Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - turbo

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 782 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #14202 - turbo
Pagina 3 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 132723 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Neonlampje 14-4-2004 13:26 Print reply

Posts: 14825
Moet dat als turo gaan werken?
mag hij aardig wat toeren gaan maken
 
Martijn 16-4-2004 2:19 Print reply
Posts: 10000
mss gewoon als aanzuighulp...dat de motor minder energie nodig heeft om de boel aan te zuigen...

maarja..vlgs mij kost het meer om die lucht te pompen dan dat je er vermogenswinst mee krijgt.

in theorie zou je wel een betere cilindervulling (wat o.a. de bedoeling is van turbo) krijgen als je de aanzuigweerstand vermindert.

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Lawrence 17-4-2004 9:57 Print reply

Posts: 663
nja, turbo wordt pas echt zinvol als je met volumetrische rendementen van over de 100% gaat werken, iets wat je zonder turbo of compressor bijna niet lukt.

tis theoretisch wel mogelijk om zonder compressor een volumetrisch rendement te halen van over de 100%, hierbij moet dan gebruik gemaakt worden van de pulsen die ontstaan in de inlaat door het openen / sluiten van de inlaat.
Je zit dan alleen met een nogal lang inlaat traject..

btw, bovenstaande (+100%)lukt je alleen als je zonder gebruik te maken van de inlaatpulsen al een heel eind in de goede richting zit


maar ik was dus gekapt met die waaier op me vliegwiel. ongeacht de luchtopbrengst zou het problemen geven met de carburatie, het moest nog afgedicht worden, en me brommer klonk als een AC skoeter.


 
Lawrence 16-3-2005 13:02 Print reply

Posts: 663
had op scooterforum een stukkie getypt in een topic over turbos, vond t wel zo sociaal om t hier ook te posten :P





tsja drukvulling..
los genomen wat je gebruikt om de inlaatlucht te comprimeren zijn er een paar problemen die je tegen kan komen, of die iig vaak genoemd worden
-carb afstelling
-membraan zou problemen geven
-mengsel onder druk zou voor sluiten van uitlaatpoort uit uitlaat verdwijnen
-te hoge compressie
-pompverliezen

* De carburateur kan een verkeerd mengsel afgeven bij een hogere inlaatdruk dan de atmosferische. De drukverhouding in de venturie ten opzichte van die in de vlotterkamer klopt niet meer. De vlotterkamer kan niet zomaar onder dezelfde druk worden gezet als de inlaatlucht, deze zou via de overloop weglopen, en zo voor een lagere druk zorgen in de vlotterkamer.
Dit probleem van verkeerd mengsel door dit drukverschil is een heel eind op te lossen door de complete carburateur ook onder druk te zetten. Dit principe is wel vaker te zien op verschillende auto?s (ff googelen op carb enclosure)

Of en hoe de carburateur perfect af te stellen is weet ik niet, maar je kan iig een eind in de richting komen


* Het membraan zou ook roet in het eten gooien als een 2takt geblazen wordt gemaakt. Ben ik het niet mee eens. Immers, een membraan werkt door drukverschillen aan beide zijdes. Pas je drukvulling toe, dan gaat de hele motor op een hogere druk werken.
Het maakt dus niet uit of je in de inlaat 0 bar overdruk en in je carter 1 bar overdruk hebt, of in je inlaat 1 bar overdruk, en in je carter 2 bar.
Je membraan blijft niet open staan. Stel dat dit wel zou gebeuren.. mooi meegenomen, stroomt er extra mengsel je carter in :P

* Natuurlijk gebeurt bij een geblazen 2t hetzelfde als bij een atmosferische 2t, je mengsel verdwijnt gedeeltelijk de uitlaatpoort in. De oplossing hiervan bij een normale 2t is natuurlijk een van de functies die een goede uitlaat vervuld, een op het juiste moment leveren van een positieve puls aan de uitlaatpoort.

Een snelle 2takt motor is gemaakt om snel te kunnen 'ademen'. Snelle cilinders zijn daarom zo gemaakt om bij lage drukverschillen snel een zo groot mogelijke volumestroom te kunnen krijgen. Hoe hoger het werktoerental, hoe sneller er 'geademd' moet worden, hoe groter de poorten.

Ditzelfde is ook te zien in 4takt motoren. De inlaatkleppen zijn vaak groter dan de uitlaatkleppen. Waarom? Omdat er bij de inlaatslag een maximaal drukverschil zou kunnen zijn van gedeeltelijk vacu?m(in cilinder) tot atmosferische druk (in de inlaat), terwijl bij de uitlaat dit drukverschil veel groter kan zijn, er heerst nog een druk in de cilinder als gevolg van de verbrande gassen, en deze worden vervolgens tijdens de uitlaatslag ook nog eens de cilinder uitgeperst.

Een geblazen 2t heeft zou hierdoor een lagere uitlaatpoorttiming nodig hebben dan een ongeblazen 2t. Je hebt een hogere einddruk (de druk in de cil na de verbranding net voordat de uitlaatpoort opent) dan normaal, waardoor de cil relatief sneller leeg zal stromen. Een kleiner poortoppervlak voldoet dus.
Door de kleinere uitlaatpoort zal je sowieso minder mengsel in de uitlaat verliezen.
Wat het toepassen van drukvulling heeft op de benodigde spoelpoorttimingen en blowdown periode weet ik zo ook niet, dat moet nog uitgezocht worden.

De uitlaat zelf zal zonder verdere aanpassing ook onder hogere druk gaan werken, immers je hebt een tailpipe die is afgestemd op de volumestroom die er doorheen moet en de druk die in de uitlaat moet achterblijven voor de pulswerking.
Ga je de volumestroom plotseling verhogen, door drukvulling, dan zal de tailpipe relatief meer weerstand geven, resulterend in een uitlaat die onder een hogere druk werkt. In hoeverre de pulswerking hierdoor be?nvloed wordt weet k nog niet.
Een ideale uitlaat geeft door een sterkere(door drukvulling) beginpuls (openen van uitlaatpoort) en sterkere pulswerking, zowel voor de positieve al negatieve pulsen. Als de uitlaat onder hogere druk gaat werken wordt het drukverschil waardoor de pulsen goed werken niet hoger. Theoretisch, als de temperatuur in de pijp hetzelfde zou blijven (NOT) blijft de werking ongeveer gelijk, alleen zal de negatieve(zuig) puls bij zeer sterke drukvulling best wel eens boven de atmosferische druk uit kunnen komen. Echt een probleem zou dit niet zijn, immers is de inlaatdruk hoger, maar wenselijk is het niet.

Een uitlaat voor drukvulling hoeft dus niet zo hard aan een cilinder te zuigen, Een belangrijke functie van de huidige snelle pijpen. Een uitlaat voor een geblazen 2t hoeft dus voor het grootste deel alleen snel de uitlaatgassen af te voeren (door drukverschil, of misschien een vrij korte diffuser die bijna direct een negatieve puls terug naar de cilinder stuurt om alleen de uitlaatgassen weg te zuigen), en vooral een zo sterk mogelijke positieve puls te leveren, om verspilling van vers mengsel zoveel mogelijk tegen te gaan.

* Dan blijft er nog het verhaal over van een te hoge compressie door drukvulling. Dit is natuurlijk op te lossen door OF de compressieverhouding te verlagen tot onder detonatie niveau, OF klopvastere brandstoffen te gebruiken.



Snelle 2takten zijn gewoon volledig ontwikkeld om op atmosferische druk te werken. Ze zouden met gemak op drukvulling kunnen lopen, maar dan moeten ze hier 'opnieuw' voor ontwikkeld worden. Een net zo hoog 'tunings niveau' als normale 2takten zal nooit gehaald worden, omdat geen echte toepassing voor is dan bijna alleen hobby, in tegenstelling tot de racerij. Verder is een snelle 2takt zonder drukvulling al moeilijk heel te houden, laat staan met, als de interne temperaturen en drukken nog hoger worden.


Ik ga binnenkort het een en ander met drukvulling experimenteren, ben zelf erg benieuwd naar de resultaten.

 
Joscross 10-9-2005 19:19 Print reply

Posts: 12501
*Kick

Wat interessants gevonden:
http://videos.street...6D-9CFD-A1AD23CA9564

Een Civic opvoeren door middel van een bladblazer. Ding gaat van 138 naar 148 pk.

Nou zette me dit dus aan het denken, kan dit ook op een brommer?

In plaats van een turbo op een brommer te installeren, een soorte van supercharger. Zijn na mijn mening toch wat voordelen aan verbonden:

- De drukvulling is constant, je hebt dus geen variabele afstelling nodig, daar haal je een huge probleem mee weg lijkt mij.
- In tegenstelling tot een echte turbo is dit relatief makkelijk te realiseren. Het enige wat je nodig hebt is, een bladblazer.
- Je maakt gebruik van een externe energiebron, je hoeft dus geen energie te ontrekken uit de uitlaat wat ten koste gaat van het expansieprincipe.

Het feit dat je een tweede complete ontbrandingsmotor nodig hebt moet maar even achterwege gelaten worden, het gaat immers om onderzoek

Wat is jullie mening hierover?

Dit bericht is gewijzigd door Joscross op 10-9-2005 om 19:21 uur.
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 7-10-2005 22:35 Print reply

Posts: 17929
vandaag op school weer wat vaags geleerd

ten eerste heeft turbo weinig zin op een 2takt omdat je je mengsel door de uitlaatpoort weer wegblaast!!


nou blijkt dat puch ooit motoren gebouwd heeft met 2 zuigers in 1 cilinder!!

zoek op google maar eens naar y shaped connecting rod, is echt heel vernuftig systeem!
 
User 927 7-10-2005 22:42 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TSX freak
vandaag op school weer wat vaags geleerd

ten eerste heeft turbo weinig zin op een 2takt omdat je je mengsel door de uitlaatpoort weer wegblaast!!


... bla bla


Lees de post van Lawrence hierboven; Iedere 2t verspilt mengsel door de uitlaat poort, dat mengsel komt door de werking van de uitlaat weer terug.



 
jackmasterTZR 8-10-2005 0:17 Print reply

Posts: 3062
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joscross
*Kick

Wat interessants gevonden:
http://videos.street...6D-9CFD-A1AD23CA9564

Een Civic opvoeren door middel van een bladblazer. Ding gaat van 138 naar 148 pk.

Nou zette me dit dus aan het denken, kan dit ook op een brommer?

In plaats van een turbo op een brommer te installeren, een soorte van supercharger. Zijn na mijn mening toch wat voordelen aan verbonden:

- De drukvulling is constant, je hebt dus geen variabele afstelling nodig, daar haal je een huge probleem mee weg lijkt mij.
- In tegenstelling tot een echte turbo is dit relatief makkelijk te realiseren. Het enige wat je nodig hebt is, een bladblazer.
- Je maakt gebruik van een externe energiebron, je hoeft dus geen energie te ontrekken uit de uitlaat wat ten koste gaat van het expansieprincipe.

Het feit dat je een tweede complete ontbrandingsmotor nodig hebt moet maar even achterwege gelaten worden, het gaat immers om onderzoek

Wat is jullie mening hierover?

Dit bericht is gewijzigd door Joscross op 10-9-2005 om 19:21 uur.



supercharger is een turbo alleen dan is het een andere naam, netzoals dat ze het in duitsland een compressor noemen...
 
User 927 8-10-2005 2:23 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jackmasterTZR
[...]



supercharger is een turbo alleen dan is het een andere naam, netzoals dat ze het in duitsland een compressor noemen...


Supercharger is GEEN turbo

Supercharger word aangedreven door het blok (Bijvoorbeeld door een extra aandrijving van de krukas) en een turbo word altijd aangedreven door de uitlaatgassen. Er is zeker een groot verschil tussen die 2!
 
Joscross 8-10-2005 2:26 Print reply

Posts: 12501
Goed.. Dit is het pro forum.
Gaan we discusseren over wat een supercharger is, of heeft iemand nog nuttige opmerkingen over mijn post?
 
User 927 8-10-2005 2:30 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joscross
Goed.. Dit is het pro forum.
Gaan we discusseren over wat een supercharger is, of heeft iemand nog nuttige opmerkingen over mijn post?



Sorry, ik corrigeer alleen wat mensen.

Ik heb eens met lude lopen discussieren over een electrische ventilator achter de luchtinlaat, dat ding leverde geloof ik 4m3 lucht per minuut. Als je die lucht een beetje geleid (denk hierbij aan een honingraat structuur oid voor je carb, tegen de wervelingen) kun je een leuke overdruk halen, gewoon op 12v

Of het werkt is niet zeker, heb het nooit getest. Maar als dat werkt, werkt een bladblazer ook. Alleen die dingen leveren echt GROF veel lucht, dus denk dat dat teveel word.

Edit: Plus dat je zit met het feit dat een ventilator een constante luchtstroom levert, en dus niet vant toerental afhankelijk is. Of dat goed is, weet ik niet. Kan wat problemen geven bij lage toeren denk ik. Maar aangezien je ook een gasschuif hebt zal het ook mee kunnen vallen. Zou je moeten testen. Die ventilator was 25 euro bij conrad.nl geloof ik

Dit bericht is gewijzigd door Razadull AKA Roald op 8-10-2005 om 2:33 uur.
 
Joscross 8-10-2005 2:35 Print reply

Posts: 12501
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
[...]



Sorry, ik corrigeer alleen wat mensen.

Ik heb eens met lude lopen discussieren over een electrische ventilator achter de luchtinlaat, dat ding leverde geloof ik 4m3 lucht per minuut. Als je die lucht een beetje geleid (denk hierbij aan een honingraat structuur oid voor je carb, tegen de wervelingen) kun je een leuke overdruk halen, gewoon op 12v

Of het werkt is niet zeker, heb het nooit getest. Maar als dat werkt, werkt een bladblazer ook. Alleen die dingen leveren echt GROF veel lucht, dus denk dat dat teveel word.

Doelde meer op jackmasterTZR hoor, jij corrigeerde hem idd goed

Kracht van een bladblazer kan je natuurlijk verminderen. Maar het zou natuurlijk leuk zijn als je de uitlaat en cilinder hier op kan aanpassen.

En een electrische fan, zou theoretisch ook moeten werken ja. Ik heb echter geen idee hoeveel electrisch vermogen een electrische ventilator trekt.

Dit bericht is gewijzigd door Joscross op 8-10-2005 om 2:39 uur.
 
User 927 8-10-2005 2:40 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joscross
[...]

Doelde meer op jackmasterTZR hoor, jij corrigeerde hem idd goed

Kracht van een bladblazer kan je natuurlijk verminderen. Maar het zou natuurlijk leuk zijn als je de uitlaat hier op kan aanpassen.

En een electrische fan, zou theoretisch ook moeten werken ja. Ik heb echter geen idee hoeveel electrisch vermogen een electrische ventilator trekt.



Ok

Antwoord op je vraag:

Quote:

Deze radiaalventilator, met een voedingsspanning van 12 V, is geschikt voor caravans en schepen. In verbinding met een passend netdeel staat ook de stationaire inzet niets meer in de weg. Zo variabel als de mogelijkheid van plaatsen, zijn ook de gebruiksmogelijkheden. Of u nu moet lucht- of ontluchten, warm lopende motoren of onderdelen moet koelen. De hoge uitblaascapaciteit maakt veel mogelijk.
Technische spec.: Aansluitspanning 12 V= ? Stroomverbruik 3,25 A ? Toerental 3300 omw./min. ? Groottevan de luchtinlaat en luchtuitlaat 75 mm ? Geluidsniveau 73 dB(A) ? Luchtverplaatsing 4 m3/min. ? Gewicht0,7 kg ? Materiaal: kunststof.

[img]images/1128862315.jpg[/img]

RADIAALVENTILATOR 12V
Bestnr.: 570095 - 89

Prijs vanaf 23,95 EUR



Van conrad.nl gehaald. Ding heeft een aansluiting van 7.5cm, niet al te groot dus en levert goed veel lucht, trekt 3.25a, denk dat een brommer dat wel kan leveren

Past ook mooi achter de luchtinlaat omdat ie in de breedte gaat, niet in de lengte

Edit: Kwoot werkt niet goed :S
Edit (nick): nu wel

Dit bericht is gewijzigd door Nick op 9-10-2005 om 14:52 uur.
 
Markos 8-10-2005 3:50 Print reply

Posts: 5048
(kheb der niet veel verstand van maar ik doe een gok)
kun je niet ipv van zo'n fan een stofzuiger motor pakken? Je hebt toch redelijk sterke zuigende stofzuigers? (of is dit eigenlijk weer hetzelfde als een bladblazer? maar dan omgekeerd)
 
SLET! plaatjes hosten doe je op www.imageshack.us
User 927 8-10-2005 13:55 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Markos
(kheb der niet veel verstand van maar ik doe een gok)
kun je niet ipv van zo'n fan een stofzuiger motor pakken? Je hebt toch redelijk sterke zuigende stofzuigers? (of is dit eigenlijk weer hetzelfde als een bladblazer? maar dan omgekeerd)



Stofzuiger is 220v en al snel 1200watt. Knappe brommer die dat levert
 

Dit topic is 132723 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved