Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - Droge koppeling bouwen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 806 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #11583 - Droge koppeling bouwen
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 26590 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Daan Da Man 27-8-2003 23:31 Print reply
Posts: 2064
hmm ja denk ik ook. k zit net te zoeken maar ik kan nergens geen data van die motoren die in aprilias zitten vinden... waren dat nou rotaxen? of was dat alleen bij de futura 125 en 250?.....

edit: post 900 nog maar 100 te gaan

Dit bericht is ge-edit door Daan futura man op 27-8-2003 23:33
 
Neonlampje 28-8-2003 15:50 Print reply

Posts: 14825
hmm.. jah erg leuk id... echter bij een minarelli blokje zit je volgensmij met een probleem.

Je hebt een asje door je primaire as lopen voor koppelen en ontkoppelen, deze is volgensmij niet olie dicht, dus hier zal olie door gaan lekken als je dat niet oplost...

Maargoed dat mag geen probleem zijn wanneer je toch al een nieuw carterdeksel gaat maken...

Je moet niet met vloeibaar alu gaan kloten! dat is hier niet sterk genoeg voor..

Wat je moet doen is uit een groot stuk staf alu (diameter best wat groter dan je koppeling zelf) hier draai je zegmaar een 2e huis van... waar je koppeling in valt, waar de as in valt, en waar je een keerring in kunt zetten..

Bij minarelli kun je er gewoon een glaasje op plaatsen, hoeft niet zoals bij honda een deksel op met daarin die koppelings-as...

Als je dit allemaal goed lukt en het past ook zonder dat je tegen andere essentiele onderdelen komt... dan teken je in je carerdeksel af wat je weg moet zagen... hier zet je dat zelfgemaakte huis in, en je (laat waarschijnlijk) lassen aan je carterdeksel... zo moet het wel lukken..
je komt vast nog paar probleempjes tegen...


Ik bedenk me net, je zult het probleem krijgen met de aandrijving vna je normale koppelinghuis...
waarschijnlijk moet je dat van een ander huis af zagen, die op die as zetten met 2 borgclipjes oid.. en dan moet je je ander koppelings ophogen zegmaar...
 
Martijn 28-8-2003 16:08 Print reply
Posts: 10000
juist...precies wat lude zegt...maar dat ontkoppelasje ...weet niet of dat uitmaakt...vergeten hoe het zat bij AM...

iig moet je andere platen hebben....die er voor gemaakt zijn...de voordelen wegen denk ik niet af tegen de nadelen...tis daarentegen wel een heel interessant project...

auto's hebben slechts 2 platen, van een grotere diameter, meerdere platen kunnen de krachten meer verdelen. maar hebben wel een kleinere diameter..

de olie in de bak is om de platen te koelen...zonder olie verbranden de platen idd verschrikkelijk snel.

het zou zelfs kunnen zijn dat de koppeling de olie deels opspat zodat het verdeeld word richting andere distributietandwielen enzo...haal je dit weg heb je kans dat je blok te weinig gesmeerd wordt (is louter hypothetisch dit)...

net zoals lude zegt, gewoon een huis maken wat los staat van de rest, waar dus alleen je koppeling in valt. in theorie makkelijk te maken met een keerring op je primaire as...

toch snap ik nog niet echt w??rom je het wilt maken. veel wegmotoren hebbne ook gewoon een natteplaatkoppeling, alleen bij cardan aandrijving wordt nagenoeg de zelfde koppeling gebruikt als bij auto's, singleplate droog...omdat daar de ruimte voor de koppeling is, omdat het blok in de lengte staat...

 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Daan Da Man 28-8-2003 17:17 Print reply
Posts: 2064
denk dat dat huis maken enzo en die keerring geen probleem wordt. maar inderdaad dat 'duw-ontkoppelingsasje' die gaat olie doorlaten

edit: plaatje gaat niet.

misschien het kogeltje vervangen door een rubberen balletje (kogeltje tussen de 2 ontkoppelasjes)



Dit bericht is ge-edit door Daan futura man op 28-8-2003 17:20
 
Aprilia r-ass 28-8-2003 17:21 Print reply
Posts: 741
rubber balletje gaat ook niet lukken denk ik..komt nl nogal veeel kr8 op te staan..miss een stukje uitdraaien van die as..aan de voorkant..en dan een keerringetje erin zetten
 
I like Castrol!
Daan Da Man 28-8-2003 17:22 Print reply
Posts: 2064
das wel een goed idee... maar op welke plek dan? der is zo weinig ruimte
 
Aprilia r-ass 28-8-2003 17:37 Print reply
Posts: 741
gewooon aan de voorkant van de primaire as ( koppelings kant )
 
I like Castrol!
Pingu 28-8-2003 17:50 Print reply
Posts: 1842
In moto73 stond laatst een stuk over de motogp racers, en ook iets over droge koppeling. Het grote voordeel is dus, zoals gezegd dat ze minder snel slippen, en niet door de olie te hoeven ploeteren. Maar hierdoor kun je ook een veel kleiner koppelingshuis gebruiken, wat nog een soort van binnenrotor effect heeft (minder massa aan de buitenkant, betere gasreactie).
http://www.asaka.ne.jp/~t-kurosu/RC211V-2.jpg
Hier zie je dus dat de koppeling eigenlijk erg klein is, om meer dan 220 pk op te vangen..
Maar hoe je het moet bouwen.. lijkt me nogal onbegonnen werk, je zult een nieuw koppelings deksel moeten maken lijkt mij.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Blorn 28-8-2003 20:31 Print reply

Posts: 13825
Het deksel maken is niet zo moeilijk IMHO.

Je neemt een alu plaat. Boort op het hart van de primaire as een gaatje van 3mm. Vervolgens meet je hart-hart afstand van primaire as en eventuele as die gelagerd oid is in het deksel. Dan neem je een passer en kras je in de plaat waar ie moet komen. Vervolgens maak je die gaten op maat voor de koppeling en dat andere ding, dan valt ie er dus overheen.

Dan kun je m op het carter leggen, omtrek aftekenen en uitfrezen. Vervolgens oude deksel er bovenop leggen en de gaten voor de boutjes aftekenen, en die vervolgens boren.

Tot zover het 'probleem' deksel

Al zou ik btw bij een AM blok eerder aandacht besteden aan een goede bak, maargoed
 
Neonlampje 29-8-2003 11:01 Print reply

Posts: 14825
die bakken zijn te koop, van oa metrakit volgensmij, iets van 400 euro toch ofzo? of 700 weet niet psies...



over je koppel asje, als die een probleem blijkt te zijn moet je gewoon dicht lassen ofzo.. niemand een exploded view?
 
Aprilia r-ass 29-8-2003 12:32 Print reply
Posts: 741
dit is de primaire as van een am blok..het is wel frot..het is maar een dun asje:



Dit bericht is ge-edit door Aprilia r-ass op 29-8-2003 12:33
 
I like Castrol!

Dit topic is 26590 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved