Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - Zelf versnellingsbak maken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 612 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #11939 - Zelf versnellingsbak maken
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 90098 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Luc 12-9-2003 10:35 Print topicpost

Posts: 3590
Ik zit dus met het volgende probleem,
ik ben bezig met een crosskart aant maken, en hep een 750 AC blok, of wss een 500 LC blokje, een van de 2 iig,
maar omdat er in geen een van tweeen een achteruit opzit, moet ik dus zelf een versnellingsbak zien te fabriceren, of anders als iemand tips heeft voor een KLEIN versnellingsbakje, hoeft enkel voor en achteruit te kunnen, wat ik hep ook nog de schakelbak vant blok...

Maar ik kan dus ook, een buurman van me, die heeft egt ALLES, heeft vroeger bij philips gewerkt, computergestuurde draaibank, kolomboren, je kunt et zo gek niet bedenken, hij heeft et

Die hep ik laatst gebeld, en die wou mij wel helpen,
Et maken van een versnellingsbak is dus géén probleem, hij kan egt alles, en tandwielen hep ik ook. (bijna alle soorten tandwielen)

alleen hepik dus een ontwerp nodig voor een klein versnellingsbakje, wat enkel voor en achteruit hoeft te kunne, letop, et toerental wat er IN gaat, moet er OOK uit komen, dus niet versnellen of vertragen, mar das gewoon een kwestie van evengrote tandwielen gebruiken...

Ik hep ook een Versnelingsbakje van een Eend aangeboden gekregen, mar ik denk dat dat te groot is..
en ik weet niet, of jem dan bv in een bepaalde versnelling zet, datter evenveel toeren UIT komt, als dat er IN gaat, snappie, niet dat die heel hoogtoerg of laagtoerig is, dat de verhouding ook goed is...

Et moet klein zijn, omdat ik de achteras van een Fiat Uno hep, met een BMW differentieel ertussen, en et blok komt er boven te hangen, en et versnellingsbakkie moet ervor, of ook erboven, mar dan wordt et veel kans weer te hoog ofzo, zo moet et ongeveer worden...


zo wil ik de blokophang enzo ongeveer nobouwen,
en zo moettie worden;


Dit bericht is ge-edit door lucvpuijenbroek op 12-9-2003 10:40

Dit bericht is ge-edit door nick op 12-9-2003 20:27

Dit bericht is ge-edit door Luc op 18-9-2003 19:22
 

CARMAGE 12-9-2003 11:17 Print reply
Posts: 151
Zelf een versnellingsbakje maken kan ik niet, weet ook niet hoe het moet en heb er geen ervaring mee. Maar weet je wat extreem gaaf zou zijn? De Daf'jes van vroeger hadden toch zo een speciale versnellingsbak (die Daf'jes waarmee ze races achteruit deden) die eigenlijk een beetje zoals een vario werkte. Audio heeft die nu doorontwikkeld en je kan ook een mini kopen met zo een ding.
Als ik mij goed herrinner waren die Daf'jes niet zo groot dus misschien kan je dat erin zetten. In een crosskart lijkt mij het het leukste als je niet moet schakelen.
 
Carmi
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 12-9-2003 11:58 Print reply

Posts: 17929
ik ga het f heel wazig uitleggen:

als he op de as die uit je blok komt een tandwiel zet
dan pak je een asje met 2 tandwielen erop
een van die 2 zet je tegen die wat uit je blok komt aan
en dan moet je nog een tandwiel hebben wat in verbinding staat met je as
en dan wisselen tussen die 2
 
De Schout 12-9-2003 12:12 Print reply
Posts: 5326
zelf een bak maken word wel heeel moeilijk, zogoed als niet te doen. bak van een eend gaat trouwens niet werken in kombinatie met een cardan, omdat eend voorwielaandrijving is.enigste wa ik zou gauw kan verzinnen, maak em iets groter, en zet er een kever bak achter met vw 1600 blok uit een golf ofzow.

edit: of geen achteruit natuurlijk

Dit bericht is ge-edit door De Schout op 12-9-2003 12:12

edit 2 je neemt een mini blok, is vrij snel, ook wel klein en blok ligt boven de versnellingsbak, erg compact dus. je zult alleen de aandrijfassen wat aan moeten passen.

Dit bericht is ge-edit door De Schout op 12-9-2003 12:54
 
tune tweak fiddle bang bummer
Hier_ben_ik - Administrator 12-9-2003 12:13 Print reply

Posts: 8499
Move TF -> PF
 
Members zijn vervelend :-|
Neonlampje 12-9-2003 16:13 Print reply

Posts: 14825
vraag nummer 1: watvoor materiaal wil je psies gaan gebruiken?
vraag nummer 2: waarom zoek je niet naar een simpele omkeerder van b.v een motor uit n bootje oid.. vaak 1:1 en nog simpel ook

btw, bak van een eend is niet zo groot, heb dr nog wel n paar van liggen.. en t mooie is.. zit differentieel in
edit: waarom werkt n eende bak niet andersom? versnellingbak is btw ook aangestuurd door een cardan, dus:

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 12-9-2003 16:20
 
de_koen 12-9-2003 16:24 Print reply

Posts: 5595
is het de bedoeling om acheruit te kunnen rijden , of gewoon achteruit te kunnen "verzetten", want dan zou je het principe van een goldwing kunnen gebruiken, start motor die in de andere richting draait, terwijl motor in 1ste versnelling staat, dan rij je dus achteruit...



anders zou ik idd opzoek gaan naar zon versnellingsbak van een daf variomatic zoals carmage zei.

Dit bericht is ge-edit door de_koen op 12-9-2003 16:25
 
Honda 5-Bak te koop
Daan Da Man 12-9-2003 16:31 Print reply
Posts: 2064
je kunt het met een paar asjes en verschuifbare tandwielen op die assen doen...
ff nadenken, tekenen en uitwerken. universele frees is dan wel makkelijk. (om de spiebaan te frezen voor het verschuifbare lager)
 
jackmasterTZR 12-9-2003 18:34 Print reply

Posts: 3062
ik heb een idee maar weet niet zeker of het iets is maar in mijn ogen wel.




dus laat maar horen wat de geleerden er van vinden
 
Daan Da Man 12-9-2003 18:36 Print reply
Posts: 2064
maak pleaze een perspectieve tekening van dat onderdeel rechtsboven... ik snap nie wat da is
 
jackmasterTZR 12-9-2003 18:43 Print reply

Posts: 3062
je moet het eigenl zo zien:

dat rechtse ding moet een kwart slag gedraaid worden dat dat grote tandwiel ( links aangegeven) tussen het kleine tandwielt van het blok kan en tussen het grote of kleine van het differentieel. die draait zeg maar om die as waar de aan vast zit. die as zit dan vast aan zo?n zelfde ijzeren strip waar 2 lagers in zitten waar die andere 2 assen daar heen gaan.

( zo?n zelfde staat rechts aangegeven met een pijltje)

dan die dikke streep in het midden zijn 2 kleine tandwieltjes die samen dezelfde diameter hebben als dat grote tandwiel. die 2 die moeten tegen elkaar aan staan zodat de richtin van het dif. verandert, zodat je achteruit gaat. snappie?

EDIT: die 2 strips kun je denk het beste ergens aan het frame vast bakken zodat niet heel dat ding gaat rondtollen.

Dit bericht is ge-edit door jackmaster op 12-9-2003 18:57
 
Daan Da Man 12-9-2003 19:11 Print reply
Posts: 2064
nee sorry echt niet.... :(

Ben bezig iets te tekenen met solidworks...

anders maak ff een soort van zijaanzicht ofzo??
 
Luc 12-9-2003 19:22 Print reply

Posts: 3590
ik zal ff een foto neer zetten, daje een beetje id hep, van hoe ie een paar weken geleden was, hijs nu verder, mijn pappie heeft uitgewerkt, en ik vanuit men rolstoel gecommandeerd


Hier een foto da je een beetje kunt realiseren, langer maken wil ik em trouwes tog al, want hijs iets te kort want met Fiat Uno banden zulllen de verhoudingen niet kloppen = lelijk

Ik wil dus boven het differentieeltje het blok plaatsen, en dan daarvoor versnellingbakje, mar heeft iemand nog meer id'en waar ik zo'n bakkie uit kan halen?
(mss dat ik er het kuipstoeltje boven op moet plaatsen, dan zit jemar gewoon wat hoger..

btw, ik bel vanavond ff met zo'n gast, die die HUGE driewieler had gemaakt voor de Zwarte Cross, die is egt zooooo technisch....

edit; et onderstel wat ik eronder hep staan, is mar tijdelijk, zo dattie iig op de goeie hoogte hangt enzo..



Dit bericht is ge-edit door lucvpuijenbroek op 12-9-2003 19:28
 
User 927 12-9-2003 19:32 Print reply

Posts: 6405
Hmmz, zou je stoel niet op de versnellingsbak zetten alsk jou was, zit je te hoog, en hoe lager is beter als je er echt mee wilt crossen

En hoe je die achteruit moet fixen? Hmmz.... vind dat Goldwing idee wel goed, want de rest is allemaal wel erg technisch (Daarom is ut een pro-forum Roald, heel goed )
 
jackmasterTZR 12-9-2003 19:37 Print reply

Posts: 3062
hier heb ik er maar ff ene nagebouwd van lego tja moet toch iets h?.

misschien dat het zo wat duidelijk is. alleen de verhoudingen van de tandwielen kloppen niet. die 2 grote moeten dus kleintjes zijn anders pas het niet




 
Luc 12-9-2003 19:42 Print reply

Posts: 3590
Wat ik dus nu bedenk, ik kan ook gewoon 2 assen tegenover mekaar zetten;

dan een overbrenging tussen die 2 dmv ketting/tandwiel

en ook nog eens 2 met gewoon tandwielen die egt TEGE elkaar aan zitten, dan hep je ook 2 verschillende draairichtingen, en dan met de koppeling van et motorblok inknijpen, en "schakelen"
 

Dit topic is 90098 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved