Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - hydroformen van uitlaat

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 604 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #11601 - hydroformen van uitlaat
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 25849 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ardan 30-8-2003 13:43 Print reply
Posts: 595
ik zou meer als 0.50 nemen,das misschienwa te dun,word veel te warm in de bocht enzo.

0.70 is neter denk ik,0.80 misschien zelf,dan kan er zeker niets verkeerd gaan.

ik heb nu nog wat artikeltjes gelezen en het klinkt echt nog doenbaar,er treden oncalculeerbare vervormingen op,maar die kunnen ervaring oplossen en de vervormingen zijn toch niet zo groot blijkt.het lijkt mij allezins de moeite om eens van dichtbij te bestuderen en proberen.

o?ok kreeg ik inbox van [url=http://www.eurospares.com/frame8.htm ]deze pagina over hydroformen[/url].

dit is zelf ook een 'amateur' en het lukt dus wel degelijk.
 
have a blast,go fast
Luc 30-8-2003 14:10 Print reply

Posts: 3590
Et moet idd wel te doen zijn, mar hoe dikker et materiaal, hoemoeilijker et mij lijkt om et bol te persen lijkt mij...

Ons pa zei dat et gewoon nooit ging lukken, dat kwam allemaal zo precies blablabla,
mar iig, ik wil et eens proberen, al is het gewoon een pijp zonder bochten enzo..
Een alleen een pomp weet ik nog neit hoe ik dat wil doen,
want net als dat id van lude, je pompt eerst de uitlaat vol, en daarna is het mar de vraag, of de tractor nog genoeg olie in zen reservoir heeft, om 100% te kunne pompen, want een hydraulisch werktuig achter een tractor heeft natuurlijk altijd zen eigen leidingen al vol met olie zitten....
dus dan zou jet et reservoir telkes moete vullen
naja, ik denk ook wel dat et meevalt, mar als je een van de oudere tractoren neemt,die hebben vaak mar een klein reservoir, en ik denk jammergenoeg niet; dat ons pa et goed vind dta ik da met de nieuwe tractor probeer
Mar mijn broer is nu een Fordson Power Major aant opknappen, dat zal ie vaaast neit erg vinden

edit; ik lees net een stukje van die link van ardan
Quote:
Hydroforming is another way, and if you have access to a welding set and a water hose (and a couple of hundred dollars) you can do it too.

dat zulle wij eens zien

2e edit, hier wat pics, ik had et eik nog nooit int egt gezien, bes wel kewl hoe et eruit ziet,
[img]images/1062246388.jpg[/img]


[img]images/1062246370.jpg[/img]

btw, zou je niet gewoon h??l dun ijzer kunne nemen, en dan met een 12 Bar compressor oppompen?
al is het mar als testje?
endan natuurlijk wel puntlassen, want alst zodun is, dat jet met 12 bar kunt oppompen,
denk niet dat dat met CO2 zal gaan

Dit bericht is ge-edit door lucvpuijenbroek op 30-8-2003 14:15

Dit bericht is ge-edit door lucvpuijenbroek op 30-8-2003 14:19

Dit bericht is ge-edit door nick op 30-8-2003 14:27

Dit bericht is ge-edit door nick op 30-8-2003 14:27
 
ardan 30-8-2003 17:55 Print reply
Posts: 595
12 bar krijg je het wel niet mee rond,dat kan ik je zeggen.

maar idd zo een loodgieters manuele pomp waarmee ze hun leidingen testen.ik kan eens gaan horen bij de loodgieter wat verder of hij nog een oudere heeft liggen die hij eventueel wil lenen,als je die dan tot 800 psi met water kunt pompen,dan wilt het wel al lukken.

desnoods ff op school kijken wat er te vinden valt,dient het dan toch nog voor iets
 
have a blast,go fast
Luc 30-8-2003 18:19 Print reply

Posts: 3590
Op die foto's die ik hierboven hep gepost, lijkt et tog egt dat zet met lucht doen, wel veel bar derop, dat wel, mar je hep ook vandie oliepomppen, die kun je wel erges een op de kop zien te tikken, marik wil et tog gewoon met een tractor uit proberen, is het makkelijkst denk ik...

btw, hep je zo'n plat model van je uitlaat, ga je naar zo'n loodgieter, ejjuuu, wil je dit ff voor me opblazen??
 
ardan 30-8-2003 18:22 Print reply
Posts: 595
pomp op foto erboven is met water opgeblazen,moet hele pagina maar eens doorlezen.

op overschot van uitlaat zit bout om lucht uit te laten,eenmaal als alle lucht weg is,bout dicht,en dan maar manueel pompen totdat je arm eraf valt.

misschien iets om te doen met 2 of 3 man,kun je wat afwissellen
 
have a blast,go fast
MB50TUNED 30-8-2003 18:34 Print reply
Posts: 1054
Kan je trouwens niet beter olie gebruiken? Dat staal roest al als je ernaar kijkt :(. Verder is het een leuk idee. Alleen ben bang dat er meer tijd in gaat zitten dan je denkt... Ben benieuwd of het iemand werkelijk gaat lukken. (van dit forum)
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Luc 30-8-2003 18:40 Print reply

Posts: 3590
Als ik een motor hep vor men crosskart, dan ga ik et proberen, want men huidige project gaat voor...

Edit;
Bart, jij hep hier denk et meeste verstand van uitlaatjes enzo, wat voor ijzerdikte zou ij aanraden?

Dit bericht is ge-edit door lucvpuijenbroek op 30-8-2003 18:41
 
verwijderd 30-8-2003 18:57 Print reply
Posts: 4082
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MB50TUNED

Kan je trouwens niet beter olie gebruiken? Dat staal roest al als je ernaar kijkt :(. Verder is het een leuk idee. Alleen ben bang dat er meer tijd in gaat zitten dan je denkt... Ben benieuwd of het iemand werkelijk gaat lukken. (van dit forum)


anders flikker je er wat koel olie bij voor draaibanken enz
 
ardan 30-8-2003 19:03 Print reply
Posts: 595
voor ik hiermee begin moet ik ook dringend wat dingen afwerken,dus time will tell.maar als ik eraan begin,of als iemand er aan begint.

hou de rest er dan van op de hoogte alstublieft.dan word al snel duidelijk of het realiseerbaar is.
 
have a blast,go fast
Luc 30-8-2003 23:36 Print reply

Posts: 3590
Hier een stukje gekopieerde text die ik zelf hep getypt in het TF,
Quote:

waar ik dus nu aan denk, ik weet niet of dat allemaal zo goed is voor een tractor, elke tractor, heeft nl een stuw, en retourleiding, je sluit er meestal 2 aan, en je moet cker dezelfde olieen gebruiken, want verschillende olie bijelkaar is niet egt goed voor je tractor


Hier dacht ik dus net aan

Ik vraag me dus af of je niet gelijk die oliepomp naar de gort draait....
 
Neonlampje 30-8-2003 23:54 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

Het lijkt mij eigenlijk alleen nuttig voor massaproductie van uitlaten. Gewoon omdat het meer werk is dan de "normale" methode.
Als je het eenmaal goed onder de knie hebt heeft het imho wel wat meer voordelen dan de normale methode... een uitlaat doormidden zagen, verdraaien en opnieuw lassen is nl nogal een kut karweitje.. heb nu wel een goed programma die conus uitslagen kan maken voor kleinere secties, echter blijft het gekut, als je met hydroformen het in 1 keer kunt scheelt dat veel gekut...

edit: tnx ardan, ik was die site al kwijt.. kon hem op eurospares zo snel niet meer terug vinden

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 30-8-2003 23:55
 
Joost 3-9-2003 12:50 Print reply
Posts: 1108
Lucht is comprimeerbaar, geen goed idee dus!

Naar mijn mening is hydroformen niet nauwkeurig genoeg voor kleine aantalen. Het materiaal vervormt niet alleen maar het rekt ook op. Omdat bij de groote diameters de hoepel spanning groter is en er ook nog eens meer materiaal zit zal hij dus niet de maat krijgen die je verwacht. Het zelfde geld voor de bochten. De opgeblazen uitlaat zal er dus anders uitzien dan je verwacht. Een bocht zal dus verder door draaien dan je verwacht (buitenbocht is nl langer dan de binnenbocht). Je kunt dit berekenen en je mal daar op aanpassen maar goed, voor dat je die software af hebt ben je weer een jaartje verder.

Met rhino3d V2.0 (cad progamma) kun je relatief gemakkelijk een surfacemodel maken van de uitlaat en vervolgens mallen developen. Scheelt een hoop zaag werk :P.


 
It is going to be a Endless summer...
Neonlampje 10-9-2003 11:16 Print reply

Posts: 14825
Als het je om de bochten te doen is dan zou ik zeggen grijp het programma cone, en ga een beetje logisch nadenken (hiermee kun je conus uitslagen maken, en naar autocad exporteren)
mooie hiervan is dat je gewoon een lading conusjes hebt die je in 1 keer aanmekaar kunt bakken, een uitlaat doormidden zagen, draaien en weer vastlassen is veel gekut, omdat je je materiaal (wanneer je dun plaatstaal gebruikt) indeukt tijdens het zagen (helemaal op een zaagbank!!)
 

Dit topic is 25849 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved