Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Project - Topic - Rd50 Caferacer [Algemene vragen]
|
Pagina 26 van 43
|
Dit topic is 60883 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Ruben2311 |
1-7-2011 23:40 |
 Posts: 1055 |
Okay da ook wel weer waar, de kosten moet je niet als alleen de brommer zien, maar ook als hobby.
|
|
Half the strokes, double the power! |
|
markRD |
16-7-2011 21:06 |
 Posts: 1181 |
De cilinder heb ik zijn laatste bewerking gegeven door de cilindervoet af te frezen. Foto's en uitleg hierover komen binnenkort, want hij ligt op het moment bij de VRP in culemborg om op maat gehoont te worden.
Zonet toch wat onderdelen besteld:
http://hetmobielecen...aid=6327&lang=NL
http://hetmobielecen...aid=6326&lang=NL
Er komt dus een compleet nieuwe volle yamaha krukas in het nieuwe blokje.
Dit bericht is gewijzigd door markRD op 17-7-2011 om 17:39 uur.
|
|
|
|
markRD |
19-7-2011 19:36 |
 Posts: 1181 |
|
|
|
|
kenny77 |
19-7-2011 19:58 |
 Posts: 29286 |
Ziet er goed uit. 
Ben benieuwd hoe de cilinder presteert.
|
|
|
|
markRD |
19-7-2011 20:11 |
 Posts: 1181 |
|
|
|
|
markRD |
13-8-2011 23:53 |
 Posts: 1181 |
Het nieuwe blokje lijkt even stil te liggen, vanwege zo lijkt het onoplosbare problemen met de krukas. Er moet uiteindelijk een koffiebekertje op de tank kunnen staan bij 14000 toeren per minuut zonder moeite en dit lijkt voor nu onmogelijk met een orginele yamaha krukas. Ik heb 2 nieuwe volle wangen besteld en laten persen met een nieuw prox big end. Na een dag stond deze vreselijk krom. Ik dacht dat deze wellicht op de grond was gevallen hoewel ik me niks kon herinneren. Uiteindelijk bleek er spanning op te staan. Dus ik heb hem in oven gelegd om spanningsvrij te maken. Dit is gelukt en hij is beter, maar de krukas blijft onnauwkeurig. Alléén het verschil in de buitendia. van de wangen is om een voorbeeld te noemen is 0,4mm. en speling op te tappen krijg je onmogelijk onder de 4 honderste. Ik maak misschien nog een opspanning voor die krukas, maar overweeg serieus om er één zelf te maken met een Malossi drijfstang. (Malossi 85mm mhr am6 big end set past in yamaha krukas als je de pen op lengte draait.) Wel heb ik een 4 kleps adige membraam van een honda mb/mt gescoort en deze lijkt perfect voor mijn project, al gooi ik gelijk de klepjes en de klepstoppen weg. Ook heb een 21mm dell'orto gekocht met handchoke. Overige vorderingen zijn:
- Kopje voorgedraaid uit roodkoper.
- Extra koelribben gemaakt. (Er komen er 2 bij, misschien 3 omdat er misschien genoeg ruimte is onder de cilinder. Dit wordt pas duidelijk na dat het carter in elkaar zit.
- Gietfouten uit carterdelen gehaald en geprepareerd.
Tips over het maken van een krukas zijn welkom. Misschien iemand die dit eerdeer gedaan heeft? Ik heb gelezen dat 8620 chroom molybdeen gebruikt wordt voor 2 takt race krukasssen?! Kan iemand dit bevestigen?
EDIT: DE MINARELLI BIGENDSET VAN MALOSSI HEEFT EEN PEN VAN 16MM EN PAST DUS TOCH NIET.
Dit bericht is gewijzigd door markRD op 3-1-2012 om 19:12 uur.
|
|
|
|
kenny77 |
14-8-2011 12:36 |
 Posts: 29286 |
Is deze krukas niet iets?
http://www.fs1shop.n...ing-18000-p-939.html
Wel heeft deze krukas aan 1 zijde een schuine rand, voor de inlaat van het fs1 blok.
Eigen krukas maken is natuurlijk weer een heel mooi project op zich.
Maar ook erg arbeids intensief en precies werk?
Mocht je hier genoeg tijd voor hebben dan is het natuurlijk erg mooi als je dit ook weer zelf kunt en gaat doen.
Wellicht kan je hier weer mee terecht op kreidler forum?
Verder klinken de onderdelen die je gemaakt hebt weer erg mooi!
|
|
|
|
markRD |
14-8-2011 21:10 |
 Posts: 1181 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Is deze krukas niet iets?
http://www.fs1shop.n...ing-18000-p-939.html
afbeelding
Wel heeft deze krukas aan 1 zijde een schuine rand, voor de inlaat van het fs1 blok.
Eigen krukas maken is natuurlijk weer een heel mooi project op zich.
Maar ook erg arbeids intensief en precies werk?
Mocht je hier genoeg tijd voor hebben dan is het natuurlijk erg mooi als je dit ook weer zelf kunt en gaat doen.
Wellicht kan je hier weer mee terecht op kreidler forum?
Verder klinken de onderdelen die je gemaakt hebt weer erg mooi!
Bedankt weer voor het meedenken weer Kenny. Deze ziet er op het oog weer beter uit, maar ik slaap er nog een nachtje over. Ik zal wat fototje's maken nu. Ik ga deze week als ik tijd heb even langs bij Willem Zoet om te vragen hoe ik die krukas eventueel moet aanpakken. (Heb trouwens ook kreidlerforum geraadpleegd: http://www.kreidler.....php?f=5&t=38042 )
Ook heb ik het druk gehad even met m'n straatderbi, met een kapotte waterpompkeerring en een warmgelopen cilinder en nog even een ringetje draaien in de uitlaat, er staan waarschijnlijk weer politie agenten in veenendaal te kijken deze week.
Foto's over max. een uurtje of anderhalf
P.s. Ik heb bewust niet te veel verteld op kreidlerforum, omdat ze eerder mijn topic weg hebben gehaald omdat het niet een kreidler betrof. Ook houden tuners graag informatie voor zichzelf. Vandaar de wat vage beschrijving.
Dit bericht is gewijzigd door markRD op 14-8-2011 om 21:12 uur.
|
|
|
|
RXBaz |
14-8-2011 21:23 |
 Posts: 1879 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: markRD
[...]
Bedankt weer voor het meedenken weer Kenny. Deze ziet er op het oog weer beter uit, maar ik slaap er nog een nachtje over. Ik zal wat fototje's maken nu. Ik ga deze week als ik tijd heb even langs bij Willem Zoet om te vragen hoe ik die krukas eventueel moet aanpakken. (Heb trouwens ook kreidlerforum geraadpleegd: http://www.kreidler.....php?f=5&t=38042 )
Ook heb ik het druk gehad even met m'n straatderbi, met een kapotte waterpompkeerring en een warmgelopen cilinder en nog even een ringetje draaien in de uitlaat, er staan waarschijnlijk weer politie agenten in veenendaal te kijken deze week.
Foto's over max. een uurtje of anderhalf
P.s. Ik heb bewust niet te veel verteld op kreidlerforum, omdat ze eerder mijn topic weg hebben gehaald omdat het niet een kreidler betrof. Ook houden tuners graag informatie voor zichzelf. Vandaar de wat vage beschrijving.
Dit bericht is gewijzigd door markRD op 14-8-2011 om 21:12 uur.
tja is altijd lastig. maar misschien helpt het als je jezelf niet Mark RD noemt op dat forum.
verder mooi project, al een paar keer gezegd onderhand  . en succes met de krukas
|
|
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket |
|
kenny77 |
14-8-2011 22:22 |
 Posts: 29286 |
Vind ik wel dom dat ze dan het topic weghalen.
edit: ziet er weer goed uit allemaal.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 14-8-2011 om 22:45 uur.
|
|
|
|
markRD |
14-8-2011 22:45 |
 Posts: 1181 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RXBaz
[...]
tja is altijd lastig. maar misschien helpt het als je jezelf niet MarkRD noemt op dat forum.
verder mooi project, al een paar keer gezegd onderhand . en succes met de krukas
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Vind ik wel dom dat ze dan het topic weghalen.
@RXbas, Bedankt, blijft leuk om te horen  !
@Kenny, Wat ik vooral vreemd vind is dat ze wel graag iedereen willen laten zien wat ze doen, maar technische informatie altijd achter de hand houden zodat tips geven onmogelijk wordt. Nouja, er staan wat erxta foto's weer bij in mijn gallery.
http://www.brommerfo...etail_gallery/551/16
Ze zijn wat onduidelijk, maar hopelijk zijn alle constructies te herkennen.
Edit:
(Ik zal de carburateur nog even op de foto zetten.)
Dit bericht is gewijzigd door markRD op 14-8-2011 om 22:49 uur.
Edit2:
Ze staan erop.
Dit bericht is gewijzigd door markRD op 14-8-2011 om 23:24 uur.
|
|
|
|
markRD |
21-8-2011 15:00 |
 Posts: 1181 |
De krukas ga ik binnenkort voorbewerken, en dit is mijn voorlopige plan.
Ik frees en draai van 16MnCr5 komende zaterdag de krukas waarbij ik op alle buitendia. +/- 0,2mm laat staan voor het slijpen. Na het voorbewerken bestel ik bij VRP in Ophemert een malossi mhr 85mm drijfstang set voor een am6 blokje (18mm pen en 13,5mm breed). De drijfstang laat ik hem wel of niet monteren om de krukas daarna te laten balanceren. Ik heb nog even geen idee of het handig is om dat gemonteerd te doen of niet. Daarna kan de krukas gecarboneerd worden. Hierbij injecteren ze als het goed is koolstof in de oppervlakte van de as waardoor hij daar hardbaar wordt. Dit wil ik eigenlijk tot op een diepte van +/- 0,4mm, omdat er daarna nog 0,2mm af geslepen wordt. Hierna wil ik hem gemonteerd laten slijpen zodat hij na het slijpen al direct 0 loopt. Hierna moet het hoop ik goed zijn. Tips en trucks zijn welkom, want ik weet nog lang niet alles en de mensen die krukasssen maken vertellen je niet graag de fijne kneepjes. Hieronder mijn tekening.
Dit bericht is gewijzigd door markRD op 21-8-2011 om 15:03 uur.
EDIT: DE MALOSSI BIGENDSET VAN EEN AM6 PAST NIET! DE MALOSSI BIGENDSET VAN EEN DERBI HEEFT WEL EEN 18MM PEN EN IS 13,5MM BREED. DEZE PAST WEL IN EEN YAMAHA KRUKAS. ALLEEN GAAT DE DRIJFSTANGLENGTE DAN VAN 84MM naar 90MM!
Dit bericht is gewijzigd door markRD op 3-1-2012 om 19:15 uur.
|
|
|
|
Marcooow |
21-8-2011 16:31 |
 Posts: 5713 |
waarom neem je dit soort materiaal en dan daarna laten carboneren?
als je toch een harder materiaal neemt hoeft dat toch niet?
misschien domme vraag, maar niet iedereen heeft zoveel verstand
Dit bericht is gewijzigd door Marcooow op 21-8-2011 om 16:31 uur.
|
|
faster than a bullet! |
|
markRD |
21-8-2011 18:44 |
 Posts: 1181 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
waarom neem je dit soort materiaal en dan daarna laten carboneren?
als je toch een harder materiaal neemt hoeft dat toch niet?
misschien domme vraag, maar niet iedereen heeft zoveel verstand
Dit bericht is gewijzigd door Marcooow op 21-8-2011 om 16:31 uur.
Dit is omdat je het beste van twee werelden wilt, je wilt dat je krukas taai is maar hij moet slijtvast zijn aan het oppervlak. Vandaar deze keuze.
Zie ook dit stukje over het maken een kreidlerkrukas:
De krukas van een Kreidler wordt gemaakt van laag gelegeerd inzetstaal namelijk 16MnCr5 (Mangaanstaal). Hij bestaat uit twee smeedstukken die eerst gedraaid en geboord worden. Door warmtebehandelingen verkrijgen ze een fijne structuur. Vervolgens worden de delen gecarboneerd. De kern van het materiaal is sterk en taai. Er zit weinig koolstof in (0,16%) en daardoor niet hardbaar.
Door te carboneren komt er een hoog koolstofgehalte in de buitenlaag van het materiaal en wordt het geheel gehard en veredeld. De kern blijft taai en de buitenste rand krijgt een zogenaamde bainietstructuur. Daarna wordt de krukas nageslepen (ook de gaten)
Het is echt een ongekend stukje kwaliteit voor een brommer. Bovendien wordt de krukas in twee, speciaal ontwikkelde kogellagers gelagerd SKF - 2x SLF BO17 met metalen kooi en worden ook naaldlagers toegepast. Met dank aan de heer A. Visser voor het materiaal onderzoek.
|
|
|
|
Tobias Verhoef |
22-8-2011 7:35 |
 Posts: 1832 |
Ik ken een man die draait gerust zelf gewoon krukassen, en je moet niet denken dat het een prutser is want hij heeft zelf een 125cc 4 cilinder ducatie blok gebouwd.
Hij maakt de krukas als het goed is van staal 52, en dat harden is onzin. Dat is heel ouderwets, vroeger deden ze dat omdat de lagers toen geen binnenschalen hadden die je op je krukastap perst. Maar de kogels/tonnetjes die liepen op de krukastap en tegen slijtage werd de krukas gehard.
Over wat voor staal hij gebruikt ga ik morgen nog even na vragen, want dat weet ik niet meer zeker
|
|
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....???? |
|
Dit topic is 60883 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 26 van 43
|
|