Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - luchtfilter + trekveertjes

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 809 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #21221 - luchtfilter + trekveertjes
Pagina 3 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 9263 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

JCG 18-8-2004 0:07 Print reply
Posts: 1531
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Roedie

[...]


je hebt verschillende maten (gewichten) van rolletjes. Lichtere rolletjes trekt hij harder enz, moe je maar even aan je brommerboer vragen


3 keer raden waarom ik het niet precies weet. Ik hou me niet bezig met race plees. Maar Was het niet zo dat het gewicht van je rolletjes bepalende wanneer de snaar naar beneden gaat. Dus bij welk toerental een scooter "schakelt"? Want zover ik het variomatic systeem begrijp. Zorgt de vario ervoor dat je motor op het ideale toerental blijft, dat verklaart voor mij dat monotone geluid dat die dingen maken.
Correct me if I'm wrong

Dit bericht is ge-edit door JCG op 18-8-2004 0:08
 
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel
Ralf 18-8-2004 0:10 Print reply

Posts: 9073
Bijna goed, de rolletjes worden door de centrifugale kracht naar buiten geslingerd, en lopen dan tegen een schansje op waardoor de variohelften dichter bij elkaar worden gedrukt, dus de snaar komt voor hoger te liggen. Achter wordt dat gecompenseerd, omdat de snaar natuurlijk geen variabele lengte heeft, met de poulies die daar kleiner worden, op spanning gehouden door de drukveer die de snaar achter altijd omhoog probeert de drukken door de pouliehelften tegen elkaar te drukken.

Met het gewicht van de rollen kan je dus het toerental waarop de rollen het schansje opgaan bepalen, en daar blijft de scooter dan dus steken, van ong 30km/h tot topsnelheid, zelfde toerental...

Dit bericht is ge-edit door Ralf op 18-8-2004 0:13
 
F!ump 18-8-2004 0:15 Print reply

Posts: 654
Kortom, de beste uitvinding ooit... Alleen jammer dat scooters zoveel plastic hebben en ze daarom zo lelijk zijn... :(

 
Ralf 18-8-2004 0:17 Print reply

Posts: 9073
Geweldige uitvinding, jammer dat je constant op je topvermogen rijdt bij een goede afstelling, en daarom het verbruik van scooters een stuk hoger is dan van een schakel wanneer je rustig rijdt.
Verder slipt een vsnaar altijd een percentage van het vermogen weg, 20% soms wel, ketting zorgt ook voor een procent of 10 - 15 verlies, maar ketting + versnellingsbak is iets minder onderhoudsgevoelig ed...

De main reden dat het niet veel in auto's wordt toegepast is het verbruik en de slijtage dus, Volvo 340/440 en natuurlijk de Dafjes waren er mee uitgerust. Audi Multitronic heeft het nog een keer gewaagd in de A6 dacht ik, en Toyota ooit nog in een dolle bui, maar veel meer niet..

Dit bericht is ge-edit door Ralf op 18-8-2004 0:19
 
F!ump 18-8-2004 0:22 Print reply

Posts: 654
En als je nou met een hele stugge drukveer begint, dan de variateur daar op af stellen met zwaardere rollen? Zodat de riem echt heel strak aangespannnen zit? Dan heb je volgens mij toch weinig vermogensverlies door slippen van de riem.
 
Ralf 18-8-2004 0:23 Print reply

Posts: 9073
Je kan met de drukveer het effect van de rollen niet volledig compenseren, dan gaat het verrot lopen. Slip zal je altijd blijven houden met 2 ongetande onderdelen over elkaar..
 
F!ump 18-8-2004 0:29 Print reply

Posts: 654
Das eigenlijk nog een idee toch? Als je de poulies nog eens zou vertanden, maar dan conisch... En dan de v-snaar ook geribbeld langs de oplopende kanten... Dan kan hij er toch mooi blijven inlopen, zelfs als hij verhoogd/verlaagd... Idem @ achterpoulie...
Lijkt me nog iets voor de race scooters, want voor baangebruik zal dat allemaal wel nix uitmaken. Theoretisch kan mijn gedachtengang wel denk ik?
 
Ralf 18-8-2004 0:30 Print reply

Posts: 9073
Moeilijk te maken, en dan zorgt dat het zo hard weer voor verlies door de extra weerstand...
Audi heeft het ooit met een ketting gedaan, om een vage tandwielconstructie, maar dan ben je ook weer 100 kilo verder

Dit bericht is ge-edit door Ralf op 18-8-2004 0:31
 
Marthin 18-8-2004 0:31 Print reply

Posts: 6164
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: F!ump

Das eigenlijk nog een idee toch? Als je de poulies nog eens zou vertanden, maar dan conisch... En dan de v-snaar ook geribbeld langs de oplopende kanten... Dan kan hij er toch mooi blijven inlopen, zelfs als hij verhoogd/verlaagd... Idem @ achterpoulie...
Lijkt me nog iets voor de race scooters, want voor baangebruik zal dat allemaal wel nix uitmaken. Theoretisch kan mijn gedachtengang wel denk ik?


je zou in principe wel een paar tandwielen erop kunnen monteren, en daar een ketting over laten lopen.
 
[RRT] Lost-P 18-8-2004 0:31 Print reply
Posts: 4578
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marthin

[...]


je zou in principe wel een paar tandwielen erop kunnen monteren, en daar een ketting over laten lopen.


gaat niet werken denk
 
Chille Tune shit dan
Marthin 18-8-2004 0:32 Print reply

Posts: 6164
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Lost-P

[...]


gaat niet werken denk


leg uit...
 
F!ump 18-8-2004 0:32 Print reply

Posts: 654
Neen, want tandwielen zijn niet variabel marthin...
 
[RRT] Lost-P 18-8-2004 0:33 Print reply
Posts: 4578
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: F!ump

Neen, want tandwielen zijn niet variabel marthin...


plus het feit dat je een systeem moet hebben wat dan de ketting tussen de tandwielen zou moeten laten verspringen, wat (als het al zou werken) heel veel tijd in beslag zou nemen tov de gewone Vario, waardoor t dus weer langzamer is dan de vario


Edit: je verliest t voordeel van t niet doorslippen, door t tijdsverlies e.d zeg maar...

Dit bericht is ge-edit door Lost-P op 18-8-2004 0:34
 
Chille Tune shit dan
Ralf 18-8-2004 0:34 Print reply

Posts: 9073
Zelfde probleem bij jou F!ump, denk eens goed na hoe zo'n vario er dan uit zou moeten zien...
De afstand van de tanden onderling moet altijd hetzelfde blijven, je moet dus op een manier een verloop krijgen van bv 50 tanden naar 10, wordt knap freeswerkje, en dan is het nog niet schok en versnelling vrij..
 
[RRT] Lost-P 18-8-2004 0:35 Print reply
Posts: 4578
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ralf

Zelfde probleem bij jou F!ump, denk eens goed na hoe zo'n vario er dan uit zou moeten zien...
De afstand van de tanden onderling moet altijd hetzelfde blijven, je moet dus op een manier een verloop krijgen van bv 50 tanden naar 10, wordt knap freeswerkje, en dan is het nog niet schok en versnelling vrij..


en dat gaat die v-snaar nog eens 219482 keer sneller laten slijten ook

Edit: Over dat idee van F!ump dus zeg maar

Dit bericht is ge-edit door Lost-P op 18-8-2004 0:36
 
Chille Tune shit dan

Dit topic is 9263 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved