Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Algemeen poortmap, timingen en tunen topic

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 786 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #14350 - Algemeen poortmap, timingen en tune...
Pagina 11 van 52
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 50, 51, 52Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 80337 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Neonlampje 21-1-2004 19:12 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: marcel

[...]


verklaar jij dan eens waarom om maar ??n van de vele voorbeelden te geven, een oudere KX80 cilinder ook hulpinlaat heeft naar de spoelers. ik denk btw dat het wel degelijk nu heeft. zodra je mengsel naar je verbrandingskamer gaat denk ik niet dat het veel last zal hebben van een gaatje van ca 7mm ofso. en al gaat het door dat gaatje dan nog komt het uit bij die spoelpoort boven je inlaat.

maar laat het me weten hoe jij erover denkt


Ten eerste heb je geen mooi spoel traject, er zit een 2e kanaal. Door zuigkracht zal het wel meevallen, maar blijft een hindernis die niet nodig is.

Er gaat btw geen mengsel direct vanuit je membraan naar je verbrandingskamer, als dat zo was kon je net zo goed een membraan op je spoelpoorten zetten en er direct een carburateur achter toch?

Door het beneden gaan van je zuiger cre?er je een hogere druk in je carter, je kleppen zijn dus in theorie gesloten. vervolgens gaan je spoelers open en vanuit je carter wordt je mengsel aangezogen. het hebben van een xtra kanaal die niet goed op de stroom-richting aansluit lijkt me dus niet zo nuttig om te hebben
 
Pingu 21-1-2004 19:16 Print reply
Posts: 1842
er staat dan ook timing uitlaat poort, en timing inlaatpoort. Hij zal vast de inlaatperiode van de schijf hebben bekeken Had je ook uit de tekst kunnen opmaken
Verder @ marcel: Ik hou ook niet van auxpoorten, en je zegt zelf al waarom: verklaar jij dan eens waarom om maar ??n van de vele voorbeelden te geven, een oudere KX80 cilinder ook hulpinlaat heeft naar de spoelers.
Ik denk dat je beter een goed getimede inlaatpoort kunt hebben, dus iets verder naar onder door trekken, mar op deze manier een inlaat die mogelijk langer openstaat, maar wel tijdens het hele spoelingsproces de flow verstoord. In nieuwere cilinders zie je ze daarom ook nooit.
Zelf had ik ze in mijn vorige mbx cil, daar zaten ze al in. Deze had ik toen getuned, en met degene waar ik daarna mee reed, zonder aux poorten, merkte ik geen positief verschil, eerder negatief. Maar dat heeft ook met de ervaringen van de vorige cil te maken natuurlijk, 2e was al veel netter.
Maar.. wat wel erg nuttig zou kunnen zijn op die cilinder, is, als er plek is, aux uitlaatpoorten bij boren, oftewel fluiters. Daarover kun je geen zinnige discussie voeren imo, of ze nuttig zijn of niet
Edit:
Quote:
Door het beneden gaan van je zuiger cre?er je een hogere druk in je carter, je kleppen zijn dus in theorie gesloten. vervolgens gaan je spoelers open en vanuit je carter wordt je mengsel aangezogen. het hebben van een xtra kanaal die niet goed op de stroom-richting aansluit lijkt me dus niet zo nuttig om te hebben

Dat eerste hoeft niet, met een goede pijp. Die zou er in principe voor kunnen zorgen, dat er net wat langer aan de inlaat gezogen word. Verder sluiten de kleppen wss in het toerengebied waar de uitlaat werkt niet helemaal meer.

Dit bericht is ge-edit door Pingu op 21-1-2004 19:18
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
marcel 21-1-2004 19:18 Print reply

Posts: 1533
Quote:
Ten eerste heb je geen mooi spoel traject, er zit een 2e kanaal. Door zuigkracht zal het wel meevallen, maar blijft een hindernis die niet nodig is.

Er gaat btw geen mengsel direct vanuit je membraan naar je verbrandingskamer, als dat zo was kon je net zo goed een membraan op je spoelpoorten zetten en er direct een carburateur achter toch?

Door het beneden gaan van je zuiger cre?er je een hogere druk in je carter, je kleppen zijn dus in theorie gesloten. vervolgens gaan je spoelers open en vanuit je carter wordt je mengsel aangezogen. het hebben van een xtra kanaal die niet goed op de stroom-richting aansluit lijkt me dus niet zo nuttig om te hebben






maar ik bedoelde dus dat als het vanuit onderin het carter naar de spoelpoorten gaat, dat het dan, ALS het in dat extra geboorde poortje gaat, het uiteindelijk toch bij dat spoelertje uitkomt boven je inlaat. dit dus als de zuiger naar beneden beweegt snapje?

Dit bericht is ge-edit door marcel op 21-1-2004 19:19

Dit bericht is ge-edit door marcel op 21-1-2004 19:20
 
Neonlampje 21-1-2004 19:19 Print reply

Posts: 14825
psies, net zoals polijsten of juist niet

Ik merkte dat ik bij een amper getunede cilinder wat meer trekkracht kreeg...
 
marcel 21-1-2004 19:23 Print reply

Posts: 1533
en @ pingu ik head dat als voorbeeld die ouder cilinder omdat ??n van de weinige crosscilinders is die ik ooit goed heb kunnen bekijken. ik weet niet of het bij nieuwere nog is, mischien wel
 
gpr 21-1-2004 19:24 Print reply
Posts: 52
pingu, Ik heb dus niet naar de timing gekeken van de roterende schijf maar naar de timing van de spoelpoorten in de cilinder Deze was dus 141graden. Zou iemand mij alsjeblieft kunnen uitleggen naar welke timing ik moet kijken. dus uit welke optie moet ik kiezen.

optie
1: ik meet de timing van de poort inlaatpoort IN de cilinder. OF ---->

optie:
2: ik meet het aantal graden wat de schijf openstaat.


Ik kan dit nu niet meten omdat mijn schijf in 100 stukjes ligt, deze was uitelkaar geknalt. Ik hoopte dus met berekeningen de goede timing van het inlaat gedeelte te kunnen brekenen op die schijf.
 
marcel 21-1-2004 19:30 Print reply

Posts: 1533
van die schijf kun je origineel nog wel wat af halen. beter kijk je eerst naar de hoogte van je andere poorten (uitlaat, spoel) 141 is nog erg hoog, te hoog
 
sniker 21-1-2004 20:41 Print reply
Posts: 153
ok ik heb wat zitten rekenen met me cilindertje maar ik kom er niet uit zouden jullei aardig willen doen en er eens naar kijken ?

70cc imi cyl voor mb



voor de duidelijkheid
hoogte uitlaatpoort 18mm
hoogte speolpoorten 11mm

en de aangetekende rondjes zijn slecht afgewerkte stukken van de poorten...



R=21
L=82
C=0(verwaarloosbaar klein)
E=24
 
Pingu 22-1-2004 9:11 Print reply
Posts: 1842
R is 20.7, zoek ergens de formule op, staat vast wel in het topic en ga ff rekenen Is niet zo moeilijk.. Als je dan de durations hier zet, kunnen we je wel helpen, maar hetis denk ik niet de bedoeling dat iedereen hier gaat vragen wat de timing is. (faq is ver af, kun je het voortaan aan de hand daarvan berekenen )
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
orange 22-1-2004 14:08 Print reply

Posts: 672
met een deckheight van 1mm kom ik uit op
uitlaat poort = 181,93 graden
inlaatpoort= 134,18 graden

blowdown dus 23.87


uitlaatpoortbreedte?

en @ pingu
komt er een faq over de basis regels van tunen??
 
Pingu 22-1-2004 14:22 Print reply
Posts: 1842
Ik ben een faq aan het maken over het berekenen van timingen, gecorrigeerde breedte, squish etc. Beetje basis ja.

 
2fast 2stroke mbx80 tuned
LLLoonY 22-1-2004 21:00 Print reply
Posts: 382
boring = 39mm
breedte uitlaatpoort = 29mm
==> 74.36 %

dit is toch al extreem groot ?

btw het gaat om een 50cc ori honda voor mt5 (wssn wel de snelle belgische versie, want ging er al redelijk goed mee...)

vraag gata dus over breder maken uitlaatpoort of niet...

edit: ik reken nu net mijn timing uit enzo en heb volgens mij niets mis gedaan... maarughmzz ik kom een blowdown van 31 uit voor een 50 belgisch... dus als ik het goed begrijp valt er niet veel meer te tunen (voor mij als beginner)

Dit bericht is ge-edit door LLLoonY op 22-1-2004 21:48
 
- keep on shifting -
Pingu 23-1-2004 11:15 Print reply
Posts: 1842
dit is niet de gecorrigeerde breedte, die reken je uit door:
sin ((breedte poortmap x 180)/(pi x boring)) x boring. Dan zaltie trouwens nog vrij breed zijn.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
mxmaster 26-1-2004 10:58 Print reply

Posts: 736
ik heb mijn uitlaatpoort cvan mijn 50cc imi omhoog uitgeveild waarschijnlijk ben ik net iets te ver gegaan want hij zit nu op 23 vanaf bovenkant cilinder.
voor de rest heb ik nix aan de andere poorten gedaan het probleem is dat ie nu pas heel hoog in de toeren begint te trekken(wel hard dan trouwes)is hier nog wat aan te doen b.v. door een grotere carb(nu issie 12mm)of andere uitlaat (homoet onderlangs ofzo) of moet ik de voetpakking weglaten? wie kan me helpen?

hij loopt nu ongeveer 75 80 in de drie en in de 4 zaktie terug naar 60 1keer toen ik de wind in de rug had en plat erop ging liggen trok ie de 4 wel en gingie door tot 95(eigen teller he) ook is 1 van de tapeinden(leenblok)kapot deze kan dus niet vast zou het hier wat mee te maken kunnen hebben??? er zit trouwens een meteor zuiger met l veer in

 
sorry he
mxmaster 28-1-2004 20:30 Print reply

Posts: 736
niemand een idee?????
 
sorry he

Dit topic is 80337 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 11 van 52
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 50, 51, 52Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved