Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - turbo

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 981 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #14202 - turbo
Pagina 4 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 132727 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Markos 8-10-2005 17:40 Print reply

Posts: 5048
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
[...]



Stofzuiger is 220v en al snel 1200watt. Knappe brommer die dat levert

mja das waar maar je hebt toch ook wel van die camping dingen? Of zijn die dan niet zo sterk
 
SLET! plaatjes hosten doe je op www.imageshack.us
jackmasterTZR 8-10-2005 17:50 Print reply

Posts: 3062
het is uit te rekenen of het lukt met dat ventielatortje op de vorige pagina...

een benzine motor heeft een gemiddelede benzine/luchtverhouding van 1:15,4. dus als je dan uitrekend hoeveel dat hij aanzuigt bij een bepaald toerental, of de blazer genoeg lucht geeft ja of nee...
 
Teunmenator 9-10-2005 13:03 Print reply

Posts: 2524
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Markos
(kheb der niet veel verstand van maar ik doe een gok)
kun je niet ipv van zo'n fan een stofzuiger motor pakken? Je hebt toch redelijk sterke zuigende stofzuigers? (of is dit eigenlijk weer hetzelfde als een bladblazer? maar dan omgekeerd)


heb je ooit een stofzuigermoter gezien? die dingen zijn echt groot en relatief zwaar.

Ik denk eigenlijk dat je best veel kans maakt met zo'n computer ventilatortje. Die je recht aan de spoelen hangt. dus wanneer je meer toeren maakt dan komt er meer stroom op en draait hij ook harder. Zo hou je altijd een overdruk. Wanneer je een constante overdruk zou hebben, heb je in het begin te veel overdruk en op het eind misschien te weinig.

Ik denk dat door overdruk de cilinder beter gevuld wordt en het niet hetzelfde blijft omdat het door de uitlaatpoort weer eruit wordt geblazen. Dit omdat het mengsel onder de zuiger doorgaat. Wanneer je in deze holte veel mengsel krijgt en de zuiger gaat omlaag. Krijg je meer vulling boven de zuiger dan wanneer je geen overdruk aan het begin creeert.
Natuurlijk zal de brommer er niet zuiniger op lopen maar daar hebben we het tenslotte ook niet over !


Dit bericht is gewijzigd door Teunmenator op 9-10-2005 om 13:05 uur.
 
jackmasterTZR 9-10-2005 13:07 Print reply

Posts: 3062
computer ventilator lukt niet...

dat ding zelf heeft amper weerstand, die krijgt never nooit geen druk opgebouwd...

kijk je kunt wel een leuk ventielatortje daar zetten, maar hij moet ook flink wat druk kunnen opbouwen anders heb je er geen reet aan... magoed wss is het nog niet eens mogelijk want heel je mengsel wordt vanuit de spoelkanalen bovende zuiger gebracht wanneer de uitlaat poort nog open staat,
dus

1 je bent je mensgel kwijt
2 je hebt nog steeds geen druk opgebouwd want die ontsnapt ook.


conclusie, uitlaat poorten zo zien te timen dat wanneer je mensgel er komt dat ie afgesloten is. en je moet een ventielator hebben die flink wat druk op kan bouwen.
 
bart de scootergek 9-10-2005 13:12 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jackmasterTZR
computer ventilator lukt niet...

dat ding zelf heeft amper weerstand, die krijgt never nooit geen druk opgebouwd...

kijk je kunt wel een leuk ventielatortje daar zetten, maar hij moet ook flink wat druk kunnen opbouwen anders heb je er geen reet aan... magoed wss is het nog niet eens mogelijk want heel je mengsel wordt vanuit de spoelkanalen bovende zuiger gebracht wanneer de uitlaat poort nog open staat,
dus

1 je bent je mensgel kwijt
2 je hebt nog steeds geen druk opgebouwd want die ontsnapt ook.


conclusie, uitlaat poorten zo zien te timen dat wanneer je mensgel er komt dat ie afgesloten is. en je moet een ventielator hebben die flink wat druk op kan bouwen.


wat jij zegt dan ga je de blowdown super erg verkleinen, is ook niet echt gunstig voor je prestaties.

misschien kun je er dan ook een andere uitlaat voor ontwerpen, die sterker pulserend is en dus het mengsel dat er meer de uitlaat in gaat terug duwt de cilinder in.

 
Honda RC-33
Teunmenator 9-10-2005 13:12 Print reply

Posts: 2524
helemaal afsluiten en openmaken is niet te doen met een 2takt. Misschien dat dit idee wat ik ooit eerder verzonnen heb wel een verbetering zou zijn bij overdruk maar dat moet opzichzelf ook al werken:

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Teunmenator
Het is een oud topic maar ik wilde er graag wat aan toevoegen ik heb namelijk het volgende idee en wil dit met een neef van me uit gaan werke. Maar waarschijnlijk wel pas over een paar maandjes. Ik ben alleen benieuwd hoe realiseerbaar het is en of je misschien afstellingsproblemen krijgt die je tegen gaan werken.

Dit had ik eigenlijk in gedachte, het idee is vrij simpel. Door de timing van je uitlaat poort te veranderen (hij gaat dus eerder dicht) Verlaag je je blowdown. Een lagere blowdown betekend eigenlijk dat je powerband lager ligt. Op deze manier kun je een vrij hoge blowdown nemen (ik denk dan aan een blowdown van 43 ofzo). Dit plaatje schuift via 2 groeven in je uitlaat poort dicht zo dicht mogelijk naar de opening van het begin van je uitlaat poort. Nu is je blowdown dus lager. (hangt natuurlijk van de dikte af maar als je indenkt hoeveel 2mm ophogen van de poort al scheelt Dan zou je een plaatje kunnen nemen van 3 zodat hij in het begin lager iets lager is en daarna hoger). Als je meer toeren gaat maken het liefst als je zeg maar op "3/4 van je powerband zit", moet het plaatje omhoog geschoven worden. Dit kan denk ik niet doormiddel van een gesplitste gaskabel omdat als je dan volgas geeft (in lage toeren) schuift het plaatje al naar boven.

afbeelding

Ik denk dat het het beste zou zijn het zo te maken dat je 2 standen hebt. Dicht of open. (geleidelijk zal niet realiseerbaar zijn en het is dan meer een belemmering van de doorstroming van je uitlaatgassen dan dat het de timing verandert als hij maar een klein stukje opschuift). Je zou dan een dun kabeltje aan het plaatje zelf moeten maken. En een motertje eraan maken die zeg maar een kabel een stukje in kan trekken ofniet (dat is dus het probleem kweet niet of dat bestaat). Je zou het motertje dan kunnen activeren door de stroom die recht van je spoelen als indicator te gebruiken. Je laat het motertje dan intrekken als de stroom boven een bepaald voltage komt. en onder een bepaald voltage moet hij het kabeltje weer ruimte geven.

Op deze manier denk ik dat je je powerband dus kunt verbreden zonder hem zwakker te maken, alsof je dus 2 keer een powerband achter elkaar krijgt. Nou zit je dan natuurlijk met de uitlaat die specefiek gericht is op een bepaald toerengebied. maar als je deze zeg maar hebt liggen bij de powerband zonder het plaatje. dan denk ik dat hij gewoon een stuk beter door kan trekken bij de lage toeren met dit plaatje.
Als je dan ook nog es zou kunnen maken dat de uitlaat varieert dan zou het natuurlijk helemaal mooi zijn.

Op het rechtse plaatje zie je dat het plaatje wat de uitlaat poort inschuift omhoog kan schuiven zodat het niet meer in de weg zit. In de ruimte waar het in omhoog kan schuiven kun je bijvoorbeeld 3 veren naast elkaar zetten die het plaatje naar beneden duwen. en dan 1 (of misschien zelfs 2) kabel(S). die waarmee je het plaatje omhoog kunt trekken.

Dit bericht is ge-edit door Teunmenator op 25-12-2004 23:56



Dit bericht is gewijzigd door Teunmenator op 9-10-2005 om 13:13 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Nick op 9-10-2005 om 14:50 uur.
 
jackmasterTZR 9-10-2005 13:12 Print reply

Posts: 3062
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]


wat jij zegt dan ga je de blowdown super erg verkleinen, is ook niet echt gunstig voor je prestaties.

misschien kun je er dan ook een andere uitlaat voor ontwerpen, die sterker pulserend is en dus het mengsel dat er meer de uitlaat in gaat terug duwt de cilinder in.





dat zou eventueel ook nog kunnen, maar denk je dat je dan echt flink wat druk op kunt bouwen??
 
bart de scootergek 9-10-2005 13:14 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Teunmenator
helemaal afsluiten en openmaken is niet te doen met een 2takt. Misschien dat dit idee wat ik ooit eerder verzonnen heb wel een verbetering zou zijn bij overdruk maar dat moet opzichzelf ook al werken:

[...]



Dit bericht is gewijzigd door Teunmenator op 9-10-2005 om 13:13 uur.



uuhm dat wat jij beschrijft bestaat gewoon hoor? pak de eerste de beste 125 of 250 crossmotor die je nu ziet en er zit een powervalve op.
 
Honda RC-33
Teunmenator 9-10-2005 13:15 Print reply

Posts: 2524
Ik heb het zelf iig nooit bij een 2takt gezien. maar ik ben ook niet echt thuis in dingen boven de 110cc zeg maar
 
jackmasterTZR 9-10-2005 13:15 Print reply

Posts: 3062
roterende uitlaat idee maken??

dat zou theoretisch kunnen volgens mij... als je uitlaat maar ff dicht is dan ist goed.

Dit bericht is gewijzigd door jackmasterTZR op 9-10-2005 om 13:17 uur.
 
bart de scootergek 9-10-2005 13:16 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Teunmenator
Ik heb het zelf iig nooit bij een 2takt gezien. maar ik ben ook niet echt thuis in dingen boven de 110cc zeg maar



sja het systeem komt al uit de jaren 90, toen reden de eerste 125 crossmotors er al mee. tegenwoordig heeft een rs250 ze ook en zijn er allemaal verschillende systemen.

maar t gaat nu niet over powervalve's maar over turbo's.
 
Honda RC-33
Teunmenator 9-10-2005 13:18 Print reply

Posts: 2524
das idd wel heel heftig ja, maar ook erg gecompliceerd. Het moet sterk zijn, stabiel en erg nauw getimed. Dat kun je zelf eigenlijk niet maken tenzij je het ergens anders vanaf kunt halen?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]



sja het systeem komt al uit de jaren 90, toen reden de eerste 125 crossmotors er al mee. tegenwoordig heeft een rs250 ze ook en zijn er allemaal verschillende systemen.

maar t gaat nu niet over powervalve's maar over turbo's.


edit: maar de conclusie was getrokken dat een overdruk-turbo niet zou werken omdat je dan het overgrote deel wegblaast door de uitlaatpoort. Dus wil je het verderr nog hebben over een turbo dan zul dat probleem dus eerst op moeten zien te lossen

Dit bericht is gewijzigd door Teunmenator op 9-10-2005 om 13:20 uur.
 
bart de scootergek 9-10-2005 15:50 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Teunmenator
das idd wel heel heftig ja, maar ook erg gecompliceerd. Het moet sterk zijn, stabiel en erg nauw getimed. Dat kun je zelf eigenlijk niet maken tenzij je het ergens anders vanaf kunt halen?

[...]


edit: maar de conclusie was getrokken dat een overdruk-turbo niet zou werken omdat je dan het overgrote deel wegblaast door de uitlaatpoort. Dus wil je het verderr nog hebben over een turbo dan zul dat probleem dus eerst op moeten zien te lossen

Dit bericht is gewijzigd door Teunmenator op 9-10-2005 om 13:20 uur.



wat ik zei, ontwerp een expansie die dat overgrote deel weer terug de cilinder in duwt, probleem opgelost. maar of het te berekenen is, dat is een ander verhaal.

niet te snel concluderen dat iets niet lukt, er is bijna altijd wel een oplossing te vinden, als je maar creatief blijft denken.
 
Honda RC-33
Neonlampje 10-10-2005 10:19 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Teunmenator
das idd wel heel heftig ja, maar ook erg gecompliceerd. Het moet sterk zijn, stabiel en erg nauw getimed. Dat kun je zelf eigenlijk niet maken tenzij je het ergens anders vanaf kunt halen?

[...]


edit: maar de conclusie was getrokken dat een overdruk-turbo niet zou werken omdat je dan het overgrote deel wegblaast door de uitlaatpoort. Dus wil je het verderr nog hebben over een turbo dan zul dat probleem dus eerst op moeten zien te lossen

Dit bericht is gewijzigd door Teunmenator op 9-10-2005 om 13:20 uur.

Maar het wegblazen van mengsel is nu ook de manier waarop het gaat Bovendien ben je dan wel mooi van je uitlaatgassen af
Het nadeel is, wil je een hogere druk opbouwen.. zul je moeten blijven blowen tot nadat je uitlaatpoort dicht is...
 
jackmasterTZR 10-10-2005 11:37 Print reply

Posts: 3062
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
[...]

Maar het wegblazen van mengsel is nu ook de manier waarop het gaat Bovendien ben je dan wel mooi van je uitlaatgassen af
Het nadeel is, wil je een hogere druk opbouwen.. zul je moeten blijven blowen tot nadat je uitlaatpoort dicht is...



niet toevallig een leuk projectje voor jou, roterende uitlaat ontwerpen en turbo erop
 

Dit topic is 132727 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 4 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved