Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Elektronica Forum - Topic #14256 - bedrading Honda MT5
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 2043 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
MT5_Joost |
22-12-2003 11:55 |
Posts: 33 |
Hey mensen,
Ik heb een vraagje, ik rijd ook op een Honda MT 5 zonder accu en van de ene op de andere dag deed mijn verlichting het niet meer. Ik heb na lang zoeken het kabeltje bij het vliegwiel weer vastgezet en toen deed alleen het 'neutral' lichtje het. Ik weet niet of dat betekent dat ik genoeg stroom heb of niet, of dat dat los staat van elkaar  . Ik ga nu mijn MT helemaal losmaken en alles ff goed checken, frame overspuiten dus ik kan nu alles doen, iemand een idee?
(Oh ja, als ik op de bedradingsbomen kijk, dan snap ik er niets van, want er staat al dat er naar de koplamp een groen en een bruin-rood draadje loopt, terwijl ik bij de koplamp 1 groen, 1 blauw en 1 wit draadje heb lopen...wat is dit?)
Thanks, Joost
Dit bericht is ge-edit door MT5_Joost op 22-12-2003 12:09
|
|
--- |
|
Joscross |
22-12-2003 13:10 |
 Posts: 12501 |
Als je je accu er af haalt dan heb je grote kans dat je verlichting doorbrand, ik had het met me grootlicht, een andere gozer die had het ook met al ze verlichting. Ik hoorde iets van een weerstand ergens tussen zetten  Kan iemand dit nog ff uitleggen?
|
|
|
|
Honda_mbiloss [Emiel] |
22-12-2003 13:12 |
 Posts: 3697 |
Die accu zorgt ervoor dat de spanning mega veel omlaag gaat oid. Als je nu eens even de draadjes die naar je licht toe gaan opmeet met een multimeter. Dan zul je zien dat die nu denk ik rond de 30 volt zit. Koop een gewoon een accu. Hang die ertussen, en je zult zien dat die omlaag gaat.
Anders sluit je gewoon alle lampen in serie aan... werkt ook.
|
|
|
|
SavagePielk |
22-12-2003 14:58 |
 Posts: 4562 |
Je accu gebruiken je voor stabilisatie, samen met je gelijkrichter... Bij je ontsteking komt een signaal vrij dat wisselspanning is en een paar vermogenspieken heeft... je accu en gelijkrichter zorgen ervoor dat die pieken eruit gehaald worden, zodat je lampje geen opdonder krijgt en je gelijkrichter maakt van AC DC (Alternating Current -> Direct Current, wissel- naar gelijkspanning dus). Je neutraallampje heeft er niets mee te maken... Dat draadje zorgt gewoon dat de pluspool, je lampje dus, aarde maakt via je motorblok als je bak in neutraalstand staat. Voor de kleuren van die draadjes moet je gewoon even kijken of dat draadschema wel bij jou model hoort of niet... Succes!
|
|
|
|
MT5_Joost |
22-12-2003 17:05 |
Posts: 33 |
Mensen, bedankt tot nu toe, ik heb een nieuwe accu besteld. die ga ik er tussen zetten, dan probeer ik daar vanuit de hele bedrading goed te maken, maar nog een vraagje, weet iemand nou hoe het komt dat ik groen, blauw en wit bij de koplamp heb zitten, terwijl er op het bedradingsschema staat dat er een groen en een rood-bruin draadje moet zijn, terwijl ik die niet heb? Een goed bedradingsschema zou welkom zijn!
Bedankt! 
Joost
|
|
--- |
|
Joscross |
22-12-2003 17:08 |
 Posts: 12501 |
Je heb 2 verschillende draadbomen voor mt, nieuw type en oud type, die verschillen van elkaar, groen is iig aarde, 1 draad is groot licht en eentje is normaal licht
Dit bericht is ge-edit door Joscross op 22-12-2003 17:08
|
|
|
|
MT5_Joost |
22-12-2003 17:09 |
Posts: 33 |
Oke, thanks Jos, maar als ik alle bedrading wil controleren, meot ik alle goede kleuren hebben, met voorlicht zou ik er wel uitkomen, maar voor de rest niet...
dus iemand?
|
|
--- |
|
Joscross |
22-12-2003 17:16 |
 Posts: 12501 |
Ik denk dat je op zoek zal moeten gaan naar een bedradingsschema van een oude draadboom, of je haalt een nieuwe draadboom bij de brommerboer
|
|
|
|
sniker |
22-12-2003 17:58 |
Posts: 153 |
blauw is gewoon licht en wit is groot licht groen is massa.
maakt verder op t schema niet uit
als je de bruine in gedachte vervangt door wit en blauw en een schakelaartje dan klopt t weer
oh en als je geen accu hebt zal idd je licht wel doorgebrand zijn.
twee opties:
1. accu inbouwen
2.12v lampjes erin zetten (geeft meer licht ook nog eens )
Dit bericht is ge-edit door sniker op 22-12-2003 17:59
|
|
|
|
Joscross |
22-12-2003 18:00 |
 Posts: 12501 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: sniker
blauw is gewoon licht en wit is groot licht groen is massa.
maakt verder op t schema niet uit
als je de bruine in gedachte vervangt door wit en blauw en een schakelaartje dan klopt t weer
oh en als je geen accu hebt zal idd je licht wel doorgebrand zijn.
twee opties:
1. accu inbouwen
2.12v lampjes erin zetten (geeft meer licht ook nog eens )
Dit bericht is ge-edit door sniker op 22-12-2003 17:59
12 volt lampjes? explain
|
|
|
|
sniker |
22-12-2003 18:22 |
Posts: 153 |
je spanning komt meestal niet zo enorm hoog dat ook die doorbranden. had ik bv op me mb ook
de spanning was daar op zn top in toeren 14v
dus met 12v lampjes brand het niet meer door.
en hoef je geen accu te kopen.
alleen de accu is niet zo duur dus ik heb er ondertussen ook weer eentje ingezet.
accu is gewoon de meest duurzame oplossing
maar 12v lampjes werkt ook wel en je hebt zelfs meer licht meestal met 12v lampies.
|
|
|
|
Joscross |
22-12-2003 18:24 |
 Posts: 12501 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: sniker
je spanning komt meestal niet zo enorm hoog dat ook die doorbranden. had ik bv op me mb ook
de spanning was daar op zn top in toeren 14v
dus met 12v lampjes brand het niet meer door.
en hoef je geen accu te kopen.
alleen de accu is niet zo duur dus ik heb er ondertussen ook weer eentje ingezet.
accu is gewoon de meest duurzame oplossing
maar 12v lampjes werkt ook wel en je hebt zelfs meer licht meestal met 12v lampies.
En wat is de spanning als ie niet piekt dan ongeveer zonder accu? want als dat 6 volt is branden die lampjes juist zwakker
|
|
|
|
MT5_Joost |
22-12-2003 19:09 |
Posts: 33 |
Damn, kan geen bedradingsschema vinden van de mijne...grrr
|
|
--- |
|
sniker |
23-12-2003 1:04 |
Posts: 153 |
bij normaal toeren tal zo rond de 12v
ik heb geen extreme pieken gemeten dus.
maar goed das ook meer een luie oplossing zo van ik heb geen zin om der een accu in te hangen
maar t werkt wel
|
|
|
|
Joscross |
23-12-2003 1:05 |
 Posts: 12501 |
Ik zal het eens proberen
|
|
|
|
sniker |
23-12-2003 1:09 |
Posts: 153 |
let op t kan dat hij bij jouw nog hoger piekt
hangt ook af van de staat van je lichtspoel en wat er verder nog aanhangt.
maar goed op t moment zijn er 3 topics waar dit in staat
ik ken een gast die had 12v voor en 24v achter omdat ie te lui was om er een accu in te hangen :_e
|
|
|
|
Dit topic is 2043 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|