Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - demperweerstand

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 83 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #12754 - demperweerstand
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 57516 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Daan Da Man 13-10-2003 17:36 Print topicpost
Posts: 2064
oke maar ff in pro omdat je anders van die antwoorden van drukopbouwen enzo krijgt...
en na aanleiding van het dubbele dempers topic.

we weten immers allemaal dat het niets met druk te maken heeft maar met geluidsgolven...

toch?

maargoed. ik wil straks op mijn rs een seatpipe gaan maken... misschien wel een dubbele.

ik zat er over na te denken of dat nu iets gaat uitmaken ivm prestaties.

zou een uitlaat (de brommer) beter (best) presteren;

-zonder stinger,
-met stinger,
-met stinger+demper,
-met lange stinger zonder demper
-of met lange stinger en 1 (of 2) dempers.

vanuitgaand dat de dempers geen weerstand geven aan de stroom (grote doorlaat)
graag geen reacties dus over tegendruk en alles met uitleg. ik weet immers al dat het niets met tegendruk te maken heeft (zou mooi zijn. stop je je vinger in je uitlaat moet je harder kunnen bij wijze van spreken)
 

Erik_N 13-10-2003 18:46 Print reply

Posts: 5360
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Daan Da Man
-zonder stinger,
-met stinger,
-met stinger+demper,
-met lange stinger zonder demper
-of met lange stinger en 1 (of 2) dempers.

vanuitgaand dat de dempers geen weerstand geven aan de stroom (grote doorlaat)
graag geen reacties dus over tegendruk en alles met uitleg. ik weet immers al dat het niets met tegendruk te maken heeft (zou mooi zijn. stop je je vinger in je uitlaat moet je harder kunnen bij wijze van spreken)


Ben wel n00b op dit gebied, maar weet wel dat tegendruk heel wat anders is als weerstand.

En wat is de defenitie van een lange stinger? Een t? lange stinger? Als jij een uitlaat hebt, dan is die op een bepaalde manier berekent, ik kan niet geloven dat het dan beter is, om je stinger van 30cm max met een meter te verlengen. Dan neemt de weerstand dus onwijs toe, en een bepaalde weerstand zal die ook wel weer nodig hebben zodat niet direct alle benzine je uitlaat uit gezogen of gedrukt wordt. Heb toen es van Joost hoofdstuk van blair gehad over uitlaten, das echt superinterresant om te lezen, vooral als je dit van plan bent.
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
Hans F 13-10-2003 18:51 Print reply
Posts: 4326
zal ik jouw eens wat vertellen?
Het heeft wel met drukopbouw (oftewel weerstand) te maken.

verder: testen, stinger hoort erop, verder doet een demper meer dan geluid dempen (soms ook positieve dingen).

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Daan Da Man

oke maar ff in pro omdat je anders van die antwoorden van drukopbouwen enzo krijgt...
en na aanleiding van het dubbele dempers topic.



??? en jij beslist daarom even dat dit in het pro forum moet?

Dit bericht is ge-edit door Hans F op 13-10-2003 18:52
 
Daan Da Man 13-10-2003 18:51 Print reply
Posts: 2064
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Erik_N

[...]


maar weet wel dat tegendruk heel wat anders is als weerstand.

En wat is de defenitie van een lange stinger?


ik bedoel ook niet dat van de weerstand als tegendruk ofzo... en het heeft voor de rest ook niets met bepaalde drukken te maken maar met schokgolven (geluid)
ik bedoel ermee dat er niet zo een idiote weerstand is als met bijv bosdempertjes (gaatje van krap een cm)

en een te lange stinger is een stinger die langer is als hij met de uitlaat mee kwam...

waarschijnlijk wordt ie ongeveer 60 cm langer.....
 
Hans F 13-10-2003 18:53 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Daan Da Man


en een te lange stinger is een stinger die langer is als hij met de uitlaat mee kwam...

waarschijnlijk wordt ie ongeveer 60 cm langer.....


daardoor stijgt de temp in het expansie gedeelte, of dat positief of negatief is, kan je zelf wel beredeneren.
 
mikey 13-10-2003 18:56 Print reply
Posts: 2392
stinger helemaal afslijpen en een dikkere buis terug lassen? dat zou toch de verhouding beetje zelfde moeten houden niet?
 
* Mental Militia * SuPeRmOtArD's Rule * fairings are for homosexuals *
Daan Da Man 13-10-2003 19:05 Print reply
Posts: 2064
da was ik zowiezo al van plan lijkt meer motor dan

Maar laten we daar nie op ingaan... da wordt een beetje TE veel van het goeie...

Ik merk wel dat mijn gsm zonder stinger (helemaal ori ontgrensd) een hogere top heeft... maar iets minder koppel......
 
Erik_N 13-10-2003 19:08 Print reply

Posts: 5360
Dan kun je daar dus waarschijnlijk uit opmaken voor welk toerengebied ze die uitlaat optimaal hebben gemaakt lijkt mij?

Als hun dat ding ontwerpen om ze optimale vermogen te leveren bij 8000 rpm, verplaats je die door de stinger te verkorten schijnbaar iets omhoog. Maar of het optimaal is?

Feit blijft, dat ding zit er niet voor niks.
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
Neonlampje 13-10-2003 19:17 Print reply
Posts: 14825
stinger is belangrijk, net zoals alles aan je hele uitlaat systeem..

Een demper levert geen tegendruk, maar weerstand, een goede demper weet dit binnen de perken te houden, en toch het geluid zo veel mogelijk te reduceren...

Wat het probleem is bij dubbele dempers, daar heb je een vertakking... ga zelf maar na watvoor effect dat zal hebben op die weerstand, en daardoor op de uitlaat temp

mikey: een dikkere diameter heeft idd veel invloed, ik zou t alleen niet doen omdat je dan grootendeels je mengsel naar buiten spuugt ipv laten reflecteren... wordt de effectiviteit van de uitlaat nogal minder van. Maar een te kleine diameter, dan kan ie t juist niet meer kwijt
 
Blorn 13-10-2003 19:28 Print reply
Posts: 13825
Had je er al bij nagedacht dat je 2 90 graden bochten moet maken?

Hele seatpipe gedoe is allemaal negatief voor je prestaties, vragen beantwoord?
 
Pingu 13-10-2003 19:36 Print reply
Posts: 1842
stinger is tail toch? maak ik iig op uit lude's reply.
Ik heb zelf op tecno hele positieve ervaringen met het verlengen ervan. Feit is wel dat er daarop nauwelijks een tail/stinger aanwezig is..
En zoals lude zegt, dikkere stinger is ook niets. Ik zou het maar zo laten, of het prestatie verlies accepteren.
Je zou misschien ook een normale stinger, met daarover een dikkere buis kunnen maken, maar ik denk dat dat slechte invloed heeft, omdat het dan in feite een conus wordt, met dus een zuigende werking (net als eerste deel expansiepijp). Of dat ook echt zo is weet ik niet, ik denk het wel , omdat er minder weerstand is en de geluidsgolven weer kunnen expanderen.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Razadull AKA Roald 13-10-2003 19:45 Print reply

Posts: 6405
Mijn ervaring met uitlaten en dempers is als volgt: Een brommer rijd het best zonder demper. Met demper trekt hij gewoon minder fel en is de top lager.

En ik denk ook dat een dubbele demper wel wat uitmaakt op de prestaties van je brom, als zal het niet veel zijn. Ik heb een Jamarcol Twin op m'n DT gehad, en daar merkte ik geen verschil bij met een normale demper.

Van stingers verlengen enzow heb ik geen verstand, dus daar laat ik me niet over uit.
 
huh 13-10-2003 19:49 Print reply
Posts: 1755
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald

Mijn ervaring met uitlaten en dempers is als volgt: Een brommer rijd het best zonder demper. Met demper trekt hij gewoon minder fel en is de top lager.



Heb je serieus het verschil getest tussen met en zonder demper? Is wel interessant om te doen, maar ik denk niet dat mn buurt daar zo blij mee is...
 
Razadull AKA Roald 13-10-2003 19:51 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: huh

[...]


Heb je serieus het verschil getest tussen met en zonder demper? Is wel interessant om te doen, maar ik denk niet dat mn buurt daar zo blij mee is...


Ja heb ik getest, en kwam na afloop tot de conclusie dat de buurt er idd niet blij mee is (Zeker niet op zaterdag ochtend om 11 uur )

Maar brommer rijd dus het best zonder demper, met demper scheelt echt aanzienlijk aan kracht en snelheid.

Misschien wel een mooie uitdaging: een demper maken die nauwelijks afdoet aan de snelheid

Dit bericht is ge-edit door Razadull AKA Roald op 13-10-2003 19:52
 
Pingu 13-10-2003 21:08 Print reply
Posts: 1842
Is niet nodig, een goede doet vrijwel niets af aan power (niet merkbaar) Ook weleens getest... dusja, had zelfs het id dat met beter was, maar dat kan ook door de teringherrie komen.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
icewim 14-10-2003 18:46 Print reply
Posts: 92
Hmm....voor de "(tegen)druk en geluidsgolven" discussie; mag ik eraan herinneren dat druk en geluidsgolven inherent aan elkaar zijn? Denk maar aan een subwoofer; die maakt zijn basgeluids dmv een luchtverplaatsing>druk dus.
Naar mijn idee hebben de beide kampen dus gelijk want het is "hetzelfde".
 

Dit topic is 57516 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved