Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Technical Forum - Topic #14350 - Algemeen poortmap, timingen en tune...
|
Pagina 33 van 52
|
Dit topic is 80335 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Neonlampje |
31-5-2004 12:58 |
 Posts: 14825 |
Het resultaat zal zijn, wanneer je verder nix verandert.. dat je spoelings oppervlak te groot wordt, en je er zelfs vermogen op mis kunt gaan lopen
|
|
|
|
CustomWorks |
31-5-2004 13:05 |
 Posts: 409 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
Het resultaat zal zijn, wanneer je verder nix verandert.. dat je spoelings oppervlak te groot wordt, en je er zelfs vermogen op mis kunt gaan lopen
maar als k daarbij de uitlaat en inlaat zou veranderen om het spoelingsoppervlak te compenseren?
of wat zou ik dan moeten doen om het te compenseren ?
|
|
...::: Viva La Revolution :::::..... ....:::Hasta La Racing Siempre:::...... |
|
TomosRaging |
8-6-2004 19:11 |
 Posts: 647 |
hej....ik heb een vraagie...ik heb aardig wat doorgelezen van dit topic..maar niet alles.
maaruh hier is dus mijn vraag: ik heb dus een standaart cil voor een tomos gekogt.
dus ik heb 1 standaart en 1tje die ik wil gaan tunen. Zouden jullie misschien kunnen zeggen hoe ik em veel meer power onderin zou kunne geven? een grotere top hoeft niet zo egt.
graag de MM's geven enzo...maar laten we et wel op amateur niveau houden
alvast bedankt
|
|
Paradijs, waar het gras groen is en geen rollerbanken :D |
|
Neonlampje |
8-6-2004 20:08 |
 Posts: 14825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: hongarij02
[...]
maar als k daarbij de uitlaat en inlaat zou veranderen om het spoelingsoppervlak te compenseren?
of wat zou ik dan moeten doen om het te compenseren ?
door je uitlaatpoort en inlaat te veranderen kun je het wel compenseren...
Je kunt het ook gewoon proberen, en zien hoe het loopt, leer je t meeste van ja
TomosRaging: mm's geven, was het maar zo simpel.. je zult er ff wat meer moeite dan dat voor moeten doen hoor
|
|
|
|
Tomos 50 |
8-6-2004 20:43 |
 Posts: 925 |
Is onderin in lage toeren en bovenin in hoge toeren?
|
|
|
|
Tomos 50 |
8-6-2004 20:53 |
 Posts: 925 |
Voor een Tomas A5 ori cilinder:
D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2
T=R+L+C-E
R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.
R=21.5
L=86(2x slag)
C=0.5
E=33(voor uitlaatpoort) en 37(voor spoelpoort)
Uitlaattiming=132.12
spoelpoorttiming=103.37
(132.42-132.12):2 =Blowdown =14.39
Uitlaatpoort 5 mm naar boven(162.14-103.37):2 =blowdown =29.39
Dit zou dus betekenen dat ik de uitlaatpoort 5 mm naar boven mag uitvijlen, dit lijkt me erg veel. en een blowdown van 14.39 lijkt me erg laag!
Verder breedte van de uitlaatpoort: 21mm
gecorrigeerd=19.94 =52% van de boring
65%=24.7mm op poortmap=27mm
Dit zou dus beteken dat ik aan beide kanten 3.5 in de breedte mag vijlen.
Dit is niet helemaal correct want de blowdown voor een automaat moet lager liggen! (20-25)
Dus je mag hem 3mm naar boven vijlen en op poortmapje 3.5 mm naar links en rechts!
Ik heb 3mm gedaan voor de zekerheid.
Hij loopt bij mij 10km/u harder en trekt als een gek(vind ik dan  )
|
|
|
|
TomosRaging |
9-6-2004 22:33 |
 Posts: 647 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Tomos 50
Voor een Tomas A5 ori cilinder:
D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2
T=R+L+C-E
R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.
R=21.5
L=86(2x slag)
C=0.5
E=33(voor uitlaatpoort) en 37(voor spoelpoort)
Uitlaattiming=132.12
spoelpoorttiming=103.37
(132.42-132.12):2 =Blowdown =14.39
Uitlaatpoort 5 mm naar boven(162.14-103.37):2 =blowdown =29.39
Dit zou dus betekenen dat ik de uitlaatpoort 5 mm naar boven mag uitvijlen, dit lijkt me erg veel. en een blowdown van 14.39 lijkt me erg laag!
Verder breedte van de uitlaatpoort: 21mm
gecorrigeerd=19.94 =52% van de boring
65%=24.7mm op poortmap=27mm
Dit zou dus beteken dat ik aan beide kanten 3.5 in de breedte mag vijlen.
Dit is niet helemaal correct want de blowdown voor een automaat moet lager liggen! (20-25)
Dus je mag hem 3mm naar boven vijlen en op poortmapje 3.5 mm naar links en rechts!
Ik heb 3mm gedaan voor de zekerheid.
Hij loopt bij mij 10km/u harder en trekt als een gek(vind ik dan )
ah bedankt man! de helft begrijp ik ngo nix van maar et is wel duidelijke taal
maaruh @ Lude.....aan je inlaat kloten is tog aardig af te raden voor amateurs? gewoon beginnen met uitlaatpoortje..
ennuh nog een vraag...helpt et om die spoelpoortes wat gladder te maken bij de randjes enzo? of maak da niet zoveel uit?
|
|
Paradijs, waar het gras groen is en geen rollerbanken :D |
|
[RRT] Lost-P |
9-6-2004 22:40 |
Posts: 4578 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TomosRaging
[...]
maaruh @ Lude.....aan je inlaat kloten is tog aardig af te raden voor amateurs? gewoon beginnen met uitlaatpoortje..
ennuh nog een vraag...helpt et om die spoelpoortes wat gladder te maken bij de randjes enzo? of maak da niet zoveel uit?
Je kan best wat aan je inlaat doen, maar meestal verneukt dat wel de stroming...
En die spoelpoortjes zou ik afblijven als je net begint met Tunen, je zal er sowieso niet echt iets van merken door ze alleen gladder te maken
Edit: Wat je wel kan doen in de spoelKANALEN is eventuele braampjes e.d. weghalen....de foutjes eruit halen
Dit bericht is ge-edit door Lost-P op 10-6-2004 20:32
|
|
Chille Tune shit dan |
|
SpeedyR |
10-6-2004 22:40 |
 Posts: 1220 |
okeej ga niet alles doorlezen hier...teveel pagina's en snap meer als de helft toch niet
okeej mijn mtx is best zwaar vertand vindt ik(voor 13 of 16tands,weet niet eens zeker,achter 42tands)
op ze top ga ik 65(op de teller) harder kan ie niet want dan blaast ie al dikke overtoeren....
nu laat ik me cilinderkop afflakken door een kennnis van me,en me inlaat/uitlaatpoort die gaan we ook meteen effe stukie uitvrezen
mischien nog effe grotere sproeier en gat bovenin van me luchtfilterhuis iets groter maken dat ie effe meer lucht krijgt maar dat zie ik dan wel weer.....
naja,ik wil dus weten hoe snel zal ie eigenlijk gaan als de kop afgeflaks is/cilindertje beetje bewerkt dus inlaat/uitlaat poort...
en hoe kan ik er voor zorgen dat ie niet zo'n overtoeren meer maakt???
en wat zal er nou eigenlijk precies veranderen als ik van 3 naar 4plaats koppeling zou gaan? (heb hier niet echt ervaring mee  )
|
|
wil je een koekje of wil je neuken? koekjes zijn op...... |
|
Ja Weh nou |
10-6-2004 22:45 |
 Posts: 2242 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: richard655
okeej ga niet alles doorlezen hier...teveel pagina's en snap meer als de helft toch niet 
wel doen dus..
okeej mijn mtx is best zwaar vertand vindt ik(voor 13 of 16tands,weet niet eens zeker,achter 42tands)
op ze top ga ik 65(op de teller) harder kan ie niet want dan blaast ie al dikke overtoeren....
nu laat ik me cilinderkop afflakken door een kennnis van me,en me inlaat/uitlaatpoort die gaan we ook meteen effe stukie uitvrezen 
en dan kom je erachter dat je je inlaat niet moet laten frezen
mischien nog effe grotere sproeier en gat bovenin van me luchtfilterhuis iets groter maken dat ie effe meer lucht krijgt maar dat zie ik dan wel weer.....
gewoon goed afstellen dus, en als je die begrenzde slang op je luchtbox nog heb, andere kopen/verwijderen
naja,ik wil dus weten hoe snel zal ie eigenlijk gaan als de kop afgeflaks is/cilindertje beetje bewerkt dus inlaat/uitlaat poort...
en hoe kan ik er voor zorgen dat ie niet zo'n overtoeren meer maakt??? zwaardere vertanding
en wat zal er nou eigenlijk precies veranderen als ik van 3 naar 4plaats koppeling zou gaan? (heb hier niet echt ervaring mee )
niet nodig met 50cc, met 4 plaatst slipt hij minder makkelijk door. dus waarschijnlijk zal je er niks van merken
|
|
HTS Autotechniek |
|
SpeedyR |
10-6-2004 22:50 |
 Posts: 1220 |
die inlaat/uitlaat stukie uitvrezen heb ik anders wel goeie ervaring mee......had hiervoor een yamaha dt,inlaat en uitlaat bewerkt en hij liep toen echt mooi,hoe snel weet ik niet,km teller deed het niet  maar ging wel een stukie harder
|
|
wil je een koekje of wil je neuken? koekjes zijn op...... |
|
Ja Weh nou |
10-6-2004 22:53 |
 Posts: 2242 |
dan nog moet je niet je inlaat doen, uitlaat precies doen is beter dan inlaat en uitlaat effe bijfrezen.
dat van die dt, sja hij kan wel harder lopen oid, maar als je je nou effe in die berekeningen verdiept, dan heb je ook nog iets aan.
|
|
HTS Autotechniek |
|
SpeedyR |
10-6-2004 22:56 |
 Posts: 1220 |
hoe dat zit met die poortmap en timing en weet ik et allemaal zou et niet weten,zou ik er keer rustig de tijd voor moeten nemen....maar goed
wat ik dus moet doen: inlaat afblijven,uitlaat poort mag wel groter dus
is dat correct?
|
|
wil je een koekje of wil je neuken? koekjes zijn op...... |
|
Ja Weh nou |
10-6-2004 23:01 |
 Posts: 2242 |
als je hem berekend mag je wat aan je uitlaatpoort doen  gewoon dit topic doornemen, en opschrijven voor je zelf wat je balangrijk vind, en dan berekenen
|
|
HTS Autotechniek |
|
Tomos 50 |
10-6-2004 23:43 |
 Posts: 925 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TomosRaging
[...]
ah bedankt man! de helft begrijp ik ngo nix van maar et is wel duidelijke taal 
maaruh @ Lude.....aan je inlaat kloten is tog aardig af te raden voor amateurs? gewoon beginnen met uitlaatpoortje..
ennuh nog een vraag...helpt et om die spoelpoortes wat gladder te maken bij de randjes enzo? of maak da niet zoveel uit?
Alleen uitlaatpoort doen jah.
Ja voor prestaties helpt het gladder maken van spoelpoorten niet maar je zuiger hapt minder in de randen dus heeft een langere levensduur
|
|
|
|
Dit topic is 80335 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 33 van 52
|
|