Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Technical Forum - Topic #10826 - Choke
|
Pagina 2 van 3
|
Dit topic is 2695 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Ralf |
25-7-2003 22:42 |
 Posts: 9073 |
Dat hij snel start, en warm minder goed loopt dan koud..
|
|
|
|
MB50TUNED |
25-7-2003 22:42 |
Posts: 1054 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ralf
Erg veel mensen rijden in de zomer automatisch met een te rijk mengsel...
De vraag is of het erg is. Beter een iets te rijk mengsel, als hij maar niet inhoud.
Zoiezo is de vraag wat een juist mengsel is. Een perfecte verhouding waarmee je het meeste vermogen hebt. Of een mengsel dat iets te rijk is met een motor die niet stotterd en net iets minder vermogen heeft maar waarbij de motor beter gesmeerd en gekoeld wordt.
Verder scheelt het bij mij per carb of je met choke moet starten. 16 mikuni kreeg ik niet gestart met choke, en 24 pacco slaat af zonde choke. Maakt niet uit of ze op een 50 giet staan of 70 polini  .
En bougie kleur zegt HELEMAAL niets.
|
|
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many). |
|
Ralf |
25-7-2003 22:55 |
 Posts: 9073 |
Bougiekleur is vooral op schakels erg makkelijk te beinvloeden door rijstijl, ook al controleer je je bougie op de manier zo dat de foutmarge het kleinst is, je kan er nooit volledig op vertrouwen.
Maarja, ik heb geen mengselmeter
|
|
|
|
spaanplaat |
26-7-2003 12:31 |
Posts: 691 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ralf
Bougiekleur is vooral op schakels erg makkelijk te beinvloeden door rijstijl, ook al controleer je je bougie op de manier zo dat de foutmarge het kleinst is, je kan er nooit volledig op vertrouwen.
Maarja, ik heb geen mengselmeter afbeelding
http://www.quickshifter.com/mi_intro_nl.htm
|
|
|
|
NSR JunK |
26-7-2003 14:21 |
 Posts: 2339 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MB50TUNED
[...]
De vraag is of het erg is. Beter een iets te rijk mengsel, als hij maar niet inhoud.
Zoiezo is de vraag wat een juist mengsel is. Een perfecte verhouding waarmee je het meeste vermogen hebt. Of een mengsel dat iets te rijk is met een motor die niet stotterd en net iets minder vermogen heeft maar waarbij de motor beter gesmeerd en gekoeld wordt.
Verder scheelt het bij mij per carb of je met choke moet starten. 16 mikuni kreeg ik niet gestart met choke, en 24 pacco slaat af zonde choke. Maakt niet uit of ze op een 50 giet staan of 70 polini .
En bougie kleur zegt HELEMAAL niets.
de bougie kleur zegt HELEMAAL niets??
wrom heeft iedereen het daar dan altijd over? niet dat ik aan jou twijfel weet dat je dr wel verstand van hebt  maar wat is jou manier dan om te zien of die goed afgesteld is? want met een te arm mengsel is je brom wel feller en als je nergens naar kijkt en gewoon net zolang kloot totdat die het felst is gaat het niet goed
|
|
|
|
Ralf |
26-7-2003 14:22 |
 Posts: 9073 |
Mengselmeter...
|
|
|
|
NSR JunK |
26-7-2003 14:31 |
 Posts: 2339 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ralf
Mengselmeter...
jah die heeft waarscheinlijk NIEMAND van het forum laat staan dat je dr 1 gaat aanschaffen
ik heb nu nl het rare, nadat ik mn blok heb gereviceert sputterd die in lager toeren.. had die daarvoor nooit, maybe onsteking? dat die een graadje anders zit dan eerst?
|
|
|
|
Ralf |
26-7-2003 14:33 |
 Posts: 9073 |
Je hoeft er ook zelf geen te hebben...
Als ik een testbankrun maak hangt mengselmeter er ook aan, kan ik meteen zien of het goed is. En afstellen doe ik gewoon op gevoel..
|
|
|
|
huh |
26-7-2003 14:35 |
Posts: 1755 |
Neej bougie kleur zegt nie veel...maar ook zeker niet helemaal niks. Als je bougie pikzwart is, is de kans vrij klein dat je mengsel te arm staat! Je moet je bougie gebruiken als een hulpmiddel, maar niet blind er op vertrouwen. En altijd zo'n motor-kill dinges doen, anders werkt het helemaal nie.
En om even aan te geven hoeveel verschil een kleine verandering in samenstelling van het mengsel kan geven. Ik reed eerst met sproeier 130 in mn MT...nou goed, dat reed prima, zonder stotteren enzo, maar ik na 500 km ware wel mn zuigerveren lam. Dit komt niet alleen door het mengsel, want mn cilinder is vrij gaar en tis maar imitatie, maar ik dacht dat het zo hoorde.
Nou heb ik een paar maandjes trug een sproeier 150 dr in gedaan, omdat ik heeeeel bang ben voor warmlopers. Nou staat ie zo afgesteld dat als je in een keer het gas open gooit dat ie dan gaat sputteren, maar als je geleidelijk meer gas geeft, dat het dan gewoon goed gaat. Rijdt nie geweldig, maar mn zuigerveren gaan al meer dan 800 km mee en zonder dat ie veel prestatie kwijt is. En dat was anders wel
En auto's afstellen is niet eerlijk vind ik  . Bij de ouwe carburateur auto's, ze steken bij de garage gewoon een meter in de uitlaat die uitlaatgassen meet en stellen o.a. aan de hand daarvan af. Ze hebben daar net wat meer hulpmiddelen dan wij
En de nieuwere bakken, met die Fuel Injection Units...apparaatje dr op aansluiten, getalletjes aflezen, data opnieuw invoeren en klaar, daar komt het op neer. Is ook makkelijk opvoeren
edit: jeej 1000 posts
Dit bericht is ge-edit door huh op 26-7-2003 14:36
|
|
|
|
Ralf |
26-7-2003 14:42 |
 Posts: 9073 |
Auto afstellen doen ze idd ook met een testkast met mengselmeter, en dat kan dus ook met een 2 takt. Veel scooterzaken die een testbank hebben hebben er ook een mengselmeter bij...
Zou ik btw met een testkast voor auto's iets waardevols kunnen meten?
|
|
|
|
Harm |
26-7-2003 17:15 |
 Posts: 3032 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: tsxdude
haha dat ligt er toch gewoon hele zelf aan hoe je hem hebt afgesteld?? als je hem goed afsteld heb je geen choke nodig. men tsx kan ik de volgende morgen zonder choke met men hand 2 tikjes naar beneden doen en hij loopt
Ja heb ik ook, kan hem als ie koud is in 1 keer starten zonder choke. Jaja TSX h?
|
|
http://www.durtikkers.tk |
|
bart de scootergek |
26-7-2003 17:41 |
|
Ralf |
26-7-2003 17:57 |
 Posts: 9073 |
Ik werk lekker bij 2 autobedrijven... :P
|
|
|
|
huh |
26-7-2003 18:20 |
Posts: 1755 |
Mijn TSX start nie eens
Kheb een keer een ochtend meegelopen bij een garage, daar waren ze toen een auto aan het afstellen omdat ie pruttelde, en toen heeft die gast vanalles uit lope legge
Met die uitlaatdinges kun je de complete samenstelling van je uitlaatgassen bekijken, en aan de hand van de waardes die je daar af leest, kun je gaan afstellen. Alles moet binnen een bepaalde marge liggen enzo. Waarschijnlijk zou mijn brommer (en die van ons allemaal denk ik), niet eens mogen rijden als ze aan de milieunormen voor auto's moeten voldoen  . Zijn ze bij auto's heel streng in.
D'r staat ook nog iets in Bell's 4-Stroke Performance Tuning (die ik nu ook heb  ), over uitlaatgassen enzo, kzal es kijke of er iets nuttigs in staat
|
|
|
|
peturrr |
26-7-2003 18:52 |
Posts: 199 |
te kleine sproeier kan je controleren door wanneer de motor warm is de choke uit te trekken.
blijft hij lopen dan is de sproeier te klein.
|
|
blablablablabla |
|
Dit topic is 2695 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 3
|
|