Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Technical Forum - Topic #14350 - Algemeen poortmap, timingen en tune...
|
Pagina 20 van 52
|
Dit topic is 80371 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pingu |
26-3-2004 12:44 |
Posts: 1842 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: huh
[...]
Schijnt goed tunebaar te zijn...vraag maar aan Pingu hier
Ik heb een mbx cil
|
|
2fast 2stroke mbx80 tuned |
|
Joostvdw |
26-3-2004 16:44 |
 Posts: 4789 |
Oke, naar aanleiding van dit topic, ben ik ook maar een cil gaan zoeken om te tunen. Heb nu dus een std honda MT/MB cil om te tunen. De bovenste poortmap is gewoon van de cil zelf, de onderste is zoals ik em zou willen maken....
De gearceerde delen haal ik weg (die twee rondjes boor ik gewoon, dat zijn boostpoorten).
Maar mijn vraag is nu, klopt dit een beetje, heb ik niet iets heel stoms gedaan, en zoals je ziet heb ik niks met de spoelpoorten gedaan, is dat goed? Als ik die wel moet veranderen, hoe kom ik daarbij?
Als laatste, hoe ver kan je een ori cil laten opboren? En scheelt dat dan weer?
thx
|
|
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer |
|
Joostvdw |
26-3-2004 18:06 |
 Posts: 4789 |
blablabla zie vorige post
EDIT: trouwens, heeft iemand een slim trucje om van buitenaf die boostpoorten af te tekenen, meot ze namelijk boren door de inlaat zegmaar
EDIT2: kut verkeerd knopje, ff de rest weggehaald
Dit bericht is ge-edit door Joostvdw op 26-3-2004 18:07
|
|
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer |
|
-jaZper- |
26-3-2004 18:18 |
 Posts: 3841 |
die standaart cilinders die zijn indd verneukt in timing, maar ik zou hem links laten liggen, boven de 80 lopen ze vast/warm die koelribben zijn 50% minder als bij een 50cc imi
|
|
groene motoren gaan harder |
|
Joostvdw |
26-3-2004 22:37 |
 Posts: 4789 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -jaZper-
die standaart cilinders die zijn indd verneukt in timing, maar ik zou hem links laten liggen, boven de 80 lopen ze vast/warm die koelribben zijn 50% minder als bij een 50cc imi
mmmm, kwas toch niet van plan harder dan 80 te rijden hoor, wil gewoon trekkracht en lekker rijden,
maar is de timing die ik zo heb verzonnen goed, en wat kan/moet ik nog doen aan die spoelpoorten (ze zijn zooooo klein  ) en kan ik die boostpoorten nou wel of niet maken?
|
|
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer |
|
blair |
26-3-2004 22:46 |
Posts: 150 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw
[...]
mmmm, kwas toch niet van plan harder dan 80 te rijden hoor, wil gewoon trekkracht en lekker rijden,
maar is de timing die ik zo heb verzonnen goed, en wat kan/moet ik nog doen aan die spoelpoorten (ze zijn zooooo klein ) en kan ik die boostpoorten nou wel of niet maken?
Zou het in kleine stapjes doen. Dan doe je meer ervaring op en zie je wat de verranderingen inhouden. Maar je kan beter een imi halen oid. Dan ben je al een stuk verder en heb je al bijna je vereiste prestaties. Je moet te veel aanpassen aan die std cilinder, je moet dan wel heel goed weten waar je mee bezig bent. Anders is het zonde van je tijd en je cilinder. (dat is het toch wel ook al lukt het) En 69% breedte uitlaatpoort is niet geschikt voor straatgebruik.
|
|
http://membres.lycos.fr/mb50tuned/index.htm |
|
Ja Weh nou |
26-3-2004 22:48 |
 Posts: 2242 |
Ik vind ook dat je beter gewoon een imi kunt pakken, en daar mijpart nix aan doen.
maarjah het is wel leuk om te proberen natuuurlijk
|
|
HTS Autotechniek |
|
Joostvdw |
26-3-2004 22:48 |
 Posts: 4789 |
ja maar deze cil is toch maar om mee te spelen en om te leren hoe ik alles moet bewerken, dus was wel van plan om dit te doen.
69% niet geschikt? leg ff uit plz...
btw ik heb gewoon een 50zeta erop die et goed doet, dus ik doe et niet omdat ik een nieuwe cil nodig heb maar gewoon om te leren...
|
|
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer |
|
blair |
26-3-2004 22:53 |
Posts: 150 |
Je zuigerveren en zuiger happen meer in de uitlaatpoort doordat hij breder is en minder steun heeft, ---> meer slijtage. De onderkant van de zuiger omt in aanraking met meer warme lucht. (Vroeger kon er geen lucht langs de zijkant stromen omdat daar geen poort zat maar cilinderwand) Hierdoor zet hij nog meer uit ---> nog meer slijtage en kans op een vastloper door oververhitting. En dat icm met een gietijzeren cilinder die vanwege vorm en materiaal niet al te veel warmte kan afvoeren.
Maar ook voor een alu 70 cc voor straatgebruik zou ik niet verder gaan dan 65%. Dat is gewoon veilig. (slijtage en kans op vasloper)
En als je wilt leren moet je helemaal met kleine stapjes werken. Dan zie wat voor effect welke verrandering heeft. Iedere keertesten en dan pas weer wat verder gaan.
Dit bericht is ge-edit door blair op 26-3-2004 22:54
|
|
http://membres.lycos.fr/mb50tuned/index.htm |
|
Joostvdw |
26-3-2004 22:54 |
 Posts: 4789 |
dus ik moet em wat smaller maken, 65% dan?
EDIT: beginnen met uitlaatpoort + inlaat dan?
Dit bericht is ge-edit door Joostvdw op 26-3-2004 22:56
|
|
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer |
|
blair |
26-3-2004 22:56 |
Posts: 150 |
Hoe breed je hem maakt moet je zelf weten. Dit is ook afhankelijk van oppervlak spoelpoorten enz. Ja kan hem toch geledelijk steeds iets breder maken. Dat is het veiligst.
|
|
http://membres.lycos.fr/mb50tuned/index.htm |
|
Joostvdw |
26-3-2004 22:59 |
 Posts: 4789 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: blair
Hoe breed je hem maakt moet je zelf weten. Dit is ook afhankelijk van oppervlak spoelpoorten enz. Ja kan hem toch geledelijk steeds iets breder maken. Dat is het veiligst.
ja maar waarom zou ik dan zowieso nog berekenen?
je berekend toch die poorttiming om te weten te komen welke maat je je poorten wilt maken?
dus steeds testen heeft dan hetzelfde effect alleen duurt et veel langer, en als je merkt dat je tever gaat ben je de lul
van de spoelpoorten blijf ik af, teveel gehoord dat dat niet slim is en kan er zowieso niet bij (daarom die boostpoorten bedacht)
|
|
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer |
|
Neonlampje |
26-3-2004 23:02 |
 Posts: 14825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw
[...]
ja maar waarom zou ik dan zowieso nog berekenen?
omdat het je veel tijd en cilinders scheelt?
|
|
|
|
Joostvdw |
26-3-2004 23:09 |
 Posts: 4789 |
uuh ja dat bedoelde ik ook sorry, ik bedoelde te zeggen; jij (blair) zegt probeer gewoon met kleine stapjes,
opzich ben ik et daarmee eens, maar waarom zou je berekenen als je toch uitprobeerd,
ik denk zelf namelijk dat als je goed rekend dat je op etzelfde uitkomt
(PS ja ik weet dat jullie, lude + bart, veel ervaring hebben, maar met dit soort vragen kan ik et goed leren)
|
|
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer |
|
Neonlampje |
26-3-2004 23:16 |
 Posts: 14825 |
Nou waar het eigenlijk om gaat is dat je niet in een keer een paar mm wegfreest, berekeningen kunnen misschien in theorie de ideaaltoestand weergeven... maar in praktijk blijken er wel wat andere dingen mee te spelen (neem b.v je zuigerveer ondersteuning, hier moet je n beetje ervaring in hebben... t nadeel is alleen dat je het door hebt wanneer je tever bent gegaan)
Maar wat veel nuttiger is, is dat je door hebt wat alles precies doet met het gedrag van je motortje.. bredere poort, wat doet het met je powerband? en als je vervolgens je poort hoger maakt, wat dan? 
Als je dat soort dingen voor je zelf probeert te antwoorden bouw je ervaring op.. en aangezien ervaring ten opzichte van theorie-kennis gewoon een pre is... gewoon doen  (dit in het geval dat je beter wilt worden in tunen, en het niet een eenmalig iets is)
Daarnaast wil ik ff rechtstellen dat mijn ervaring best wel mee valt hoor
|
|
|
|
Dit topic is 80371 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 20 van 52
|
|