aan de hand van http://www.brommerforum.nl/showtopic/6589/1 had ik het met iemand over dat ontstekings gebeuren. Het schijnt dat er in de auto industrie veel CDI's zijn die programmeerbaar zijn (misschien zelfs allemaal dat weet ik niet zeker). Er zijn zelfs auto's geweest met contactpunten en CDI. Je kunt dus een CDI opnieuw programmeren. Zou je dit nu ook toe kunnen passen op een contactpunt ontsteking? Dus dat je je contactpunten houd en een CDI erbij zet zeg maar. Ik weet niet of je CDI perse meer dingen nodig heeft als het signaaldraad. Wat opzich wel logisch is als je hem wilt vervroegen. Maar stel dat je hem wilt verlaten als begrenzer heb je het dan ook nodig?
Ik denk dat ik vanavond die kerel wel weer spreek die wat in de autowereld zit...
edit: ik weet dat sparcon ook een contactvervanger is. Maar ik denk dat dit goedkoper is en deze kun je dus ook verlaten e.d. Als blijkt dat zo'n sensor goed toepasbaar is kun je zo misshien ook de volledige mogelijkheden van een cdi benutten zeg maar.
Dit bericht is ge-edit door Teunmenator op 9-7-2004 16:12
misschien een domme vraag, maar heeft een auto eigenlijk een vliegwiel? ik dacht altijd dat de stroomvoorziening hierbij (dus ook ontsteking) op de dynamo werkt
Maar iig het ging over de cdi Kun je zoiets dus nieuw programmeren met alleen de signaal draad? Of heb je nog een sensor nodig om te weten op welk punt de zuiger staat?
Ik denk dat je CDI gefixeerd is eigenlijk. Die herprogrammeerbare CDI's zullen waarschijnlijk hierop gemaakt zijn, met een (kleine) memory cell e.d. Volgens mij kun je aan je gewone CDI nix doen
Iemand??? zou dit mogelijk zijn? Het herprogrammeren enzo schijnt dus te gaan. Maar zou je het dan ook toe kunnen passen op een brommer? en je kan het alleen doen met je signaal draad en een sensor op je krukkas of is d'r nog een manier???