Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Algemeen poortmap, timingen en tunen topic

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 578 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #14350 - Algemeen poortmap, timingen en tune...
Pagina 30 van 52
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 50, 51, 52Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 80312 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Pingu 19-5-2004 14:25 Print reply
Posts: 1842
wat zijn de timingen, je kunt iets wel een nette blowdown geven, maar als de spoelers al erg hoog zitten, zoek ik meer opp. in de breedte (al doe ik dat meestal)
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Ja Weh nou 19-5-2004 15:52 Print reply

Posts: 2242
127,94 inlaat
178,50 uitlaat

maar je bedoelt dat je dan de uitlaatpoort ook een maximale breedte geeft? of wat bedoel je precies?

Verder had ik nog een vraag/opmerking: In dit topic lees ik (ergens) dat de maximale breedte van 67,8 voor een gietijzeren cilinder breed genoeg is, maar ik heb hier een stuk theorie(stay tuned) dat zegt:

"Bij het breder maken van de uitlaatpoort zijn we met chroom zuigerveren gebonden aan 70% van de boring van de cilinder. Met stalen zuigerverenzijn we gebonden aan 67,5% van de boring"

Dat zou betekenen dat je een imi cilinder een bredere uitlaatpoort mag geven dan een cilinder met chroom wand, ivm de zuigerveren? toch?
 
HTS Autotechniek
Hans F 19-5-2004 15:53 Print reply
Posts: 4326
nee, ze hebben het hier over het materiaal waarvan de veer gemaakt is, niet de cilinder


verder is maximale overspanning van veel factoren afhankelijk, oa poortvorm, afwerking, gebruikte zuigerveren, gebruikte drijfstanglengte.

Dit bericht is ge-edit door Hans F op 19-5-2004 15:54
 
Ja Weh nou 19-5-2004 16:01 Print reply

Posts: 2242
dus zou je een imi cilinder (waar chroom zuigerveren in gaan...) een bredere uitlaatpoort mogen geven dan bv een zeta (waar stalen zuigerveren ingaan, toch?
 
HTS Autotechniek
Tomos 50 19-5-2004 16:20 Print reply

Posts: 925
Moet je na het tunen nog inrijden?
En kan je bevels gewoon met schuurpapiertje aanbrengen? het gewoon een beetje afwerken?
 
Hans F 19-5-2004 16:22 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mt (12)5

dus zou je een imi cilinder (waar chroom zuigerveren in gaan...) een bredere uitlaatpoort mogen geven dan bv een zeta (waar stalen zuigerveren ingaan, toch?


nee, hoeft niet, heel waarschijnlijk zijn die veren die in die zeta zitten van betere kwaliteit (soepeler), veren bij een immi willen nauwelijks buigen, enkel breken.
 
Ja Weh nou 19-5-2004 16:24 Print reply

Posts: 2242
Ok thanx

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu

wat zijn de timingen, je kunt iets wel een nette blowdown geven, maar als de spoelers al erg hoog zitten, zoek ik meer opp. in de breedte (al doe ik dat meestal)


een pingu kan je da nog ff toelichten?
 
HTS Autotechniek
Ja Weh nou 19-5-2004 19:45 Print reply

Posts: 2242
Ik heb zojuist een beetje mijn 125 berekend.. maareh een blowdown van rond de 36-37 kan da kloppen?

of is da normaal voor een 125

ps, de drijfstang van oog tot oog, kon ik niet fatsoenlijk meten.

De uitlaat mag wel een heeeeel stuk breder, alleen ik weet niet of de wand dat leuk vind.. ah mischien zijn die verhalen over afbrokkelen wel helemaal niet waar

Dit bericht is ge-edit door mt (12)5 op 19-5-2004 20:01
 
HTS Autotechniek
Tomos 50 19-5-2004 21:24 Print reply

Posts: 925

Voor een Tomas A5 ori cilinder:

breedte van de uitlaatpoort: 21mm
gecorrigeerd=19.94 =52% van de boring
65%=24.7mm op poortmap=27mm
Dit zou dus beteken dat ik aan beide kanten 3.5 in de breedte mag vijlen.

als ik nu een poortmapje maak met alles wat ik weg wil dremelen, klopt het dan dat ik 3.5 mm op de poortmap aan elke kant erbij mag tekenen?
alleen voor de breedte



 
Ja Weh nou 20-5-2004 11:58 Print reply

Posts: 2242
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mt (12)5

Ik heb zojuist een beetje mijn 125 berekend.. maareh een blowdown van rond de 36-37 kan da kloppen?

of is da normaal voor een 125

ps, de drijfstang van oog tot oog, kon ik niet fatsoenlijk meten.

De uitlaat mag wel een heeeeel stuk breder, alleen ik weet niet of de wand dat leuk vind.. ah mischien zijn die verhalen over afbrokkelen wel helemaal niet waar

Dit bericht is ge-edit door mt (12)5 op 19-5-2004 20:01


?
 
HTS Autotechniek
John Huijben 20-5-2004 14:13 Print reply

Posts: 2433
bij mij kon het gewoon, brokkelde nix af
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
Ja Weh nou 20-5-2004 14:22 Print reply

Posts: 2242
dat is mooi dan, maar ik wil ook weten of de rest klopt.
 
HTS Autotechniek
Pingu 20-5-2004 14:24 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mt (12)5

Ok thanx

[...]


een pingu kan je da nog ff toelichten?
Stel dat bv de spoelers op 135 zouden liggen, wat niet zo is, zet ik de uitlaat meestal niet op 195 om een leuke blowdown te halen, omdat je dan teveel effectieve compressie verliest.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Pingu 20-5-2004 14:27 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mt (12)5

Ik heb zojuist een beetje mijn 125 berekend.. maareh een blowdown van rond de 36-37 kan da kloppen?

of is da normaal voor een 125

ps, de drijfstang van oog tot oog, kon ik niet fatsoenlijk meten.

De uitlaat mag wel een heeeeel stuk breder, alleen ik weet niet of de wand dat leuk vind.. ah mischien zijn die verhalen over afbrokkelen wel helemaal niet waar

Dit bericht is ge-edit door mt (12)5 op 19-5-2004 20:01
Blowdown is wel erg hoog, maar zou opzich kunnen. In de faq staat de drijfstanglengte wel ergens, maar die heeft vrij weinig invloed op de timingen. Ik heb zelf nog nooit afbrokkelende wanden gehad, ook niet bij nicasil.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Ja Weh nou 20-5-2004 14:33 Print reply

Posts: 2242
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu

[...]
Stel dat bv de spoelers op 135 zouden liggen, wat niet zo is, zet ik de uitlaat meestal niet op 195 om een leuke blowdown te halen, omdat je dan teveel effectieve compressie verliest.


ok ik snap het, ik heb ook nog ergens gelezen dat de uitlaatpoort net zo breed moet zijn als de twee spoelpoorten bij(dus zonder schotje gerekend) elkaar, klopt dat? want dat betekend dat je niet de uitlaatpoort gelijk een maximale breedte moet geven, maar moet afstellen op de spoelers.. aangezien je daar (in principe) niks aan kan doen.


EDIT

Quote:
Lengte drijfstang:
MT5/MB5: 82 mm
NSR: 90mm
MBX: 91mm


dat heb ik gevonden


Dit bericht is ge-edit door mt (12)5 op 20-5-2004 14:38
 
HTS Autotechniek

Dit topic is 80312 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 30 van 52
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 50, 51, 52Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved