Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Algemeen poortmap, timingen en tunen topic

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 927 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #14350 - Algemeen poortmap, timingen en tune...
Pagina 33 van 52
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 50, 51, 52Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 80335 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Neonlampje 31-5-2004 12:58 Print reply

Posts: 14825
Het resultaat zal zijn, wanneer je verder nix verandert.. dat je spoelings oppervlak te groot wordt, en je er zelfs vermogen op mis kunt gaan lopen
 
CustomWorks 31-5-2004 13:05 Print reply

Posts: 409
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

Het resultaat zal zijn, wanneer je verder nix verandert.. dat je spoelings oppervlak te groot wordt, en je er zelfs vermogen op mis kunt gaan lopen


maar als k daarbij de uitlaat en inlaat zou veranderen om het spoelingsoppervlak te compenseren?

of wat zou ik dan moeten doen om het te compenseren ?
 
...::: Viva La Revolution :::::..... ....:::Hasta La Racing Siempre:::......
TomosRaging 8-6-2004 19:11 Print reply

Posts: 647
hej....ik heb een vraagie...ik heb aardig wat doorgelezen van dit topic..maar niet alles.

maaruh hier is dus mijn vraag: ik heb dus een standaart cil voor een tomos gekogt.
dus ik heb 1 standaart en 1tje die ik wil gaan tunen. Zouden jullie misschien kunnen zeggen hoe ik em veel meer power onderin zou kunne geven? een grotere top hoeft niet zo egt.

graag de MM's geven enzo...maar laten we et wel op amateur niveau houden

alvast bedankt
 
Paradijs, waar het gras groen is en geen rollerbanken :D
Neonlampje 8-6-2004 20:08 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hongarij02

[...]


maar als k daarbij de uitlaat en inlaat zou veranderen om het spoelingsoppervlak te compenseren?

of wat zou ik dan moeten doen om het te compenseren ?
door je uitlaatpoort en inlaat te veranderen kun je het wel compenseren...
Je kunt het ook gewoon proberen, en zien hoe het loopt, leer je t meeste van ja

TomosRaging: mm's geven, was het maar zo simpel.. je zult er ff wat meer moeite dan dat voor moeten doen hoor
 
Tomos 50 8-6-2004 20:43 Print reply

Posts: 925
Is onderin in lage toeren en bovenin in hoge toeren?
 
Tomos 50 8-6-2004 20:53 Print reply

Posts: 925


Voor een Tomas A5 ori cilinder:

D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2

T=R+L+C-E

R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.

R=21.5
L=86(2x slag)
C=0.5
E=33(voor uitlaatpoort) en 37(voor spoelpoort)

Uitlaattiming=132.12
spoelpoorttiming=103.37

(132.42-132.12):2 =Blowdown =14.39
Uitlaatpoort 5 mm naar boven(162.14-103.37):2 =blowdown =29.39

Dit zou dus betekenen dat ik de uitlaatpoort 5 mm naar boven mag uitvijlen, dit lijkt me erg veel. en een blowdown van 14.39 lijkt me erg laag!


Verder breedte van de uitlaatpoort: 21mm
gecorrigeerd=19.94 =52% van de boring
65%=24.7mm op poortmap=27mm
Dit zou dus beteken dat ik aan beide kanten 3.5 in de breedte mag vijlen.




Dit is niet helemaal correct want de blowdown voor een automaat moet lager liggen! (20-25)
Dus je mag hem 3mm naar boven vijlen en op poortmapje 3.5 mm naar links en rechts!
Ik heb 3mm gedaan voor de zekerheid.

Hij loopt bij mij 10km/u harder en trekt als een gek(vind ik dan)
 
TomosRaging 9-6-2004 22:33 Print reply

Posts: 647
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tomos 50



Voor een Tomas A5 ori cilinder:

D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2

T=R+L+C-E

R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.

R=21.5
L=86(2x slag)
C=0.5
E=33(voor uitlaatpoort) en 37(voor spoelpoort)

Uitlaattiming=132.12
spoelpoorttiming=103.37

(132.42-132.12):2 =Blowdown =14.39
Uitlaatpoort 5 mm naar boven(162.14-103.37):2 =blowdown =29.39

Dit zou dus betekenen dat ik de uitlaatpoort 5 mm naar boven mag uitvijlen, dit lijkt me erg veel. en een blowdown van 14.39 lijkt me erg laag!


Verder breedte van de uitlaatpoort: 21mm
gecorrigeerd=19.94 =52% van de boring
65%=24.7mm op poortmap=27mm
Dit zou dus beteken dat ik aan beide kanten 3.5 in de breedte mag vijlen.




Dit is niet helemaal correct want de blowdown voor een automaat moet lager liggen! (20-25)
Dus je mag hem 3mm naar boven vijlen en op poortmapje 3.5 mm naar links en rechts!
Ik heb 3mm gedaan voor de zekerheid.

Hij loopt bij mij 10km/u harder en trekt als een gek(vind ik dan)


ah bedankt man! de helft begrijp ik ngo nix van maar et is wel duidelijke taal

maaruh @ Lude.....aan je inlaat kloten is tog aardig af te raden voor amateurs? gewoon beginnen met uitlaatpoortje..

ennuh nog een vraag...helpt et om die spoelpoortes wat gladder te maken bij de randjes enzo? of maak da niet zoveel uit?
 
Paradijs, waar het gras groen is en geen rollerbanken :D
[RRT] Lost-P 9-6-2004 22:40 Print reply
Posts: 4578
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TomosRaging

[...]


maaruh @ Lude.....aan je inlaat kloten is tog aardig af te raden voor amateurs? gewoon beginnen met uitlaatpoortje..

ennuh nog een vraag...helpt et om die spoelpoortes wat gladder te maken bij de randjes enzo? of maak da niet zoveel uit?


Je kan best wat aan je inlaat doen, maar meestal verneukt dat wel de stroming...
En die spoelpoortjes zou ik afblijven als je net begint met Tunen, je zal er sowieso niet echt iets van merken door ze alleen gladder te maken


Edit: Wat je wel kan doen in de spoelKANALEN is eventuele braampjes e.d. weghalen....de foutjes eruit halen

Dit bericht is ge-edit door Lost-P op 10-6-2004 20:32
 
Chille Tune shit dan
SpeedyR 10-6-2004 22:40 Print reply

Posts: 1220
okeej ga niet alles doorlezen hier...teveel pagina's en snap meer als de helft toch niet

okeej mijn mtx is best zwaar vertand vindt ik(voor 13 of 16tands,weet niet eens zeker,achter 42tands)

op ze top ga ik 65(op de teller) harder kan ie niet want dan blaast ie al dikke overtoeren....

nu laat ik me cilinderkop afflakken door een kennnis van me,en me inlaat/uitlaatpoort die gaan we ook meteen effe stukie uitvrezen

mischien nog effe grotere sproeier en gat bovenin van me luchtfilterhuis iets groter maken dat ie effe meer lucht krijgt maar dat zie ik dan wel weer.....

naja,ik wil dus weten hoe snel zal ie eigenlijk gaan als de kop afgeflaks is/cilindertje beetje bewerkt dus inlaat/uitlaat poort...

en hoe kan ik er voor zorgen dat ie niet zo'n overtoeren meer maakt???

en wat zal er nou eigenlijk precies veranderen als ik van 3 naar 4plaats koppeling zou gaan? (heb hier niet echt ervaring mee )
 
wil je een koekje of wil je neuken? koekjes zijn op......
Ja Weh nou 10-6-2004 22:45 Print reply

Posts: 2242
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: richard655

okeej ga niet alles doorlezen hier...teveel pagina's en snap meer als de helft toch niet

wel doen dus..

okeej mijn mtx is best zwaar vertand vindt ik(voor 13 of 16tands,weet niet eens zeker,achter 42tands)

op ze top ga ik 65(op de teller) harder kan ie niet want dan blaast ie al dikke overtoeren....

nu laat ik me cilinderkop afflakken door een kennnis van me,en me inlaat/uitlaatpoort die gaan we ook meteen effe stukie uitvrezen
en dan kom je erachter dat je je inlaat niet moet laten frezen

mischien nog effe grotere sproeier en gat bovenin van me luchtfilterhuis iets groter maken dat ie effe meer lucht krijgt maar dat zie ik dan wel weer.....

gewoon goed afstellen dus, en als je die begrenzde slang op je luchtbox nog heb, andere kopen/verwijderen

naja,ik wil dus weten hoe snel zal ie eigenlijk gaan als de kop afgeflaks is/cilindertje beetje bewerkt dus inlaat/uitlaat poort...

en hoe kan ik er voor zorgen dat ie niet zo'n overtoeren meer maakt??? zwaardere vertanding

en wat zal er nou eigenlijk precies veranderen als ik van 3 naar 4plaats koppeling zou gaan? (heb hier niet echt ervaring mee )
niet nodig met 50cc, met 4 plaatst slipt hij minder makkelijk door. dus waarschijnlijk zal je er niks van merken


 
HTS Autotechniek
SpeedyR 10-6-2004 22:50 Print reply

Posts: 1220
die inlaat/uitlaat stukie uitvrezen heb ik anders wel goeie ervaring mee......had hiervoor een yamaha dt,inlaat en uitlaat bewerkt en hij liep toen echt mooi,hoe snel weet ik niet,km teller deed het niet maar ging wel een stukie harder
 
wil je een koekje of wil je neuken? koekjes zijn op......
Ja Weh nou 10-6-2004 22:53 Print reply

Posts: 2242
dan nog moet je niet je inlaat doen, uitlaat precies doen is beter dan inlaat en uitlaat effe bijfrezen.

dat van die dt, sja hij kan wel harder lopen oid, maar als je je nou effe in die berekeningen verdiept, dan heb je ook nog iets aan.
 
HTS Autotechniek
SpeedyR 10-6-2004 22:56 Print reply

Posts: 1220
hoe dat zit met die poortmap en timing en weet ik et allemaal zou et niet weten,zou ik er keer rustig de tijd voor moeten nemen....maar goed

wat ik dus moet doen: inlaat afblijven,uitlaat poort mag wel groter dus

is dat correct?
 
wil je een koekje of wil je neuken? koekjes zijn op......
Ja Weh nou 10-6-2004 23:01 Print reply

Posts: 2242
als je hem berekend mag je wat aan je uitlaatpoort doen gewoon dit topic doornemen, en opschrijven voor je zelf wat je balangrijk vind, en dan berekenen
 
HTS Autotechniek
Tomos 50 10-6-2004 23:43 Print reply

Posts: 925
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TomosRaging

[...]


ah bedankt man! de helft begrijp ik ngo nix van maar et is wel duidelijke taal

maaruh @ Lude.....aan je inlaat kloten is tog aardig af te raden voor amateurs? gewoon beginnen met uitlaatpoortje..

ennuh nog een vraag...helpt et om die spoelpoortes wat gladder te maken bij de randjes enzo? of maak da niet zoveel uit?

Alleen uitlaatpoort doen jah.
Ja voor prestaties helpt het gladder maken van spoelpoorten niet maar je zuiger hapt minder in de randen dus heeft een langere levensduur
 

Dit topic is 80335 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 33 van 52
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 50, 51, 52Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved