |
je wilt de cc's weten toch? een cc is in cm's dus dan kun je ook beter in cm gaan rekenen ipv in mm en dan weer terug rekenen..
die 39.25 zijn mm en 3.925 en die 4,14 zijn cm..
|
|
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse |
|
kenny77 |
19-1-2011 19:23 |
 Posts: 29286 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MaXi-PuCh
[...]
als je dat doet met 70cc mt cilinder (45mm) is het dus:
45*45*41,4*0,0007854= 65,8
en bij mn athena (44mm) dus:
44*44*41,4*0,0007854= 62,95
dus als die formules kloppen (war ik niet aan twijfel), waarom worden alle cilindertjes met een boring van >44mm 70cc'tjes genoemd? gewoon om pauper te doen?
Dat is al heel lang bekend, zelfde verhaal voor kreidler, yamaha 50 en 80 ac blokken, honda 80lc blokken, etc etc
|
|
|
|
MaXi-PuCh |
19-1-2011 19:28 |
|
Dit topic is 292894 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 88 van 95
|
|