Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Technical Forum - Topic #21221 - luchtfilter + trekveertjes
|
Pagina 3 van 6
|
Dit topic is 9263 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
JCG |
18-8-2004 0:07 |
Posts: 1531 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Roedie
[...]
je hebt verschillende maten (gewichten) van rolletjes. Lichtere rolletjes trekt hij harder enz, moe je maar even aan je brommerboer vragen
3 keer raden waarom ik het niet precies weet. Ik hou me niet bezig met race plees. Maar Was het niet zo dat het gewicht van je rolletjes bepalende wanneer de snaar naar beneden gaat. Dus bij welk toerental een scooter "schakelt"? Want zover ik het variomatic systeem begrijp. Zorgt de vario ervoor dat je motor op het ideale toerental blijft, dat verklaart voor mij dat monotone geluid dat die dingen maken.
Correct me if I'm wrong
Dit bericht is ge-edit door JCG op 18-8-2004 0:08
|
|
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel |
|
Ralf |
18-8-2004 0:10 |
 Posts: 9073 |
Bijna goed, de rolletjes worden door de centrifugale kracht naar buiten geslingerd, en lopen dan tegen een schansje op waardoor de variohelften dichter bij elkaar worden gedrukt, dus de snaar komt voor hoger te liggen. Achter wordt dat gecompenseerd, omdat de snaar natuurlijk geen variabele lengte heeft, met de poulies die daar kleiner worden, op spanning gehouden door de drukveer die de snaar achter altijd omhoog probeert de drukken door de pouliehelften tegen elkaar te drukken.
Met het gewicht van de rollen kan je dus het toerental waarop de rollen het schansje opgaan bepalen, en daar blijft de scooter dan dus steken, van ong 30km/h tot topsnelheid, zelfde toerental...
Dit bericht is ge-edit door Ralf op 18-8-2004 0:13
|
|
|
|
F!ump |
18-8-2004 0:15 |
 Posts: 654 |
Kortom, de beste uitvinding ooit... Alleen jammer dat scooters zoveel plastic hebben en ze daarom zo lelijk zijn... :(
|
|
|
|
Ralf |
18-8-2004 0:17 |
 Posts: 9073 |
Geweldige uitvinding, jammer dat je constant op je topvermogen rijdt bij een goede afstelling, en daarom het verbruik van scooters een stuk hoger is dan van een schakel wanneer je rustig rijdt.
Verder slipt een vsnaar altijd een percentage van het vermogen weg, 20% soms wel, ketting zorgt ook voor een procent of 10 - 15 verlies, maar ketting + versnellingsbak is iets minder onderhoudsgevoelig ed...
De main reden dat het niet veel in auto's wordt toegepast is het verbruik en de slijtage dus, Volvo 340/440 en natuurlijk de Dafjes waren er mee uitgerust. Audi Multitronic heeft het nog een keer gewaagd in de A6 dacht ik, en Toyota ooit nog in een dolle bui, maar veel meer niet..
Dit bericht is ge-edit door Ralf op 18-8-2004 0:19
|
|
|
|
F!ump |
18-8-2004 0:22 |
 Posts: 654 |
En als je nou met een hele stugge drukveer begint, dan de variateur daar op af stellen met zwaardere rollen? Zodat de riem echt heel strak aangespannnen zit? Dan heb je volgens mij toch weinig vermogensverlies door slippen van de riem.
|
|
|
|
Ralf |
18-8-2004 0:23 |
 Posts: 9073 |
Je kan met de drukveer het effect van de rollen niet volledig compenseren, dan gaat het verrot lopen. Slip zal je altijd blijven houden met 2 ongetande onderdelen over elkaar..
|
|
|
|
F!ump |
18-8-2004 0:29 |
 Posts: 654 |
Das eigenlijk nog een idee toch? Als je de poulies nog eens zou vertanden, maar dan conisch... En dan de v-snaar ook geribbeld langs de oplopende kanten... Dan kan hij er toch mooi blijven inlopen, zelfs als hij verhoogd/verlaagd... Idem @ achterpoulie...
Lijkt me nog iets voor de race scooters, want voor baangebruik zal dat allemaal wel nix uitmaken. Theoretisch kan mijn gedachtengang wel denk ik?
|
|
|
|
Ralf |
18-8-2004 0:30 |
 Posts: 9073 |
Moeilijk te maken, en dan zorgt dat het zo hard weer voor verlies door de extra weerstand...
Audi heeft het ooit met een ketting gedaan, om een vage tandwielconstructie, maar dan ben je ook weer 100 kilo verder
Dit bericht is ge-edit door Ralf op 18-8-2004 0:31
|
|
|
|
Marthin |
18-8-2004 0:31 |
 Posts: 6164 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: F!ump
Das eigenlijk nog een idee toch? Als je de poulies nog eens zou vertanden, maar dan conisch... En dan de v-snaar ook geribbeld langs de oplopende kanten... Dan kan hij er toch mooi blijven inlopen, zelfs als hij verhoogd/verlaagd... Idem @ achterpoulie...
Lijkt me nog iets voor de race scooters, want voor baangebruik zal dat allemaal wel nix uitmaken. Theoretisch kan mijn gedachtengang wel denk ik?
je zou in principe wel een paar tandwielen erop kunnen monteren, en daar een ketting over laten lopen.
|
|
|
|
[RRT] Lost-P |
18-8-2004 0:31 |
Posts: 4578 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Marthin
[...]
je zou in principe wel een paar tandwielen erop kunnen monteren, en daar een ketting over laten lopen.
gaat niet werken denk
|
|
Chille Tune shit dan |
|
Marthin |
18-8-2004 0:32 |
|
F!ump |
18-8-2004 0:32 |
 Posts: 654 |
Neen, want tandwielen zijn niet variabel marthin...
|
|
|
|
[RRT] Lost-P |
18-8-2004 0:33 |
Posts: 4578 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: F!ump
Neen, want tandwielen zijn niet variabel marthin...
plus het feit dat je een systeem moet hebben wat dan de ketting tussen de tandwielen zou moeten laten verspringen, wat (als het al zou werken) heel veel tijd in beslag zou nemen tov de gewone Vario, waardoor t dus weer langzamer is dan de vario
Edit: je verliest t voordeel van t niet doorslippen, door t tijdsverlies e.d zeg maar...
Dit bericht is ge-edit door Lost-P op 18-8-2004 0:34
|
|
Chille Tune shit dan |
|
Ralf |
18-8-2004 0:34 |
 Posts: 9073 |
Zelfde probleem bij jou F!ump, denk eens goed na hoe zo'n vario er dan uit zou moeten zien...
De afstand van de tanden onderling moet altijd hetzelfde blijven, je moet dus op een manier een verloop krijgen van bv 50 tanden naar 10, wordt knap freeswerkje, en dan is het nog niet schok en versnelling vrij..
|
|
|
|
[RRT] Lost-P |
18-8-2004 0:35 |
Posts: 4578 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ralf
Zelfde probleem bij jou F!ump, denk eens goed na hoe zo'n vario er dan uit zou moeten zien...
De afstand van de tanden onderling moet altijd hetzelfde blijven, je moet dus op een manier een verloop krijgen van bv 50 tanden naar 10, wordt knap freeswerkje, en dan is het nog niet schok en versnelling vrij..
en dat gaat die v-snaar nog eens 219482 keer sneller laten slijten ook
Edit: Over dat idee van F!ump dus zeg maar
Dit bericht is ge-edit door Lost-P op 18-8-2004 0:36
|
|
Chille Tune shit dan |
|
Dit topic is 9263 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 3 van 6
|
|