Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Technical Forum - Topic #21660 - Algemeen tuning topic
|
Pagina 78 van 95
|
Dit topic is 292885 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
cuene |
8-6-2007 11:27 |
 Posts: 201 |
kan iemand mij vertellen wat het max koppel is bij ... rpm van een originele puch maxi en hoe ik precies het specifieke timing oppervlakte kan berekenen??
|
|
|
|
HONDA MTX-TREME |
29-6-2007 12:13 |
 Posts: 1486 |
Hoe doet iedereen zijn spoelpoorten van zen cilinder uitfrezen?
Met een freesje met haaks opzetstukje, of een klein schijffreesje?
|
|
|
|
VerteX |
29-6-2007 21:25 |
 Posts: 1265 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: HONDA MTX-TREME
Hoe doet iedereen zijn spoelpoorten van zen cilinder uitfrezen?
Met een freesje met haaks opzetstukje, of een klein schijffreesje?
freesje is echt voor het grove werk.. ken je toepassen bij je carters maar voor je cil zou ik echt je dremel gebruiken met dikke slijpsteen. beetje geduld kom je het verst. en met beter resultaat
|
|
4 Takt Krijg De Tering ik Rij Mengsmering ! |
|
HONDA MTX-TREME |
15-7-2007 18:24 |
 Posts: 1486 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: derbi senda man
[...]
freesje is echt voor het grove werk.. ken je toepassen bij je carters maar voor je cil zou ik echt je dremel gebruiken met dikke slijpsteen. beetje geduld kom je het verst. en met beter resultaat
Ja, maar ik had het over de spoelpoorten daar moet je een speciaal haaks opzetstukje voor hebben ofzo.
|
|
|
|
timberman |
15-7-2007 23:15 |
Posts: 32 |
Ik heb een vraagie, heb hier een 74cc DR am6 cilinder liggen en daar heb ik een poortmap van gemaakt. De uitlaatpoort is 36mm breed maar als ik de vuistregel van de uitlaatpoort tunen toe pas, niet meer dan 67% van de boring kom ik uit op 32mm (0,67x 49mm= 32.83). Dan zou de huidige poort al veels te breed zijn. Kan iemand mij dit uitleggen??
|
|
|
|
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod |
15-7-2007 23:17 |
 Posts: 13700 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: timberman
Ik heb een vraagie, heb hier een 74cc DR am6 cilinder liggen en daar heb ik een poortmap van gemaakt. De uitlaatpoort is 36mm breed maar als ik de vuistregel van de uitlaatpoort tunen toe pas, niet meer dan 67% van de boring kom ik uit op 32mm (0,67x 49mm= 32.83). Dan zou de huidige poort al veels te breed zijn. Kan iemand mij dit uitleggen??
Op poortmap breedte is die te wijd, op omgerekende niet
|
|
|
|
timberman |
15-7-2007 23:25 |
Posts: 32 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Trax
[...]
Op poortmap breedte is die te wijd, op omgerekende niet
Wat bedoel je daar precies mee? Hij mag toch gewoon niet zo breed zijn ivm het haken van de zuiger veren?
|
|
|
|
[RRT] Lost-P |
27-7-2007 13:47 |
Posts: 4578 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: timberman
[...]
Wat bedoel je daar precies mee? Hij mag toch gewoon niet zo breed zijn ivm het haken van de zuiger veren?
De breedte die je meet vanuit je poortmap (de poortmap breedte) is de ongecorrigeerde breedte. Het percentage moet je nemen van de gecorrigeerde/geprojecteerde breedte.
De formule staat volgens mij in de tuningsfaq, en anders wel ergens hier in het topic
|
|
Chille Tune shit dan |
|
THOMASJEUHHH |
27-7-2007 14:18 |
 Posts: 4159 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: timberman
Ik heb een vraagie, heb hier een 74cc DR am6 cilinder liggen en daar heb ik een poortmap van gemaakt. De uitlaatpoort is 36mm breed maar als ik de vuistregel van de uitlaatpoort tunen toe pas, niet meer dan 67% van de boring kom ik uit op 32mm (0,67x 49mm= 32.83). Dan zou de huidige poort al veels te breed zijn. Kan iemand mij dit uitleggen??
67% is gewoon een gekozen getal uit ervaring,
dus je kan altijd breder en soms niet,, licht aan het materaal zuiger/zuigerveren, dus als je een wokkie wokkie zuigertje hebt zou ik niet veerder gaan als 67%,, maar als je een gesmede bibalot zuiger hebt met zachte veren, dan kan je veel verder gaan natuurlijk, dus bij jou zou dat ook wel zo zijn.
|
|
bwoaahhppp,,.. |
|
tvmierlo |
27-10-2007 22:30 |
Posts: 277 |
http://img229.images...5907/dsc00154ty6.jpg
hier een poortmap van de belgische mt/mb cilinder (is jammer genoeg opgeboord tot 43mm)
de maten:
uitlaatpoort: 25,5 mm
inlaatpoorten: 34mm
spoelpoort: 37mm
ik hoop dat iemand er wat aan heeft
|
|
|
|
KaWaReZ |
27-10-2007 22:35 |
 Posts: 20582 |
inscannen graag 
niet foto van mobiel nemen
ziet er dan wat netter en duidelijker uit
net dinkie iig,... wat heeftie gepresteerd?
Dit bericht is gewijzigd door KaWaReZ [Rezek] op 27-10-2007 om 22:36 uur.
|
|
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges |
|
tvmierlo |
27-10-2007 22:45 |
Posts: 277 |
ik ben bezig de driver van onze all in one opnieuw te installeren.
De cilinder zat in een doos met onderdelen die ik bij de koop van een mtx-ot uit belgie erbij kreeg. Dus ik weet niets van het rijgedrag zelf.
het is niet gelukt om de scanner aande praat te krijgen
Dit bericht is gewijzigd door tvmierlo op 28-10-2007 om 11:54 uur.
|
|
|
|
5MB5 |
27-10-2007 22:51 |
 Posts: 878 |
best tam:
uit 168 graden
spoel 112,7 graden
boost 86,64 graden
blowdown 27,65
|
|
|
|
vroembroem |
24-1-2008 18:29 |
Posts: 617 |
ik was niet tevreden met de prestaties van me brom, dus ik dacht dat ga ik eens netjes verbeteren. heb als eerste een poortmapje gemaakt.
ik ben helaas niet in staat om dit te posten. dus ik vertel het maar gewoon ff; tis een 110cc autisa voor honda mt8 met standaard ovale uitlaat poort en 4 spoelpoorten( 2 aan elke kant). dit ziet er allemaal nog netjes uit. na wat meten kwam ik op de volgende waardes, die ik ook direct in het programma van john huijben heb gestopt:
Slag: 50.8
Drijfstanglengte: 101.6
Deck height: 1.4
Afstand poort - toprand cilinder 28.3 uitlaatpoort
Afstand poort - toprand cilinder 39.8 spoelpoort
Timingen 187.73 uitlaatpoort 132.09 spoelpoort
Blowdown 27.82
ik hoop dat de waardes en de antwoorden kloppen. nu wil ik het natuurlijk tunen. de bedoeling is dat het spul niet al te extreem wordt, want het is immers een gietijzeren cilinder en dit wordt me eerste keer tunen.
ook heb ik de squish gemeten dit gaat zeker veranderen want ik kwam op de belachelijke waarde van 3,45mm uit!! ik heb dit gemeten mbv een stukje kauwgom wat ik heb gezet tussen de cilkop en zuiger (met een stukje tin lukte het niet omdat de tin veel te dun was).
nu zijn mijn vragen:
wat zou ik kunnen veranderen/bijvijlen om wat meer vermogen te krijgen?
zou ik de squish verkeerd hebben gemeten?
zo nee, wat moet ik doen om het naar een respectabele 0.9mm te krijgen?
als laatste zou een aprilia rs125 uitlaat hier lekker op lopen?
ohja, als je je het nog afvraagt, rest van de setup is: 28 vlak stage 6 mallosie 6 klepper en gewone ontsteking met betere cdi.
Dit bericht is gewijzigd door vroembroem op 24-1-2008 om 18:36 uur.
|
|
|
|
Sypie_Honda |
24-1-2008 18:35 |
 Posts: 13830 |
timingen zijn redelijk mooi vind ik, zou ik niets aan doen.
slag van een MB8 is trouwens 49.5 als je het opmeet
of je de squish verkeerd gemeten hebt, kunnen we hier weg moeilijk zien  maare je kun je cilinder of je kop afdraaien om hem weer naar een 0.7mm te krijgen.
|
|
wat niet kan is nog niet uitgevonden. |
|
Dit topic is 292885 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 78 van 95
|
|