Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Technical Forum - Topic #21660 - Algemeen tuning topic
|
Pagina 86 van 95
|
Dit topic is 292943 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
De Schout |
12-6-2010 11:20 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
Kenny, die suzuki RM250 cilinder heeft zoiets als jij wil maken maar dan wat groter, het werkt wel, maar gezien jij toch een spijl in je inlaat hebt zou ik hem gewoon verbreden, en geen extra poortjes erbij maken.
Mits die spijl dik genoeg kan die inlaat wel flink de breedte in.
zoiets zat ik ook te denken.
persoonlijk zo ik er deze kant mee op gaan
Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 12-6-2010 om 11:21 uur.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Derbi-Olaf |
12-6-2010 13:21 |
 Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]
zoiets zat ik ook te denken.
persoonlijk zo ik er deze kant mee op gaan
afbeelding
Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 12-6-2010 om 11:21 uur.
dat was idd ook mijn gedacht, en dan idd enkel de bovenkant van de inlaatpoort.
ook even opletten dat je zuiger nog genoeg draagvlak heeft en dan komt het goed  (moet wel lukken als ik het zo zie.)
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
kenny77 |
12-6-2010 22:32 |
 Posts: 29286 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Graham Bell Performance tuning pagina 45 t/m 49
Gelezen.
Paar dingen ervan:
De inlaat opp moet 10~15 % groter zijn dan de carburateur opp, voor maximaal vermogen.
carburateur opp is pi*15^2= 706mm2
15 % daarvan is 106
totaal 812mm2
Maar wat moet je nu mee tellen als inlaat opp, alleen de 2 rechte inlaat poorten of de hele rambam, zoals auxpoorten , boostpoort, 2 rechtehoekige inlaat poorten en de poort die aan de onderkant van de cilinder zit?
Hele rambam is opp van 1426mm2
alleen de 2 rechte sleuven is 780mm2
Welke moet ik daarbij kiezen?
Ook de inlaat timing berekend, maar dat ligt en beetje moeilijk, aangezien de hap uit de zuiger is.
3 metingen
zuiger zonder hap gerekend inlaat 173 gaden
zuiger met hap meegerekend (bovenste punt van de hap) 273 graden (erg veel dus)
maar aangezien de hap in de zuiger een bol vorm is , heb ik ook halverwege de hap berekend (halverwege de hap gaat de inlaat pas in bijna volle breedte open), resulterend in 206 graden
Dat lijkt me redelijker?
@ Olaf en Wout
inlaat verbreden was ook nog een mogelijkheid.
Nu staat in het zelfde stukje tekst dat bij een spijl inlaat 85% van de boring mogelijk is (gaat bij mij niet, maargoed)
Maar ik zit met het "probleem" dat mijn aux poorten daar erg dicht in de buurt zitten.
Dan komt er te snel een te groot gat (?) en worden de aux porten verder de cilinder in geplaatst. (mogelijk aux poorten slechter functioneren???)
ik weet niet of dit eventuele nadelen met zich mee brengt?
foto's ter verduidelijking:
Want ik wilde de vorm van de aux poorten ook nog wijzigen en iets groter maken, ik denk dat ik dan in de problemen kom?
Vandaar dat ik aan de 2 hulp poortjes onder de spoelpoorten dacht, daar zit genoeg vlees en die zouden dan nergens mee in de weg zitten. 
(Al weet ik dus op dit moment nu niet of de inlaat opp wel groter moet worden?)
Dus kortom nu weet ik niet meer wat ik moet doen, aangezien ik normaal gesproken met mijn vingers van de inlaat afblijf.
Kan iemand het volgende zetje in de goede richting geven?
Als ik ergens met het bovenstaande gigantisch de mist in ga, hoor ik het natuurlijk ook graag.
alvast bedankt voor de hulp tot zo ver!
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 12-6-2010 om 22:33 uur.
|
|
|
|
De Schout |
13-6-2010 12:06 |
Posts: 5327 |
hmm ff niet aan gedacht dat je daar een paar gaten achterlangs hebt gemaakt.
ff paar puntjes, waar bell het over 10 tot 15% meer oppervlakte dan de carb heeft, heeft hij het volgens mij alleen over het stuk van de carb tot aan het membraan. het stuk erna zegt hij niets over volgens mij?
en je inlaat timing, is die niet gewoon 360 graden door die poort naar je carter en nu ook je aux poorten?
welke kant je nu op moet  ik durf het niet te zeggen.
na het stuk van bell nogeens gelezen te hebben zou ik zelf iets totaal anders doen dan wat jij nu gedaan hebt/aan het doen bent.
poort naar het carter dicht frotten met vloeibaar metaal, net als je aux-poorten  , inlaat oppervlak vergroten naar idd iets van 10 tot 15% meer dan carb (dan alleen de sleuven) en een std mbx zuiger monteren en de inlaat sleuven voor iets van 200 graden laten openen door deze beetje in te korten.
of even een spacer maken zonder de poort naar je carter, dat scheelt je een hoop gerommel met vloeibaar metaal. dan zou je ook vrij makkelijk het verschil kunnen testen.
edit: waar zit ik met m'n verstand?  om dat laatste te kunnen doen bij een honda cilinder moet je hem wel heeel grondig verbouwen.
Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 13-6-2010 om 12:21 uur.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
yamahadt1986 |
13-6-2010 14:12 |
Posts: 1713 |
opzich denk ik dus dat de inlaat van die honda cilinder wel groot genoeg is.
ik zit normaal ook nooit zo aan een inlaat te vergroten en te doen.
waarom maak je de spoelpoorten niet op een andere hoek.
dat helpt ook nog wel eens in de prestaties.
heb je trouwens fluitpoorten in je cilinder zitten?
zo niet dan kun je die er ook nog inmaken.
maar dan niet zoals de derbi's het hebben maar van helemaal van boven naar beneden (dus dezelfde lengte als je uitlaatpoort zelf.
ooit eens bij een honda cilinder gedaan van mijn neefje.
voordelen daarvan:
je kon de uitlaatpoort breder maken
maar op de foto's wat eerder is gepost zou je ook gewoon de inlaatzelf bovenaan iets verbreden kunnen zoals (de schout) nog heeft gepost.
gr peter
|
|
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart! |
|
De Schout |
13-6-2010 14:48 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
opzich denk ik dus dat de inlaat van die honda cilinder wel groot genoeg is.
ik zit normaal ook nooit zo aan een inlaat te vergroten en te doen.
waarom maak je de spoelpoorten niet op een andere hoek.
dat helpt ook nog wel eens in de prestaties.
heb je trouwens fluitpoorten in je cilinder zitten?
zo niet dan kun je die er ook nog inmaken.
maar dan niet zoals de derbi's het hebben maar van helemaal van boven naar beneden (dus dezelfde lengte als je uitlaatpoort zelf.
ooit eens bij een honda cilinder gedaan van mijn neefje.
voordelen daarvan:
je kon de uitlaatpoort breder maken
maar op de foto's wat eerder is gepost zou je ook gewoon de inlaatzelf bovenaan iets verbreden kunnen zoals (de schout) nog heeft gepost.
gr peter
dit is al een vlinderpoort cilinder. fluiters erbij lijkt me niet echt veel meerwaarde hebben en is ook niet mogelijk ivm koelwater wat je dan tegen gaat komen.
het zou toch wel eens kunnen dat de inlaat te klein aan het worden is hoor. kenny rijd nu met een 30mm carb geloof ik? en deze cilinder heeft de zelfde inlaatpoorten als de ge2, die ontworpen is om met een 16mm te lopen. is het nog even de vraag of de 50 een afgeleidde is van de 80 of andersom, maar dan is het alsnog maar ontworpen voor een 18mm carbje.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Tobias Verhoef |
13-6-2010 14:56 |
|
yamahadt1986 |
13-6-2010 14:56 |
Posts: 1713 |
ja oke dat wist ik niet  weet ik dat ook weer.
mare over de carberateur gesproken kun je wel eens gelijk in hebben.
maar als ik mijn papierwerk eens bekijk en heb gelezen zeggen ze ook wel vaak dat het beter is om dan een kleinere carberateur weer te nemen dan dat je de cilinder moet gaan aanpassen op de grote bijv 30mm carberateur.
terwijl je er dan haast geen winste mee uithaald.
ik denk zelf dat de spoelpoorten onder een andere hoek gemaakt kunnen worden.
opzich met een 80cc cilinder zou ik zelf niet hoger gaan dan een 24mm carberateur maar dat zijn mijn ervaringen.
het loopt altijd veel lekkerder dan een te grote carberateur.
hij komt dan bij mij ook altijd beter in de hogere toeren.
bij 50cc ga ik nooit groter dan 21/22mm en het klinkt mischien stom maar ik rijd soms nog liever met een 16mm dan met een 21/22mm omdat het fijner rijd.
het heb ze voor en nadelen hea
maar als je het voor de sprint bekijkt dan zou een grote carberateur voor meer koppel moeten zorgen lijkt mij dus dan is het net waar je dan voor kiest.
|
|
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart! |
|
kenny77 |
13-6-2010 18:20 |
 Posts: 29286 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
hmm ff niet aan gedacht dat je daar een paar gaten achterlangs hebt gemaakt.
ff paar puntjes, waar bell het over 10 tot 15% meer oppervlakte dan de carb heeft, heeft hij het volgens mij alleen over het stuk van de carb tot aan het membraan. het stuk erna zegt hij niets over volgens mij?
en je inlaat timing, is die niet gewoon 360 graden door die poort naar je carter en nu ook je aux poorten?
welke kant je nu op moet ik durf het niet te zeggen.
na het stuk van bell nogeens gelezen te hebben zou ik zelf iets totaal anders doen dan wat jij nu gedaan hebt/aan het doen bent.
poort naar het carter dicht frotten met vloeibaar metaal, net als je aux-poorten , inlaat oppervlak vergroten naar idd iets van 10 tot 15% meer dan carb (dan alleen de sleuven) en een std mbx zuiger monteren en de inlaat sleuven voor iets van 200 graden laten openen door deze beetje in te korten.
of even een spacer maken zonder de poort naar je carter, dat scheelt je een hoop gerommel met vloeibaar metaal. dan zou je ook vrij makkelijk het verschil kunnen testen.
edit: waar zit ik met m'n verstand? om dat laatste te kunnen doen bij een honda cilinder moet je hem wel heeel grondig verbouwen.
Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 13-6-2010 om 12:21 uur.
Mhh ik wist niet precies wat ze er mee bedoelde, misschien was het ook meer gericht op de inlaat van het rotterende gedeelte?
Klopt inderdaad, dacht ik naderhand ook aan dat die poorten constant open staan.
Had ik geen rekeningen mee gehouden.
Dat is inderdaad wel een hele radicale wending.
Ach anders wordt het gewoon eens testen, als ik nu eens een keer'tje wel optijd begin kan dat wel.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
opzich denk ik dus dat de inlaat van die honda cilinder wel groot genoeg is.
ik zit normaal ook nooit zo aan een inlaat te vergroten en te doen.
waarom maak je de spoelpoorten niet op een andere hoek.
dat helpt ook nog wel eens in de prestaties.
heb je trouwens fluitpoorten in je cilinder zitten?
zo niet dan kun je die er ook nog inmaken.
maar dan niet zoals de derbi's het hebben maar van helemaal van boven naar beneden (dus dezelfde lengte als je uitlaatpoort zelf.
ooit eens bij een honda cilinder gedaan van mijn neefje.
voordelen daarvan:
je kon de uitlaatpoort breder maken
maar op de foto's wat eerder is gepost zou je ook gewoon de inlaatzelf bovenaan iets verbreden kunnen zoals (de schout) nog heeft gepost.
gr peter
Mhh tsja zit inderdaad al een beste vlinder in, nog groter maken lijkt me geen effect geven, aangezien dit waarschijnlijk toch niet in de uitlaatschacht kwijt kunt.
Naar de inlaat hoeken, wordt later nog gekeken dat is was ik nog van plan.
Maar alles op zijn tijd.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]
dit is al een vlinderpoort cilinder. fluiters erbij lijkt me niet echt veel meerwaarde hebben en is ook niet mogelijk ivm koelwater wat je dan tegen gaat komen.
het zou toch wel eens kunnen dat de inlaat te klein aan het worden is hoor. kenny rijd nu met een 30mm carb geloof ik? en deze cilinder heeft de zelfde inlaatpoorten als de ge2, die ontworpen is om met een 16mm te lopen. is het nog even de vraag of de 50 een afgeleidde is van de 80 of andersom, maar dan is het alsnog maar ontworpen voor een 18mm carbje.
Precies wat ik ook dacht, ik wilde eigenlijk volgend jaar met een 34mm keihin gaan rijden/ testen.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
ja oke dat wist ik niet weet ik dat ook weer.
mare over de carberateur gesproken kun je wel eens gelijk in hebben.
maar als ik mijn papierwerk eens bekijk en heb gelezen zeggen ze ook wel vaak dat het beter is om dan een kleinere carberateur weer te nemen dan dat je de cilinder moet gaan aanpassen op de grote bijv 30mm carberateur.
terwijl je er dan haast geen winste mee uithaald.
ik denk zelf dat de spoelpoorten onder een andere hoek gemaakt kunnen worden.
opzich met een 80cc cilinder zou ik zelf niet hoger gaan dan een 24mm carberateur maar dat zijn mijn ervaringen.
het loopt altijd veel lekkerder dan een te grote carberateur.
hij komt dan bij mij ook altijd beter in de hogere toeren.
bij 50cc ga ik nooit groter dan 21/22mm en het klinkt mischien stom maar ik rijd soms nog liever met een 16mm dan met een 21/22mm omdat het fijner rijd.
het heb ze voor en nadelen hea
maar als je het voor de sprint bekijkt dan zou een grote carberateur voor meer koppel moeten zorgen lijkt mij dus dan is het net waar je dan voor kiest.
grotere carburateur geeft een kleinere maar krachtigere powerband en het maar even zo kort door de bocht te zeggen.
grotere carburateur doet hij het iets slechter onderin en het door een bocht wegtrekken.
Maar gelukkig heb ik geen bochten en wordt hij bij de start toch wel opgejenst in de toeren.
Voor de rest had ik ook geen problemen dat hij niet fatsoenlijk op toeren kwam hoor.
Voor straat gebruik is een ander verhaal, maarja daar is het ding niet voor bedoeld.
Of er iets aan de hoeken kan worden gewijzigd, moet ik nog kijken aangezien ik geen spul heb om gietsels van de kanalen te maken.
|
|
|
|
kenny77 |
28-10-2010 21:38 |
 Posts: 29286 |
Er komt een andere krukas in mijn nsr, met een langere slag, blabla.
Die krukas moet kleiner worden gemaakt, nu heeft de originele krukas van een nsr50 een diameter van 76mm, terwijl de krukasholte op het smalste punt 78mm is. (op het breedste punt bijna 79mm)
Zou het dan niet handig zijn om de krukas bijvoorbeeld een diameter van 77.5mm te geven?
Zodat de cartdruk wat omhoog gaat.
Zou dan gaan om een ruimte van grof weg 3255mm^3 die wordt opgevult.
(iets minder omdat dit geen volle krukas is)
Of zie ik iets over het hoofd?
Of heeft het geen nut, maar zou het wel kunnen worden toegepast?
|
|
|
|
De Schout |
28-10-2010 21:50 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Er komt een andere krukas in mijn nsr, met een langere slag, blabla.
Die krukas moet kleiner worden gemaakt, nu heeft de originele krukas van een nsr50 een diameter van 76mm, terwijl de krukasholte op het smalste punt 78mm is. (op het breedste punt bijna 79mm)
Zou het dan niet handig zijn om de krukas bijvoorbeeld een diameter van 77.5mm te geven?
Zodat de cartdruk wat omhoog gaat.
Zou dan gaan om een ruimte van grof weg 3255mm^3 die wordt opgevult.
(iets minder omdat dit geen volle krukas is)
Of zie ik iets over het hoofd?
Of heeft het geen nut, maar zou het wel kunnen worden toegepast?
bij een tweetakt met een goede expantie uitlaat wil je volgens mij helemaal niet veel carterdruk. ik denk dat je in jou gevan (90cc @ 50cc carters) eerder baad zou hebben bij meer carterinhoud. alhoewel dat je die ruimte dan weer niet rond je krukas wilt hebben lijkt, maar er boven ofzo.
dit is even puur wat ik denk, doe ook maar alsof ik er iets van snap
edit: als ik zo is trug kijk heb je t topic aardig gekaapt
Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 28-10-2010 om 21:51 uur.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
kenny77 |
28-10-2010 21:56 |
 Posts: 29286 |
Mhh nu ik er aan denk ik heb de drijfstang vergeleken, die wat nu op mijn nsr krukas zit is 91mm (mbx drijfstang?) en de krukas wat ik nu heb is 94mm.
Dan heb ik daar weer meer cartervolume, omdat de cilinder omhoog gaat?
Dat zou dan kloppen met wat je zegt.
Haha, zag het net ook.
|
|
|
|
De Schout |
28-10-2010 22:25 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
[...]
wrm zou de carterdruk minder zijn?
De krukas van een lc 50 en 80 blok zijn hetzelfde volgens mij.
Of hadden ze alleen dezelfde slag?
zelfde slag en krukaslagers(sommige modellen zelfs dat niet)
edit: er klopt ergens iets niet..
Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 28-10-2010 om 22:26 uur.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Tobias Verhoef |
29-10-2010 7:39 |
 Posts: 1832 |
Jullie zijn zo leuk bezig dat een carb 10 tot 15 % kleiner moet zijn als het inlaat oppervlak maar dat is niet meer zo. De rede was dat het werd aangehouden omdat de carbs vroeger slechter waren.
De gasnaald valt in een gat ben de naam even kwijt
En een stuk van dat buisje steekt de carb in zoals je ziet op het plaatje.
Bij oude carbs was dit veel korter waardoor er met lage luchtsnelheid bijna geen benzine word aagezogen omdat bij de wand van de carb de luchtsnelheid 0 is. Dus dat is opgelost door dat buisje langer te maken zodat hij in een hogere luchtsnelheid staat waardoor de benzine beter wordt omhoog gezogen.
Ik heb deze wijsheid van een gast die compleet gestoord is maar niet normaal veel weet over carbs/tuning.
Hij had ook nog iets over dat aan de achterkant van de carb een gat zat die zo naar de gasnaald buis loopt om het aanzuigen makkelijker te maken ofzo maar dat weet ik niet helemaal meer
Die gast vindt dat granbell boek niks omdat het heel erg verouderd is zegt hij. En daar vindt ik wel dat hij gelijk heeft.
Vanmiddag komt er nog meer
Moet even eten en naar stage.
|
|
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....???? |
|
Niek de Wildt |
29-10-2010 16:05 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Er komt een andere krukas in mijn nsr, met een langere slag, blabla.
Die krukas moet kleiner worden gemaakt, nu heeft de originele krukas van een nsr50 een diameter van 76mm, terwijl de krukasholte op het smalste punt 78mm is. (op het breedste punt bijna 79mm)
Zou het dan niet handig zijn om de krukas bijvoorbeeld een diameter van 77.5mm te geven?
Zodat de cartdruk wat omhoog gaat.
Zou dan gaan om een ruimte van grof weg 3255mm^3 die wordt opgevult.
(iets minder omdat dit geen volle krukas is)
Of zie ik iets over het hoofd?
Of heeft het geen nut, maar zou het wel kunnen worden toegepast?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]
bij een tweetakt met een goede expantie uitlaat wil je volgens mij helemaal niet veel carterdruk. ik denk dat je in jou gevan (90cc @ 50cc carters) eerder baad zou hebben bij meer carterinhoud. alhoewel dat je die ruimte dan weer niet rond je krukas wilt hebben lijkt, maar er boven ofzo.
dit is even puur wat ik denk, doe ook maar alsof ik er iets van snap
edit: als ik zo is trug kijk heb je t topic aardig gekaapt
Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 28-10-2010 om 21:51 uur.
1,5bar is een vrij ideale cartercompressie voor elke toepassing gebleken.
honda zit aan de 1,3bar dus die mag wel iets omhoog.
Wat je zegt over liever een goede (wat dikkere) pijp die het mengsel omhoog zuigt dan een hoge cartercompressie die het mengsel erin blaast en daarbij meteen de uitlaatpoort inblaast zonder dat de uitlaat het volume heeft om het terug te "persen, dat klopt helemaal.
Dat is echter pas het geval bij extreem hoge cartercompressies waar men vroeger mee experimenteerde (de tijd van de 18 versnellings apparaten met vlijmscherpe powerband door die hoge cartercomp.)
Dus 1,5 is een mooie doelstelling in dit geval.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 29-10-2010 om 16:29 uur.
|
|
|
|
Dit topic is 292943 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 86 van 95
|
|