Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Algemeen tuning topic

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 804 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #21660 - Algemeen tuning topic
Pagina 87 van 95
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 86, 87, 88 ... 93, 94, 95Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 292939 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

kenny77 29-10-2010 16:13 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


[...]


1,5bar is een vrij ideale cartercompressie voor elke toepassing gebleken.
honda zit aan de 1,35bar dus die mag wel iets omhoog.

Wat je zegt over liever een goede (wat dikkere) pijp die het mengsel omhoog zuigt dan een hoge cartercompressie die het mengsel erin blaast en daarbij meteen de uitlaatpoort inblaast zonder dat de uitlaat het volume heeft om het terug te "persen, dat klopt helemaal.
Dat is echter pas het geval bij extreem hoge cartercompressies waar men vroeger mee experimenteerde (de tijd van de 18 versnellings apparaten met vlijmscherpe powerband door die hoge cartercomp.)
Dus 1,5 is een mooie doelstelling in dit geval.


Dan gaan we dat proberen aan te houden.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 29-10-2010 om 16:13 uur.
 
De Schout 29-10-2010 16:37 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


[...]


1,5bar is een vrij ideale cartercompressie voor elke toepassing gebleken.
honda zit aan de 1,3bar dus die mag wel iets omhoog.

Wat je zegt over liever een goede (wat dikkere) pijp die het mengsel omhoog zuigt dan een hoge cartercompressie die het mengsel erin blaast en daarbij meteen de uitlaatpoort inblaast zonder dat de uitlaat het volume heeft om het terug te "persen, dat klopt helemaal.
Dat is echter pas het geval bij extreem hoge cartercompressies waar men vroeger mee experimenteerde (de tijd van de 18 versnellings apparaten met vlijmscherpe powerband door die hoge cartercomp.)
Dus 1,5 is een mooie doelstelling in dit geval.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 29-10-2010 om 16:29 uur.


die 1.35 voor welk blok gaat dat op, en dan icm welke cilinderinhoud?

 
tune tweak fiddle bang bummer
Niek de Wildt 29-10-2010 16:53 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]


die 1.35 voor welk blok gaat dat op, en dan icm welke cilinderinhoud?



Was zelfs 1,3 nu ik erover na denk, gemeten bij een MT8 blok.
Die had Olaf gemeten herriner ik me.

Ik heb zelf ook eens gemeten aan een MBX blok toen kwam ik dacht ik op 1,35 uit.

Heb het ergens opgeschreven en het ligt tussen mijn papieren.

Kom het nog wel een keer tegen.

Maar ik wel het wel zeker genoeg.
 
Derbi-Olaf 29-10-2010 16:56 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Was zelfs 1,3 nu ik erover na denk, gemeten bij een MT8 blok.
Die had Olaf gemeten herriner ik me.

Ik heb zelf ook eens gemeten aan een MBX blok toen kwam ik dacht ik op 1,35 uit.

Heb het ergens opgeschreven en het ligt tussen mijn papieren.

Kom het nog wel een keer tegen.

Maar ik wel het wel zeker genoeg.

ik had 1.35 gemeten bij mijn MT8 blok met 125zeezee
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
BenjaminDG 29-10-2010 17:55 Print reply

Posts: 4605
Hoe meten jullie de cartercompressie eigenlijk?

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 29-10-2010 om 18:04 uur.
 
Vlaanderen vrij!
Tobias Verhoef 29-10-2010 19:34 Print reply

Posts: 1832
Waar heb je die wijsheid vandaan over carterdruk?

 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Derbi-Olaf 30-10-2010 9:59 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Hoe meten jullie de cartercompressie eigenlijk?

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 29-10-2010 om 18:04 uur.

zuiger op bdp zetten, carter volgieten met olie en kijken hoeveel erin gaat (zeker zorgen dat alle lucht weg is)


En berekenen
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
honda fryslan 30-10-2010 10:56 Print reply

Posts: 1914
en tot hoever vul jij het carter met olie?

tot aan de cilinder of tot aan de spoelpoorten van de cilinder of misschien nog ergens anders?
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Derbi-Olaf 30-10-2010 12:15 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda fryslan
en tot hoever vul jij het carter met olie?

tot aan de cilinder of tot aan de spoelpoorten van de cilinder of misschien nog ergens anders?

voledige inlaattraject hea, alles voor het de cilinder ingaat.

Carter, inlaathuis, spoelkanalen,...

Met membraan erin

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 30-10-2010 om 12:15 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
gradusss 1-11-2010 21:04 Print reply

Posts: 603
ik heb mn cilinder nu bijna "klaar" qua timing enzo. nu heb ik al die topics en excel dingen bekeken over time areas en dat soort dingen maar ik snap er geen zak van

hoe bereken ik nou of mn poorten groot genoeg zijn?

mb8 cilinder

uitlaat timing 185,35
spoelpoort timing 119,69
blowdown 32,83

de uitlaatpoort is 22mm x 29,63mm = 652mm^2
de 4 spoelpoorten zijn 10mm x 15mm = 600mm^2
de inlaat is 16mm x 29,6mm = 422,4mm^2
(alle maten gemeten in de cilinder, niet op de poortmap)

de inlaat heb ik nog niks aan veranderd.

bij die programma's vragen ze om de haverklap om een bepaald toerental van maximaal koppel, en andere dingen die ik echt niet weet. ik heb geen idee hoeveel pk of koppel die cilinder heeft en bij welke toerentallen. ik weet alleen die timingen en oppervlaktes.

kan iemand me een beetje adviseren hoe ik grofweg kan zien of de poorten groot genoeg zijn. ik wil het liefst dat ie loopt als een 80cc crosser om gewoon lekker een beetje rond te jagen. 'k ga er niet mee racen/sprinten ofzo en al helemaal niet voor dagelijks gebruik.

ik ken alleen het simpele werk van de timingen en in mn familie en vriendenkring heeft nog nooit iemand zelf wat met 2 takt tuning of goede school gedaan dus daar heb ik al weinig aan



Dit bericht is gewijzigd door gradusss op 1-11-2010 om 21:21 uur.
 
...span die murf... "de Verbouwing": meld je nu aan en win een nieuw setje voortanden...
gradusss 4-11-2010 16:59 Print reply

Posts: 603
niemand een idee?
 
...span die murf... "de Verbouwing": meld je nu aan en win een nieuw setje voortanden...
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 4-11-2010 18:10 Print reply

Posts: 17931
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gradusss
niemand een idee?



dan was er wel een reactie geweest

pp voor kicken
 
De Schout 4-11-2010 18:30 Print reply
Posts: 5327
Ding aan het lopen krijgen als een 80cc crosser zal echt niet meevallen. time-area berekeningen heb ik me ooit wel eens in verdiept, maar dat is paar jaar trug, zou ik zo geen zinnig antwoord op kunnen geven. wat ik wel kan doen is een poortmapje van een cr80 van ff geleden geven.



groffe schatting, maximum koppel voor jou cilinder bij 8.5k ofzo?
 
tune tweak fiddle bang bummer
Marcooow 28-11-2010 18:52 Print reply

Posts: 5713


hoe zit dat nou? mij werd vertelt dat breedte van de uitlaatpoort op de poortmap gemeten moest worden?

en hoe zorgen jullie ervoor dat als je een niet zo hele nette cilinder hebt (met grote bevels, en scheef) dat je die niet meeneeemt/overtrekt op het papier?


 
faster than a bullet!
kenny77 28-11-2010 19:01 Print reply

Posts: 29286
ik pak hem lekker lui van de poortmap af , gooi het in het excel bestandje en die rekent het om naar % van de boring

de blauwe pijl is de % van de boring die je moet aan houden.

als ik de uitlaatpoort ga maken teken ik hem af op papier, snij de poortvorm uit met een mesje en plak de poortmap in de cilinder.
ga even met watervaste stift erover en dan heb ik de poort in de cilinder staan.

als er veel uit moet, meet ik het wel een paar keer na tijdens het dremelen.
 

Dit topic is 292939 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 87 van 95
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 86, 87, 88 ... 93, 94, 95Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved