Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Zoetahmeerdah [Marcel]
[...]
inderdaad, was laatst ook weer zo iemand..die 250pk ging trekken uit zijn c20xe (2.0 16v ongeblazen. met het orginele injectiesysteem 
ik ga met dat soort mensen niet eens in discussie.
je mag in je handen klappen als je boven de 220pk komt met trottlebody's@dta met vrij scherpe nokkenassen en gereviseerd onderblok.
uiteraard afgesteld op een vermogensbank.
dan ben je trouwens al FLINK wat duizenden euros verder.
ik heb het dan over vermogen aan de wielen..
Dit bericht is ge-edit door Zoetahmeerdah [Marcel] op 7-6-2004 12:43
Ik kwam dit bericht toevallig tegen en zal dus aangezien deze categorie motoren en ombouwen tot mijn dagelijks werkgebied behoren even mijn visie en mening hierop geven...
De C20LET en de nieuwere Z20LET zijn inderdaad super motoren zeker gezien je er met weinig moeite en niet al te veel kosten...een behoorlijk vermogen uit kan halen...qua pk's wil ik liever niet spreken...dat zegt me namelijk ook niet zoveel...Het voornaamste is dat de carrosserie/motor/rijder combinatie op mekaar is afgesteld....
Die Combo zal dus met enige wijzigingen in de chipdata, goede intercooler en een relatief goed blok met F28 6bak zeker de 250 halen...daar twijfel ik niet aan....
Met een standaard c20let haalt hij het dus absoluut niet!!!
Nu krijg je alleen de vraag...is het verantwoord om die snelheid in een combo te rijden....daar zeg ik dus op...Absoluut NOT...
Bij zulk soort voertuigen moet je niet harder gaan als 200km/u Immers je zit niet alleen op de weg en er zijn ook mensen die zulke snelheden niet (meer) kunnen inschatten...zeker de oudere generatie zal daar moeite mee hebben....
Kan je je dus voorstellen als je met zo'n transportkist met 250 aangeblazen komt

en plots voor je wisselt een "opa" van rijstrook....

Nou dan wil ik het niet meemaken waar die Combo eindigd.....
Ik zou er dus best voor zijn om zulke wagens te begrenzen op topsnelheid.....en dat ondanks ik zelf dat soort wagens opbouw h?!!!
Dit soort wagens zijn wel uitermate geschikt om te sprinten mits natuurlijk gebruik gemaakt wordt van een goed (bijv. Quaiffe) Sperdifferentieel.
En dan nog even iets ivm. de atmosferische c20xe motor dus non turbo....
Voor hier dus goed vermogen uit te halen moet je erg diep in de buidel gaan tasten...
Want met alleen Trottlebody's en een chippie ben je er nog lang niet....
Om boven de 200pk uit te komen, moet je gaan denken aan andere zuigers, grotere kleppen, nokkenassen, oliepomptandwielen, Gasklephuizen, drijfstangen, lagers, etc. etc.
Waarbij ??n punt sowieso in acht genomen moet worden...alles moet 100% in balans zijn en uitgewogen....anders is het vermogen maar van korte duur...
Verhalen van ff ander chippie erin en je hebt er 20pk bij zijn dus volkomen uit de lucht gegrepen....qua gevoel mag het dan misschien best zo zijn dat de motor dat vermogen erbij heeft gekregen...maar rij maar eens in een wagen die echt een vermogensplus van 'n 10% heeft gekregen...dat merk je het verschil pas goed...
Over het algemeen gaan de meeste er dan ook voor om over te stappen op een turbo motor, omdat daar dus eenvoudiger vermogen uit te halen is voor veel minder geld...
Vaak zijn door en door getunde atmosferische c20xe motoren dan ook te vinden in echte liefhebbersauto's zoals de Caterham...aan zo'n motoren hangt namelijk een prijskaartje waar je doorgaans een mooie middenklasser voor kan aanschaffen....
Mvg. F. Janssen
http://users.skynet.be/f.janssen
Dit bericht is ge-edit door F. Janssen op 26-7-2004 7:54