Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Technical Forum - Topic #21660 - Algemeen tuning topic
|
Pagina 75 van 95
|
Dit topic is 292952 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
De Schout |
4-1-2007 18:13 |
Posts: 5327 |
ervanuitgaande dat je spoelpoorten helemaal open gaan en je drijfstang lengte gegokt op 94mm krijg ik er dit uit
spoelpoorttiming 123 graden
uitlaatpoorttiming 182 graden
inlaattiming 194 graden
inlaat timing is aan de hoge kant denk.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
zundapp sprinter |
4-1-2007 21:12 |
Posts: 128 |
Is er nog wat van te maken dan? Het loopt namelijk ook niet echt lekker.
Onderin is het helemaal dood, en bij een bepaald toerental schiet ie ineens vooruit. Als dat nou even door zou gaan okee, maar dat is niet zo en hij heeft dus een enorm smalle powerband. In de 4 en de 5 trekt ie het ook al niet meer.
|
|
|
|
De Schout |
5-1-2007 0:09 |
Posts: 5327 |
gaan je spoelpoorten helemaal open als je je cilinder monteerd.? anders zorgen dat dit wel zo is. en is je zuiger ingekort aan de inlaatkant? als dat zo is een niet bewerkte zuiger monteren.
wil er iemand trouwens ff m'n getallen narekenen en een mening er over geve
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
LucF |
5-1-2007 9:25 |
 Posts: 70 |
Als een langer zuier niet kan, dan kun je ook de cilinder met dmv een aluminium voetpakking ca 1mm ophogen, dan komt de timing uit op ca 188-130-188.
Nog niet geheel zoals het zou moeten maar wel een stuk beter.
Groeten,
luc
|
|
|
|
zundapp sprinter |
5-1-2007 13:58 |
Posts: 128 |
De zuiger is een originele onbewerkte, en er ligt al een alu plaatje onder van ongeveer 1mm.
Als ik de cilinder nou eens fatsoenlijk zou laten bewerken dan, dat het niet helemaal perfect kan ben ik nu ook wel achter. Maar iets meer kracht onderin zou fijn zijn. Nu loopt ie onderin helemaal niet fijn, en als je aan de 8k zit schiet ie ineens naar de 10k.
|
|
|
|
Toon |
5-1-2007 14:01 |
 Posts: 1679 |
Als je bij een tsx ori snel setup(ge2 en 16mm) met proma de in en uitlaat zou (laten) bewerken, word hij dan altijd hoogtoeriger of kan je ook vermogen winnen zonder persee meer toeren te moeten beuken ?
|
|
|
|
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod |
5-1-2007 14:10 |
 Posts: 13700 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: toon
Als je bij een tsx ori snel setup(ge2 en 16mm) met proma de in en uitlaat zou (laten) bewerken, word hij dan altijd hoogtoeriger of kan je ook vermogen winnen zonder persee meer toeren te moeten beuken ?
kan ook beetje op koppel worden bewerkt
|
|
|
|
Toon |
5-1-2007 14:13 |
 Posts: 1679 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Trax
[...]
kan ook beetje op koppel worden bewerkt
Ben nu ook bezig met boeken over tuning te lezen, maar er staat niets in hoe je meer koppel kan creeren ? Is dat door de uitlaatpoort te verlagen(weet niet of dat kan) en te verbreden ?
Dit bericht is gewijzigd door toon op 5-1-2007 om 14:50 uur.
|
|
|
|
Gertjan |
30-1-2007 12:03 |
 Posts: 1505 |

Poortmap van een originele AR80 cilinder.
Is het normaal dat ie zulke bizar lage timingen heeft?
Ik bedoel, een blowdown van 18,5 is best eeeh laag 
Ik weet niet of iemand een poortmapje of de timingen van een ori MBX80 cilinder heeft...kan er vergeleken worden.
Volgens mij moet dit ding echt gruwelijk veel koppel hebben
|
|
|
|
Razor |
30-1-2007 17:34 |
 Posts: 1554 |
Ik heb m'n cilinder nu van mijn blok af, en blok ligt uit elkaar.
Dus deckheight bepalen doormiddel van de zuiger verder te draaien gaat niet.
Maar de bruine afdruk in mijn cilinder, dat kan ik ook stellen als deckheight neem ik aan?
En hoe precies is dat? Want die is 3mm, is dat een redelijk normale waarde voor deckheight? (am6 hebo NG 50cc)
|
|
blowdown en een powerband te koop! |
|
honda-mbx |
30-1-2007 17:36 |
 Posts: 1688 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Razor
Ik heb m'n cilinder nu van mijn blok af, en blok ligt uit elkaar.
Dus deckheight bepalen doormiddel van de zuiger verder te draaien gaat niet.
Maar de bruine afdruk in mijn cilinder, dat kan ik ook stellen als deckheight neem ik aan?
En hoe precies is dat? Want die is 3mm, is dat een redelijk normale waarde voor deckheight? (am6 hebo NG 50cc)
nou kan wel aan de hand van de rand.
de zuigerveren komen tot aan deze rand.
dus nu kan je inprincipe de deckheigt wel uitrekenen lijkt mij
|
|
ik vlam je.. |
|
Razor |
30-1-2007 17:42 |
 Posts: 1554 |
hoe bedoel je uitrekenen van je deckheight? Is toch kwestie van opmeten?
|
|
blowdown en een powerband te koop! |
|
De Schout |
30-1-2007 17:47 |
Posts: 5327 |
die rand is niet gelijk aan je deckheight, tenzij je met een l-veer rijd. anders moet je de afstand 'bovenkant zuigerveer tot bovenkant zuiger' er nog afhalen.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
honda-mbx |
30-1-2007 17:48 |
 Posts: 1688 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
die rand is niet gelijk aan je deckheight, tenzij je met een l-veer rijd. anders moet je de afstand 'bovenkant zuigerveer tot bovenkant zuiger' er nog afhalen.
klopt, ging er vanuit dat dat duidelijk was.
|
|
ik vlam je.. |
|
Razor |
5-2-2007 15:13 |
 Posts: 1554 |
ok,
D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2
T=R+L+C-E
R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.
en deze poortmap.
Eerst dus T uitrekenen..
R = 39,2 / 2 = 19,6 mm
L = 85 mm
C = (deckheight). Stootrand in cilinder is 3mm. Afstand zuigerveer tot einde zuiger is 2,5mm. Dus Deckheigt = C = 0,5 mm
E = hmm we nemen wel even de uitlaatpoort nu, dus = 23,5mm
T=R+L+C-E
T= 19,6 + 85 + 0,5 - 23,5 = 81,6
D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2
D=(180-cos^-1((81,6^2 + 19,6^2 - 85^2)/(2*19,6*81,6))) * 2 = - 6,53
edit: heb hem al.. het was 173,4 graden..
Dit bericht is gewijzigd door Razor op 5-2-2007 om 15:28 uur.
|
|
blowdown en een powerband te koop! |
|
Dit topic is 292952 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 75 van 95
|
|