Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - hydroformen van uitlaat

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1034 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #11601 - hydroformen van uitlaat
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 26133 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ardan 28-8-2003 22:55 Print topicpost
Posts: 595
de vraag is dus of iemand er ervaring (waarschijnlijk niet) mee heeft of er gewoon al meer over weet.

want het ziet er mij wel een arbeidsbesparende manier uit om uitlaten te maken,zeker voor de bocht te maken.geen snij/plak/laswerk meer en alles verloopt vloeiend.

info kun je hier vinden.

kijken bij "pictures" en dan plaatje klikken waar hij opstaat met een uitlaat.

veel wijzer word je ook niet als je zijn 'demo' volgt.maar ik ben bezig met een zeer uitvoerige mail zodat ik te weten kom hoe je de uitlaat berenkd,want dat stuk karton is geen wilde gok en de conventionele manier van uitlaat berekenen is hier niet van toepassing denk ik.

en dat water inpompen ziet ligt me ook niet helemaal,daar moet toch een gigadruk opstaan?
waar zet hij dat kraatje vast,moet stevig vastzitten als de uitlaat rekt voordat kraantje eraf blaast.

soit,ik ga nog wat mail bijschaven en één dezer dagen posten en dan maar hopen dat hij zijn geheimen prijsgeeft.

iemand nog andere pagina's met info?


 
have a blast,go fast

Daan Da Man 29-8-2003 1:19 Print reply
Posts: 2064
eigenlijk is het heel eenvoudig.

bereken (op de manier die je graag wilt) de omtrek van alle conische stukken.
deel die door 2
haal er aan elke kant een halve cm af
maak hier een 2d afbeelding van.
ook een in spiegelbeeld.leg die op elkaar.
neem 2 stroken metaal van 1 cm breed.
las hiermee de platen aan elkaar (die je ondertussen al hebt uitgezaagd enzo blabla)

nu heb je je uitlaat maar dan 'vierkant' en plat, in princiepe de uitlaat die je uiteindelijk hebt, waar je een stuk hout van 1 cm dik in hebt gestopt en em daarna platgewalst over dat hout.

dan pak je een goeie pomp ofzo (hydroulische krik ofzo) en nadat je een soort van ventiel hebt gemaakt aan de ene kant en een kraan aan de andere kant ga je pompen. totdat ie bol staat. verhit de plekken die niet mooi rond/glad zijn en sla er met een hamertje op zodat ze netjes uitdeuken.

voila. je hebt nu een bijna complete uitlaat, die nagenoeg perfect rond is. en makkelijker te maken als conventioneel, hem uit allemaal kleine plaatjes die je rond buigt opbouwen.


ik 'weet' dit omdat ik op de hts een hydroform-project had, hier moesten we een vliegtuigvleugel hydroformen. da bovenste gedeelte van da uitrekenen en tekenen en die strip kun je zelf bedenken.

Dit bericht is ge-edit door Daan futura man op 29-8-2003 1:20

Dit bericht is ge-edit door Daan futura man op 29-8-2003 1:21

der zit weer leven in proforum

Dit bericht is ge-edit door Daan futura man op 29-8-2003 1:24
 
Neonlampje 29-8-2003 10:55 Print reply

Posts: 14825
Je zit met het probleem met metaal vervorming.. een stuk met een groter opp (dus zegmaar grotere diameter) zet liever uit dan een stuk met een kleiner opp... Een gekromde uitlaat is echt moeilijk!!

Ik wilde er ooit mee bezig gaan, eerst op een trekker proberen, op de hydrolische uitgang, en later met een zelfgemaakte pomp van de stuurbekrachtiging van een auto maargoed, vanwege bovenstaande reden nog niet aan begonnen, gaat veel tijd in zitten voor je t goed onder de knie hebt
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 29-8-2003 11:03 Print reply

Posts: 5996
wat ik me afvraag waarom (bijvoorbeeld) al die scooteruitlaatjes (gianelli, etc) nog gewoon op de "oude" manier gedaan word?

er zal waarschijnlijk een vervelend nadeel aanzitten (aan hydroformen)

Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 29-8-2003 11:04
 
ik haat mensen
Daan Da Man 29-8-2003 11:44 Print reply
Posts: 2064
omdat t een productieintensieve bewerking is, kost meer als dat t oplevert over t algemeen.

dat van die gekromde oppervlakken moeilijk blabla stelt bijna niets voor, je hebt al het materiaal al genoeg ruimte gegeven, alles wat je doet is in feite de uitlaat terug 'uitdeuken' nadat je hem 'nooit hebt ingedeukt' want dat is het in feite...

je moet wel een pomp hebben met inhoudsratio 1:17 minimaal... anders krijg je de uitlaat never nooit niet mooi uitgedeukt
 
ardan 29-8-2003 12:20 Print reply
Posts: 595
pomp ratio van 1:17 ?

snap ik niet helemaal,ben niet echt thuis in pompen ofzo.

en dat productieintensief is,toch zeker niet meer dan alle conussen maken en dan aaneen gaan lassen.eenmaal als je dit gelast hebt,moet je hem maar 'opblazen'

kan er iemand een getal in bar zetten op de druk die er op moet staan?

en dat uitreken gedeelte had ik kunnen vinden eigenlijk,maar i.p.v een strook van 1cm aan beide vlakken te lassen is het idd misschien makkelijker om aan elk 5mm toe te voegen en dan in midden 1 laslijn te maken.

maar resultaat blijft zelfde natuurlijk
 
have a blast,go fast
verwijderd 29-8-2003 13:07 Print reply
Posts: 4082
zeer moeilijk idd, ivm afwijking van de maten.
 
Neonlampje 29-8-2003 20:37 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Daan futura man
dat van die gekromde oppervlakken moeilijk blabla stelt bijna niets voor, je hebt al het materiaal al genoeg ruimte gegeven, alles wat je doet is in feite de uitlaat terug 'uitdeuken' nadat je hem 'nooit hebt ingedeukt' want dat is het in feite...

Ik snap geen hol van wat jij nu zegt

en die krommingen zijn rete moeilijk!!!
 
Blorn 29-8-2003 20:42 Print reply

Posts: 13825
http://www.gifford.ca/hydroform.html
Hier wat aan?

En Tino (of Valetino, weet ik het) van st.net hydroformd ook, ik weet alleen niet of hij de hele pijp doet of alleen de voorbocht.
 
Neonlampje 29-8-2003 20:51 Print reply

Posts: 14825
http://staffi.lboro....vpc/links/mark1.html deze is veel intressanter
 
verwijderd 29-8-2003 22:48 Print reply
Posts: 4082
tino doet alleen de voorbocht, maar je kan dit alleen doen door zeerveel testwerk. zodat je op het laatst weet hoe die ongeveer zal vervormen
 
Daan Da Man 29-8-2003 22:55 Print reply
Posts: 2064
vannacht/morgen stuur ik wel ff een plaatje getekend in paint met uitleg.
 
Neonlampje 29-8-2003 22:58 Print reply

Posts: 14825
Tjark Heeres van http://home-3.tiscali.nl/~theers/ en ook lid op 2takt forum is momenteel bezig met een afrikaanse uitlaat bouwer om hier genoeg ervaring in op te doen...

En dit doet hij niets voor niets niet alleen, tis gewoon zo veel werk
 
Hans F 30-8-2003 11:36 Print reply
Posts: 4326
Het lijkt mij eigenlijk alleen nuttig voor massaproductie van uitlaten. Gewoon omdat het meer werk is dan de "normale" methode.
 
verwijderd 30-8-2003 12:13 Print reply
Posts: 4082
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

Tjark Heeres van http://home-3.tiscali.nl/~theers/ en ook lid op 2takt forum is momenteel bezig met een afrikaanse uitlaat bouwer om hier genoeg ervaring in op te doen...

En dit doet hij niets voor niets niet alleen, tis gewoon zo veel werk


site werkt niet?
 
Luc 30-8-2003 12:31 Print reply

Posts: 3590
Ik wil et tog ook eens gaan proberen,

et klinkt vrij makkelijk, mar dat zal et cker niet zijn, iig, de pomp om die druk op te bouwen hebben wij, onze niewe tractor, had volges ons pa een druk van 210 bar D8 ie...
dus dat zal wel genoeg zijn..

mar welke ijzer dikte zou hij nemen,0.50? kleiner?

Ik wil et iig eens gaan proberen, et blijft dan wel een gewone rechte uitlaat, en mss nog wel voor men crosskart blokkie, dat zou wel goed uitkomen, mar das latere zorg...

et zal dan wel wat onnauwkeurig uitkomen,want das werk voor prof's...

edit; link doet et bij mij ok niet

Dit bericht is ge-edit door lucvpuijenbroek op 30-8-2003 12:33
 

Dit topic is 26133 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved