Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Project - Topic - Suzuki sprinter
|
Pagina 16 van 24
|
Dit topic is 31977 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
BSTS |
28-12-2008 16:20 |
 Posts: 4241 |
in genemuiden rijd ik special klasse ( 93 cc malossi )
voor de andere sprints weet ik de setup nog niet, cr80 cilinder of een 70 cc ofzo
voor mijn setup etc zie mijn project of profile
Dit bericht is gewijzigd door BSTS op 28-12-2008 om 16:21 uur.
|
|
sprintjah |
|
Christian-tsx |
29-12-2008 0:49 |
Posts: 856 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BSTS
in genemuiden rijd ik special klasse ( 93 cc malossi )
voor de andere sprints weet ik de setup nog niet, cr80 cilinder of een 70 cc ofzo
voor mijn setup etc zie mijn project of profile
Dit bericht is gewijzigd door BSTS op 28-12-2008 om 16:21 uur.
ben benieuwd wat voor tijd je neer gaat zetten.
weet iemand trouwens ook wat voor nut het heeft carters van binnen te stralen?
zie je vaker, ook bij sprinters, diverse honda's hebben dat zag ik.
als ik deze week mn blok uit elkaar haal kan ik het eventueel doen.
|
|
|
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
29-12-2008 11:55 |
 Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
37.8mm is de slag van tsx.
drijfstang lengte is 2x de slag ong. weet het zo nie exact.
maar welke drijfstang zou ik erin kunnen zetten, die dus iets korter is en er wel in past.
ik heb zelf geen idee hoeveel kleiner ik moet nemen, voordat het echt veel uit gaat maken met carterdruk.
en hoeveel mm een eventueel nieuwe drijfstang is, zoveel mm moet er ook van de zuiger en cilinder af neem ik aan?
alvast bedankt voort advies, in zulke aanpassingen zie ik wel wat, ondanks dat het veel werk is.
je kunt je drijstang inkorten totdat je zuiger de krukas raakt in odp... als je nog verder wil inkorten kun je een stuk aan de onderkant vd zuiger afhalen.
als je dit gedaan hebt zoveel als je wil is het zaak te zorgen dat je zuiger weer bovenin je cilinder komt in bdp en je squish goedstaat.
dit kun je doen door de onderkant van je cilinder af te draaien of door aan de bovenkant van je carter.
de slag (verschil tussen odp en bdp) zal niet veranderen omdat ze beiden omlaag gaan.
opzich is het ook niet zo heel veel werk imo als je een kortere drijfstang vind die bij het big-end past.
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
Christian-tsx |
29-12-2008 17:21 |
Posts: 856 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]
je kunt je drijstang inkorten totdat je zuiger de krukas raakt in odp... als je nog verder wil inkorten kun je een stuk aan de onderkant vd zuiger afhalen.
als je dit gedaan hebt zoveel als je wil is het zaak te zorgen dat je zuiger weer bovenin je cilinder komt in bdp en je squish goedstaat.
dit kun je doen door de onderkant van je cilinder af te draaien of door aan de bovenkant van je carter.
de slag (verschil tussen odp en bdp) zal niet veranderen omdat ze beiden omlaag gaan.
opzich is het ook niet zo heel veel werk imo als je een kortere drijfstang vind die bij het big-end past.
Vervanging van lagers, drijfstang en krukas is toegestaan, maar de slag moet zijn als van het gehomologeerd model, met uitzondering van de pro stock- en x-treemscooterkiasse.
dit staat in het regelement van de brommersprint, dus het kan allemaal wel.
ik ga vanavond even kijken hoeveel kleiner de drijfstang kan worden, en dat de zuiger de krukas net niet raakt. en ik draai liever wat van mn carter af, dan van mn cilinder, dat lijkt me minder werk.
maar eerst eens kijken hoeveel kleiner de drijfstang kan worden, en of dat genoeg is om echt verschil te merken.
|
|
|
|
BSTS |
29-12-2008 17:45 |
 Posts: 4241 |
onthoud dat je bij een langere drijfstang een kleinere drijfstang hoek hebt. een kort stangetje beweegt heel anders.
dit kan nogal eens trilling/sijtage etc veroorzaken ben ik bang..
|
|
sprintjah |
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
29-12-2008 17:48 |
 Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BSTS
onthoud dat je bij een langere drijfstang een kleinere drijfstang hoek hebt. een kort stangetje beweegt heel anders.
dit kan nogal eens trilling/sijtage etc veroorzaken ben ik bang..
gelukkig hoeft dit big-end en pistonlager geen 40k km te draaien zonder revisie.
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
BSTS |
29-12-2008 17:54 |
 Posts: 4241 |
als je een korte drijfstang hebt word de kantel hoek een stuk groter.
beetje lastig uit te leggen, maar dat heeft niks met 40k te maken oid.
|
|
sprintjah |
|
Christian-tsx |
29-12-2008 17:57 |
Posts: 856 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BSTS
als je een korte drijfstang hebt word de kantel hoek een stuk groter.
beetje lastig uit te leggen, maar dat heeft niks met 40k te maken oid.
als de drijfstang verandere wordt, komt er sowieso een kleinere in. ik weet niet of dat invloed heeft.
|
|
|
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
29-12-2008 18:01 |
 Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BSTS
als je een korte drijfstang hebt word de kantel hoek een stuk groter.
beetje lastig uit te leggen, maar dat heeft niks met 40k te maken oid.
ik weet precies wat er gebeurd als je een kortere drijfstand monteerd.
oa je secundaire deel van de translerende kracht zal iets erger worden.
ik snap niet dat je een sprinter op wilt bouwen en dan voor minimale slijtage wilt gaan.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
De tsx-drijfstang zal bij toerentallen boven de 15k breken volgens iemand die ik ken en die 10 jaar lang tsx-en getuned heeft.
Een kortere drijfstang kan meer rpm aan.
kwam deze ook nog tegen.
zelfs wegens betrouwbaarheidsredenen is een korte drijfstang blijkbaar een voordeel..
Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 29-12-2008 om 18:04 uur.
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
Christian-tsx |
29-12-2008 18:21 |
Posts: 856 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]
ik weet precies wat er gebeurd als je een kortere drijfstand monteerd.
oa je secundaire deel van de translerende kracht zal iets erger worden.
ik snap niet dat je een sprinter op wilt bouwen en dan voor minimale slijtage wilt gaan.
[...]
kwam deze ook nog tegen.
zelfs wegens betrouwbaarheidsredenen is een korte drijfstang blijkbaar een voordeel..
Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 29-12-2008 om 18:04 uur.
heb net even bekeken hoe alles nu uitkomt.
lengte van de drijfstang is h.o.h. 80mm
het grote gat waar het big-end lager in komt is 22mm, dus ik moet een big-end vinden van iets minder dan 80mm, hoeveel dat is de vraag.
en het gat van de bigend moet dan ook 22mm zijn.
als de zuiger op het odp staat is de ruimte tussen de zuiger en krukas echt minimaal, kan niet minder, dan raakt ie em.
dus als de bigend korter wordt, MOET de zuiger ook ingekort worden. dit moet vanaf de onderkant neem ik aan, kan dit zomaar ivm de spoelpoorten en inlaat poort? die gaan dan eerder open lijkt me, of zie ik dat verkeerd?
|
|
|
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
29-12-2008 18:27 |
 Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
[...]
heb net even bekeken hoe alles nu uitkomt.
lengte van de drijfstang is h.o.h. 80mm
het grote gat waar het big-end lager in komt is 22mm, dus ik moet een big-end vinden van iets minder dan 80mm, hoeveel dat is de vraag.
en het gat van de bigend moet dan ook 22mm zijn.
als de zuiger op het odp staat is de ruimte tussen de zuiger en krukas echt minimaal, kan niet minder, dan raakt ie em.
dus als de bigend korter wordt, MOET de zuiger ook ingekort worden. dit moet vanaf de onderkant neem ik aan, kan dit zomaar ivm de spoelpoorten en inlaat poort? die gaan dan eerder open lijkt me, of zie ik dat verkeerd?
spoelpoorten worden bepaald door bovenkant vd zuiger dat is geen probleem.
de opening tussen inlaat en carter kan iets veranderen maar dat is imo geen nadeel.
grootste zorg is evt onbalans in de zuiger.
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
Christian-tsx |
29-12-2008 23:41 |
Posts: 856 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]
spoelpoorten worden bepaald door bovenkant vd zuiger dat is geen probleem.
de opening tussen inlaat en carter kan iets veranderen maar dat is imo geen nadeel.
grootste zorg is evt onbalans in de zuiger.
en hoeveel moet de drijfstang ong. kleiner worden?
|
|
|
|
Henk-88 |
15-1-2009 22:55 |
 Posts: 26703 |
Gezien je poortmap moet jij ook je zuigerveerslotjes verplaatsen?
Of heb je een andere zuiger dan ik heb?
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Uncle BLAM |
20-1-2009 2:21 |
 Posts: 1025 |
Bij Henk z'n eurokit cilinder zat geen zuiger, Henk heeft er een 'standaard' zuiger bij besteld en dat werd een airsal zuiger ...
Nu is er bij Henk en mij de vraag ontstaan of de zuigerslotjes bij een standaard 70cc eurokit zuiger, net als bij de airsal, bij de uitlaatpoort zitten en tevens de vraag of dat bij jouw ( vhs getunde ) 70cc óók zo is en of de zuigerslotjes van jouw zuiger door jou of door vhs tuning verplaatst zijn
|
|
een BF teller is sneller |
|
Christian-tsx |
20-1-2009 10:08 |
Posts: 856 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Gezien je poortmap moet jij ook je zuigerveerslotjes verplaatsen?
Of heb je een andere zuiger dan ik heb?
de cilinder en zuiger heb ik nieuw gekocht en direct naar vhs gestuurd. voor zover ik weet is er aan de slotjes niks veranderd.
ik zal vanavond eens kijken hoe het uitkomt.
ik kreeg een paar weken geleden deze vraag ook al via de inbox, dus ik zal het vanavond even bekijken, en foto's maken.
in ieder geval zijn de zuiger en cilinder van eurokit en ze horen bij elkaar.
|
|
|
|
Dit topic is 31977 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 16 van 24
|
|