Brommerforum.nl - Print: Topic


Print Topicsamenvatting, Topicpost

Topicsamenvatting
TopicID Topicposter Topic datum Forum Hits Aantal replies
6589 Joost 9-12-02?09:10 Pro Forum 123241 116

Topicpost
Gepost door: Joost Gepost op: 9-12-02?09:10
Jho, aangezien et ID van een zelf gebouwde cdi weer behoorlijk hot is ga ik ook ff me steentje bij dragen.

Een tijdje geleden had ik het met lude er al over hoe je zoiets moet maken. Het probleem zat ehm een beetje in het vetragings cicuit. Nu zat ik daar gister dus ff over te denken en toen kreeg ik (naar eigen mening ) een geniaal ID.

Nog ff voor de gene die et niet weten:
De Capacitative Discharge Ignition is dus het aparaat op je brommer dat er voor zorgt dat je bobine vonkt. Daarnaast zit er ook nog een vertragings systeem in dat je onsteking verlaat bij hogere toeren. Bij een orgi-honda cdi word je ontsteking pas bij 7.000 toeren verlaat, en das kut. Mooier is om een toenemende- of programeerbare vetraging te hebben, zoals bv bij de malossie onsteking. De CDI stuurt de vonk door een in parallel met de bobine een condensator op te laden. Deze condensator is vervolgens aan de massa geschakeld door middel van trysitor. Zodra het vetragings mechanisme een een vonk wil, word de condensator kortgesloten waardoor de spaning over de spoel weg valt. Dit soort voor een hele snelle flux verandering en daar door een sterk magnetisch velt in de bobine. Dit word door de secondaire spoel in de bobine weer om gezet in een idioot hoge spanning die vervolgens de vonk veroorzaakt.

Het probleem met het zelf maken van de CDI lag hem in het vetragings circuit. Je moet hier namenlijk op een of andere manier het toerental meten en er een vertraging bij fixen. Nu heb ik het volgende bedacht.


Je hebt nodig:

* Sensor voor vaste pick-up + conditioneren naar ttl.
* Een klok, 555'je ofzo (kristal heeft een veel te hoge freqentie).
* Een counter.
* Een x-bits digitale Comparator (meschien pic'je ofzo)
* Geprogrameerde Eprom met je vertragings curve.
* Zooi ontkopel condasatoren.


Je bouwt op je kruk-as (vliegwiel is niet perse nodig) een sensor voor de pick-up. Deze zit dus op een vast punt bv. 90 graden voor TDC (TDC-90). Het is het beste als deze pick-up niet inductief is, want dan krijg je timing problemen bij hogere-toerentallen. Een licht/ir-sensor is waarschijnlijk het beste. De puls uit deze sensor conditioneer je dmv een one-shot (555) ofzo. Vervolgen stuur je die puls naar de een counter. Deze counter laat op tellen met een vaste snelheid. Als je deze counter dus iedere keer reset op TDC-90, dan is de laatste waarde van de counter je toerental maal een factor X (afhankelijk van je klok). Als je het toerental weet dan weet je ook de relatie tussen het aantal clock pulsen in de counter en de positie van de kruk-as.

Op het momenent dat de counter word gereset, clock je de laatste waarde naar de adress bus van de Eprom. De waarde van je counter gebruik je dus als adress voor je eprom. Op dit adress programeer je het ontstekingstijds stip in "klok pulsen naar TDC-90". De data-bus van de eprom sluit je aan op de ene poort van de compartor, dit terwijl je op de andere kant de lopende counter zet. Zodra de counter dezelfde waarde heeft als de waarde die in de eprom zit gebakken word de uitgang hoog en heb je een vonk. (uitgang van comparator->trysitor ofzo).

Je kan ook een extra decoder (eprom) aan het systeem hangen waarin een conversie word gedaan van clock pulsen naar een toerental in RPM. Dan heb je ook direct een digitale toerentellen die 100% nauwkeurig is. Of je zet een extra bitje (MSB) aan op de adress bus van de eerste eprom zodat je een andere/begrensde onstekings curve hebt. Mogelijkgheden zat.

Het basis idee is dat je een oplopende counter gebruikt om het toerental te bepalen en die de posistie van de kruk-as aangeeft.

Ik hoop dat et een beetje duidelijk is, et klint waarschijnlijk best vaag maar et is eigenlijk super eenvoudig..

Het probleem is dat geen tijd heb om et ook in het echt te maken. Daarnaast doe ik ook geen electro dusssss. Als er hier ook mensen zijn die zich geroepen voelen()...leef je uit...

Je zouw evt de counter en compartor kunnen combineren in een PIC of STAMP ofzo...Dan heb nog maar iets van 4 ic'tjes nodig :n .

ps. mods->Tilel moet zijn "Het CDI topic"..kan ik niet veranderen :p

edit: Typo's..


[This message is edited by Joost on 9-12-02 11:57]


[edit Hier_ben_ik]
Topictitel is veranderd, leuk idee, jammer dat ik nog op de havo zit, volgend jaar werktuigbouw, misschien leer ik er daar meer over


[This message is edited by Hier_ben_ik on 9-12-02 13:49]

[edit Hier_ben_ik 2]
Sticky


[Dit bericht is ge-edit door Hier_ben_ik op 16-12-02 08:38]

Dit bericht is ge-edit door nick op 23-2-2003 19:54

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved