Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - bedrading Honda MT5

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 919 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #14256 - bedrading Honda MT5
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2043 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MT5_Joost 22-12-2003 11:55 Print topicpost
Posts: 33
Hey mensen,
Ik heb een vraagje, ik rijd ook op een Honda MT 5 zonder accu en van de ene op de andere dag deed mijn verlichting het niet meer. Ik heb na lang zoeken het kabeltje bij het vliegwiel weer vastgezet en toen deed alleen het 'neutral' lichtje het. Ik weet niet of dat betekent dat ik genoeg stroom heb of niet, of dat dat los staat van elkaar . Ik ga nu mijn MT helemaal losmaken en alles ff goed checken, frame overspuiten dus ik kan nu alles doen, iemand een idee?

(Oh ja, als ik op de bedradingsbomen kijk, dan snap ik er niets van, want er staat al dat er naar de koplamp een groen en een bruin-rood draadje loopt, terwijl ik bij de koplamp 1 groen, 1 blauw en 1 wit draadje heb lopen...wat is dit?)

Thanks, Joost

Dit bericht is ge-edit door MT5_Joost op 22-12-2003 12:09
 
---

Joscross 22-12-2003 13:10 Print reply

Posts: 12501
Als je je accu er af haalt dan heb je grote kans dat je verlichting doorbrand, ik had het met me grootlicht, een andere gozer die had het ook met al ze verlichting. Ik hoorde iets van een weerstand ergens tussen zetten Kan iemand dit nog ff uitleggen?
 
Honda_mbiloss [Emiel] 22-12-2003 13:12 Print reply

Posts: 3697
Die accu zorgt ervoor dat de spanning mega veel omlaag gaat oid. Als je nu eens even de draadjes die naar je licht toe gaan opmeet met een multimeter. Dan zul je zien dat die nu denk ik rond de 30 volt zit. Koop een gewoon een accu. Hang die ertussen, en je zult zien dat die omlaag gaat.

Anders sluit je gewoon alle lampen in serie aan... werkt ook.
 
SavagePielk 22-12-2003 14:58 Print reply

Posts: 4562
Je accu gebruiken je voor stabilisatie, samen met je gelijkrichter... Bij je ontsteking komt een signaal vrij dat wisselspanning is en een paar vermogenspieken heeft... je accu en gelijkrichter zorgen ervoor dat die pieken eruit gehaald worden, zodat je lampje geen opdonder krijgt en je gelijkrichter maakt van AC DC (Alternating Current -> Direct Current, wissel- naar gelijkspanning dus). Je neutraallampje heeft er niets mee te maken... Dat draadje zorgt gewoon dat de pluspool, je lampje dus, aarde maakt via je motorblok als je bak in neutraalstand staat. Voor de kleuren van die draadjes moet je gewoon even kijken of dat draadschema wel bij jou model hoort of niet... Succes!
 
MT5_Joost 22-12-2003 17:05 Print reply
Posts: 33
Mensen, bedankt tot nu toe, ik heb een nieuwe accu besteld. die ga ik er tussen zetten, dan probeer ik daar vanuit de hele bedrading goed te maken, maar nog een vraagje, weet iemand nou hoe het komt dat ik groen, blauw en wit bij de koplamp heb zitten, terwijl er op het bedradingsschema staat dat er een groen en een rood-bruin draadje moet zijn, terwijl ik die niet heb? Een goed bedradingsschema zou welkom zijn!

Bedankt!
Joost
 
---
Joscross 22-12-2003 17:08 Print reply

Posts: 12501
Je heb 2 verschillende draadbomen voor mt, nieuw type en oud type, die verschillen van elkaar, groen is iig aarde, 1 draad is groot licht en eentje is normaal licht

Dit bericht is ge-edit door Joscross op 22-12-2003 17:08
 
MT5_Joost 22-12-2003 17:09 Print reply
Posts: 33
Oke, thanks Jos, maar als ik alle bedrading wil controleren, meot ik alle goede kleuren hebben, met voorlicht zou ik er wel uitkomen, maar voor de rest niet...
dus iemand?
 
---
Joscross 22-12-2003 17:16 Print reply

Posts: 12501
Ik denk dat je op zoek zal moeten gaan naar een bedradingsschema van een oude draadboom, of je haalt een nieuwe draadboom bij de brommerboer
 
sniker 22-12-2003 17:58 Print reply
Posts: 153
blauw is gewoon licht en wit is groot licht groen is massa.
maakt verder op t schema niet uit
als je de bruine in gedachte vervangt door wit en blauw en een schakelaartje dan klopt t weer

oh en als je geen accu hebt zal idd je licht wel doorgebrand zijn.
twee opties:
1. accu inbouwen
2.12v lampjes erin zetten (geeft meer licht ook nog eens )



Dit bericht is ge-edit door sniker op 22-12-2003 17:59
 
Joscross 22-12-2003 18:00 Print reply

Posts: 12501
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: sniker

blauw is gewoon licht en wit is groot licht groen is massa.
maakt verder op t schema niet uit
als je de bruine in gedachte vervangt door wit en blauw en een schakelaartje dan klopt t weer

oh en als je geen accu hebt zal idd je licht wel doorgebrand zijn.
twee opties:
1. accu inbouwen
2.12v lampjes erin zetten (geeft meer licht ook nog eens )



Dit bericht is ge-edit door sniker op 22-12-2003 17:59

12 volt lampjes? explain
 
sniker 22-12-2003 18:22 Print reply
Posts: 153
je spanning komt meestal niet zo enorm hoog dat ook die doorbranden. had ik bv op me mb ook

de spanning was daar op zn top in toeren 14v
dus met 12v lampjes brand het niet meer door.
en hoef je geen accu te kopen.

alleen de accu is niet zo duur dus ik heb er ondertussen ook weer eentje ingezet.

accu is gewoon de meest duurzame oplossing
maar 12v lampjes werkt ook wel en je hebt zelfs meer licht meestal met 12v lampies.

 
Joscross 22-12-2003 18:24 Print reply

Posts: 12501
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: sniker

je spanning komt meestal niet zo enorm hoog dat ook die doorbranden. had ik bv op me mb ook

de spanning was daar op zn top in toeren 14v
dus met 12v lampjes brand het niet meer door.
en hoef je geen accu te kopen.

alleen de accu is niet zo duur dus ik heb er ondertussen ook weer eentje ingezet.

accu is gewoon de meest duurzame oplossing
maar 12v lampjes werkt ook wel en je hebt zelfs meer licht meestal met 12v lampies.


En wat is de spanning als ie niet piekt dan ongeveer zonder accu? want als dat 6 volt is branden die lampjes juist zwakker
 
MT5_Joost 22-12-2003 19:09 Print reply
Posts: 33
Damn, kan geen bedradingsschema vinden van de mijne...grrr
 
---
sniker 23-12-2003 1:04 Print reply
Posts: 153
bij normaal toeren tal zo rond de 12v

ik heb geen extreme pieken gemeten dus.

maar goed das ook meer een luie oplossing zo van ik heb geen zin om der een accu in te hangen
maar t werkt wel

 
Joscross 23-12-2003 1:05 Print reply

Posts: 12501
Ik zal het eens proberen
 
sniker 23-12-2003 1:09 Print reply
Posts: 153
let op t kan dat hij bij jouw nog hoger piekt
hangt ook af van de staat van je lichtspoel en wat er verder nog aanhangt.
maar goed op t moment zijn er 3 topics waar dit in staat

ik ken een gast die had 12v voor en 24v achter omdat ie te lui was om er een accu in te hangen :_e
 

Dit topic is 2043 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved