Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - Yamaha RD50DX Budget Restauratie [Algemene vragen]

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 615 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - Yamaha RD50DX Budget Restauratie [A...
Pagina 1 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >
Dit topic is 10470 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

markRD 27-9-2013 11:49 Print topicpost

Posts: 1171
Welkom.

Het doel is om met een redelijk budget de RD50DX van de gallery door de keuring heen te krijgen.

De onderdelen die al besteld zijn:
1x Veer standaard TY RD DT
1x RD50MX uitlaatbocht
1x Km-kabel RD50M +v FS1-DX imi
1x TY koplamporen imi
1x Zadelslot TY RD DT
1x Beschermrubber Achterbrug TY DT RD
1x Standaardveer 123x3
1x Achterbrugbusset FS1 (2stuks)
1x Stuurslot Yamaha FS1 Remake
1x Achterlicht Yamaha FS1 Breed model
1x Contactslot Yamaha FS1 1J5/2F2
4x Dopmoer Schokbreker FS1 12MM IMI
1x Keerring Achterwiel Yamaha FS1 Links
1x Keerring Achterwiel Yamaha FS1 Rechts
1x Keerring Voorwiel Yamaha FS1 Links
2x Kettingspanner Yamaha FS1 Rechts Origineel
1x Balhoofdstel Yamaha DT/TY/RD50M
1x Vorkkeerringset Yamaha FS1 Origineel
1x Handvatset Oldtimer Zwart
1x Verloopbus PHBG 35MM - Filteraansluiting
1x Voorlamp FS1 6V 25/25W
1x Bougiedop Champion PR05M
1x Keerring FS1/RD/DT/TY 12X22X5 Schakelas
1x Keerring FS1/RD/DT/TY 15X26X7 Kickstartas
1x 17 Inch Michelin Straat M45 2.50x17
1x 17 Inch Michelin Straat M45 2.75X17

Voor de keuring gebruik ik eerst een blok uit een 2L6 Model RD50M. Daarvan heb ik nog een goed blok liggen. Hier komt een 50cc Eurocilindro op met poorttimingen van ong. 125 en 185 graden. De ontsteking komt van een Yamaha DTR.

Nog te bestellen onderdelen:
- Zadelovertrek
- Spatborden
- Velgranden
- Spaken
- RVS Bouten en moeren
- Binnenbanden 2x
- 6V Spanningsregelaar
- Remschakelaars
- Claxon
- Accu 6V
- Hagons 28cm 10kg/cm
- Wiellagers en lagers schakelsetje

Ik wil een paar aanpassingen doen. De voetsteuntjes verplaats ik en maak ik uit aluminium. De spatborden wil ik ook graag van aluminium en de cockpit en de koplamp wil ik laten zakken. Uiteraard ook clipons ipv. het originele stuur. Ook gebruik ik waar het kan RVS bouten en moeren. Uiteindelijk uiteraard ook een expansieuitlaat. Hij is bedoeld voor alledaags gebruik.

Met de voorvork ben ik al begonnen, deze is zo goed als af. Daarna maak ik een rollend frame.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 27-9-2013 om 12:09 uur.
 

Mark300 27-9-2013 13:57 Print reply
Posts: 440
Jezus, wat ziet dat ding eruit zeg

Ben benieuwd wat je ervan maakt, ben bang dat deze ook niet bepaald standaard blijft
 
If there exist no possibility of failure, than victory is meaningless
markRD 27-9-2013 15:27 Print reply

Posts: 1171
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mark300
Jezus, wat ziet dat ding eruit zeg

Ben benieuwd wat je ervan maakt, ben bang dat deze ook niet bepaald standaard blijft


Niet standaard, maar zeker geen heel sportieve motor! Maar je hebt gelijk. Het eerste wat eruit gaat is de krukas!

Hieronder de foto van de krukas die erin komt:


Overzicht plannen tot dusver voor het blok:
- De 50cc eurocilindro poort ik dus zelf een beetje.
- Krukas Minarelli Horizontaal Malossi "Team krukas"
- 21mm Dell'orto Carburateur
- 4-Kleps Adige membraan
- Cilinderkopje op maat. Compressie ong. 1:11,5
- Uitlaat uiteindelijk een verlengde homoet 4P
- DTR Ontsteking


Ik zal dit weekend wat fototjes maken!

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 27-9-2013 om 15:29 uur.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 27-9-2013 om 18:45 uur.
 
Mark300 27-9-2013 15:35 Print reply
Posts: 440
Ik ben benieuwd Mark, als deze al de helft zo tof wordt als je Café zit het snor
 
If there exist no possibility of failure, than victory is meaningless
Mark300 27-9-2013 16:06 Print reply
Posts: 440
Dubbelpost

Maar heeft deze hetzelfde frame als de RD50M? Is wel dualshock.
Jammer trouwens dat er zo verrekt weinig delen van een M op een MX passen.
 
If there exist no possibility of failure, than victory is meaningless
kenny77 27-9-2013 16:56 Print reply

Posts: 29286
Ik ben benieuwd.
 
markRD 29-9-2013 19:34 Print reply

Posts: 1171
@Mark300:

Ja, het frame is bijna identiek! Alleen heeft de DX geen trapinrichting en daarom is de achterbrug anders en de linkerschokbrekerophanging op het frame. De rest is hetzelfde. Ik heb wat foto's van het frame in de gallery gezet zodat je het kan zien.

Vandaag wat aan de voorvork gewerkt. Er zat roest bovenaan de binnenpoten. Dit heb eraf geschuurd en even in lak gezet tegen nieuwe roest. Het loopvlak van de keerring op de binnenpoot was wonderbaarlijk mooi. Geen roest, geen krassen. Ze zijn ook nog eens recht. Geweldig! De onderpoten polijst ik. Volgende week zet ik de nieuwe originele keerringen erin en vul ik ze weer af. Dan zet ik de RD weer even op de wielen.

EDIT: Het zadelovertrek ook besteld. (Van een Ty80 met tweezitszadel.)

Hier de link:
http://www.ebay.co.u...;hash=item3f236db928

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 30-9-2013 om 19:34 uur.

EDIT:

Dit weekend heb ik de voorvork voor zover afgemaakt. Die zit weer in elkaar en de buitenpoten zijn gepolijst. Ook heb ik de stuurschakelaar gereviseerd en gepolijst. Het frame heb ik ook alvast gericht en wat reparaties gedaan. Woensdag zal ik wat foto's plaatsen. De meeste bestelde spullen zijn binnen gekomen, dus ik kan volgend weekend hopelijk het frame weer op zijn wielen zetten en aan het blok beginnen.

De binnenbanden, wiellagers en remschakelaars zijn ook besteld. Ik zoek alleen nog een mooie motor koplamp met keurmerk.

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 7-10-2013 om 11:17 uur.
 
dirktimmer 30-10-2013 15:59 Print reply

Posts: 1737
ik heb een noguchi uitlaat voor de dx, als je die wilt kopieren mag je de maten wel een keer op komen meten

loopt enorm goed.
 
markRD 30-10-2013 17:18 Print reply

Posts: 1171
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dirktimmer
ik heb een noguchi uitlaat voor de dx, als je die wilt kopieren mag je de maten wel een keer op komen meten

loopt enorm goed.


Dat onthou ik Dirk, denk je dat de uitlaat nog eventjes in je bezit blijft?



Project update:
*Clip ons en stuurhelften gemaakt en gemonteerd. Hier ben ik heel blij mee, want ze staan veel beter en het koste namelijk helemaal niets!
*Wat stuurdelen opgefrist. De DX stuurschakelaar gereviseerd en gepolijst. Tomaselli snelgas gepolijst en een in de sloot gevonden rempomp compleet gemaakt. Straks spuit ik de lelijke delen nog netjes zwart en komen er overal RVS cilinderkop bouten in.
*Band achter gemonteerd voor het gezicht, de andere band was lek.
*Zadelovertrek is binnen en ziet er geweldig uit. De maten lijken ook allemaal te kloppen. Er staan alleen ruitjes op en geen streepjes. :(
*Zadelpan voor dusver ook netjes gemaakt. De ergste en verprutste delen heb ik vervangen en opnieuw erin gehardsoldeerd. Alleen nog twee moertjes erop lassen.


Foto's in de gallery!



EDIT:
Om de voorvorkpoten heb ik ook aluminium busjes gemaakt. Ook gaan de voorvorkrubbers verdwijnen en maak ik in elkaar schuivende aluminium hulzen op. Deze voorvorkrubbers zijn tenslotte toch gescheurd!

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 30-10-2013 om 17:22 uur.
 
dirktimmer 30-10-2013 17:59 Print reply

Posts: 1737
die uitlaat blijft nog heel lang, want is niet te koop
 
kenny77 30-10-2013 18:42 Print reply

Posts: 29286
Netjes!
Zoals altijd
 
RXBaz 30-10-2013 21:55 Print reply

Posts: 1879
leuk winter project.

maar inderdaad, t lijkt alsof onder de trein is gekomen of uit het kanaal gevist is..

ben benieuwd
 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket
markRD 4-3-2014 22:14 Print reply

Posts: 1171
Jongens, kunnen jullie mij misschien even helpen?

Ik twijfel al wat langer aan aantal zaken aangaande de keuring bij de RDW. Hij heeft geen papieren, dus hij moet duidelijk nog wel te herkennen zijn als een RD50DX, maar ik koop niet graag onderdelen die ik het liefst daarna er gelijk weer vanaf haal.


- Spatborden: Ik wil en kan de oude spatborden eigenlijk niet meer gebruiken. Is het erg als ik het afgezaagde achterspatbord van de foto gebruik voor de keuring en dus het achterlicht monteer op een andere positie. Voor wil ik een RVS spatbord van een Zundapp 517 monteren. Het gaat om het achterspatbord van de foto:



- Vermogen: Moet hij weer ongeveer 6,25 pk gaan leveren? Ik wil eigenlijk gelijk een goed blok met wat meer vermogen prepareren.

- Blok en framenummer: Is het erg als ik een bromfiets motor gebruik? Het originele blok is erg slecht aan toe. Die kost me minimaal 400 euro om hem in orde te maken, terwijl ik een goed bromfietsblok kan samenstellen met meer vermogen dan het DX motorblok. Blok en framenummer zijn dan echter niet meer gelijk.

- Uitlaat, de DX uitlaat past niet op een bromfiets cilinder en ik heb geen origineel lijkende uitlaat van een RD50m meer liggen. Zou ik voor de keuring een eigenbouw expansieuitlaat kunnen gebruiken? Uiteraard met dan wel met een stille mechanische demper.

- Roestige velgranden: De originele velgranden zijn recht en alle spaken zitten erin, maar roestig, is dat erg?


Verdere zaken kan ik allemaal vermijden door deze na de keuring pas te monteren, zoals een rem- en schakelset en de clipons.


Heeft iemand ervaring met deze zaken? Mits een beetje respons post ik binnenkort weer wat updates! Ik heb niet stil gezeten! Alvast bedankt!

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 4-3-2014 om 22:20 uur.
 
Mark300 5-3-2014 8:04 Print reply
Posts: 440
Ik zou je vragen graag willen beantwoorden, maar heb hier geen verstand van haha.

Wel volg ik je uiteraard!
 
If there exist no possibility of failure, than victory is meaningless
NS1-Whisperer 5-3-2014 8:37 Print reply

Posts: 2160
Vermogen maakt geloof ik geen ruk uit omdat die eigenlijk niet gekeurd maar "geschoud" word voor zover ik het weet.

Schijnt niet veel voor te stellen geloof ik
 
"Risico is extra leven"
Honda83 5-3-2014 12:15 Print reply

Posts: 20
Leuk project!

Denk dat ze met roestplekjes niet zo moeilijk doen. Ik had hetzelfde met mijn MTX en heb toen met een klein roterend staalborsteltje de roestplekken weggewerkt en in het vet gezet. Ziet er al weer een stuk beter uit
Je zou een mailtje ofzo kunnen sturen met waar ze naar kijken?
Heb er zelf geen ervaring mee.
 
Loud pipes save lives

Dit topic is 10470 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved