Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - turbo

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 597 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #14202 - turbo
Pagina 5 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 132679 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Neonlampje 6-11-2005 14:02 Print reply

Posts: 14825
de plannen heb ik al liggen
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 14-4-2006 23:16 Print reply

Posts: 9841
ik zit er toevallig net aan te denken...
over het probleem dat je je mengsel DOOR je cilinder heenblaast, waardoor je expansie soort van nutteloos wordt.

Bedenk me nu ineens dat ik richting 4takt ga met mijn stomme kutidee maargoed.

Stel je hebt een motortje, dan zou een soort powervalve misschien een idee zijn, in ieder geval iets waarmee je kunt regelen in hoeverre het mengsel door de uitlaatpoort verdwijnt (kortom, hoeveel er daadwerkelijk gespoeld wordt).

Een soort van powervalve zou kunnen.

Wat regelt hoever de powervalve opengaat? Martijn denkt dat een soort van sensor in de uitlaat en een drukmeter in de turbo (duh) gekoppeld aan een neuraal netwerkje oid (lees, kunstmatig intelligent lerend systeempje) en dat in zijn geheel gekoppeld aan een dyno oid voldoende lerend kan zijn om de 'powervalve' te bedienen.

Dyno is alleen niet echt handig, dus misschien iets lambdalike achtigs.

Nog mooier zou zijn om injectie toe te passen. Gewoon hugeass overdruk bouwen, en injecteren met je ass.

Bedenk n? weer dat mijn hele plan nutteloos is, omdat als je een powervalve toepast voor de inlaatslag, je genaaid bent met de uitlaatslag en je viertaktstyle een klep toepast.

onzin dus.
Waarom heb ik PF acces...
 
Too cool for school!
Neonlampje 15-4-2006 0:06 Print reply

Posts: 14825
Wil niet spammen, maar op 2stroke staat er een heel topic over...

Dat doorblazen is juist goed, als je dat combineert met injectie heb je een hele schoon mengsel in je verbrandingskamer.

Denk ook eens richting variabele weerstand in je uitlaat systeem, zat Gert van den Brink (Aquatech) ook over na te denken. (Die wilde dat eerst door een klep doen, maar plaatst nu een turbo om twee behoeftest te vervullen )
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 15-4-2006 0:26 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
Wil niet spammen, maar op 2stroke staat er een heel topic over...

Dat doorblazen is juist goed, als je dat combineert met injectie heb je een hele schoon mengsel in je verbrandingskamer.

Denk ook eens richting variabele weerstand in je uitlaat systeem, zat Gert van den Brink (Aquatech) ook over na te denken. (Die wilde dat eerst door een klep doen, maar plaatst nu een turbo om twee behoeftest te vervullen )


doorblazen lijkt me alleen leuk als je er dus geen benzine mee verliest.
lucht mag ie pompen wat ie kan...maar mengsel mag imho niet weg tenzij ze de prijzen omlaag gooien.

anyway..ik vat je punt nog niet helemaal en je moet 2stroke urllen

 
Too cool for school!
bart de scootergek 15-4-2006 18:59 Print reply

Posts: 8916
Lude, bedoel je dat systeem van RsRuud? Ik vind het apart, hij kan zijn uitlaatkanaal dichtzetten, maar hierdoor stop je de uitlaat stroom en stopt de turbo met draaien. heb je nog steeds geen turbodruk, of je moet wat martijn zegt het gecontroleerd doen, maar dan spoel je alsnog mengsel weg. al lees ik dat het volgens jou voordeel levert, efficient is het niet. ( maarja, als je toch bezig met een turbo boeit effincy niet echt :P )


Weet iemand hoe het werkt bij een sneeuwscooter? Daarbij schijnt het gewoon toegepast te worden, dus er moet een eenvoudige oplossing zijn. Of is dat ook een moeilijk en ingewikkeld systeem?
 
Honda RC-33
rsruud 18-4-2006 10:53 Print reply
Posts: 281
sneeuwscooters is met een klep dacht ik.

Ik wil een turbo van een 1 liter diesel uit een daihatsu, die grasmaaiers draaien max 4k, ik denk dat hun pulsatie nog lager dicht dan een hoogtoerig 2takt ding. Sowieso als een turbo eenmaal opgang is rem je hem denk ik niet even af naar 0 binnen 4ms oid. Ieder heeft zo zijn eigen idee erover. Gaat er toch om dat je er veel van opsteekt en lekker bezig bent, toch?
 
Neonlampje 18-4-2006 11:08 Print reply

Posts: 14825
bart: nee van Gert, dat is die kerel met die V6 buitenboordmotor met roots blower


Dit systeem bedoel ik tijn:

 
User 927 18-4-2006 11:19 Print reply

Posts: 6405
Hmm die super- & turbocharger op ??n motortje ziet er wel grappig uit. Lijkt me alleen vrij moeilijk toepassen.

Maar geod, om even terug te komen op Martijn's verhaal: Volgens mij kun je veel beter een roterende uitlaat maken, dit is een makkelijker toepasbaar systeem en volgens mij werkt het bijna net zo goed of misschien zelfs beter dan een variabele uitlaat met lambdasensoren en dergelijke. (Lijkt me namelijk erg moeilijk toepassen op een 2-t)

Maar goed, ben benieuwd wat een normale 2-t uberhaupt doet als je er een turbo op zet. Misschien heeft Lawrence nog een turbotje over om het te proberen?
 
Neonlampje 18-4-2006 11:20 Print reply

Posts: 14825
Ook met roterende inlaat heeft het geen voordelen zonder een bepaalde weerstand in je uitlaat systeem.
 
User 927 18-4-2006 11:21 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
Ook met roterende inlaat heeft het geen voordelen zonder een bepaalde weerstand in je uitlaat systeem.



Daarom staat er roterende uitlaat Lude

Theoretisch gezien hoeft je uitlaat poort met een turbo maar heel ff open te staan om de uitlaatgassen weg te blazen, kan meteen weer dicht en dan heb je een beste weerstand, geloof me
 
Neonlampje 18-4-2006 11:22 Print reply

Posts: 14825
Verkeerd gelezen

Heb ik ook nog wel een leuk plaatje:

 
User 927 18-4-2006 11:31 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
Verkeerd gelezen

Heb ik ook nog wel een leuk plaatje:
afbeelding


Oehhhhh mooie glimmertjes

Je kunt ook ff spieken bij een 2-t diesel. Die hebben vaak ook een turbo of supercharger... Maar die werken net als 4-t met kleppen.
 
brutus 18-4-2006 11:49 Print reply

Posts: 7934
ik heb hier ook een hele tijd over na lopen denken.

waar ik op uit kwam:

een 2t expansie uitlaat zorgt voor niks meer dan de onverbrande gassen terug de cilinder in persen. en zorgen dat de uitlaatgassen eruit kunnen. met 1 uitlaatklep zou je op ene 2 takt het hele princiepe van de uitlaat niet meer nodig hebben.

het volgende probleem is het eruit blazen van je keerringen. een 2t heeft carter vulling nodig. wat nou als je alleen boven de zuiger gaat werken ipv in het carter het mengsel erin laten komen.
je haald de complete wand die de krukas van de versnellingsbak van elkaar scheidt weg. zo wordt de zuiger gwn door de blok olie gesmeert en niet door de megsmering. je kan dus gewoon op euro 95 rijden met 2t.

je houd het 2t princiepe omdat je je houd aan de 2 slagen.
je hebt ook gene spoelpoorten meer nodig want je injecteerd gewoon boven je zuiger desnoods met een carb voor je turbo. je kan omdat je gene spoelpoorten meer nodig hebt rondom 6 of meer inlaat poorten maken gwn 360 grade rondom de cilinder. je kan de perfecte maat krijgen zo. ik stop ff met type ga zo verder zit in de les

to be continud
 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
User 927 18-4-2006 11:54 Print reply

Posts: 6405
Zoals ik dus al zei, naar een 2-t diesel kijken idd.

Zit je alleen met een paar "kleine" problemen.

Een 2-takt haalt zijn smering uit het mengsel. Niet alleen voor het carter, ook voor de zuiger en wand. Als je dan wilt smeren met olie uit het carter, zul je een 4-t zuiger aan moeten passen om in je cilinder te passen of zelf een zuiger maken met een olieschraap veer.

Verder zul je dus een zelf een cilinder moeten maken, want aan een bestaand cilinder heb je niets. Al die poorten die erin zitten zullen alleen maar nadelig zijn voor je flow.

Krijg je ook nog het probleem met de compressie. Die zal behoorlijk hoog oplopen, gelukkig kun je dat redelijk goed bepalen door wanneer de in- en uitlaat poort sluit, maar denk dat je toch last gaat krijgen van detoneren.
 
rsruud 18-4-2006 13:03 Print reply
Posts: 281
ik zou gewoon ALTIJD via het carter spoelen, ook met een klep in je kop. Ik dacht er eerst anders over, maar je loopt teveel te kloten anders. Dit is simpel en effectief, en bespaart je 200 smeer en koel problemen

compressie maak je natuurlijk lager als je met serieuse overdruk gaat werken.

Dit bericht is gewijzigd door rsruud op 18-4-2006 om 13:06 uur.
 

Dit topic is 132679 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 5 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved