Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Algemeen poortmap, timingen en tunen topic

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 630 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #14350 - Algemeen poortmap, timingen en tune...
Pagina 12 van 52
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 50, 51, 52Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 80332 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

orange 28-1-2004 20:48 Print reply

Posts: 672
wat voor een brommer?
spoelpoort tot bovenste dode punt?
boring..
slag
etc..
 
jurgheinz 28-1-2004 21:31 Print reply
Posts: 992
Ik heb een 70 Malossi vloeistofgekoeld, gaat over de 100 (redelijk nette setup). Zal ik nog wat aan de cilinder doen of verkloot je dan de hele timing enzow?

Malossi is al best netjes afgewerkt als ik me cilinder zie. Iemand ervaring met Malossi ???
 
Saknet 29-1-2004 2:12 Print reply

Posts: 10355
@mxmaster
djees dude

1 tapeind fiksen, check je koppakking maar zitten allemaal sporen op van lekkage

is afgelopen week al in 3 ( kweetniet heb het niet actief geteld kan er iets naast zitten) topics voorbij gekomen hoe dat moet en waarom het met 3 tapeinden niet kan (Anders zouden er geen 4 zitten he)

2 kortere vertanding of beter afstellen of mschien de rest van je poorten wat meer in balans met de nieuwe grootte van je uitlaatpoort maken oid...

zijn ook al duizenden topics over vertandingg gedoe maja achja i guess it will never stop

dear god. Please make it stop! :pray:

Dit bericht is ge-edit door barteld op 29-1-2004 2:15
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Pingu 9-2-2004 14:25 Print reply
Posts: 1842
Net ff stukje afgetypt, lees maar, aanvullingen hoor ik wel.
Timingen berekenen etc.

Door middel van de timingen van je cilinder, kun je bekijken, of er nog meer uit de cilinder te halen valt.

De formule die je nodig hebt, als je je timing wil berekenen is de volgende:

D=(180-cos^-1((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T)))*2

T=R+L+C-E

R is de slag gedeeld door 2 in mm.
L is is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C is Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E is Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.

Bv.
Slag honda is 41.4, dus R wordt 41.4/2= 20.7
Drijfstanglengte, zoek maar op..
C, de afstand top zuiger, als de zuiger bovenin staat (en dus niet hoger kan) tot aan de bovenkant van de cilinder, deze maat moet je opmeten voor dat je de cilinder van je blok af hebt gehaald. Dit wordt ook wel ?deckheight? genoemd.
E, deze maat kun je vinden na het maken van een poortmap.

Maken van een poortmap:
Als je de cilinder van het blok hebt afgehaald, en dus de deckheigt weet, kun je een poortmap gaan maken. Dit is eigenlijk heel simpel, zoek een stuk papier, en stop dit in de boring. Zorg wel dat er een kant aan zit die echt recht is, deze moet aan de kant van de cilinderkop komen. Zorg ook dat dit stukje gelijk is aan de bovenkant, leg de cilinder dus bijvoorbeeld op een vlakke tafel. Zorg dat het papiertje geen kant meer op kan, bijvoorbeeld door het vast te plakken. Nu kun je de poorten gaan aftekenen. Zoek hiervoor een potlood, en kras voorzichtig langs de randen van alle poorten, daar waar de poort zit, zal het donkerder worden. Bij membraan gestuurde cilinders zijn de spoelers en uitlaatpoort(en) het belangrijkste als het om de timing gaat. Zorg dat je de hele poortvorm erop hebt, er kunnen soms nog foute vormen in zitten. Als je alle poorten gehad hebt, haal je het papier er uit, en je hebt een poortmap.. wauwJ Nu ga je alle maten opmeten, en druk ze uit in millimeters. Je meet de hoogte van deck naar de poorten, en de breedte van de poorten, vooral de uitlaatpoort. Boring, slag, drijfstanglengte, merk, eigenaar etc zet ik er ook altijd bij, zodat ik ze nog kan vergelijken. Hoe je deze breedte naar echte breedte moet omzetten, meld ik later.


Dit is een voorbeeld van een poortmap van mij.

Je ziet de timingen erbij staan; 187,4 en 123,9 graden. (uitlaat, spoelers)
Nu kun je wat je hier op zich nog niet veel mee, de blowdown moet je nog berekenen. Dat doe je door het verschil door 2 te delen. De uitkomst hiervan zal tussen de 20 en 40 liggen als het goed is. 30 is een nette waarde, cilinders met wat meer inhoud, dus 70cc en meer bijvoorbeeld, mogen vaak een iets grotere waarde hebben. Zit je dus ruim onder de 30, dan weet je waar je naartoe kunt werken. Doe dit echter niet altijd, zo had ik pas een cilinder waarbij de spoelers op 135 graden zaten, dit was een 50cc. Om nog een beetje koppel te houden heb ik de poort niet verhoogt, ondanks een te kleine blowdown. Ik heb toen slechts de vorm van de poort gewijzigd. Hier moet je gewoon ervaring mee opdoen.
Op de poortmap kun je ook de breedte van de poort gaan aflezen natuurlijk, en die vind ik persoonlijk veel belangrijker dan de hoogte. Je kunt in principe beter een brede lage poort hebben, dan een hoge smalle, omdat je met een hoge poort meer compressie verliest, de zuiger sluit pas later de cilinder volledig af. Dit geld echter wel tot een bepaalde hoogte, als je een blowdown van 20 hebt, zal die toch wel omhoog ?moeten?. De breedte op de poortmap klopt echter niet, aangezien je deze langs de wand hebt gemeten, en die waarde valt hoger uit dan de echte waarde. Die bereken je als volgt:
Sin ((poortmapbreedte x 180)/(pi x boring) x boring. Reken dit weer even terug naar %?ten, of laat de laatste ?x boring? weg. Wil je je spul heel houden, blijf dan onder de 70%, ook afhankelijk van de kwaliteit van de cilinder en zuiger. Deze cilinder zat gecorrigeerd al op 67,8% wat ik voor een gietijzeren cilinder breed genoeg vind.
Poortvorm
Voor enkele uitlaatpoorten, en kwaliteitszuigers en cilinders; de malossi op het plaatje vind ik PERSOONLIJK ideaal. Heb je het geluk een cilinder met een vlinderpoort te hebben, dan zou ik zelf de bovenkant ook zo recht mogelijk houden.

Het ?tunen? zelf.
Je hebt nu als het goed is de timing, blowdown, en gecorrigeerde breedte, en een ?doel? voor deze waardes. Ik behandel trouwens enkel de uitlaatpoort, spoelers zijn te moeilijk voor degene die van deze faq nog wat moeten opsteken . Ik maak dan meestal een nieuwe map, en teken daar de nieuwe poort in, die snij ik vervolgens uit, en dan teken ik de poort met watervaste stift af in de cilinder. Dan kun je gaan veilen, ?dremelen? etc. Terwijl ik hiermee bezig ben, maak ik ondertussen nog vaak een mapje, om alles te controleren. Zorg ook voor goede verlichting. Als de vorm er in zit, moet je nog wel zorgen dat het kanaal het ook kan afvoeren en breng ook bevels aan. Dit doe je door bv met de dremel kleine schuine randjes in de cilinder aan te brengen bij de poortrand, zodat de zuiger het niet zo zwaar heeft. Zelf doe ik het meestal met schuurpapier. Hierna kijk ik vaak naar andere zaken, de inlaat doe ik soms iets aan, maar bij membraan gestuurde cilinders kun je er imo beter afblijven. De spoelkanalen loop ik altijd nog na, of hier nog obstructies aanwezig zijn. Vaak kan het kanaal naar de boostpoort ook bijgewerkt worden, en veel vloeiender worden.

Cilinderkop/squish
De squish is de afstand tussen de zuiger in bdp en de cilinderkop.
Als je een bij de cilinder behorende kop hebt, is het erg belangrijk de squish nog goed te zetten, eigenlijk moet je hier met het demonteren al rekening mee houden, omdat je anders het deck nog kunt veranderen. Zelf doe ik dit niet vaak, want als ik een cilinder krijg, weet ik de deck uiteraard ook niet altijd. De timingen zullen dus niet altijd kloppen bij mij, maar de blowdown wijkt in dat geval nog nauwelijks af. De squish moet je tussen de .6 en .8 mm houden ongeveer. Beter te groot dan te klein in dit geval.

De cilinder van de poortmap heb ik trouwens niet bewerkt, ik vond hem ?te? netjes om nog volop in te gaan hakken, als je nette waardes vind, blijf er dan ook gewoon af.

Ik deze faq zeg ik trouwens dingen, waar niet iedereen het mee eens zal zijn, zo zullen sommige de bovenkant van de uitlaatpoort van de malossi te recht vinden, maar dat is persoonlijk. Zij kunnen ook gelijk hebben, dus neem niet aan dat alles klopt, ik ben ook nog niet zo heel lang ermee bezig.
Suggesties hoor ik wel, aanvullingen ook.


 
2fast 2stroke mbx80 tuned
-jaZper- 9-2-2004 23:16 Print reply

Posts: 3841
ik heb mijn 50c imi af en hij is nu wel erg getuned,na dat ik 140 km naar school heen en weer ben gereden heb ik de uitlaatbegrenzer eruit gehaald en ik heb er vanmiddag tegen de 95 mee gereden, kan nog wel 2 tandjes groter voor op maar het gaat mij erop dat hij nu goed loopt en hard trekt.
er is aleen nog 1 probleempje en dat is mijn ontsteking die loopt te ouehoeren, gaat inhouden en ligt stotteren op de top.

de bolle spoelpoorten die je ziet zijn uit de kluiten gewassen bevels, als ik 1 ding haat zijn dat afgebroken zuigerveren doordat die randen te scherp zijn



 
groene motoren gaan harder
Pingu 10-2-2004 8:47 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -jaZper-



de bolle spoelpoorten die je ziet zijn uit de kluiten gewassen bevels, als ik 1 ding haat zijn dat afgebroken zuigerveren doordat die randen te scherp zijn




Met achterlijke bevels voorkom je dat niet meer, dan met normale... En op spoelers blijft er toch nix hangen, iig zeer kleine kans.
Maar je had de spoelers toch verbreed? Zo ja, met welk gereedschap.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
-jaZper- 10-2-2004 12:11 Print reply

Posts: 3841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu

[...]

Met achterlijke bevels voorkom je dat niet meer, dan met normale... En op spoelers blijft er toch nix hangen, iig zeer kleine kans.
Maar je had de spoelers toch verbreed? Zo ja, met welk gereedschap.


ja klopt grote bevels, maar dit is mijn eerste getunde cilinder, gewoon om uit te proberen en hij loopt wel aardig, kan altijd beter natuurlijk.
de spoelers kan je makkelijk met een dremel en een normaal bitje verbreeden, wel langzaam stukjes weghalen anders krijg je krassen in de cilinder.

 
groene motoren gaan harder
Blukaap 10-2-2004 12:26 Print reply

Posts: 10008
Je hebt er aan gedacht dat de spoelrichting ook belangrijk is ?
 
Bastila is lief
Pingu 10-2-2004 15:45 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -jaZper-

[...]


ja klopt grote bevels, maar dit is mijn eerste getunde cilinder, gewoon om uit te proberen en hij loopt wel aardig, kan altijd beter natuurlijk.
de spoelers kan je makkelijk met een dremel en een normaal bitje verbreeden, wel langzaam stukjes weghalen anders krijg je krassen in de cilinder.

spoelers krijg je met normale dremel volgens mij niet verbreed, zonder de spoelrichtingen te verneuken. Met flexibele as kom ik er ook voor geen meter bij, kan ze natuurlijk wel verbreden, en verhogen, maar dan zijn ze nogal snel verneukt qua richting..
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Hans F 11-2-2004 15:39 Print reply
Posts: 4326
stotteren kan ook andere redenen hebben dan ontsteking!

verder ben ik het eens met pingu
 
sniker 15-2-2004 19:11 Print reply
Posts: 153
ik ben maar eens gaan rekenen na het maken van mijn poortmapje maar mijn rekenapparaat zegt steeds "error: domain"

dus schijnbaar doe ik iets fout.
mijn vraag is nu wat dan ?

R=20.7
L=82
C=1.5
E=24

dus T=128.2

dus ik kom uit op:
180-cos-1(128.32+20.72-822)/(2*21.7*128.3)

dit moet dan dus weer vermenigvuldigd met 2.
maar daar kan ik nog niet aan toe komen omdat hij dit al niet kan berekenen
(T^2+R^2-L^2)/(2*R*T) dit is uitgerekend 1.826
kan dat kloppen? nee toch?
 
marcel 15-2-2004 19:54 Print reply

Posts: 1533
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu

Net ff stukje afgetypt, lees maar, aanvullingen hoor ik wel......

.....Suggesties hoor ik wel, aanvullingen ook.




he 1 vraagje de hoofdletter D staat zeker voor degrees en de T voor timing. en de T is in mm.
verder is de formule vrij lastig af te lezen vind ik, maar dat ook alleen maar omdat je het op de computer ws niet zo neer kan zetten zoals je het geleerd hebt. maar ik heb hem al effe op mijn manier op papier gezet

edit: SoLLy DokteL Lalf

ow en wat is T dan?

Dit bericht is ge-edit door marcel op 15-2-2004 20:03
 
Ralf 15-2-2004 20:00 Print reply

Posts: 9073
Anders quote je ff een hele fucking post om 2 dingen op te merken...

Forumle is geschreven in de officiele wiskundige notatie..

D staat idd voor Degrees
T niet voor timing
ALLE lengtematen zijn in mm...

Dit bericht is ge-edit door Ralf op 15-2-2004 20:01
 
marcel 15-2-2004 21:11 Print reply

Posts: 1533
ow en als ik 180-cos^-1 intik dan staat er error oid. hmm naja lekker kut dan weer


 
Ralf 15-2-2004 21:13 Print reply

Posts: 9073
Klopt, cos-1 is ook omgekeerde cos, zit onder shift COS vaak...

Waar L voor staat is absoluut niet belangrijk, staat waarschijnlijk ook nergens voor..
 

Dit topic is 80332 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 12 van 52
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 50, 51, 52Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved