Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Algemeen tuning topic

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 763 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #21660 - Algemeen tuning topic
Pagina 58 van 95
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 57, 58, 59 ... 93, 94, 95Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 293094 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

[RRT] Lost-P 27-2-2006 20:52 Print reply
Posts: 4578
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
[...]


am6 is bij mijn weten 39mm..




klopt...

btw, @ tsxj oran:
Waarom zou een cil. met nikasil wand in hemelsnaam meer vermogen hebben dan een met gietijzer...
 
Chille Tune shit dan
Almer 27-2-2006 21:35 Print reply

Posts: 3325
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: [RRT] Lost-P
[...]



klopt...

btw, @ tsxj oran:
Waarom zou een cil. met nikasil wand in hemelsnaam meer vermogen hebben dan een met gietijzer...


heb ik me ook wel es afgevraagd, vaak wordt dit wel gezegd, omdat veel "snelle" cilinders nicasil hebben, en veel "slome" cilinders gietijzer...
De enige reden die ik zou kunnen bedenken is dat cilinder met nicasil wand sneller zijn, niet omdat er een nicasil wand in zit, maar omdat de cilinder snel moet zijn...
Even ter uitleg:
Je wilt als fabrikant een snelle cilinder op de markt...
Je past dus een redelijk extreme timing toe, wat voor veel vermogen zorgt... Om het slijtagepercentage een beetje op niveau te houden en om qua slijtage ook nog te kunnen concureren met slomere merken cilinders, wordt er een nicasil wand in de cilinder gezet, omdat deze gewoon slijtvaster zijn dan gietijzer. "Slome" cilinderfabrikaten passen de nicasil wand niet toe in hun cilinders, omdat de cilinders hierdoor niet meer betaalbaar zijn, en dus toch snel de overstap wordt gemaakt op snelle cilinders....

 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
mb-gek 27-2-2006 21:37 Print reply

Posts: 10385
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Almer
[...]


heb ik me ook wel es afgevraagd, vaak wordt dit wel gezegd, omdat veel "snelle" cilinders nicasil hebben, en veel "slome" cilinders gietijzer...
De enige reden die ik zou kunnen bedenken is dat cilinder met nicasil wand sneller zijn, niet omdat er een nicasil wand in zit, maar omdat de cilinder snel moet zijn...
Even ter uitleg:
Je wilt als fabrikant een snelle cilinder op de markt...
Je past dus een redelijk extreme timing toe, wat voor veel vermogen zorgt... Om het slijtagepercentage een beetje op niveau te houden en om qua slijtage ook nog te kunnen concureren met slomere merken cilinders, wordt er een nicasil wand in de cilinder gezet, omdat deze gewoon slijtvaster zijn dan gietijzer. "Slome" cilinderfabrikaten passen de nicasil wand niet toe in hun cilinders, omdat de cilinders hierdoor niet meer betaalbaar zijn, en dus toch snel de overstap wordt gemaakt op snelle cilinders....


hogere slijtage is meer weerstand...

komt niet zo heel precies maar het is wel zo dus in theori zal nica iets sneller zijn


 
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ??
[RRT] Lost-P 27-2-2006 21:42 Print reply
Posts: 4578
@ Almer:
ben ik het niet helemala mee eens... kijk naar sommige gila's die op am6 zitten,... je hebt de wat snellere versies, maar de "slome" versies zijn echt niet vooruit te branden! te sloom gewoon, en dat is toch ook nika

Waar je uiteraard wel gelijk in hebt, is dat de cilinder in vergelijking met gietijzer zo goed als niet slijt...

Maarja, gietijzer heeft weer wel de voordelen dat de wand makkelijker en veel goedkoper te "repareren" is... honen, nieuwe zuiger en klaar... in tegenstelling tot nikasil/chroom/e.d wat je uit moet boren (diamant) en weer moet laten sealen (duur).

Verder ging het mij er alleen even om dat de opmerking vaak wordt gemaakt dat nikasil sneller is dan gietijzer... net als dat er altijd maar wordt gezegd dat lc sneller is dan ac... maar er wordt niks onderbouwd

Dit bericht is gewijzigd door [RRT] Lost-P op 27-2-2006 om 21:42 uur.

@mb-gek:

Die extra weerstand van de slijtage, merk je niet zo gek veel van...

Wat je wel als voordeel hebt met een compleet alu. cil. met een nikasil/chroomwand (alsmede een lc tegen aan ac), is dat je hogere temperatuur beter wordt afgevoerd bij hogere toerentallen/extremere setups... waardoor je betere koeling hebt, waardoor je die hjogere toerentallen/vermogens langer kunt vasthouden zonder vermogensverlies te hebben...
Waardoor je in principe een extremere setup/meer vermogen kunt gebruiken en toch de koeling in de hand kunt houden...

Daarom zou een andere wand, en/of andere koeling beter of sneller zijn

Dit bericht is gewijzigd door [RRT] Lost-P op 27-2-2006 om 21:45 uur.
 
Chille Tune shit dan
Hondalover19 28-2-2006 23:03 Print reply

Posts: 1255
Ben net begonnen aan me 125 eurocilindro en was even wat aan het meten enzo.Nu de uitlaatpoort (binnendiameter) is maar 30mm.....Is dit nog wel normaal Voor een 50cc zou ik nog zeggen 30mm maar voor een 125cc had ik toch eerder gedacht aan 36-37mm.

In het boek van bell staat ook dat de standaard uitlaat binnendiameters voor een 125 cc 37-40mm zijn.En voor 62-80cc 30-32mm.
Of moet deze eurocilindro zo'n nauwe uitlaatdiameter mss. hebben ?
Als je em zou opboren naar bv. 40mm dan word de oppervlakte wel groter maar dat heeft niet direct effect op de cilinder alleen op de uitlaat niet?

Dit bericht is gewijzigd door Hondalover19 op 28-2-2006 om 23:42 uur.
 
Honda The Power Of My Wet Dreams !!
[RRT] Lost-P 2-3-2006 17:26 Print reply
Posts: 4578
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hondalover19
Ben net begonnen aan me 125 eurocilindro en was even wat aan het meten enzo.Nu de uitlaatpoort (binnendiameter) is maar 30mm.....Is dit nog wel normaal Voor een 50cc zou ik nog zeggen 30mm maar voor een 125cc had ik toch eerder gedacht aan 36-37mm.

In het boek van bell staat ook dat de standaard uitlaat binnendiameters voor een 125 cc 37-40mm zijn.En voor 62-80cc 30-32mm.
Of moet deze eurocilindro zo'n nauwe uitlaatdiameter mss. hebben ?
Als je em zou opboren naar bv. 40mm dan word de oppervlakte wel groter maar dat heeft niet direct effect op de cilinder alleen op de uitlaat niet?

Dit bericht is gewijzigd door Hondalover19 op 28-2-2006 om 23:42 uur.



Bell heeft het niet over 125cc's voor brommertjes he Maar over crossers en racertjes...

Maar, 30mm kan wel kloppen std. gewoon goed aanpassen
 
Chille Tune shit dan
tsxj oran 2-3-2006 17:29 Print reply

Posts: 6498
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: [RRT] Lost-P
[...]



klopt...

btw, @ tsxj oran:
Waarom zou een cil. met nikasil wand in hemelsnaam meer vermogen hebben dan een met gietijzer...

scheelt donders weinig maar heeft minder weerstand, ging meer om het idee dat nieuwere cilinders gewoon beter zijn
 
oud
[RRT] Lost-P 2-3-2006 17:32 Print reply
Posts: 4578
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxj oran
[...]

scheelt donders weinig maar heeft minder weerstand, ging meer om het idee dat nieuwere cilinders gewoon beter zijn



beter, naja, is ook maar hoe je het bekijkt

Al neem je bijv. de ori. honda cilinders... oke, std. zijn ze zo traag als dikke poep door een injectienaald...

Maar, als je er goed tijd in stopt heb je een cilinder die heel erg snel kan lopen, (mede doordat je er flinke fluiters in kunt zetten )
En, het gietijzer is echt van een perfecte kwaliteit (van de ori. cilinders dan he!) het is onmetelijk hard, waardoor het niet snel slijt en vrij veel kan hebben in de zin van warm/vastlopers.
En het is ook nog te honen voor als het goed fout gaat!

Dus persoonlijk, vind ik nou niet echt dat al het nieuwe spul std. echt "beter" is
 
Chille Tune shit dan
tsxj oran 2-3-2006 17:37 Print reply

Posts: 6498
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: [RRT] Lost-P
[...]



beter, naja, is ook maar hoe je het bekijkt

Al neem je bijv. de ori. honda cilinders... oke, std. zijn ze zo traag als dikke poep door een injectienaald...

Maar, als je er goed tijd in stopt heb je een cilinder die heel erg snel kan lopen, (mede doordat je er flinke fluiters in kunt zetten )
En, het gietijzer is echt van een perfecte kwaliteit (van de ori. cilinders dan he!) het is onmetelijk hard, waardoor het niet snel slijt en vrij veel kan hebben in de zin van warm/vastlopers.
En het is ook nog te honen voor als het goed fout gaat!

Dus persoonlijk, vind ik nou niet echt dat al het nieuwe spul std. echt "beter" is

ja daar heb je wel wat, maar ik denk dat als je even zoekt en een "nieuwere" cilinder zoekt voor am6 of derbi blokken dat je daar ook gigantische fluiters in kan zetten, en voor de mensen die niet kunnen tunen zijn voor degene die geld over hebben en graag snel willen ook echte race cilinders (hebo dacht ik) en daar kan een mallosi van een bijv, mt'tje niet tegenop

 
oud
[RRT] Lost-P 2-3-2006 17:39 Print reply
Posts: 4578
Ik zeg ook niet dat er in het nieuwe spul geen goede fluiters kunnen he
Ik bedoelde alleen te zeggen, dat je dan met een simpel honda cilindertje toch ook al vrij snel kunt gaan

en malossi's e.d voor honda zijn niet abnormaal snel nee... in bijna alle gevallen kan een ongetunede setup van honda geen ongetunede (vergelijkbare) setup van het nieuwe spul bijhouden, daar heb je gelijk in ja
 
Chille Tune shit dan
tsxj oran 2-3-2006 17:40 Print reply

Posts: 6498
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: [RRT] Lost-P
Ik zeg ook niet dat er in het nieuwe spul geen goede fluiters kunnen he
Ik bedoelde alleen te zeggen, dat je dan met een simpel honda cilindertje toch ook al vrij snel kunt gaan

en malossi's e.d voor honda zijn niet abnormaal snel nee... in bijna alle gevallen kan een ongetunede setup van honda geen ongetunede (vergelijkbare) setup van het nieuwe spul bijhouden, daar heb je gelijk in ja

ik weet niet precies waardoor dat komt, ben nog niet zo goed in tunen e.d.(oftewel ben nog noob daarin) maar het is wel zeker dat door carter inlaat je meer power haalt uit een kleinere carb door effiecientere flow zeg maar
 
oud
[RRT] Lost-P 2-3-2006 17:42 Print reply
Posts: 4578
hoeft opzich niet
Maar het inlaat systeem van Honda is niet echt optimaal nee...
Na de Carb. het spruitstuk en het membraan, moet het eerst een haakse hoek omlaag maken en daarna een haakse hoek het carter in...

Daarin is Carterinlaat wel beter ja
Maar, dit is niet de plek waar je 5 pk verliest ofzo
 
Chille Tune shit dan
tsxj oran 2-3-2006 17:43 Print reply

Posts: 6498
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: [RRT] Lost-P
hoeft opzich niet
Maar het inlaat systeem van Honda is niet echt optimaal nee...
Na de Carb. het spruitstuk en het membraan, moet het eerst een haakse hoek omlaag maken en daarna een haakse hoek het carter in...

Daarin is Carterinlaat wel beter ja
Maar, dit is niet de plek waar je 5 pk verliest ofzo

nee dat zal wel niet, al twijfel ik daar wel aan bij bijv. tsx,,, met dat mislukte membraam daar onder de cilinder
denk dat in de afwerking/timing van de cilnder meer de 5 pk licht waar je het over hebt, maar dat is meer jou ding en niet de mijne
 
oud
Neonlampje 2-3-2006 17:44 Print reply

Posts: 14825
nicasil smeert beter dan een gietijzeren wand, daar zit het grootste voordeel in...

Verder sja.. wat een discussie.. appels met peren vergelijken, je kan pas zeggen 'dit is sneller' als je 2 exacte cilinders hebt, en de ene laat sealen...

Weerstand zal niet significant zijn, maar omdat je betere smeereigenschappen hebt kun je meer vragen van je setupje (qua toeren/belasting).
 
Tuur 2-3-2006 18:56 Print reply

Posts: 359
Wat is zo een mooie blowdown periode voor een 125cc?
 

Dit topic is 293094 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 58 van 95
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 57, 58, 59 ... 93, 94, 95Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved