Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Project - Topic - cilinder tuning
|
Pagina 2 van 3
|
Dit topic is 3121 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
yamahadt1986 |
2-9-2009 11:42 |
Posts: 1713 |
fluitpoortjes moeten of gelijk zijn met de onderkant van de uitlaatpoort of gelijk zijn aan de bovenkant van de uitlaatpoort.
|
|
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart! |
|
Christian-tsx |
2-9-2009 12:14 |
Posts: 856 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Ga er maar vanuit dat je de fluitpoorten vrijwel gelijk wilt zetten met de bovenkant van de hoofdpoort, het beste is om ze een paar tiende mm's lager te zetten om te beginnen.
Hou iig 3mm tussen de hoofd en fluitpoorten.
De fluiters mogen best in het midden qua hoogte uitkomen op de uitlaatschacht. (dus dat ze iets schuin omhoog staan gericht)
Over de 2mm die waar ik het over heb die de bolle kant van de zuiger de poort moet overlappen aan bijde kanten, heb ik het dus over breedte en niet hoogte.
dus de bovenkant fluitpoort zo goed als gelijk met de bovenkant uitlaatpoort, en 3-4mm moet tussen de uitlaatpoort en fluitpoort blijven, dit geld dan voor het breedste punt van de uitlaatpoort? of plaatselijk?
ik denk dat ik het het beste kan realiseren door een soort uitlaatflens te maken, die in de uitlaatschacht valt. een massief blokje. waar een gat in zit die ik helemaal verder kan boren.
dan is de kans op scheef boren, en het weglopen van de boor het kleinst. hoe groot moeten de fluiters worden?
en hoe is het beste dat de fluiters kwa lengte in de uitlaatschacht uitkomen? ook ongeveer halverwege, of maakt dat niks uit?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
fluitpoortjes moeten of gelijk zijn met de onderkant van de uitlaatpoort of gelijk zijn aan de bovenkant van de uitlaatpoort.
dan eerder de bovenkant. zodat wanneer de uitlaapoort opent, ook direct de fluiters openen, zodat er direct een sterke uitlaatpuls onstaat.
edit: heb het in je profiel ook gevraagd, maar als ik cilinder straks klaar heb, heb je dan een keer tijd om een pijpje te berekenen? wil het verschil met een foekema pijp wel weten. ik denk dat ik dan maar een keer naar jos dijkman moet om op de testbank te proberen.
Dit bericht is gewijzigd door Christian-tsx op 2-9-2009 om 12:24 uur.
|
|
|
|
BIET |
2-9-2009 12:32 |
 Posts: 22355 |
Zie hier wat mensen zeggen dat er waarschijnlijk geen ruimte is voor fluiters. Dat is er wel. Ik heb wel eens fluiters geboord in een TSX cilinder, dus 100% zeker  .
Verder lees ik hier wat over een breedte van de ovale poort van 67,5% max. Ik weet niet waar deze onzin vandaan komt. Mijn ervaring, uit proberen dus, leert dat 72% prima gaat als je een zuiger gebruikt die niet van tokiejokie kwaliteit is en je netjes warm draait.
@Niek:
Ik zie het wel vaker, je gebruikt voorbeelden aan de hand van Van Veen Kreidlers, maar je vergelijkt appels met peren. Dit is een sprinter, die moet een paar x 150m rijden, zo'n Van Veen moet een hele race rijden. Het rijgedrag is ook anders.
|
|
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel! |
|
Christian-tsx |
2-9-2009 13:03 |
Posts: 856 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BIET
Zie hier wat mensen zeggen dat er waarschijnlijk geen ruimte is voor fluiters. Dat is er wel. Ik heb wel eens fluiters geboord in een TSX cilinder, dus 100% zeker .
Verder lees ik hier wat over een breedte van de ovale poort van 67,5% max. Ik weet niet waar deze onzin vandaan komt. Mijn ervaring, uit proberen dus, leert dat 72% prima gaat als je een zuiger gebruikt die niet van tokiejokie kwaliteit is en je netjes warm draait.
@Niek:
Ik zie het wel vaker, je gebruikt voorbeelden aan de hand van Van Veen Kreidlers, maar je vergelijkt appels met peren. Dit is een sprinter, die moet een paar x 150m rijden, zo'n Van Veen moet een hele race rijden. Het rijgedrag is ook anders.
dat fluiters in een tsx kunnen ben ik ook zeker van, ruimte genoeg. heb je toevallig nog een paar foto's? hoe heb je ze geboord, net als wat ik zei met een mal die je op de uitlaat-tapeinden schroeft?
ik was nu van plan 70% poortmapbreedte aan te houden. dan wordt mn breedte 33mm, en is nu 31.5mm
welke zuiger ik ga gebruiken weet ik nog niet, misschien een vertex, wiseco of prox?
hoe groot heb je ze gemaakt eigenlijk?
|
|
|
|
Christian-tsx |
2-9-2009 21:20 |
Posts: 856 |
en dan nu het volgende:
ik ga de inlaatpoort dichtmaken, zodat heel het mengsel via het membraam gaat.
nu zit ik er sterk over te denken om aux-poorten te maken!
iemand suggesties? hoeveel mm het moet zijn, en of het veel nut heeft in samenwerking met de 100% membraam gestuurde inlaat?
|
|
|
|
BIET |
2-9-2009 21:24 |
 Posts: 22355 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
[...]
dat fluiters in een tsx kunnen ben ik ook zeker van, ruimte genoeg. heb je toevallig nog een paar foto's? hoe heb je ze geboord, net als wat ik zei met een mal die je op de uitlaat-tapeinden schroeft?
ik was nu van plan 70% poortmapbreedte aan te houden. dan wordt mn breedte 33mm, en is nu 31.5mm
welke zuiger ik ga gebruiken weet ik nog niet, misschien een vertex, wiseco of prox?
hoe groot heb je ze gemaakt eigenlijk?
Nee heb die cilinder helaas niet meer en foto's zijn heengegaan met een computer crash  . Hoe groot weet ik niet meer precies. Er is sowieso nog iemand op bf die het gedaan heeft die heeft toen ook de poortmap gepost, weet niet meer wie alleen. Was wel mooi projectje.
|
|
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel! |
|
kenny77 |
2-9-2009 21:26 |
|
BIET |
2-9-2009 21:31 |
 Posts: 22355 |
|
|
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel! |
|
kenny77 |
2-9-2009 21:35 |
 Posts: 29286 |
Maar was inderdaad netjes gedaan, jammer dat hij niet meer geupdate wordt. :(
|
|
|
|
Toettoet |
2-9-2009 21:38 |
Posts: 780 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
en dan nu het volgende:
ik ga de inlaatpoort dichtmaken, zodat heel het mengsel via het membraam gaat.
nu zit ik er sterk over te denken om aux-poorten te maken!
iemand suggesties? hoeveel mm het moet zijn, en of het veel nut heeft in samenwerking met de 100% membraam gestuurde inlaat?
IDEE STELERT!!!
Even een punt waar je op moet letten met het afdichten van de inlaat, je moet er voor zorgen dat het spul heel mooi afloopt, liever te dik dan te dun, je kan het altijd nog wegdremelen.
Als je fluiters neemt waar ga je de zuigerslotjes laten?
@ Biet , Netjes gedaan  , nee mijn membraan is wel heel anders.
Dit bericht is gewijzigd door Toettoet op 2-9-2009 om 21:41 uur.
|
|
|
|
BIET |
2-9-2009 21:48 |
 Posts: 22355 |
Eeuwh, hoe bedoel je dat precies? Ik heb het over de fluiters  .
|
|
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel! |
|
Niek de Wildt |
2-9-2009 21:55 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BIET
Zie hier wat mensen zeggen dat er waarschijnlijk geen ruimte is voor fluiters. Dat is er wel. Ik heb wel eens fluiters geboord in een TSX cilinder, dus 100% zeker .
Verder lees ik hier wat over een breedte van de ovale poort van 67,5% max. Ik weet niet waar deze onzin vandaan komt. Mijn ervaring, uit proberen dus, leert dat 72% prima gaat als je een zuiger gebruikt die niet van tokiejokie kwaliteit is en je netjes warm draait.
@Niek:
Ik zie het wel vaker, je gebruikt voorbeelden aan de hand van Van Veen Kreidlers, maar je vergelijkt appels met peren. Dit is een sprinter, die moet een paar x 150m rijden, zo'n Van Veen moet een hele race rijden. Het rijgedrag is ook anders.
Bij een nette elipse-vorm is een iets ruime 70% zeker haalbaar, bij puur een ovaal niet.
|
|
|
|
Toettoet |
2-9-2009 23:04 |
Posts: 780 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BIET
Eeuwh, hoe bedoel je dat precies? Ik heb het over de fluiters .
Oh kut XD,
Huh hoe heb je die dingen daar zo mooi ingekregen  .
Naja ik heb er niet veel aan ik heb zelf een vlinder maar dat is zeker wel netjes gedaan  .
|
|
|
|
BIET |
3-9-2009 0:00 |
|
Christian-tsx |
3-9-2009 8:22 |
Posts: 856 |
die gt sprinter heb ik ooit al eens gezien. echt een mooi project, en de cilinder is helemaal een voorbeeld voor mij.
maar iemand over die aux poorten? of het nut heeft?
@ toettoet, de zuigerveerslotjes hoop ik tussen de uitlaatpoort en de fluiters kwijt te kunnen  en anders vind ik wel een plekje.
Dit bericht is gewijzigd door Christian-tsx op 3-9-2009 om 8:29 uur.
|
|
|
|
Dit topic is 3121 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 3
|
|