Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - Droge koppeling bouwen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 793 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #11583 - Droge koppeling bouwen
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 26610 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Daan Da Man 27-8-2003 22:11 Print topicpost
Posts: 2064
Ik wil graag de voor en nadelen van zobeide droge- en natte koppeling weten.
verder of iemand al eens heeft geprobeerd om van een natte koppeling een droge te maken (minarelli am blok) (vast niet) en of het mogelijk is met standaard aluminium, argon lassen, en kneedbaar aluminium en veel keerringen.

Verder de verschillen in de materialen die bij de koppelingsplaten worden gebruikt en koppelings huizen.

Dit bericht is ge-edit door Hier_ben_ik op 27-8-2003 22:55
 

bart de schakelgek 27-8-2003 22:47 Print reply

Posts: 5987
nou kijk bij droge koppeling is het zo dat er helemaal geen olie bij komt kijken, en bij je natte koppeling zit er in dat "cartergedeelte" ook tandwielen die nog wel smering nodig hebben, en die zitten op de koppeling aangesloten zegmaar, ik weet niet hoe je dat wilt oplossen? daar moet nog wel olie blijven natuurlijk

1000post

Dit bericht is ge-edit door bart de schakelgek op 27-8-2003 22:58
 
Limburger
Ralf 27-8-2003 22:52 Print reply

Posts: 9073
Voor NSR/MTX zijn er koppelingsdeksels voor droge koppeling te krijgen...

Het voordeel is dat je minder weerstand hebt door de olie, en dat je een wat fellere koppelingsreactie hebt.
 
User 927 27-8-2003 22:53 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de schakelgek

nou kijk bij droge koppeling is het zo dat er helemaal geen olie bij komt kijken, en bij je natte koppeling zit er in dat "cartergedeelte" ook tandwielen die nog wel smering nodig hebben, en die zitten op de koppeling aangesloten zegmaar, ik weet niet hoe je dat wilt oplossen? daar moet nog wel olie blijven natuurlijk


Hmmz, krijg je een boel geklooi met keringen denk ik...
 
bart de schakelgek 27-8-2003 22:54 Print reply

Posts: 5987
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razadull

[...]


Hmmz, krijg je een boel geklooi met keringen denk ik...


daarom, teveel werk denk ik, niet de moeite waard
 
Limburger
SIWWN 27-8-2003 22:56 Print reply
Posts: 7079
Droge plaat koppelingen worden vaak voor race doeleinden gebruikt, waarom weet ik ook niet maar het zal vast wel voordelen hebben tegenover een natte plaat koppeling.

(Voor een NSR zijn btw ook droge plaat koppelingen te krijgen a 2700 gulden)





edit: Ralf was wat sneller

Dit bericht is ge-edit door SIWWN op 27-8-2003 22:57
 
bart de schakelgek 27-8-2003 22:56 Print reply

Posts: 5987
kijk dat is een compleet ander carter, zoals ik al zei, dat er veel aangepast moet worden

 
Limburger
User 927 27-8-2003 22:59 Print reply

Posts: 6405
Is idd een boel werk, en ik denk niet dat dat ut kleine rendement wat je ermee behaalt waard is... tenzij je echt brute setups wil gaan draaien ofzow, dat die koopeling te snel doorslipt met die olie derbij...
 
SIWWN 27-8-2003 23:01 Print reply
Posts: 7079
Voor een gewoon straatbrommertje is het ook veels te veel werk en zal uiteindelijk ook heel wat geld kosten wat je er toch nooit meer voor kan krijgen.

Is allemaal wel leuk maar is niet voor ons haalbaar denk ik.
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 27-8-2003 23:08 Print reply

Posts: 5996
voordeel van droge koppeling is dat je veel meer vermogen kwijt kan voordat je koppelingsplaten gaan slippen. daarom hebben auto's ook een droge koppeling.. weerstand valt wel mee

nadeel is dat ze veeeel sneller slijten
 
ik haat mensen
Daan Da Man 27-8-2003 23:09 Print reply
Posts: 2064
zo nu wel toegang

waar ik dus aan zat te denken bij mijn minarelli blokje:

het koppelingshuis splitsen van het grote tandwiel, daar een as-busje voor draaien en ertussen lassen.
dan met wat aluminium plaatjes en vloeibaar aluminium een soort van ronde kamer maken en dan daarin, OM die bus heen een keerring inbouwen. dan kan ik mijn carter daar weer op vastschroeven en is het zaakje compleet.

dan alleen nog gaten maken in het deksel voor de koeling, hij wordt namelijk niet meer gekoeld door de olie dan.


iemand plaatjes van een openliggende droge koppeling op iets van ducatie ofzo (of liefste nog een 2 takt blok) en dan geen hydroulische koppelingen.
 
User 927 27-8-2003 23:15 Print reply

Posts: 6405
Zullen die platen niet super snel gaan slijten dan? Omdat die dingen bedoeld zijn om met olie te draaien...
 
bart de schakelgek 27-8-2003 23:18 Print reply

Posts: 5987
je bedoelt toch niet daan dat je dezelfde koppeling gaat houden? die moet je zeker vervangen jah, dat gaat volgens mij gewoon verbranden
 
Limburger
User 927 27-8-2003 23:19 Print reply

Posts: 6405
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de schakelgek

je bedoelt toch niet daan dat je dezelfde koppeling gaat houden? die moet je zeker vervangen jah, dat gaat volgens mij gewoon verbranden


Jah dat d8 ik ook, maar wist niej zeker...

En aangezien ut proforum is riep ik ut maar niet te snel
 
Daan Da Man 27-8-2003 23:27 Print reply
Posts: 2064
daarom zowiezo geforceerde luchtkoeling inbouwen, en ik zit te denken aan de koppeling van een lichte 2 tanktMOTOR> iemand idee of aprilia rs125 of 250 droge koppeling heeft?

 
User 927 27-8-2003 23:30 Print reply

Posts: 6405
Hmmz, die luchtkoeling is echt niet voldoende... blijft op die manier weinig van je platen over... denk dat je echt een kit moet hebben, met een koppeling die bedoeld is om droog te draaien
 

Dit topic is 26610 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved