Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - Solex 5000 1972 aan de praat krijgen [Algemene vragen]

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 416 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - Solex 5000 1972 aan de praat krijge...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2494 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

maerijn 21-6-2012 22:26 Print topicpost

Posts: 2455
Welkom bij mijn project 'Solex 5000 1972 aan de praat krijgen'.

Dit topic is bedoeld voor algemene vragen over dit project. Je kunt vragen eventueel ook via de inbox stellen.
 

Vintage-Racer 21-6-2012 23:14 Print reply

Posts: 108
Vet.

voegt toe aan watchlist

Dit bericht is gewijzigd door Vintage-Racer op 21-6-2012 om 23:15 uur.
 
honda fryslan 22-6-2012 9:42 Print reply

Posts: 1914
valt vaak niet mee om het weer goed lopend te krijgen zonder enige ervaring..


volgende punten zeker nog even controleren:

- brandstofleidingen schoonmaken;
- brandstofpomp schoonmaken (4 kant blokje voor op het blok);
- tankfilter schoonmaken;
- contactpunten schoonmaken en opnieuw afstellen;

verder kun je de brandstofpomp controleren door even aan het vliegwiel te draaien. wanneer de pomp goed is moet de overtollige brandstof via de retourleiding terug de tank in lopen(de retourleiding is meestal doorzichtig).


 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
RR89 24-6-2012 0:35 Print reply

Posts: 327
't is allemaal best eenvoudige techniek alleen anders dan een doorsnee bromfiets.

wat honda fryslan zei zijn inderdaad de kritiekepunten

je kan het volgende doen:

- kijk eerst maar of ie vonkt.
moacht er iets in de ontstekingzitten -> bougie moet het juiste type zijn waarbij je de afstand tussen de elektrodes even moet controleren (0.4 - 0.45 mm). De contactpunten afstellen is een handigheidje waarbij een solex boek handig is.

- Daarna het brandstofcircuit. Er moet zoals hierboven gezegd werd brandstof uit de retourleiding komen als het vliegwiel draait (evt. retourslang tussen tank en carb loshalen) niet het geval -> luchtfilterunit eraf, dan zitten er wat plastic buisjes in de carb. als hier een filter in zit even schoonmaken. De koperen sproeier kan je er uit draaien.
Dunne brandstofleidinkjes kan je los halen en doorprikken.
Meer dan vaak is het membraampje van de brandstofpomp uitgehard. Deze moet flexibel zijn.
ook kan bij stalen tankjes (5000 heeft geloof ik plastic) is het tankfilter nog weleens vertopt.

- Verder heeft een solex een decompressiehendel, deze moet goed afgesteld zijn
- Het uitlaatje kan ook dichtgekoold zitten: tip-> zoek naar een uitlaatje met een dikkere diameter pijp. Dat scheelde bij mij Oto 5 jaar geleden zeker 5 km

mijn tips:
- voorzichtig met het alumnium schroefdraad, evt. kleine momentsleutel
- pompmembraampje vervangen
- uitlaat met dikke bocht





Dit bericht is gewijzigd door RR89 op 24-6-2012 om 0:39 uur.
 
licht het; o -en elektromagnetisch golfverschijnsel waarvoor het oog gevoelig is
maerijn 7-1-2013 1:03 Print reply

Posts: 2455
vandaag eerst maar eens begonnen met dit projectje, het had letterlijk geen haast nieuwe bougie en pakkinsetje gehaald, want er heeft al iemand anders een keer aangezetten en de pakkingen ontbraken gewoon. Brandstofleidingkjes schoongemaakt, en morgen de filters
 
Daanhonda 7-1-2013 1:23 Print reply
Posts: 88
Haha mijn vader verhuurt ze maar idd uitlaat ontkolen is erg belangrijk, ook de sproeier eens goed doorblazen kan wel eens helpen...
 
maerijn 9-1-2013 23:29 Print reply

Posts: 2455
Ben vanavond weer bezig geweest, en heb nu een paar vraagjes.

Dat membraampje van de brandstofpomp is nog zacht, maar moet dat schoon gemaakt worden ofzo? Is het een soort filter?
De sproeier die erin zit lijkt me behoorlijk groot, lijkt zelfs wel uitgeboord ofzo, kan helaas geen foto maken nu.
Moet er op de bovenkant van de carb, waar je het luchtfilter erop drukt, een pakking zitten? lijkt me dat je veel valse lucht trekt zonder
 
maerijn 10-1-2013 14:58 Print reply

Posts: 2455
Laat maar, hij doet het al!
 
pompower 10-1-2013 18:03 Print reply

Posts: 1777
jeuj solexjes! toffe brommers
 
www.basvanloenen.nl
maerijn 10-1-2013 21:30 Print reply

Posts: 2455
Mijn buurman had er 2 gekocht om er van de zomer op te rijden met z'n vrouw



Dit bericht is gewijzigd door maerijn op 10-1-2013 om 21:39 uur.
 

Dit topic is 2494 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved