Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Technical Forum - Topic #21660 - Algemeen tuning topic
|
Pagina 73 van 95
|
Dit topic is 292975 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
buldogo2 |
7-9-2006 16:32 |
 Posts: 2101 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
vandaag ff een poortmapje gemaakt van een Polini 70cc voor MB/MT
afbeelding
als ik er van uitga dat de deckheigt 1mm is dan zijn dit te timingen:
uitlaatpoort: 168.90
spoelpoort: 127.78
boostpoort: 120.62
blowdown duration: 20.56
als ik dit zo zie lijkt hij vrij tam, heb ik wat verkeerd gedaan of is dit gewoon een tam ding?
wat zou ik hier nou aan kunnen doen om hem wat sneller te krijgen, ik heb al een begin gemaakt, kijk maar ff of het wat in de richting komt:
cilinder zelf 2mm ophogen
uitlaatpoort 3mm ophogen
oja btw, het mag best een hoogtoerig ding worden.
Als je de cilinder ophocht zo ik zoizo je uitlaat poort die 2mm omlaag doen, verder zou ik niet te hoog gaan zitten.
|
|
Born to ride |
|
celica |
11-9-2006 19:43 |
Posts: 26 |
Zo .. eem een nieuwe vraag:
de spoelpoorten van een cilinder (zoals een mt5 cilinder) worden door een ``spijltje`` in 2en gedeeld... aan de onderkant van de cilinder begint dat spijltje, die is meestal slecht afgewerkt, is het goed om dat spijltje in een mooie scherpe punt te frezen?
en bij een membraam inlaat, meestal is de inlaat 1 grote bende, alles behavle glad... maakt het veel uit om die mooi egaal te schuren?
|
|
nothing runs like a honda 80cc |
|
tsxj oran |
11-9-2006 19:53 |
 Posts: 6498 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: celica
Zo .. eem een nieuwe vraag:
de spoelpoorten van een cilinder (zoals een mt5 cilinder) worden door een ``spijltje`` in 2en gedeeld... aan de onderkant van de cilinder begint dat spijltje, die is meestal slecht afgewerkt, is het goed om dat spijltje in een mooie scherpe punt te frezen?
en bij een membraam inlaat, meestal is de inlaat 1 grote bende, alles behavle glad... maakt het veel uit om die mooi egaal te schuren?
beide erg verstandig
edit, maar verkloot het niet, dus dat spijltje netjes afwerken en dat schuren kan je mischien met een polijst borsteltje op je dremel doen, of met grof schuurpapier beginnen en met licht schuurpapier eindigen
spoel daarna wel grondig je cilinder door
Dit bericht is gewijzigd door tsxj oran op 11-9-2006 om 19:54 uur.
|
|
oud |
|
Leen |
11-9-2006 20:47 |
 Posts: 26877 |
niet helemaal glimmend maken he, gewoon ruw gladmaken.
|
|
|
|
Sypie_Honda |
11-9-2006 20:59 |
 Posts: 13830 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: tsxj oran
[...]
beide erg verstandig
edit, maar verkloot het niet, dus dat spijltje netjes afwerken en dat schuren kan je mischien met een polijst borsteltje op je dremel doen, of met grof schuurpapier beginnen en met licht schuurpapier eindigen
spoel daarna wel grondig je cilinder door
Dit bericht is gewijzigd door tsxj oran op 11-9-2006 om 19:54 uur.
dat spijltje puntig maken is niet altijd beter
als hij druppel vormig is, zo laten, druppel vormig is beter als puntig
|
|
wat niet kan is nog niet uitgevonden. |
|
celica |
11-9-2006 21:48 |
Posts: 26 |
jah nou precies.... ik vroeg me nou al af, beter rond of puntig?
ik ben zelf bezig met een sprint puch (puchforum -> gallery -> #3 OVC puch) en ik wou even de meningen pijlen.
ook heb ik dus gehoord en gelezen dat de inlaat een beetje ruw moest. nu heb ik al wat ervaringen met tunen (poorten verhogen, timingen, ach jullie kennen het wel) ... maar ik was erg benieuwd naar meningen.
dus de inlaat kan mooi glad (beetje ruw) en de spijltjes...
op school heb heb ik beschikking over programma`s die dat mooi kunnen simuleren (luchtstromen) alleen snap ik geen hol van dat programma. toch maar eens aan de leraar vragen
|
|
nothing runs like a honda 80cc |
|
-simon- |
18-9-2006 7:47 |
 Posts: 8211 |
k heb hier al vaak genoeg gelezen dat je met een grotere carb vermogen kunt winnen. (niet te groot)
maar nou heb ik volgens mij ook een keer gelezen dat je met membraam klepjes ook nog wat kunt. dacht iets van of meer vermogen onderin of meer vermogen bovenin. weet iemand of dit ook waar is?
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|
cerberus10 |
18-9-2006 9:23 |
 Posts: 2338 |
Daar is dit topic niet voor bedoelt... probeer het kleine vragen topic.
|
|
|
|
-simon- |
18-9-2006 9:24 |
 Posts: 8211 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: cerberus10
Daar is dit topic niet voor bedoelt... probeer het kleine vragen topic.
daar krijg ik geen antwoord.
dus dacht ik dat het hier wel goed zou staan.
maar als dat niet is hoor ik het wel van een mod ofzo.
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|
mblover |
7-10-2006 16:03 |
 Posts: 5391 |
Ik heb net van me 70cc airsall voor am6 een poortmap gemaakt.
Ik kom uit op een uitlaatpoort timing van 202 en een spoelpoort timing van 145. Dus een blowdown van 57/2=28,5
Zijn dit wel realistische waardes voor deze cilinder? Of klopt van de poortmap en berekening gewoon niks? Heb het zoals in de faq staat gemaakt, dus een rondje op papier tekenen, drijfstang omhoog tekenen vanaf bovenkant rondje (krukaswangen), daar weer slag vanaf en ODP tekenen, dan vanaf ODP de poorthoogte genomen. Toen lijnen erin en de hoek opgemeten.
Nou snap ik dat dit niet de nauwkeurigste methode is, maar daar gaat het even niet om, het gaat hier niet om het record in Jubbega oid.
Zou ik de blowdown (hij mag nog wat hoogtoeriger van mij + ik wil wat kloten ermee om het beter te snappen) hier op 31 mogen zetten?
Dus uitlaatpoort omhoog naar 145+(31*2)=207 graden?
edit:
even verder gekeken:
dat zou betekenen dat hij 1mm omhoog moet.
-hoek van 207/2=103,5 aftekenen in cirkel
-passer 85mm streepje zetten
-je komt op een goede 1mm omhoog
kan dat kloppen?
edit: voor me gevoel klopt het niet, passer was iets verschoven denk ik. Heb opnieuw gekeken, je komt tegen 2mm omhoog aan.
Dit bericht is gewijzigd door mblover op 7-10-2006 om 16:15 uur.
|
|
|
|
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod |
7-10-2006 17:44 |
 Posts: 13700 |
202 is redelijk hoge timing, je kunt niet zomaar je uitlaatpoorttimging omhoog halen. dit moet in verhouding gaan met spoelpoorttiming
|
|
|
|
mblover |
7-10-2006 17:50 |
 Posts: 5391 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Rob-Peters
202 is redelijk hoge timing, je kunt niet zomaar je uitlaatpoorttimging omhoog halen. dit moet in verhouding gaan met spoelpoorttiming
Ik reken toch niet voor niks de blowdown uit, dat is gewoon die verhouding hoor.
Als je die verhouding aanpast zodat je een hogere blowdown krijgt wordt hij piekeriger en wat hoogtoeriger, en dat is nou net wat ik wil, net wat hoogtoeriger en piekeriger. Mijn vraag is alleen, is met een blowdown van 31 nog lekker te rijden, of kan dat eventueel wat hoger, of is het verstandig om het op bijv 30 te houden.
verder verbaasde het me dat de uitlaatpoort timing zo hoog was. Maar de spoelpoort timing is ook redelijk hoog volgens mij, en de blowdown nog nie zo extreem hoog.
Ik meen dat je bij hoge timingen maar met relatief lage blowdown je gewoon een behoorlijke brede powerband kreeg maar dan in hoge toeren?
|
|
|
|
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod |
7-10-2006 17:51 |
 Posts: 13700 |
ik wil zeggen dat jou uitlaatpoorttiming al hoog staat, deze zou ik niet nog 1mm omhoog halen
|
|
|
|
mblover |
7-10-2006 17:52 |
 Posts: 5391 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Rob-Peters
ik wil zeggen dat jou uitlaatpoorttiming al hoog staat, deze zou ik niet nog 1mm omhoog halen
maar de blowdown is "maar" 28,5, dus vanuit dat opzicht zou hij toch wel wat hoger kunnen?
Ik wacht even andere reacties af voordat de dremel in die cilinder gaat.
|
|
|
|
John Huijben |
7-10-2006 18:02 |
 Posts: 2433 |
spoelpoorten staan akelig hoor.
145 graden is echt teveel.
heb je wel rekening gehouden met je deck height ?
|
|
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last |
|
Dit topic is 292975 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 73 van 95
|
|