Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - yamaha yz80 1979 restauratie [Algemene vragen]

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 587 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - yamaha yz80 1979 restauratie [Algem...
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 5436 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

yamahadt1986 27-7-2011 19:58 Print reply
Posts: 1713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
uhh koppelingshuis uitvijlen ?

beter oplassen en dan afvijlen maar een ander koppelingshuis zoeken is makkelijker en goedkoper.



nouw eventjes een nieuwe kopen zit er helaas niet in. want ze zijn nogal moeilijk te krijgen

voor de rest over dat vijlen en afstand heb je gelijk in.
maar het nadeel is als je die groeven erin laat zitten gaan daartussenin de platen vast zitten soms en kan je koppeling gaan slippen.
dus het een heeft ze voordeel en het ander ze nadeel.

ik vijl ze gewoon uit!

maargoed de yztjes worden zeker zeldzaam daarom knap ik hem ook netjes op en vercross ik hem niet

voor de rest zit ik nu met een ander probleem:

het vliegwiel krijg ik er helaas niet af.
het is het vliegwieltje van de orginele yamaha binnenrotor ontsteking. en die werkt nog prima dus wil ik niet slopen.
heb hem al warmgestookt maar wou ook niet (niet met gasbrander maar netjes met de speciale fune.)

ik heb er geen poulietrekker voor die in het vliegwieltje gedraait kan worden.

weten jullie mischien een oplossing?
de grondplaat zit er ook nog onder dus daarom kan ik er ook niet een gewone vliegwieltrekker op zetten. anders was het al gelukt.
de grondplaat kan er ook niet af want daar is het vliegwielt toch te dik voor. als scheelt het maar een kut haartje.

helaas ben ik er ook achter dat de bronze bus in het carter ook uitgelubbert is dus wil ik een nieuwe in maken.
dat gaat dus nog wat tijd in zitten.
maar ik hoop hem snel klaar te hebben en aan de praat te krijgen.

ook ga ik nog eventjes kijken voor orginele stickersetjes en de kleur codes wat het dichtste in de buurt komt.
dan kan die ook nog gespoten worden door de autospuiterij.

hij wordt dus wit met rood!
ik weet niet of ik er metallic door ga gooien voor wat apparts.
want wou hem eigenlijks wel een beetje orgineel hebben.

maar dat zien we nog wel eventjes.

voor de rest als er iemand nog mooi kapwerk van een yz80 uit 1979 heeft liggen bied het graag aan. altijd makkelijk!
of voetsteppjes zijn ook welkom!
orginele uitlaatdemper/ stuurtje en koppelingshendel.
dan is die mooi compleet

gr peter
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
laurensberends 27-7-2011 21:29 Print reply

Posts: 48
Ja ik snap wat je bedoeld maar ik kan me niet voorstellen dat de koppeling gaat slippen, tenzij je de veren niet goed gespannen hebt, maar daar staat zoveel spanning op, die drukt ze wel tegen elkaar aan hoor.
Verder zou ik gewoon kijken wat voor een draad je hebt in de rotor en een binnendraadtrekker halen bij de brommerboer, ik weet dat de trekker voor een puch maxi 5 euro kost ofzo dus misschien is het iets duurder maar dan heb je het wel goed. Het kan goed zijn dat het draad hetzelfde is als die van een dt, meestal een fijne spoed kleiner dan 1mm ofzo. En dan als je die binnentrekker gebruikt moet je soiezo de fohn ook gebruiken want anders trek je het draad uit de rotor.
Voordat je zoon trekker haalt kun je eerst nog even proberen om de rotor nog een keer goed warm te maken met de fohn en een aantal keren wat sneller laten afkoelen met een luchtspuit dan kan hij ook losser gaan zitten. Dit komt omdat alu sneller en meer uitzet dan staal en daarom zou het theoretisch gezien moeten gaan schuiven op het conische gedeelte omdat er een afgaande spanning op staat.

Maar een pluspunt is dat ALS je de rotor er af hebt je hem er later weer makkelijker af krijgt met afstellen ofzo.

Succes
 
kenny77 27-7-2011 22:36 Print reply

Posts: 29286
Ik had 2 schroevendraaiers onder de grondplaat gezet, die hielt ik ligt op spanning en mijn vader tikte dan met een alu staaf op de krukastap.
Toen vloepte hij zo eraf.
Wel oppassen voor het carter natuurlijk.

Vooral als je het blokje gesplitst hebt, dan kan je de krukas zo eruit tikken.

Over dat vijlen, ik heb dat ook met mijn 1982 koppelingshuis gedaan, daar heb ik naderhand weer 10ooo km mee gereden en die is nu nog steeds prima.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: laurensberends

Verder zou ik gewoon kijken wat voor een draad je hebt in de rotor en een binnendraadtrekker halen bij de brommerboer
Succes


Yamaha gebruikt een apart soort draad, ik heb 5 verschillende vliegwieltrekkers hier liggen, maar geen enkele past helaas.


Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 27-7-2011 om 22:38 uur.
 
yamahadt1986 28-7-2011 1:30 Print reply
Posts: 1713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Ik had 2 schroevendraaiers onder de grondplaat gezet, die hielt ik ligt op spanning en mijn vader tikte dan met een alu staaf op de krukastap.
Toen vloepte hij zo eraf.
Wel oppassen voor het carter natuurlijk.

Vooral als je het blokje gesplitst hebt, dan kan je de krukas zo eruit tikken.

Over dat vijlen, ik heb dat ook met mijn 1982 koppelingshuis gedaan, daar heb ik naderhand weer 10ooo km mee gereden en die is nu nog steeds prima.

[...]


Yamaha gebruikt een apart soort draad, ik heb 5 verschillende vliegwieltrekkers hier liggen, maar geen enkele past helaas.


Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 27-7-2011 om 22:38 uur.



ja is opzich een goed idee. zal ik morgen eventjes proberen okal vind ik dat wat link vanwege het afbreken van de grondplaat enz.

over de vliegwieltrekkers heb je gelijk dat is echt klote bij yamaha.

de dt50mx pas ook op suzuki en honda tenminste heb ik er genoeg mee losgehaald

maar dit rotortje is heel klein dus paste die van de dt trekker er helaas niet in!

over dat fohnen heb ik al vaak genoeg geprobeert en ben ik al beu geworden haaha!

dus zal het danmaar anders gaan doen.

gr peter
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
De Schout 28-7-2011 10:17 Print reply
Posts: 5327
dat blokje heeft ook t nodige meegemaakt zo te zien

maar kun je niet een vliegwieltrekkertje laten draaien ergens? kost je hoogstens een paar tientjes en dan weet je wel zeker dat je alles heel houd.
 
tune tweak fiddle bang bummer
yamahadt1986 28-7-2011 15:30 Print reply
Posts: 1713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
dat blokje heeft ook t nodige meegemaakt zo te zien

maar kun je niet een vliegwieltrekkertje laten draaien ergens? kost je hoogstens een paar tientjes en dan weet je wel zeker dat je alles heel houd.


ja die ben ik nu vanplan zelf te gaan draaien inderdaad

maar vandaag eerst eens verder zoeken of er andere mogelijkheden zijn.

het blokje heeft inderdaad al aardig wat meegemaakt ja. maarja dat heb je altijd met dit soort blokjes!!


zonet langs de bromboer geweest en die had helaas de poulie trekker ook niet liggen.
maar thuis wel zij die.
dus waarschijnlijk kan ik morgen het vliegwieltje eraf krijgen op een normale nette manier yes!!

voor de rest heb ik vanalles geprobeert nog thuis vandaag.
2 schroevendraaiers onder de grondplaat en dan krachtzetten en dan met buisje op de krukas slaan.
werkte ook niet en ik was zelf te bang om de grondplaat te laten breken.
ook hetzelfde nog eens geprobeert met het vliegwieltje warm te stoken. werkte ook niet.

dus ik had de moed al opgegeven en was naar de bromboer gegaan

morgen meer updates over het blokje wat gereviseerd gaat worden en nog een paar dingetjes wat gefixt moet worden binnenin het blokje.

ik ben nu maar alvast begonnen met de kappen te schuren van de crosser.
valt nog best wel mee hoeveel werk dit was.
de tank is nog mooi strak dus dat scheelt veel werk, en gelukkig heb ik bijna 2 jaar bij een autoschadeherstel bedrijf gewerkt haaha! dat is altijd mooi mee genomen die ervaringen.

gr peter

Dit bericht is gewijzigd door yamahadt1986 op 28-7-2011 om 17:27 uur.
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
Velthuis 31-7-2011 21:00 Print reply

Posts: 222
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
[...]

voor de rest zit ik nu met een ander probleem:

het vliegwiel krijg ik er helaas niet af.
het is het vliegwieltje van de orginele yamaha binnenrotor ontsteking. en die werkt nog prima dus wil ik niet slopen.
heb hem al warmgestookt maar wou ook niet (niet met gasbrander maar netjes met de speciale fune.)

ik heb er geen poulietrekker voor die in het vliegwieltje gedraait kan worden.

weten jullie mischien een oplossing?
de grondplaat zit er ook nog onder dus daarom kan ik er ook niet een gewone vliegwieltrekker op zetten. anders was het al gelukt.
de grondplaat kan er ook niet af want daar is het vliegwielt toch te dik voor. als scheelt het maar een kut haartje.

gr peter



Peter:

Ben van plan mijn yz80-blok eveneens op te knappen. Op mijn blok zit eveneens een binnenrotor ontsteking. De methode van kenny met twee schroevendraaiers heeft bij mij goed gewerkt. Foto's van de ontsteking:

http://img339.images...39/7899/p7311527.jpg

Vliegwiel eruit:

http://img31.imagesh...31/7495/p7311529.jpg

Achterkant:

http://img688.images...88/7600/p7311528.jpg

Grondplaat is er dus niet lost te maken alvorens het vliegwiel los te maken. Scheelt toch nog best wel veel.

Probleem bij mij zijn de vele dolgedraaide schroefjes.
Enerzijds aan de vliegwiel-zijde:

http://img820.images...img820/3808/dol1.jpg

Anderzijds de schroeven van de bak. Deze moeten eruit omdat de lagers van de bak ook lichte speling vertonen en ik deze gelijk wil meepakken.

http://img580.images...80/8202/p7311533.jpg

Iemand tips hoe ik deze los kan krijgen?

Groet, Niels

 
JB1 31-7-2011 21:11 Print reply

Posts: 14881
Moer erop lassen en dan losdraaien
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Velthuis 31-7-2011 21:16 Print reply

Posts: 222
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Moer erop lassen en dan losdraaien


Ik kan niet lassen. Denk dat ik m naar de bromboer brengt. Zijn er meer dan één die vastzitten en dolgedraaid zijn. Denk niet dat ik ze zelf los ga krijgen

Dit bericht is gewijzigd door Velthuis op 31-7-2011 om 21:17 uur.
 
yamahadt1986 1-8-2011 1:46 Print reply
Posts: 1713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Velthuis
[...]


Ik kan niet lassen. Denk dat ik m naar de bromboer brengt. Zijn er meer dan één die vastzitten en dolgedraaid zijn. Denk niet dat ik ze zelf los ga krijgen

Dit bericht is gewijzigd door Velthuis op 31-7-2011 om 21:17 uur.


ho geen moeren erop lassen okal kun je lassen

ik neem altijd een goed passen bidje voor in een ratel en pak dan de hamer en geef dan een klap op het bidje een paar keer.
om op die manier de schroef te laten schrikken uit zijn slaap alsware.
dan pak ik de ratel en zet goed kracht en draai ze er zo uit.

ik praat hier dan over de boutjes die bij het lager zitten waar je het over had.

over de bouten/schroeven aan de ontstekingskant. doe ik eerst precies hetzelfde! stel dat wil niet dan pak ik een puntigge beitel en sla linksom in de binnenkant van de sterschroef een deuk en dan sla je hem linksom zo los. dan kun je hem met de gewone schroevendraaier snel losdraaien.

of je kan er mooi met een dremeltje bij met een slijpschijfje erop dan slijp je een mooie geul in het midden dat je er met een plattekop schroevendraaier hem los kan draaien maar dan wel met een bidje. heb je meer kracht!!

zo wil het altijd prima los bij mij.

TIP: doe er daarna mooie inbusbouten in!!

helaas zat mijn vliegwilt zo ernstig vast dat de grondplaat gesloopt is:( hier baal ik ernstig van.

heb hem uiteindelijk losgekregen daarne met en lompe vliegwieltrekker die er toen wel achter kon omdat de grondplaat erachterweg was!
na veel warmmaken enz.

helaas was het bronze busje ook uitgelubbert in het blok voor de versnellingsbak.
maar heb ik al een nieuwe voor geregeld (zelf gemaakt van bronz) en erin geperst. zit mooi strak nu.
alle lagers liggen er nu uit. en morgen wordt het blokje gestraals gespoten en gereviseerd.

ben er ook achter dat ik geen 5 bakje heb maar een leuke 6 bak erin alleen maar mooier vind ik

leuk dat je ook een yz80 blokje aan het opknappen bent
als je onderdelen kwijt wilt geen probleem hou ik me aanbevolen voor reserve onderdelen voor mijn yz80 motorblok/crosser!

gr peter

Dit bericht is gewijzigd door yamahadt1986 op 1-8-2011 om 1:51 uur.
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
yamahadt1986 21-8-2011 3:39 Print reply
Posts: 1713
update:

voor de rest moet ik de carterdeksel nog dichtlassen.
ontsteking is gemonteerd.
vooremkabel is aangesloten, achterrem bedaal moet ik nog een bus voor draaien want is nogal uitgelubbert dus trap je anders alles krom:(

gaskabel moet ik er ook nog opmaken en nog een nieuw twin air filter voor in de filterbox kopen.
uitlaat moet gespoten worden en is al gestraald.
en uiteraard de rest gewoon monteren.
en afstellen de yz80.
als dat klaar is dan haal ik het kapwerk en de tank eraf en ga ik alles mooi schuren en wordt het gespoten! zoals het nu lijkt wordt de kleurenstelling wit met rood.
maar mischien ook wel geel.
uiteraard komen de orginele stickers er ook gewoon op onder de blanke lak.

dan is die mooi klaar.
en ga ik voor later nog opzoek naar nieuw voetstepjes orginele koppelingshendel en stuur.
en uitlaatdemper.

foto's komen waarschijnlijk morgen nog bij het project

gr peter

 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
markRD 21-8-2011 10:34 Print reply

Posts: 1181
Goed bezig! Ben benieuwd naar het eindresultaat. Heb je je krukas nog geklokt en hoeveel liep deze? Ik heb hier hetzelfde type, maar ik verbaasde me over de onnauwkeurigheid. Ook op een van je foto's zie ik dat het kickstarterasje korter is als bij een normaal dt blok?! Ik heb het yz80 deksel ook gemonteerd op een 50cc dt blok en als er korte kickstarterasjes bestaan laat ik het gat niet dicht coaten. Als mij zou kunnen zeggen of dit asje daadwerkelijk korter is, heel graag. Verder uiteraard succes!
 
kenny77 21-8-2011 10:54 Print reply

Posts: 29286
Weet je zeker dat je deze krukas hebt?
Want deze past namelijk niet in een dt50 blok, omdat deze breder is. (ook de tappen)



bovenste is yz80 onderste dt80.

Een yz80 kickstart asjes van dit type blok is inderdaad een stukje korter als een van het dt50/rd50 blok.
 
yamahadt1986 21-8-2011 13:40 Print reply
Posts: 1713
ik heb me krukas niet geklokt ik vind het zo wel prima en mischien wil ik hem niet eens klokken haaha!

maar over het kickstart asje kan het best zijn dat die er nu wel in kan de orginele.
omdat je nu ook een yz deksel hebt en die is dunner bij de kickstart dan de orginele dt deksel
dus mischien kan die er gewoon achter
want ik heb namelijk gewoon een dt50mx kickstart ass in me yz50 blokje zitten omdat die erin zat verot was!

maar je hebt dan wel het volgende probleem je moet dan wel een yz50 kickstarter hebben want een dt50 kickstart komt dan tegen je frame aan!
tenminste dat heb ik bij mijn dt50mx
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
Velthuis 21-8-2011 14:12 Print reply

Posts: 222
wel vet die rode cilinder kop
 

Dit topic is 5436 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved