Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
69440 FunkeyPim12 26-3-2018 19:23 Technical Forum 10635 0

Topicpost
Gepost door: FunkeyPim12 Gepost op: 26-3-2018 19:23
Hallo,

Ik heb een goed werkende elektronische otnsteking gemaakt voor de dt50mx

Hier is de word versie voor als de foto's dood zijn ;P

https://drive.google...HD8/view?usp=sharing

M.V.G.
Pim Tielemans



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Yamaha DT50MX elektronische ontsteking

Hallo,
Bij deze zou ik jullie graag willen vertellen hoe je met tamelijk weinig moeite een Yamaha DT50MX van elektronische ontsteking voorziend.

Wat je nodig hebt zijn;
Origineel DT50MX vliegwiel
Yamaha scooter ontsteking met binnen pickup + bijbehorend vliegwiel
Draaitafel
Freesbank(of een veil/boor)



En dat is het al!

Okay jetzt geht's los sportsfreund!

Vliegwiel

Als je je vliegwiel hebt gedemonteerd moet je het hart losmaken van de rest van het vliegwiel. Dit doe je door met een slijptol de nagels vlak te maken aan de bovenkant en daarna met een klosje het eruit slaan (leg er wel een stukje ijzer of hout op zodat je niet alles naar de maan slaat
Daarna zet je je scooter vliegwiel in een draaibank en draai je de nok helemaal weg en dan de ring die zich er net onder bevind, nu kun je met hetzelfde klosje de bovenste ring eruit slaan!



Om het een geheel te maken moet je de hart nog wat aanpassen



Zet je hart in een draaibank. En volg deze instructies:
1,8 mm van het rode gedeelte afdraaien
(dit is om het schuren van hart op pickup te voorkomen)





Daarna de andere kant 1 mm diep van buiten naar binnen het gele afdraaien tot je op 1,95 mm van de groene cirkel bent
(dit is om het hart te centreren in het scooter vliegwiel)



De nok van de dt helemaal afronden
(anders past deze niet in de kleinere scooter ontsteking)

Nu moet je de nok op het vliegwiel lassen, Doe dit heel voorzichtig en probeer eerst op een dun stukje staal van ongeveer 1-4 mm dik zodat je niet door je vliegwiel heen last! Probeer ook om zoveel mogelijk draad voor je vliegwieltrekker heel te laten :P

Las hem ongeveer zo vast als in de afbeelding


Las het goed rondom vast en ook in de gaten van het vliegwiel waar je de nok door kunt zien, anders breekt het geheel af (trust me)

Nu heb je een passend vliegwiel!


Grondplaat
Next is je grondplaat


Omdat de grondplaat precies even breed is als die van de DT past het perfect! De gaten zitten zelfs op dezelfde straal, je moet je alleen nog veranderen in gleufjes en je bent klaar!
Dit kun je doen met een freesbank, een boor of een veil, whatever floats your boat.

Dit is het resultaat



Electra

De meeste mensen worden al bang als ze een connectortje zien maar desondanks dit bleek het installeren van mijn ontsteking super simpel!
Ik maakte gebruik van mijn originele kabelboom en legde verder alles er gewoon naast.
De kabels van grondplaat naar cdi zijn simpelweg in elkaar te klikken maar je moet (als je je contactslot en uitknop wilt hergebruiken) wel de Zwart-Witte kabel loskoppelen en die aftakken naar de Zwart-Witte kabel die aan de originele ontsteking zat. Dan zoek je de ronde connector die aan je bobine zat en koppel je die aan je cdi, aan de Zwart-Witte kabel.

Als je ook nog licht wil hebben dan is het helemaal simpel, je haalt de plastic kap van de tweede connector aan de grondplaat af en buit de gele draad zijn connector wat breder, vervolgens schuif je deze over de Rood-Gele draad zijn connector en je hebt groot en klein licht!

Mijn Dt beschikt niet over knipperlichten en een accu dus om die aan te sluiten zou ik het niet weten.
Ik vermoed wel dat je die met de overige bruine of wit-zwarte kabels van de grondplaat moet verbinden.

Nou hopelijk helpt dit iemand die net als ik geen zin meer had in het gezeik van contactpuntjes en condensators op je grondplaat!


Mijn prijslijst is dit:

Ontsteking + vliegwiel + CDI = 25,-
Draaien en frezen is bij mijn maat gebeurd dus gratis en voor niks :P
Verder een connector of 7 voor 2 euro.

Dus in totaal 27 euro Voor een goed werkende elektronische ontsteking! (47 euro inclusief stroboscoop lamp, maar deze is niet nodig als je weet hoe je een ontsteking afstelt op gevoel)


Fijne dag verder
-Pim Tielemans, Knegsel





Dit bericht is gewijzigd door FunkeyPim12 op 9-4-2018 om 21:24 uur.

Dit bericht is gewijzigd door FunkeyPim12 op 9-4-2018 om 21:26 uur.

Dit bericht is gewijzigd door FunkeyPim12 op 9-4-2018 om 21:34 uur.

Dit bericht is gewijzigd door FunkeyPim12 op 9-4-2018 om 21:39 uur.

Dit bericht is gewijzigd door FunkeyPim12 op 9-4-2018 om 21:40 uur.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved