Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Projecten - Topic - Derbi GPR - XEROXreplica [Algemene vragen]

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 536 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services

  Project - Topic - Derbi GPR - XEROXreplica [Algemene ...
Pagina 18 van 59
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 57, 58, 59Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 35966 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Niek de Wildt 24-11-2008 16:27 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

is het trouwens niet het overwegen waard om in plaats van dat spruitstukje volledig aan te passen wat was te kopen,met die was een spruitstukje boetseren. Mal erom, en laten gieten? (of zelf gieten, in brons, of gewoon in allu?)

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 22-11-2008 om 23:32 uur.


ik ben nu een spruitstukje aant ontwerpen met solidworks voor mijn sprint mtx, die uit een soort plastic gaat worden opgebouwd (wat tegen benzine kan)
wordt gemaakt in een soort kast (zou net een lilliputter in passen) die eruit ziet als een magnetron, waar plastic in millescule laagjes op elkaar wordt gesmolten en je dus zo iedere 3d vorm die je wilt kunt krijgen.
 
Derbi-Olaf 24-11-2008 16:30 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


ik ben nu een spruitstukje aant ontwerpen met solidworks voor mijn sprint mtx, die uit een soort plastic gaat worden opgebouwd (wat tegen benzine kan)
wordt gemaakt in een soort kast (zou net een lilliputter in passen) die eruit ziet als een magnetron, waar plastic in millescule laagjes op elkaar wordt gesmolten en je dus zo iedere 3d vorm die je wilt kunt krijgen.

je bedoeld een 3d-printer? die met poeder en lijm werkt, of nog iets anders?
is mijn manier niet makkelijker/beter ? (voor mij zou dat iig makkelijker zijn, heb zelf het materiaal ervoor )
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Niek de Wildt 26-11-2008 0:53 Print reply
Posts: 7168
Olaf, we hadden het nog over dat spruitstukje bewerken, nou heb ik dat deze week voor gprnick (Nick) gedaan, en dacht dat je het wel wou zien.
(deze komt op zijn 'normale' blok: airsal 70cc, lazer 70cc pijp)


Wat ik heb gedaan:
-Spruitstuk voor de 21 carb is origineel 18mm doorlaat, dus te weinig, dus 21 van gemaakt.
-6mm rechte nippel in het spruitstuk gemaakt voor Powerbox (powerbox ook 6mm doorlaat gemaakt, en slang uiteraard ook)
-Hoop epoxy metaal toegevoegd aan het spruitstuk en een beetje aan het membraan zodat ik er daarna met een dremel, schuurpapier en een hoop geduld een vloeiende overlapping van spruit naar membraan van kon maken.


Verschillende manieren om hierbij in de buurt te komen.
(klikken voor duidelijk beeld)

Ik heb manier 4 (linker pagina) dus voor hem gedaan dat is in dit geval het best, maar ook het moeilijkst/meest tijdrovend.
(rechter pagina is een ander voorbeeld)


Zie hier het resultaat:

(het zijn echt dezelfde)


Als je goed kijkt zie je nog de getekende rechthoek op het bewerkte spruistuk, waarnaar het dus moet verlopen.
Zoals je ziet is het geen rechthoek, maar is hij afgekapt, dit gaat dan ook verder in het membraan zelf!
Dit omdat er anders een te knik (hoek verschil) ontstaat van spruit naar membraan.


Hier zie je dus wat ik bedoel met dat hij verder gaat in het membraan.








Hier zie je hoe het zonder randen gaat






Die andere kleur die je onder het gaatje ziet lijkt misschien niet glad, maar dat zijn juist krasjes/groefjes die zijn opgevult met een epoxy en daarna helemaal glad zijn geschuurd.








En het totaal plaatje

Slang moet uiteraard nog ingekort, maar dat kan pas als we weten waar hij op de brommer hangt.

Ik heb overigens Magnum kneedstaal gebruikt, een echte aanrader voor alle soorten metaal en zelfs plastic etc.
Veel goedkoper als bijv Devcon (40 euro) en dit een 10tje terwijl dat alleen voor bijv alu, of alleen staal te gebruiken is en je dus verschillende nodig hebt.
Je kunt het lang bewaren en doet lang met een busje
Het is verder goed te dremelen/schuren/boren/tappen en heel hard maar en klein beetje flexibel, makkelijk aan te mengen en aanbrengen.
Je kunt het halen bij doe-het-zelf zaken als Eurami, en vaak hebben auto onderdelen bedrijfjes het ook wel (denk aan Harry Banis en Eddy Vos)
Tip: meng maar 1/3 van de hoeveelheid die je denkt nodig te hebben, want je overschat het altijd! en het wordt hard en dan kun je er niks meer mee (je kunt gerust allemaal kleine stukjes leggen als je het goed aanduwd, het hecht perfect aan elkaar





Ik krijg hier steeds vaker vragen over, dus voor de mensen die het zich afvragen:
Ik doe zelf veel op het gebied van tuning/bewerking, laatste tijd nauwlijks voor andere, dit omdat ik het veel te druk heb met werk/school/eigen-bedrijfje/eigen-voertuigen/vrije tijd en als ik dan nog wat tijd over heb, wil ik nog wel eens wat voor een vriend doen zoals dit (ditwas dan bijv ook kosteloos).
Misschien als ik binnekort wat meer tijd heb dat weer verzoekjes ga uitvoeren, dus blijf gerust proberen.

Heb je advies nodig? vraag het dan gerust in mijn profiel (niet in inbox want dan kunnen eventuele andere met dezelfde vraag het niet vinden)

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 27-11-2008 om 1:27 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 27-11-2008 om 14:40 uur.
 
Christian-tsx 26-11-2008 9:59 Print reply
Posts: 856


waar kun je dat spul halen? ik moet nog een verloop spruitstuk voor m'n sprinter maken.

Dit bericht is gewijzigd door Christian-tsx op 26-11-2008 om 10:03 uur.
 
Niek de Wildt 26-11-2008 10:33 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx


waar kun je dat spul halen? ik moet nog een verloop spruitstuk voor m'n sprinter maken.

Dit bericht is gewijzigd door Christian-tsx op 26-11-2008 om 10:03 uur.


Bij een doe het zelf zaak als Eurami etc (auto onderdeel zaken als Harry Banis en Eddy Vos zullen het ook vaak hebben)

maar ik denk dat het makkelijker voor je is om gewoon zelf 1 in elkaar te lassen.

zie bijv hier:
http://www.brommerfo...allery/view/4108/8/1
 
Christian-tsx 26-11-2008 11:34 Print reply
Posts: 856
en hoe schuif bevestig je de carburateur aan het spruitstuk? zijn de buitenwerkse maten hetzelfde zodat je er een rubberen slang overheen schuift met 2 klemmetjes?
en het is denk ik verstandiger dat de binnenwerkse maat van het spruitstuk een milimeter groter is dan de binnenwerkse maat van de carburateur. dan is de kans kleiner dat het mengsel tegen de kopse kant van het spruitstuk blaast denk ik.

en maakt het materiaal ook uit? of het staat of aluminium is? misschien kwa hitte ofzo?
 
Niek de Wildt 26-11-2008 21:07 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
en hoe schuif bevestig je de carburateur aan het spruitstuk? zijn de buitenwerkse maten hetzelfde zodat je er een rubberen slang overheen schuift met 2 klemmetjes?
en het is denk ik verstandiger dat de binnenwerkse maat van het spruitstuk een milimeter groter is dan de binnenwerkse maat van de carburateur. dan is de kans kleiner dat het mengsel tegen de kopse kant van het spruitstuk blaast denk ik.

en maakt het materiaal ook uit? of het staat of aluminium is? misschien kwa hitte ofzo?


heb je het over mijn zelfbouw spruit of over deze die ik heb bewerkt?

iig moet je uitgaan van geen randen, dus als de carb eindigd in in 21mm dan zorg je dat het spruit daar netjes 21mm op aansluit, dat kan dmv een rubberen slang die ze tegen elkaar aanhoud, of zoals bij dit bewerkte spruitstukje het geval is, schuift het spruitstuk in de carb (de doorlaat carb is gewoon 21 en spruit dus ook, maar carb heeft op het uiteinde een teflon bus van 23,8 die om de buitenkant van het spruit sluit)

hier kun je het wel zien, dus aansluiting binnendia is gwn 21 op 21
http://i421.photobuc...ehanger/DSC00673.jpg

Als ik moest kiezen, voor een 22 of 20 spruit aansluiting op een 21 carb, ging ik natuurlijk wel voor een 22. (maar dus het liefst gewoon 21 naadloos)
 
Derbi-Olaf 26-11-2008 21:26 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Olaf, we hadden het nog over dat spruitstukje bewerken, nou heb ik dat deze week voor gprnick (Nick) gedaan, en dacht dat je het wel wou zien.
(deze komt op zijn 'normale' blok: airsal 70cc, lazer 70cc pijp)

Wat ik heb gedaan:
-Spruitstuk voor de 21 carb is origineel 18mm doorlaat, dus te weinig, dus 21 van gemaakt.
-6mm rechte nippel in het spruitstuk gemaakt voor Powerbox (powerbox ook 6mm doorlaat gemaakt, en slang uiteraard ook)
-Hoop epoxy metaal toegevoegd aan het spruitstuk en een beetje aan het membraan zodat ik er daarna met een dremel, schuurpapier en een hoop geduld een vloeiende overlapping van spruit naar membraan van kon maken.

Voor de duidelijkheid:
afbeelding
Dat rode is dus zegmaar de doorlaat als je tegen de vlakke kant van het membraan kijkt, het spruitstuk begint als rondje en moet je dus soepel tot die rode lijn zien te krijgen.

Verschillende manieren om hierbij in de buurt te komen.
(1 is std)
afbeelding
afbeelding
groen = de buitenkant spruitstuk buisje normaal
geel = epoxy-metaal
(is maar een overdreven weergave)

Ik heb manier 4 dus voor hem gedaan (het moeilijkst/meest tijdrovend, maar wel het best).

Zie hier het resultaat:
afbeelding

afbeelding
Als je goed kijkt zie je nog de getekende rechthoek op het bewerkte spruistuk, waarnaar het dus moet verlopen.
Zoals je ziet is het geen rechthoek, maar is hij afgekapt, dit gaat dan ook verder in het membraan zelf!
Dit omdat er anders een te knik (hoek verschil) ontstaat van spruit naar membraan.

afbeelding
Hier zie je dus wat ik bedoel met dat hij verder gaat in het membraan.

afbeelding

afbeelding

afbeelding

afbeelding
Hier zie je hoe het zonder randen gaat

afbeelding

afbeelding

afbeelding
Die andere kleur die je onder het gaatje ziet lijkt misschien niet glad, maar dat zijn juist krasjes/groefjes die zijn opgevult met een epoxy en daarna helemaal glad zijn geschuurd.

afbeelding

afbeelding

afbeelding

afbeelding
En het totaal plaatje
afbeelding
Slang moet uiteraard nog ingekort, maar dat kan pas als we weten waar hij op de brommer hangt.

EDIT: ik heb btw Magnum kneedstaal gebruikt, een echte aanrader voor alle soorten metaal.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 26-11-2008 om 1:23 uur.

ziet er zeker netjes uit , wat kost dat kneedbaar metaal?
(en is het btw ongeveer evensterk als allu ?)
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Niek de Wildt 27-11-2008 1:25 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

ziet er zeker netjes uit , wat kost dat kneedbaar metaal?
(en is het btw ongeveer evensterk als allu ?)


heb het gekregen, maar zal ff voor je nakijken (denk 10tje ofzo)

het is zeker heel sterk

ik zal morgen ff de sterktes die op de verpakking staan erbij zetten (staat oa zelfs op hoe hard je aan een boutje M6 kan trekken als je deze een cm in een een geboord/getapt gaatje in dat spul draaid)


ik heb mijn 'Grote' post een beetje aangepast/verbeterd, staat nog wat info over dit spul, lees maar.
(morgen komt prijs/sterkte etc nog wel hoor)

 
Derbi-Olaf 27-11-2008 17:27 Print reply

Posts: 14999
Hehe, Vandaag mijn achterlichtje aan een klasgenoot meegegeven die maakt me daar ledjes in, Remlicht, gewoon licht, en ingebouwde knippers
hij zou alleen het materiaal tellen, alleen maar mooi, dan ga ik er zelf niet aan beunen
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Markjo 27-11-2008 17:43 Print reply

Posts: 1061
dat is knap werk van 't sptuitstuk, maar ik zou voor de zekerheid wel ff een steuntje oid achter de carb maken, zodat ie niet enkel aan 't spruitje hangt
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
Niek de Wildt 27-11-2008 17:44 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Markjo
dat is knap werk van 't sptuitstuk, maar ik zou voor de zekerheid wel ff een steuntje oid achter de carb maken, zodat ie niet enkel aan 't spruitje hangt


zit behalve een kilo kneedstaal ook nog een mm alu pijpje in hoor, had hij maar geen spruitstuk moeten worden
 
Banaan 28-11-2008 16:46 Print reply

Posts: 5725


van Appieforum gekopieerd/gejat

edit: ik heb m niet gemaakt hoor.

Dit bericht is gewijzigd door Banaan op 28-11-2008 om 16:49 uur.
 
bulteman 28-11-2008 16:48 Print reply

Posts: 1956
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Banaan
afbeelding

van Appieforum gekopieerd



zow dan

zekers mooi gedaan man
 
Als het regent in September, valt kerst in December.
Derbi-Olaf 4-12-2008 12:47 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Banaan
afbeelding

van Appieforum gekopieerd/gejat

edit: ik heb m niet gemaakt hoor.

Dit bericht is gewijzigd door Banaan op 28-11-2008 om 16:49 uur.

Hmm, dus iemand wil mijn idee jatten ?
neu, boeit me verder ook niet

Achterlichtje worden momenteel ledjes ingezet, (ingebouwde knippers , en dan ook nog gewoon en remlicht met ledjes )
Voorlicht word ook met led's gedaan , ook nu in de luchthappers!
 
Heeft een SOHC in z'n broek!

Dit topic is 35966 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 18 van 59
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 57, 58, 59Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved