Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Technical Forum - Topic #14350 - Algemeen poortmap, timingen en tune...
|
Pagina 36 van 52
|
Dit topic is 80347 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
[RRT] Lost-P |
21-6-2004 12:16 |
Posts: 4578 |
graag gedaan
|
|
Chille Tune shit dan |
|
Ja Weh nou |
21-6-2004 12:39 |
 Posts: 2242 |
zijn er hier ook mensen die de inlaat/spoelers tunen? aangezien dit zorgvuldig moet gebeuren zoals ik gelezen heb, maar er staat nergens wat je kan berekenen/doen.
|
|
HTS Autotechniek |
|
[RRT] Lost-P |
21-6-2004 14:16 |
Posts: 4578 |
inlaat enz. valt volgens mij ook vrij weinig aan te berekenen.....de Inlaat kan je beter maar vanaf blijven, daar moet je goed voor weten wat je doet want je verneukt de stroomsnelheid van het mengsel...en dan kan t dus alleen maar nadelig werken. En de spoelPoorten is heel lastig om te doen omdat je er slecht bij kan, en omdat je ze snel verneukt, dus niet echt iets voor de beginners  en de SpoelKanalen daar kan je eventuele "foutjes" weghalen, dus braampjes e.d....
|
|
Chille Tune shit dan |
|
Ja Weh nou |
21-6-2004 14:26 |
 Posts: 2242 |
ene.. Fluitpoorten? hier bedoel ik algemeen en niet persee die zeta.
Ik heb in een oude imi (die ik toch in de kliko wou flikkeren) zelf fluitpoorten geboort, maar dat valt niet mee, 1tje zit iets te hoog en de andere zit volgens mij te dicht bij de uitlaatpoort. Hoe doen jullie dat (jaZper? had dat gedaan toch)
Eerst met een klein boortje (hopen  ) dat je goed uitkomt, en dan met de dremel op maat brengen?
|
|
HTS Autotechniek |
|
[RRT] Lost-P |
21-6-2004 14:30 |
Posts: 4578 |
ligt er aan welke wand je hebt, met gietijzer moet je alleen goed kijken waa rje uit moet komen...Dan frees je eerst in het uitlaatkanaal een stukje weg zodat je boortje wat grip heeft en dan boor je dus het kanaal en dna steeds groter boortje en dan afwerken met de dremel oid...Met een nicasil of Chroom wand, moet je eerst in de Boring, dus vanuit de cilinder zelf zeg maar, op de plek waar je de poort wilt hebben een stukje wand weghalen (Dit omdat als je daar vanaf de fluitpoortkanaal in gaat boren, dan knapt er een stuk wand weg en dat is 9 vd 10 keer meer dan de maximale grootte van die poort, en dat moe tje niet hebben  ) en als je dat gedaan hebt is het weer hetzelfde. Dus gewoon weer goed kijken dat je recht en goed boort en dan steeds groter boortje tot d ejuiste grootte en dan afwerken
Hoop dat je t nog beetje snapt
|
|
Chille Tune shit dan |
|
Ja Weh nou |
21-6-2004 14:33 |
 Posts: 2242 |
ja k snap het, maar in principe is het gokken dus...? tenminste, je kan wel constan controleren of hij in de goeie richting gaat, maar zeker weten doe je het volgens mij niet.
|
|
HTS Autotechniek |
|
[RRT] Lost-P |
21-6-2004 14:36 |
Posts: 4578 |
nouja, als je de Cilinder in de bankschroef oid zet, iig vast zet. En je kijkt hoe je precies moet gaan boren, en je hebt geen polio en kan dus recht boren  dan kan er vrij weinig fout gaan. ( k zou btw wel eerst nog ff op een zooi cilinders oefenen  )
|
|
Chille Tune shit dan |
|
Joscross |
23-6-2004 17:52 |
 Posts: 12501 |
Vraaaagju:
Ik was laatst bij een gozer, en die liet een paar cilinders aan me zien. Nou viel het me op dat er bij een paar van die dingen gaten waren geboort, van de inlaat naar de spoelkanalen.
Dus zo zeg maar:

Normaal zit daar dus een pittig massief stuk tussen, maar bij die cilinders zaten er dus openingen. Het was niet zo dat dat hele tussenschot was weggeboort, maar gewoon 2 gaatjes er door heen geboort met een boortje van 6mm ofzo. Het is trouwens wel vrij precies werk want als je een beetje scheef gaat zit je door de wand heen.
Volgens die gozer scheelde dat kilometers.
Zou dat kloppen of is het gewoon een broodje aap verhaal.
Dit bericht is ge-edit door Joscross op 23-6-2004 17:52
|
|
|
|
Neonlampje |
23-6-2004 17:58 |
 Posts: 14825 |
Dat zijn auxiliary intake ports.
Wanneer je de rest van je brommer tuned, niet aan komen.
Als je dat niet doet, en je boort deze gaten zul je idd wat meer kmtjes maken.. maar voornamenlijk wat kracht onderin winnen.
Het verstoort verder de flow binnen je spoelers nogal, en je cre?ert hetzelfde id door je carter en/of inlaatpoort bij te werken.
|
|
|
|
Joscross |
23-6-2004 18:03 |
 Posts: 12501 |
Das duidelijk
|
|
|
|
Ja Weh nou |
23-6-2004 18:06 |
 Posts: 2242 |
dus je moet het niet doen als je je cilinder "perfect wil maken" ?
Ik heb ook paar keer gelezen dat bij de 100 eurocilindro NSR die poorten dichtgemaakt worden.
En dan zie ik weer een kawa 80 crossmotercilinder die die poorten ook heeft, en die dingen lopen toch ook als een tiet? zou hij er dan ook beter op lopen als je die dichtmaakt?
|
|
HTS Autotechniek |
|
PRO TUNING |
23-6-2004 18:11 |
 Posts: 4000 |
Je moet deze gaten niet naar de spoelpoorten boren maar rechtstreeks van de inlaat recht de cilinder in, zo maak je extra spoelpoorten.
Let op !! dit werkt alleen bij een membraan cilinder.
|
|
|
|
Ja Weh nou |
23-6-2004 18:16 |
 Posts: 2242 |
toch nie zo hoop ik
maar dan gelijk een vraag over deze foto... hij komt van bart's brommer site, en die kerel heeft er toch veel verstand van(blair). Hoe zit het dan met deze foto?
|
|
HTS Autotechniek |
|
Joscross |
23-6-2004 18:17 |
 Posts: 12501 |
Zo lijkt me wel ja..
|
|
|
|
PRO TUNING |
23-6-2004 18:19 |
 Posts: 4000 |
Dat is het zelfde idee.
|
|
|
|
Dit topic is 80347 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 36 van 52
|
|