Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
70006 SvendeVries 11-6-2022 11:25 Begin Forum 3199 42

Topicpost
Gepost door: SvendeVries Gepost op: 11-6-2022 11:25
Hallo,

Ik ben bijna 2 jaar trotse eigenaar van een Yamaha TZR 50 uit 2008, met 34xxxkm op de teller. Alleen heb ik hier recent een probleem mee.

Tijdens een ritje op een mooie zomerse dag voelde ik al dat de brommer wat minder vermogen had, hier verder niet meer over nagedacht, tot het moment dat de brommer erg veel vermogen verloor, ik de koppeling inkneep terwijl ik een helling opreed, en deze uitviel. De brommer start niet meer op de elektrische start, en kon hem met héél veel moeite aan de praat krijgen door hem aan te lopen, en hoog in de toeren te houden. Al liet ik het toerental teruglopen onder de 3k toeren, viel de brommer uit, en had ik hetzelfde probleem weer.

Wat wij ondertussen allemaal al geprobeerd hebben is absurd, vandaar ook deze post, omdat wij totaal vastlopen.
Dit hebben wij ontdekt;

- Voltage bovenop de bobine is veels te laag, vergeleken met een maat die ook een TZR heeft (hij heeft hier 8 volt op), ik maar 0.3v, met een uitschieter naar 2.5v als ik de starter loslaat (alhoewel dit misschien ook een kwaaltje is van de multimeter, deze schiet namelijk soms ook wel is door naar de 45v).
- Extreem zwakke vonk, nauwelijks te zien

Wat wij geprobeerd hebben;

- CDI uitgewisseld met TZR die rijdend is, geen verschil, start nogsteeds niet/zwakke vonk
- Bobine uitgewisseld met TZR die werkend is, geen verschil, start nogsteeds niet/zwakke vonk
- Ontsteking gewisseld met tweedehands ontstekend die werkend is weggelegd, en ook waardes vergeleken met andere ontsteking (zelfde waardes als andere onsteking, en dus nogsteeds een zwakke vonk)
- Kabels op weerstand gemeten, oranje kabel van CDI naar bobine toe, ook beide kabels van de ontsteking naar de CDI toe, geen weerstand.
- Massa's gecontroleerd met de multimeter, ook die zijn in orde.
- Magneet/impulsgever van het vliegwiel schoongemaakt/opgeschuurd.

Ik ben echt ten einde raad, mocht iemand veel ervaring met electronica, of TZR's, laat het alsjeblieft weten.
Alvast dank voor de moeite!

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved