Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Algemeen poortmap, timingen en tunen topic

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 745 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #14350 - Algemeen poortmap, timingen en tune...
Pagina 20 van 52
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 50, 51, 52Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 80371 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Pingu 26-3-2004 12:44 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: huh

[...]


Schijnt goed tunebaar te zijn...vraag maar aan Pingu hier

Ik heb een mbx cil
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Joostvdw 26-3-2004 16:44 Print reply

Posts: 4789
Oke, naar aanleiding van dit topic, ben ik ook maar een cil gaan zoeken om te tunen. Heb nu dus een std honda MT/MB cil om te tunen. De bovenste poortmap is gewoon van de cil zelf, de onderste is zoals ik em zou willen maken....



De gearceerde delen haal ik weg (die twee rondjes boor ik gewoon, dat zijn boostpoorten).

Maar mijn vraag is nu, klopt dit een beetje, heb ik niet iets heel stoms gedaan, en zoals je ziet heb ik niks met de spoelpoorten gedaan, is dat goed? Als ik die wel moet veranderen, hoe kom ik daarbij?

Als laatste, hoe ver kan je een ori cil laten opboren? En scheelt dat dan weer?

thx
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
Joostvdw 26-3-2004 18:06 Print reply

Posts: 4789
blablabla zie vorige post

EDIT: trouwens, heeft iemand een slim trucje om van buitenaf die boostpoorten af te tekenen, meot ze namelijk boren door de inlaat zegmaar

EDIT2: kut verkeerd knopje, ff de rest weggehaald

Dit bericht is ge-edit door Joostvdw op 26-3-2004 18:07
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
-jaZper- 26-3-2004 18:18 Print reply

Posts: 3841
die standaart cilinders die zijn indd verneukt in timing, maar ik zou hem links laten liggen, boven de 80 lopen ze vast/warm die koelribben zijn 50% minder als bij een 50cc imi
 
groene motoren gaan harder
Joostvdw 26-3-2004 22:37 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -jaZper-

die standaart cilinders die zijn indd verneukt in timing, maar ik zou hem links laten liggen, boven de 80 lopen ze vast/warm die koelribben zijn 50% minder als bij een 50cc imi


mmmm, kwas toch niet van plan harder dan 80 te rijden hoor, wil gewoon trekkracht en lekker rijden,

maar is de timing die ik zo heb verzonnen goed, en wat kan/moet ik nog doen aan die spoelpoorten (ze zijn zooooo klein ) en kan ik die boostpoorten nou wel of niet maken?
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
blair 26-3-2004 22:46 Print reply
Posts: 150
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw

[...]


mmmm, kwas toch niet van plan harder dan 80 te rijden hoor, wil gewoon trekkracht en lekker rijden,

maar is de timing die ik zo heb verzonnen goed, en wat kan/moet ik nog doen aan die spoelpoorten (ze zijn zooooo klein ) en kan ik die boostpoorten nou wel of niet maken?


Zou het in kleine stapjes doen. Dan doe je meer ervaring op en zie je wat de verranderingen inhouden. Maar je kan beter een imi halen oid. Dan ben je al een stuk verder en heb je al bijna je vereiste prestaties. Je moet te veel aanpassen aan die std cilinder, je moet dan wel heel goed weten waar je mee bezig bent. Anders is het zonde van je tijd en je cilinder. (dat is het toch wel ook al lukt het) En 69% breedte uitlaatpoort is niet geschikt voor straatgebruik.
 
http://membres.lycos.fr/mb50tuned/index.htm
Ja Weh nou 26-3-2004 22:48 Print reply

Posts: 2242
Ik vind ook dat je beter gewoon een imi kunt pakken, en daar mijpart nix aan doen.

maarjah het is wel leuk om te proberen natuuurlijk
 
HTS Autotechniek
Joostvdw 26-3-2004 22:48 Print reply

Posts: 4789
ja maar deze cil is toch maar om mee te spelen en om te leren hoe ik alles moet bewerken, dus was wel van plan om dit te doen.

69% niet geschikt? leg ff uit plz...

btw ik heb gewoon een 50zeta erop die et goed doet, dus ik doe et niet omdat ik een nieuwe cil nodig heb maar gewoon om te leren...
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
blair 26-3-2004 22:53 Print reply
Posts: 150

Je zuigerveren en zuiger happen meer in de uitlaatpoort doordat hij breder is en minder steun heeft, ---> meer slijtage. De onderkant van de zuiger omt in aanraking met meer warme lucht. (Vroeger kon er geen lucht langs de zijkant stromen omdat daar geen poort zat maar cilinderwand) Hierdoor zet hij nog meer uit ---> nog meer slijtage en kans op een vastloper door oververhitting. En dat icm met een gietijzeren cilinder die vanwege vorm en materiaal niet al te veel warmte kan afvoeren.

Maar ook voor een alu 70 cc voor straatgebruik zou ik niet verder gaan dan 65%. Dat is gewoon veilig. (slijtage en kans op vasloper)

En als je wilt leren moet je helemaal met kleine stapjes werken. Dan zie wat voor effect welke verrandering heeft. Iedere keertesten en dan pas weer wat verder gaan.

Dit bericht is ge-edit door blair op 26-3-2004 22:54
 
http://membres.lycos.fr/mb50tuned/index.htm
Joostvdw 26-3-2004 22:54 Print reply

Posts: 4789

dus ik moet em wat smaller maken, 65% dan?

EDIT: beginnen met uitlaatpoort + inlaat dan?

Dit bericht is ge-edit door Joostvdw op 26-3-2004 22:56
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
blair 26-3-2004 22:56 Print reply
Posts: 150
Hoe breed je hem maakt moet je zelf weten. Dit is ook afhankelijk van oppervlak spoelpoorten enz. Ja kan hem toch geledelijk steeds iets breder maken. Dat is het veiligst.
 
http://membres.lycos.fr/mb50tuned/index.htm
Joostvdw 26-3-2004 22:59 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: blair

Hoe breed je hem maakt moet je zelf weten. Dit is ook afhankelijk van oppervlak spoelpoorten enz. Ja kan hem toch geledelijk steeds iets breder maken. Dat is het veiligst.


ja maar waarom zou ik dan zowieso nog berekenen?
je berekend toch die poorttiming om te weten te komen welke maat je je poorten wilt maken?
dus steeds testen heeft dan hetzelfde effect alleen duurt et veel langer, en als je merkt dat je tever gaat ben je de lul

van de spoelpoorten blijf ik af, teveel gehoord dat dat niet slim is en kan er zowieso niet bij (daarom die boostpoorten bedacht)

 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
Neonlampje 26-3-2004 23:02 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw

[...]


ja maar waarom zou ik dan zowieso nog berekenen?
omdat het je veel tijd en cilinders scheelt?
 
Joostvdw 26-3-2004 23:09 Print reply

Posts: 4789
uuh ja dat bedoelde ik ook sorry, ik bedoelde te zeggen; jij (blair) zegt probeer gewoon met kleine stapjes,

opzich ben ik et daarmee eens, maar waarom zou je berekenen als je toch uitprobeerd,

ik denk zelf namelijk dat als je goed rekend dat je op etzelfde uitkomt

(PS ja ik weet dat jullie, lude + bart, veel ervaring hebben, maar met dit soort vragen kan ik et goed leren)
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
Neonlampje 26-3-2004 23:16 Print reply

Posts: 14825
Nou waar het eigenlijk om gaat is dat je niet in een keer een paar mm wegfreest, berekeningen kunnen misschien in theorie de ideaaltoestand weergeven... maar in praktijk blijken er wel wat andere dingen mee te spelen (neem b.v je zuigerveer ondersteuning, hier moet je n beetje ervaring in hebben... t nadeel is alleen dat je het door hebt wanneer je tever bent gegaan)
Maar wat veel nuttiger is, is dat je door hebt wat alles precies doet met het gedrag van je motortje.. bredere poort, wat doet het met je powerband? en als je vervolgens je poort hoger maakt, wat dan?
Als je dat soort dingen voor je zelf probeert te antwoorden bouw je ervaring op.. en aangezien ervaring ten opzichte van theorie-kennis gewoon een pre is... gewoon doen (dit in het geval dat je beter wilt worden in tunen, en het niet een eenmalig iets is)

Daarnaast wil ik ff rechtstellen dat mijn ervaring best wel mee valt hoor
 

Dit topic is 80371 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 20 van 52
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 50, 51, 52Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved